Sol Olsen Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 jeg har nylig fått samboer. Han har barna sine 50/50 og jeg har mitt barn nesten 100 %. Han ønsker at friukene uten barn skal anses som ferie. Han sier at han vil passe mitt parn når det passer seg og når andre ikke kan, men trenger primært at ting vedr mitt barn håndteres av andre i "friuka" hva tenker dere om dette?
Gjest Fnuggolina Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 (endret) Jeg tenker at han ikke passer til å være samboer. Dere kan jo være særboere? Veldig snål holdning. Bor man sammen blir det «våre unger» sosialt sett. Økonomisk kan man jo ha egne ordninger om ønskelig. Disse tingene MÅ man avklare før man flytter sammen. Hvilke forventinger har du? Hva tenker du og X og Y situasjon? Osv. Endret 27. april 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Han er ingen bonusfar med den holdningen. Mine barn har en stemor med den tankegangen, etter en del år skulle man tro de ville savnet henne om hun flytter ut men nei..de snakker fortsatt om at de ønsker henne bort. Anonymkode: 24e1d...141 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Han melder seg ut av familien halvparten av tiden? Sounds like a keeper. (Jeg ville heller satset på særbo som nevnes over her. Bor man sammen så kan man ikke nekte å forholde seg til de andre i husstanden annenhver uke. ) Anonymkode: c4329...107 12
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Jeg tenker det er helt innafor, det er jo ikke hans barn. Men det kommer selvsagt an på hvorfor du behøver barnepass. Er det snakk om en time eller to etter skolen før du kommer hjem fra jobb, eller er det fordi du skal på yoga, handle eller til frisøren? I sistnevnte tilfeller så tenker jeg at det er helt innafor at du skaffer barnevakt, da du selv må legge opp hverdagen din etter at du har barn, og dette er aktiviteter som kan velges bort. Anonymkode: d99da...4ab 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 hvordan tenker han at du skal involvere deg i hans barn når de er hos dere da? har du "friuke" da? Anonymkode: a9483...7e9 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Tja. Jeg er enig med ham i at det er primært ditt ansvar å sørge for at ditt barn er ivaretatt og at dere må gjøre avtaler dersom han skal ha ansvaret. Vi er samboere med to barn hver, litt ulike samværsordninger, og skjønt enige om at vi har primæransvar for hver våre to. Det betyr jo på ingen måte at vi ikke forholder oss til hverandres barn den tiden egne er borte, men det er ikke mitt ansvar om partners barn har fotballtrening eller tannlegetime med mindre jeg eksplisitt spørres om å hjelpe til og jeg kan helt klart si nei. At det fungerer godt, forutsetter selvsagt at man har en relativt raus tilnærming. For oss flyter det fint. Anonymkode: 8688d...e6a 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Jeg forstår han egentlig godt jeg.... Syns folk har en ganske dømmende holdning til "steforeldre" som setter grenser og ikke går all in. Barna har (som regel) en mamma og en pappa, som partner kommer man som en bonus i tillegg. Dersom det er forventet at en skal elske og involvere seg like mye i barnet som i biologiske barn så tror jeg mange lar seg lure.... Og hvorfor er egentlig det et mål/krav? Føler man det sånn så er det flott, men om man ikke gjør det- men behandler barnet fint og med omsorg, så må jo det være fint det også? Nå er jeg en av dem som har valgt å være særbo så lenge barna er små- både mine og hans..... Jeg kan bidra, men når det passer meg. Når man først har "fri" selv, så har iallfall jeg behov for egentid og uten ansvar.... Anonymkode: 3cba9...704 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Selvsagt er barnet ditt ditt ansvar? Men ut over det er det vanskelig å mene noe om dette uten å ane hvor hyppig du tenker at han skal være gratis barnevakt for deg. Synes egentlig han er ganske grei som sier at han vil passe barnet ditt om andre ikke kan. Men hadde jeg hatt barnet mitt bare 50 % av tiden ville jeg helt klart prioritert trening, ekstrajobbing etc. den andre uka, og ikke å passe partnerens barn så han fikk trene/jobbe ekstra etc. Å ikke få ha barna sine 50 % av tiden er en sorg, da burde man i det minste få den lille fordelen den ekstra friheten er. Men virker som du mener at du skal ha i pose og sekk? Anonymkode: 1db23...a32 4
galmamma Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 jeg tenker at hvordan han mener at han skal forholde seg til ditt barn hver uke, kommer litt ann på hvordan han forventer at du skal forholde deg til hans barn annenhver uke.. altså likt. så om han ikke tar ansvar for ditt barn hver uke, tar ikke du ansvar for hans barn annenhver uke easy peasy.. så får han gjøre alt av matlaging husarbeid og sine barn når har de, du når han ikke har de. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Da er dere ikke en familie. Så hvorfor bo sammen? Anonymkode: afbc0...a60 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Det hadde jeg ikke godtatt. Høres ikke ut som om det passer han å være samboer med ei med barn fastboende. Han kan jo ikke bare melde seg ut av familien annenhver uke? Anonymkode: 19cb3...41b 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Dette avhenger helt av omfanget av "barnevakt"sittingen for ditt/dine barn, samt alder på barna. Jobber du turnus og trenger noen til å passe to barn i bhgalder utover ettermiddag/kveld, eller er det snakk om en time her og der mens du er på butikken og barna er tenåringer som stort sett klarer seg selv? Jeg er selv bonusmor og har sagt fra at jeg ikke skal ha ansvaret for mine bonusbarn over natten hvis forelderen er bortreist ifbm jobb feks, da anser jeg det som rimelig at de skal være hos sin andre forelder. Men min partner kan selvsagt stikke på butikken eller lignende. Anonymkode: d9c6a...e42 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Bor dere under samme tak så er dere en familie. Her velger du en mann som ikke vil vise interesse for barnet ditt 50 % av tiden sin. Du velger bort barnet ditt! Jeg er bonusmor til to. Selvfølgelig stiller jeg opp hvis samboer trenger hjelp eller noe annet. Det er en selvfølge. De skal føle seg like velkommen selv om faren er på jobb osv. Du burde ikke bo med denne mannen. Greit det er ditt barn, men der velger å bo sammen og da skal barnet føle seg hjemme og ønsket. Anonymkode: 1366f...ef6 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette avhenger helt av omfanget av "barnevakt"sittingen for ditt/dine barn, samt alder på barna. Jobber du turnus og trenger noen til å passe to barn i bhgalder utover ettermiddag/kveld, eller er det snakk om en time her og der mens du er på butikken og barna er tenåringer som stort sett klarer seg selv? Jeg er selv bonusmor og har sagt fra at jeg ikke skal ha ansvaret for mine bonusbarn over natten hvis forelderen er bortreist ifbm jobb feks, da anser jeg det som rimelig at de skal være hos sin andre forelder. Men min partner kan selvsagt stikke på butikken eller lignende. Anonymkode: d9c6a...e42 For en holdning. Er ikke far til stede er de heller ikke ønsket hjemme. De blir sendt vekk fordi stemor er egoistisk. Anonymkode: 1366f...ef6 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 (endret) Jeg forstår ikke. Bor voksne og barn sammen, eller er det to voksne med hver sine barn, som deler en bolig? Endret 27. april 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): For en holdning. Er ikke far til stede er de heller ikke ønsket hjemme. De blir sendt vekk fordi stemor er egoistisk. Anonymkode: 1366f...ef6 De skal da ha samvær med far, ikke stemor? Og dersom far hadde bodd alene og var bortreist i forbindelse med jobb så hadde jo likevel barna måtte blitt «sendt vekk» i og med at far ikke hadde vært hjemme for å ha tilsyn med de. Anonymkode: d99da...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Han er i sin fulle rett til å gjøre slik, men ønsker du virkelig en mann som tydeligvis ikke ser på dere som en familie og i stedet kjører et egoløp? Anonymkode: 0bb10...dad
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Det var såpass viktig å flytte sammen at det ikke var verdt bryderiet å snakke om sånt før det skjedde? Anonymkode: b45d1...290 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå