AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 I Norge er det flere som nå åpner for abort i uke 18 eller uke 22. Bør vi heller se til Polen og gjøre det strengere? Hva sier det om samfunnet om vi tar livet av fostre på 18 uker, de er jo praktisk talt babyer da. Anonymkode: a37e8...f81
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Jeg ønsker å se statistikk på hvorfor noen velger å ta senabort. Jeg nekter å tro at det er mange (om noen?) som tar det fordi de ikke ønsker barnet etter å ha hatt det i magen så lenge. Grunnene er heller alvorlige helsefarer for mor, eller at barnet ikke er levedyktig. Blir provosert av hele debatten. Ønsker og å se statistikk på hvor mange som i dag blir nektet av nemdene, tror vel det knapt er noen? Igjen fordi det er sterke grunner for å ta abort. De som "velger" å ta senabort har det tøft nok fra før til at de skal gå gjennom en nemnd de må vente på svar på. Fant denne: https://www.fhi.no/nyheter/2018/nesten-alle-nemndbehandla-abortar-vert-innvilga/ Sier litt om grunnlaget for å ta abort når kun 2 fikk avslag. Støtte til kvinnene, og rett til å bestemme over egen kropp. Og tillit og tro på at de aller aller fleste ikke går i månedsvis før de tar abort kun fordi de ikke ønsker barnet. Polen har blitt så konservativt politisk de siste årene at det bør skremme alle oppegående mennesker som er for demokrati og menneskerettigheter. Anonymkode: 0f5de...c01 20
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 I denne diskusjonen er det viktig å holde tunge rett i munn. Det er allerede åpent for abort frem til uke 22. Det man snakker om er hvorvidt man skal møte i nemd eller ikke. Altså selvbestemt abort helt til abortgrensa 22 uker eller til uke 18. De fleste som er uønsket gravid tar abort innen uke 12, faktisk er det mange som må vente til uke 6 for å kunne ta abort (før det er det ikke mulig). Sverige har feks selvbestemt abort frem til uke 18, og tallene herfra viser at jo, uønskede barn blir i stor grad abortert i god tid før uke 12. Det er i hovedsak ønskede barn som blir abortert mellom uke 12 og 22. Som kanskje de fleste på dette forumet vet, man kjenner babyen bevege seg og sparke i god tid til uke 22. Man ønsker ikke å vente til siste mulighet for å kvitte seg med et uhell, her er det tungtveiende medisinske årsaker som ligger til bunn for avgjørelsen. Hele premisset om at kvinner bruker senabort som prevensjon er ganske søkt, og funn fra andre land tilsier ikke at det ligger noe i det i det hele tatt. Selv om man ikke møter i nemd, prater man jo med leger og får medisinske vurderinger. Sammen med legen sin mener jeg at kvinner er i stand til å ta dette valget selv, uten å måtte "forsvare" det i en nemd i tillegg. Man må ikke møte i nemd for å koble noen av respirator, der legger man medisinske råd og veiledning til grunn. Så nei, la oss heller håpe at Polen blir mer som oss. Anonymkode: 35c15...652 21
Brunello Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ønsker å se statistikk på hvorfor noen velger å ta senabort. Jeg nekter å tro at det er mange (om noen?) som tar det fordi de ikke ønsker barnet etter å ha hatt det i magen så lenge. Grunnene er heller alvorlige helsefarer for mor, eller at barnet ikke er levedyktig. Blir provosert av hele debatten. Ønsker og å se statistikk på hvor mange som i dag blir nektet av nemdene, tror vel det knapt er noen? Igjen fordi det er sterke grunner for å ta abort. De som "velger" å ta senabort har det tøft nok fra før til at de skal gå gjennom en nemnd de må vente på svar på. Fant denne: https://www.fhi.no/nyheter/2018/nesten-alle-nemndbehandla-abortar-vert-innvilga/ Sier litt om grunnlaget for å ta abort når kun 2 fikk avslag. Støtte til kvinnene, og rett til å bestemme over egen kropp. Og tillit og tro på at de aller aller fleste ikke går i månedsvis før de tar abort kun fordi de ikke ønsker barnet. Polen har blitt så konservativt politisk de siste årene at det bør skremme alle oppegående mennesker som er for demokrati og menneskerettigheter. Anonymkode: 0f5de...c01 Dette er helt essensielt i denne debatten. Ser at en Krf politiker har lagt ut et innlegg med bilde av seg selv med gravidmage og teksten "I uke 22 hadde vi valgt navn til babyen". Tror hun virkelig at vanlige kvinner (og deres menn) velger å utføre en abort i uke 22? Tror neppe det er noen som kommer på etter halve svangerskapet at det ikke passer like vel å få barnet. Dette dreier seg om enten foster med store avvik eller eventuelt mennesker med store rus- eller andre personlige kriser. 17
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Vedder på at de aller fleste senaborter avslutter svangerskap som i høyeste grad var ønsket. Det er ikke noe lettvint gjort. Anonymkode: 32e25...c61 8
CorvusCorax Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Synes abort innen uke 12 er greit - og at det holder. Det skal absolutt ikke bli strengere.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Vi skal ikke bli et katolsk land. Anonymkode: 8a4e2...150 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Enig i at det ikke bør bli strengere. De som tar abort senere enn uke 12 gjør det jo av tungtveiende grunner og ikke for "gøy". I de første tilfellene er enten barnet eller mor syk. Anonymkode: 77030...afb 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 https://www.nrk.no/sorlandet/matte-ta-senabort-i-uke-22_-_-vondt-a-lese-at-jeg-er-en-barnemorder-1.15472398 Anonymkode: 77030...afb 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Jeg vet om ei jente som søkte senabort i uke 17 og fikk avslag i nemd. Hun var ung og fant ikke ut hun var gravid før da og søkte derfor om senabort. Hun fikk avslag og hun er i dag en super mor for sønnen sin. Det er nettopp slike tilfeller nemden er til for. Etter jeg selv har sett dette eksempelet på nært hold så er jeg faktisk for nemdene. Anonymkode: 590db...3de 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Dagens abortlov bør beholdes!! Anonymkode: ccadc...99b
skreppamedleppa Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 (endret) Ææ ja, for I polen har de det så meget bedre må forstå.. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/rggr2R/abortloven-har-gjort-kvinners-liv-i-polen-til-et-helvete iæ De har jo det helt jævlig! Ingen som blir slått i hjel der nei.. jizzz er en så imot forslagene som legit fremmes av partiene her så får en stemme KrF.. Uten at jeg kan se at det er en god løsning akkurat.. Edit: Rødt får trolig min stemme i år. KrF begynte dessverre denne "krigen", og det vises tydelig at om en ikke slåss om sine rettigheter og sine frie valg så blir det som med polen.. Endret 28. april 2021 av skreppamedleppa 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Skremmende utvikling i Polen. Ingen tar senabort fordi de "vil". Fjern nemndene og utvid grensen til uke 22. SV får min stemme for første gang. Anonymkode: 46c72...08b 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Så lenge vi har så mangelfull oppfølging av gravide som vi har, med første (og eneste) offentlige ultralyd i uke 18-20, så må abort fortsette å være tilgjengelig tom uke 22. Bare på den måten kan vi sikre at kvinner og foster slipper å gå igjennom et umulig og svært risikofylt svangerskap som uansett vil ende i et dødt barn. Det er INGEN som velger abort i uke 22 fordi de plutselig kom på at bunaden ikke kommer til å passe på 17.mai eller fordi de heller vil reise på jentetur - de som tar abort i uke 22 er de som står i en umulig situasjon hvor et høyt ønsket barn er så sykt eller så skadet at det ikke kan vokse opp, eller hvor mor står i en situasjon som setter hennes liv i fare. De som står i denne situasjonen får ekstremt god og kompetent veiledning av helsepersonell som kjenner dem og deres situasjon - å tvinge dem gjennom en nemd som ikke veileder, men dømmer, er skammelig! Jeg har aldri vurdert å stemme SV tidligere, men i år skal jeg lese resten av programmet deres, for dette er vettugt! Anonymkode: 15417...b47 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: I Norge er det flere som nå åpner for abort i uke 18 eller uke 22. Bør vi heller se til Polen og gjøre det strengere? Hva sier det om samfunnet om vi tar livet av fostre på 18 uker, de er jo praktisk talt babyer da. Anonymkode: a37e8...f81 Vi kan godt diskutere de utvidede grensene, men ikke se til Polen og det de har gjort der. Mener du vi ikke skal ha selvbestemt abort i det hele tatt? Anonymkode: 55581...66a 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Nei, et foster er ikke en baby i uke 18. Det kalles ikke en baby før barnet er født. Et foster i uke 18 har en så lite utviklet hjerne at det ikke engang kan kjenne smerte. Abort frem til uke 18 er fra et medisinsk standpunkt derfor helt i orden. At noe har fingre og tær og et bankende hjerte betyr jo ikke at det er et liv. Man må ha en bevissthet og evne til å kjenne smerte før man betegner det som et liv. Dersom folk ønsker å fjerne abortloven, får disse menneskene som er imot abort samtidig bli påtvunget å måtte ta i mot inntil 10 barn som egentlig skulle blitt abortert. For hvem ellers skal ta seg av disse barna? Og da får de kose seg med masse barn med alvorlige sykdommer, eller barn som får utviklingsforstyrrelser senere i livet siden en mor som er uønsket gravid selvsagt vil være ekstremt stresset. En mor som er uønsket gravid kan også hende at hun røyker og drikker alkohol under svangerskapet, så da får abortmotstanderne ta seg av barna som får skader som følge av det. Mødre som har opplevd overgrep og dermed har blitt gravid, kan overføre sitt traume til barna. Så det blir sikkert kjempehyggelig med masse barn med PTSD. Anonymkode: 5a6b4...c19 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå