AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Sønnen min er snart 9 år, og nå opplever han for tredje gang å være i en situasjon der han blir mobbet/plaget av andre barn. Første gang var i barnehagen, da han bare var 4-5 år. Et par av de andre guttene slo, dyttet og sparket ham jevnlig, utestengte han fra lek osv. Jeg tok det selvsagt umiddelbart opp med styrer, henvendelsen ble tatt veldig på alvor av både henne og alle de andre voksne i barnehagen, likevel var det et stadig tilbakevendende problem i barnehagen at han ble plaget av disse guttene. Så begynte han på skolen, heldigvis ikke sammen med noen av disse guttene, og hadde det veldig fint på skolen i hele 1. klasse. I 2. klasse var det en av guttene som begynte å plage ham, true, slå, utestenge osv, og han fikk med seg flere av de andre guttene på dette. Sønnen min ville ikke fortelle det til meg fordi han skammet seg og var redd for konsekvenser fra mobberne. Jeg ble derfor først gjort oppmerksom på det av noen voksne på sfo som hadde observert det + en annen mor i klassen som hadde fått vite av sin sønn at mitt barn ble mye plaget. Så fort jeg fikk vite om det, tok jeg kontakt med lærer, og dette ble tatt veldig på alvor. Skolen opprettet umiddelbart 9A-sak, involverte foreldrene til barna som plaget min sønn osv. Det hjalp veldig- og var mye mer effektfullt enn den mer tafatte tilnærmingen de hadde i barnehagen. Det siste halvåret nå, har derfor sønnen min hatt det veldig fint på skolen, og blir ikke lenger plaget, truet og utestengt der. Men så, i går kveld, kom det frem at han hele dette året er blitt plaget av eldre gutter på en fritidsaktivitet han går på. De går 3.-5. klasse sammen på denne aktiviteten, og sønnen min, som går i 3. klasse er ikke spesielt stor av vekst. Det er derfor selvsagt enkelt for de eldre barna å plage ham, han er ikke sterk nok til å ta igjen mot dem. Sønnen min sier at trenerne i veldig liten grad er klar over dette, siden mobberne selvsagt gjør alt sammen kjapt og i skjul, mens trenerne er opptatt med noe annet. Det er ingen av barna på denne fritidsaktiviteten som går på samme skole som min sønn- det er dermed ikke slik at mobbingen fra skolen har «spredd» seg til fritidsaktiviteten. I dag skal jeg ta kontakt med de ansvarlige for denne fritidsaktiviteten og informere dem om hvordan sønnen min blir behandlet av de andre barna og at jeg forventer at dette tar slutt. Jeg mener barna som ikke kan oppføre seg må utestenges fra fritidsaktiviteten hvis de ikke slutte å plage sønnen min. Jeg kjenner bare at jeg blir så fortvila, hvorfor er det sånn at noen barn gjentatte ganger skal bli plaget, utestengt og trakassert av andre? Sønnen min bruker briller, og er selv overbevist om at dette er årsaken (alle stedene hvor han har blitt plaget, har brillene vært et tema. Han blir kalt brilleslange, brillebjørn osv, brillene blir revet av ham, kastet av gårde osv). I går hadde jeg utviklingssamtale med læreren hans, og hun sier (og har sagt hele tiden) at han er en veldig velfungerende gutt, som er skoleflink, blid, positiv, sosial og er en populær lekekamerat siden han er lite kranglete og konfronterende, men stort sett tvert imot alltid er hyggelig og inkluderende. Jeg bare fatter ikke hvorfor han samtidig sees på som et så lett «offer» av andre barn (men det er kanskje tilstrekkelig at han bruker briller og er litt liten av vekst, da...) Anonymkode: 17181...849 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Hva er det med sønnen din som gjør at han stadig kommer i konflikt med andre? Hvirfor klarer han ikke å få seg venner? Mobbing er jo en primitiv form for sosial korreksjon. Er han kravstor, selvsentrert eller blir lett aggressiv? Når det danner seg et mønster så er det noe med gutten som også må tas tak i hvis man skal hindre at det skjer igjen og igjen. Anonymkode: 57e1e...7b4 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Og en ting til. Barnet ditt skal så klart slippe å bli slått og plaget. Men du kan faktisk ikke tvinge andre barn til å inkludere ham. Blir han utestengt så må han se på egen oppførsel og prøve å bli mer likendes. Å tvinge de andre til å la ham være med vil bare skape enda større forakt og insentiver til mer mobbing. Anonymkode: 57e1e...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er det med sønnen din som gjør at han stadig kommer i konflikt med andre? Hvirfor klarer han ikke å få seg venner? Mobbing er jo en primitiv form for sosial korreksjon. Er han kravstor, selvsentrert eller blir lett aggressiv? Når det danner seg et mønster så er det noe med gutten som også må tas tak i hvis man skal hindre at det skjer igjen og igjen. Anonymkode: 57e1e...7b4 Han har masse venner. Som sagt sier lærer at han er en hyggelig og omgjengelig gutt som er en populær lekekamerat. Han har med venner hjem flere ganger i uken, og vi har også et stadig renn av barn på døra som vil ha han med ut for å leke. Han er veldig lite aggressiv, heller det motsatte. Han er konfliktsky og hater krangel, og føyer seg nok derfor ofte lett dersom noen utagerer mot ham. Anonymkode: 17181...849 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og en ting til. Barnet ditt skal så klart slippe å bli slått og plaget. Men du kan faktisk ikke tvinge andre barn til å inkludere ham. Blir han utestengt så må han se på egen oppførsel og prøve å bli mer likendes. Å tvinge de andre til å la ham være med vil bare skape enda større forakt og insentiver til mer mobbing. Anonymkode: 57e1e...7b4 Han blir utestengt og plaget av ENKELTE barn. Når det gjelder både de som plaget ham i barnehagen og de som plaget ham på skolen, så vet jeg om ting ved disse barna (deres hjemmeforhold o.l) som jeg er temmelig sikker på at var årsaken til at de hadde behov for å utagere mot andre barn. Når det gjelder barna som plager han på fritidsaktiviteten vet jeg ingenting om disse (de går på en annen skole enn min sønn, så jeg kjenner dem ikke), men det forundrer meg ikke om det et utfordringer som ligger bak, der også. Anonymkode: 17181...849 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Veldig kjedelig situasjon, TS. Jeg tror jeg ville skjermet barnet mitt ved å ta ham ut av fritidsaktiviteten det gjelder, slik at han ikke har flere arenaer der han må grue seg for å kanskje bli mobbet, eller møte (tidligere) mobbere som kanskje gjør ham usikker. Hvis han ikke elsker aktiviteten, da, da er det verdt å stå i det. Jeg tror skolene er flinkere enn fritidsaktivitet-ledere til å ta tak i mobbing og observere ting som skjer "i det skjulte". Min sønn som snart er 9 år spiller fotball. I det siste har mange gutter fra klassen begynt der. En av guttene er mye lavere enn de andre, men i fotballspillet er det bare en fordel. Han piler imellom og snapper ballen, og er vanskeligere for de store gutta fra motspillerlaget å takle. Der er alle på samme alder, og det er så fint å se det gode miljøet som holder på å danne seg mellom dem. De går i samme klasse i tillegg, slik at vennskapet/bekjentskapet har den bonusen at det fortsetter på skolen. Anonymkode: 14f86...553
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig kjedelig situasjon, TS. Jeg tror jeg ville skjermet barnet mitt ved å ta ham ut av fritidsaktiviteten det gjelder, slik at han ikke har flere arenaer der han må grue seg for å kanskje bli mobbet, eller møte (tidligere) mobbere som kanskje gjør ham usikker. Hvis han ikke elsker aktiviteten, da, da er det verdt å stå i det. Jeg tror skolene er flinkere enn fritidsaktivitet-ledere til å ta tak i mobbing og observere ting som skjer "i det skjulte". Min sønn som snart er 9 år spiller fotball. I det siste har mange gutter fra klassen begynt der. En av guttene er mye lavere enn de andre, men i fotballspillet er det bare en fordel. Han piler imellom og snapper ballen, og er vanskeligere for de store gutta fra motspillerlaget å takle. Der er alle på samme alder, og det er så fint å se det gode miljøet som holder på å danne seg mellom dem. De går i samme klasse i tillegg, slik at vennskapet/bekjentskapet har den bonusen at det fortsetter på skolen. Anonymkode: 14f86...553 Takk for fint svar! Han er veldig glad i denne fritidsaktiviteten og har holdt på med den siden han var 4 år, så jeg synes det er veldig synd å måtte ta ham ut fra den. Han vil jo også helst fortsette selv, siden han synes det er så gøy, men da selvsagt under forutsetning av at plagingen stopper. Vi bor et sted der det tilbys veldig mange ulike fritidsaktiviteter, og det er dessverre ikke sånn at det er én aktivitet der mange av vennene hans samles. Anonymkode: 17181...849
Tatja Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva er det med sønnen din som gjør at han stadig kommer i konflikt med andre? Hvirfor klarer han ikke å få seg venner? Mobbing er jo en primitiv form for sosial korreksjon. Er han kravstor, selvsentrert eller blir lett aggressiv? Når det danner seg et mønster så er det noe med gutten som også må tas tak i hvis man skal hindre at det skjer igjen og igjen. Anonymkode: 57e1e...7b4 TULL! Det er ikke konflikter TS snakker om, men MOBBING! Ja det er antagelig 'noe' med gutten. Og det kan være så enkelt som at han er en veldig snill gutt, som det ikke gir konsekvenser å behandle dårlig. Dette har jeg sett gå igjen, på de arenaer hvor jeg har hatt ansvar for barn. De som snur andre kinnet til, blir ofte dårlig behandlet. Jeg vil råde foreldre til å lære barn å stå opp for seg selv, hver gang. 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Upopulær mening, men jeg hadde gitt han lov til å ta igjen, evt sammen med en venn fysisk. Å sette seg i respekt på barneskolen handler ofte om å slå tilbake (dessverre) og kan stanse et problem før det forverrer seg så mye at han blir et mobbeoffer ut videregående. Anonymkode: f2920...017 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bare fatter ikke hvorfor han samtidig sees på som et så lett «offer» av andre barn (men det er kanskje tilstrekkelig at han bruker briller og er litt liten av vekst, da...) Anonymkode: 17181...849 Ja, det er faktisk nok. Barn kan være nådeløse. Og mobbere er ofte de som er usikre, ikke nødvendigvis "gjenglederne" selv. Jeg blir oppgitt hver gang noen sier at barn egentlig er født snille, at de ikke er født verken psykopater, rasister eller mobbere men ødelegges av folk rundt seg. Jeg tror faktisk det oftere er motsatt, at mange er født "dyriske", men at de fleste blir siviliserte av omgivelsene. Jeg hørte om en mor som bestakk en mobbegjeng med boller, brus, sjokolade og sa at det var for at de skulle holde seg unna sønnen hennes, da holdt de fred (muligens fant de bare noen andre). Det er forferdelig å skulle belønne sånn oppførsel, og det kunne slått motsatt ut, men det hjalp iallfall i akkurat det tilfellet. Det var muligens sånn mafiaen opptod. Anonymkode: d8b0d...e82 3
absinthia Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er det med sønnen din som gjør at han stadig kommer i konflikt med andre? Hvirfor klarer han ikke å få seg venner? Mobbing er jo en primitiv form for sosial korreksjon. Er han kravstor, selvsentrert eller blir lett aggressiv? Når det danner seg et mønster så er det noe med gutten som også må tas tak i hvis man skal hindre at det skjer igjen og igjen. Anonymkode: 57e1e...7b4 Dette er bullshit! Dessuten sier forskning at gutter som er små av vekst, er ekstra utsatt. De som vil plage noen, finner seg noen som de tør å plage. En sammensveiset gjeng, vil som oftest plage noen som ikke er med i den samme vennegjengen og barn gjør dessverre iblant slike ting som en handling som skaper mer samhold dem i mellom. Ofte kan det stå barn som selv er livende redd for å havne utenfor fellesskapet bak, selv om de ofte ikke er modne nok til å se at det er dette som ligger bak selv. En gutt som har mange venner utenom og som en får tilbakemelding på fra skolen om at han klarer seg godt ellers, skal slett ikke forandre adferden sin, det er det de som plager som skal gjøre. Det blir pingler og etterløpere av folk som tror at de hele tiden må justere seg for å bli bedre likt av de andre, dersom de ellers har normal oppførsel og de ender opp som folk som gjør hva som helst for å bli likt. - Det er ikke bra! Mor sier heller ikke noe om at han skal tvangsinkluderes, men at hun vil at han ikke skal bli plaget. Det er bare snakk om at de skal oppføre seg som folk. Til mor: Si i fra til treneren og be denne følge litt ekstra med i situasjonene som gutten din sier at det skjer i.. Da kan vedkommende ta en peptalk med dem og fortelle dem hva lagånd er, samtidig som « ingen har sladret» fordi de muligens har blitt tatt på fersken. 7
DaddyDom Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sønnen min er snart 9 år, og nå opplever han for tredje gang å være i en situasjon der han blir mobbet/plaget av andre barn. Første gang var i barnehagen, da han bare var 4-5 år. Et par av de andre guttene slo, dyttet og sparket ham jevnlig, utestengte han fra lek osv. Jeg tok det selvsagt umiddelbart opp med styrer, henvendelsen ble tatt veldig på alvor av både henne og alle de andre voksne i barnehagen, likevel var det et stadig tilbakevendende problem i barnehagen at han ble plaget av disse guttene. Så begynte han på skolen, heldigvis ikke sammen med noen av disse guttene, og hadde det veldig fint på skolen i hele 1. klasse. I 2. klasse var det en av guttene som begynte å plage ham, true, slå, utestenge osv, og han fikk med seg flere av de andre guttene på dette. Sønnen min ville ikke fortelle det til meg fordi han skammet seg og var redd for konsekvenser fra mobberne. Jeg ble derfor først gjort oppmerksom på det av noen voksne på sfo som hadde observert det + en annen mor i klassen som hadde fått vite av sin sønn at mitt barn ble mye plaget. Så fort jeg fikk vite om det, tok jeg kontakt med lærer, og dette ble tatt veldig på alvor. Skolen opprettet umiddelbart 9A-sak, involverte foreldrene til barna som plaget min sønn osv. Det hjalp veldig- og var mye mer effektfullt enn den mer tafatte tilnærmingen de hadde i barnehagen. Det siste halvåret nå, har derfor sønnen min hatt det veldig fint på skolen, og blir ikke lenger plaget, truet og utestengt der. Men så, i går kveld, kom det frem at han hele dette året er blitt plaget av eldre gutter på en fritidsaktivitet han går på. De går 3.-5. klasse sammen på denne aktiviteten, og sønnen min, som går i 3. klasse er ikke spesielt stor av vekst. Det er derfor selvsagt enkelt for de eldre barna å plage ham, han er ikke sterk nok til å ta igjen mot dem. Sønnen min sier at trenerne i veldig liten grad er klar over dette, siden mobberne selvsagt gjør alt sammen kjapt og i skjul, mens trenerne er opptatt med noe annet. Det er ingen av barna på denne fritidsaktiviteten som går på samme skole som min sønn- det er dermed ikke slik at mobbingen fra skolen har «spredd» seg til fritidsaktiviteten. I dag skal jeg ta kontakt med de ansvarlige for denne fritidsaktiviteten og informere dem om hvordan sønnen min blir behandlet av de andre barna og at jeg forventer at dette tar slutt. Jeg mener barna som ikke kan oppføre seg må utestenges fra fritidsaktiviteten hvis de ikke slutte å plage sønnen min. Jeg kjenner bare at jeg blir så fortvila, hvorfor er det sånn at noen barn gjentatte ganger skal bli plaget, utestengt og trakassert av andre? Sønnen min bruker briller, og er selv overbevist om at dette er årsaken (alle stedene hvor han har blitt plaget, har brillene vært et tema. Han blir kalt brilleslange, brillebjørn osv, brillene blir revet av ham, kastet av gårde osv). I går hadde jeg utviklingssamtale med læreren hans, og hun sier (og har sagt hele tiden) at han er en veldig velfungerende gutt, som er skoleflink, blid, positiv, sosial og er en populær lekekamerat siden han er lite kranglete og konfronterende, men stort sett tvert imot alltid er hyggelig og inkluderende. Jeg bare fatter ikke hvorfor han samtidig sees på som et så lett «offer» av andre barn (men det er kanskje tilstrekkelig at han bruker briller og er litt liten av vekst, da...) Anonymkode: 17181...849 Det bare er sånn dessverre når man er bare "bitte" litt annerledes. Jeg ble mobbet hele barneskolen. Stort sett fordi jeg var hyggelig og blid og ikke brukte banneord. Jeg ble kalt englebarn, jævla dritt, pyse, pingle osv. Ble også dyttet og spyttet på. Heldigvis for meg så var jeg blant de største på mitt trinn. Noen av de som var liten og pinglete ble regelrett slått rett ned. Jeg begynte etterhvert å dytte tilbake og være frekk i kjeften i retur. Først da fikk jeg noelunde respekt og de roet seg. Heldigvis søkte mine foreldre meg inn på privat ungdomsskole og gud for en mye bedre verden det ble! Der ble jeg til tider ertet som jeg ikke aksepterte mtp på min fortid med mobbing over lang tid så mange synes jo det da var såååå gøy at jeg ble så fort sint og angrep tilbake. Etterhvert så lærte jeg meg tilbake at jeg måtte roe meg. Og veldig flott at du som foreldre tar tak i dette! Det synes jeg. Dessverre er mobbing ett problem som jeg tror vi dessverre aldri blir kvitt så lenge rasisme eksisterer eller nedsettende prat eksisterer eller vanskelig oppvekst eller underliggende problem fra barndommen eksisterer. Idag vet jeg jo at noen av disse mobberne fra barneskolen har hatt det vanskelig og de mobbet fordi de hadde det vanskelig selv. Mens noen av dem har jo bare forsatt som mobbere i voksen alder med holdninger og meninger som egentlig ikke er greit. Og en av dem er blitt en ganske høyt respektert selger (mistenker psykopat her egentlig for å være ærlig). Usikkert iallefall hva du ønsker av feedback, men å lære din sønn at han må "stå opp for seg selv", og samtidig forstå at kanskje de andre ikke har det greit kan være en god idè :) 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Upopulær mening, men jeg hadde gitt han lov til å ta igjen, evt sammen med en venn fysisk. Å sette seg i respekt på barneskolen handler ofte om å slå tilbake (dessverre) og kan stanse et problem før det forverrer seg så mye at han blir et mobbeoffer ut videregående. Anonymkode: f2920...017 Innafor å ta igjen. Kunsten er å finne rett måte og nivå. Det trenger ikke være fysisk heller, skarp tunge har reddet barn fra mobbere før, hvis man har talent for det. Anonymkode: d8b0d...e82 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Takk for mange fine svar her Ja, jeg tror det er som enkelte her sier, er man veldig snill og rolig blir man dessverre lett tråkket på. Jeg synes bare det er så fryktelig, at egenskaper som egentlig er så utrolig bra, skal brukes mot en, og være «feil», liksom. På skolen får de overhode ikke lov til å ta igjen- jeg har helt spesifikt tatt opp dette med læreren og hun sier at det kan hun ikke tillate, og at dersom han tar igjen vil hun være nødt til å kjefte på ham og ta det på like stort alvor som hun tar all annen vold mellom elevene. Men jeg sa faktisk til sønnen min i går, da jeg fikk vite om dette på fritidsaktiviteten, at jeg syntes han skulle prøve å ta igjen på barna. Han synes naturlig nok at det er vanskelig siden de er både større og sterkere (og flere) enn ham. Jeg har også prøvd å hjelpe ham med muntlige ting han kan ta igjen med- men dette et jo ikke så lett. Det meste preller jo av på denne typen barn, og når sønnen min står i en situasjon der han føler seg redd og truet av dem, er han nok ikke mentalt der at han greier å finne på slagferdige punchlines mot dem. Men jeg har fortsatt ikke fått svar fra kontoret til aktiviteten (jeg ba dem om å få tilsendt telefonnummer til hovedtreneren), så jeg blir med på treningen i morgen. Det virker antakelig preventivt at jeg er der, og da kan jeg også få bedt treneren om nummeret hans så jeg kan ringe ham senere og snakke om dette. Jeg synes det er helt fryktelig om sønnen min må slutte på en aktivitet han liker veldig godt (dette er forresten individuell idrett, og ikke lagidrett, så det der med lagånd hjelper det nok ikke så mye å snakke om) fordi han er så snill at andre får lyst til å plage ham... ts Anonymkode: 17181...849 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han har masse venner. Som sagt sier lærer at han er en hyggelig og omgjengelig gutt som er en populær lekekamerat. Han har med venner hjem flere ganger i uken, og vi har også et stadig renn av barn på døra som vil ha han med ut for å leke. Han er veldig lite aggressiv, heller det motsatte. Han er konfliktsky og hater krangel, og føyer seg nok derfor ofte lett dersom noen utagerer mot ham. Anonymkode: 17181...849 Hvis han har masse venner, hvorfor er det et problem at noen mobber ham? Man kan ikke bli likt av alle.... Samtidig må oppførselen av de som mobber korrigeres. Hva er det som trigger nettopp de få barna å mobbe sønnen din? Kan det være noe med dem og ikke ved sønnen som trigger det? Jeg har alltid blitt mobbet av noen få enten på skolen eller fritidsaktiviteter når jeg var barn. Og tok det utrolig tungt og slet sosialt pga det. Det ingen forklarte meg var bare at det var to tre stk av 30 som mobbet meg. Alle andre var greie. Og de to tre gjorde at jeg ikke turte å få venner rett og slett pga jeg trodde ingen likte meg. Når jeg ser tilbake på det så manglet jeg voksne som kunne lære meg at man ikke kan bli likt av alle. Og at man må si ifra hvis noen ikke klarer å behandle andre greit. Ta gjerne kontakt med ansvarlig og fortell om oppførselen til guttene men forklar samtidig sønnen din at man ikke kan bli likt av alle. Slik er det bare og har nok ingenting med ham å gjøre. Samtidig så er det ikke lov å være slem mot andre Anonymkode: f1968...137 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Lær han å stå opp for seg selv og ta igjen. Enkelt og greit. Han må nok «vokse litt opp» og ta kampene selv. Iom at dette er noe som stadig skjer på flere steder, da er det dessverre noe med han som gjør at han er et lett offer og da er det mye bedre å endre på det enn at det skal skje gang på gang og «vente med å bli bedre» til voksne tar tak i det. Burde barn forandre seg for å ikke bli mobbet? Nei. Men er det sånn... JA. Anonymkode: b10ed...3a0 1
ludden Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 Det dummeste er vel folk som på noen som helst måte forsvarer mobbere, noen av de som skriver her er blant dem. Folk som ikke evner å lære barna sine å godta andre, og lærer dem å akseptere å involvere barn som er anderledes enn dem selv,burde strengt tatt ikke hatt barn! Trådstarter gjør ting helt riktig, tar opp ting og konfronterer skolen med problemene, det verste i slike situasjoner er foreldrene til de som mobber. De liker nok best å skyve fra seg ansvaret, som den ene her skriver.....kanskje ditt barn bør se på egen oppførsel og bli bedre likendes. Når voksne folk skriver noe så dumt, så blir jeg veldig skremt om de har egne barn, i såfall synes jeg synd på barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 ludden skrev (16 minutter siden): Det dummeste er vel folk som på noen som helst måte forsvarer mobbere, noen av de som skriver her er blant dem. Folk som ikke evner å lære barna sine å godta andre, og lærer dem å akseptere å involvere barn som er anderledes enn dem selv,burde strengt tatt ikke hatt barn! Trådstarter gjør ting helt riktig, tar opp ting og konfronterer skolen med problemene, det verste i slike situasjoner er foreldrene til de som mobber. De liker nok best å skyve fra seg ansvaret, som den ene her skriver.....kanskje ditt barn bør se på egen oppførsel og bli bedre likendes. Når voksne folk skriver noe så dumt, så blir jeg veldig skremt om de har egne barn, i såfall synes jeg synd på barnet. Ikke jeg som skrev akkurat det men skrev boe lignendes. Jeg er helt enig med at det er helt bak mål å be et lite barn om å endre seg så han ikke skal bli mobbet. Og foreldrene til mobberene bør få beskjed og skamme seg, TA har gjort helt riktig ja med å melde videre og det bør hun fortsette med. MEN, vi lever i den virkelige verden og i den virkelige verden er barn og foreldre stygge!! De er mobbere og man har kjempet mot mobbing i all evighet og det gir seg ikke. Da er det bedre å lære gutten å stå opp for seg selv slik at han ikke blir mobbet. Anonymkode: b10ed...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Dessverre lever vi ikke på en blomstereng og springer lykkelig rundt alle sammen, foreldrene til mobberene sier «nei ikke mobb, vi må godta at han er annerledes» og så slutter de magisk å mobbe og så kommer det aldri noen barn igjen som er slemme, alle er snille. Det kommer aldri til å bli sånn. Noen ganger er det bedre å tilpasse seg litt og si tydelig ifra selv, enn å gå gjennom et helt liv der det stadig gjentar seg med nye mobbesaker. Anonymkode: b10ed...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Syns disse mobberne fortjener litt buksevann! Likeså de voksne som legger skylden på barnet! For noen IDIOTER! Vet dere ingenting om mobbing? Anonymkode: fdedb...880 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå