AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg er i uke 24 og både jordmor og venninner har forklart dette til meg. "At hele magen blir stram og hard". Ja vel, men magen min er ofte stram og hard f.eks. hvis jeg er oppblåst eller tissetrengt (når jeg våkner på natta og må tisse er den alltid hard) Nå kjente jeg tilfeldigvis på magen og den var skikkelig hard på høyre side. Nå, etter et minutt er den vanlig igjen. Men jeg merka ingenting til dette, og det var helt tilfeldig at jeg kjente på den akkurat nå, og det første jeg tenkte var at babyen kanskje hadde hodet på høyre side? Eller var det en kynner på halve magen? Hvordan merka du at du hadde kynnere? Kjenner du det litt som en liten krampe, eller kjenner du det bare tilfeldig når du er borti magen? Er det vondt eller ubehagelig? Hvordan kjennes det egentlig ut? Anonymkode: 059c9...9a6
Gjest EmKay Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Jeg fikk kynnere fra ganske tidlig av, oftest når jeg var i aktivitet. Kjennes som at hele magen strammer seg og føles litt "sprengt" på en måte. Det er vanligvis ikke vondt, ikke før på slutten i allefall, men kan bli ganske ubehagelig om det ikke slipper taket. Hvis du kun var hard på ene siden var det nok at baby lå der som du tenkte Det er ikke alle som får særlig med kynnere, så det er ikke sikkert du har hatt det enda. Har flere venninner som ikke ante hvordan det var før i sitt andre svangerskap f.eks.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Vet du, etter to fullgåtte svangerskap er jeg fortsatt ikke sikker på hva kynnere er. Så du er ikke alene 🤪 Anonymkode: 71435...3ad 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Jeg er høygravid med nr tre og det er først nå i det siste jeg har vært helt sikker på at jeg har hatt kynnere 🙈 Tror de rett og slett ikke har vært så kraftige, at jeg slipper unna med kynnere man ikke kjenner så godt. Har bare tilfeldigvis oppdaget det når jeg har kommet borti. Nå de siste ukene har de vært slik at det kjennes ut som om noen har lagt et bånd rundt magen og strammet til. Men de er ikke vonde/særlig ubehagelige. Og ikke alle får kynnere så tidlig heller, kanskje su får mer mot slutten 😊 Anonymkode: 44305...a33 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Er halvveis med nr to og har ikke peiling på hva kynnere er 😅 Anonymkode: 30801...38a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Kynnere føles litt som når du strammer/kniper magemusklene så hardt du kan, bare at det skjer helt av seg selv, helt plutselig. I utgangspunktet ikke veldig smertefullt (ikke som rier) men kan være ubehagelig, irriterende eller veldig distraherende når du egentlig fokuserer på noe annet. Sånn var det for meg hvertfall... Jeg hadde svake kynnere fra ca uke 23, så ble det mer og mer, og kraftigere og kraftigere. Anonymkode: f3b15...ac9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Det er visst vanlig å få mer kynnere hvis man har full blære og er tissetrengt. Men det er også veldig ulikt hvordan man kjenner det. Hos meg var det ofte tydelig, men jeg hadde også perioder hvor jeg syntes magen var hard som murstein nesten konstant. Jordmoren sa at det var kynnere. Hun hadde problemer med å få gjort undersøkelser på svangerskapskontroll noen ganger fordi magen pleide å bli slik da jeg var hos henne. Andre ganger kom og gikk det mer. Til tider var det også vondt samtidig. Det leste jeg ikke var normalt, men det var altså det likevel. Så jeg har egentlig ikke klok på kynnere jeg heller. Moren min sier hun aldri har hatt det og skjønte ikke hva jeg snakket om. Anonymkode: 3e718...d88
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Jeg fikk også høre «... og så kommer kynnerne etterhvert, de er så SYKT vonde!». Vel, jeg merket lite til dem. Etter uke 30 strammet magen seg om jeg for eksempel gikk for fort. Men jeg merket ikke noe mer enn det. Jeg lå på ctg-bevegelser og fikk beskjed om «se, nå har du en ganske god sammentrekning!», men jeg merket ingen ting. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 42948...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Når halve magen blir hard, tror jeg forresten det godt kan være babyen som ligger med ryggen den veien og presser den utover Det var det hos meg, og det ble mer tydelig utover i svangerskapet. Begge mine har likt å ligge med ryggen mot venstre side, og noen ganger dyttet de noe veldig. Anonymkode: 3e718...d88 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er i uke 24 og både jordmor og venninner har forklart dette til meg. "At hele magen blir stram og hard". Ja vel, men magen min er ofte stram og hard f.eks. hvis jeg er oppblåst eller tissetrengt (når jeg våkner på natta og må tisse er den alltid hard) Nå kjente jeg tilfeldigvis på magen og den var skikkelig hard på høyre side. Nå, etter et minutt er den vanlig igjen. Men jeg merka ingenting til dette, og det var helt tilfeldig at jeg kjente på den akkurat nå, og det første jeg tenkte var at babyen kanskje hadde hodet på høyre side? Eller var det en kynner på halve magen? Hvordan merka du at du hadde kynnere? Kjenner du det litt som en liten krampe, eller kjenner du det bare tilfeldig når du er borti magen? Er det vondt eller ubehagelig? Hvordan kjennes det egentlig ut? Anonymkode: 059c9...9a6 Sikkert kynnere ja. Jeg merka også lite til kynnerne mine. Anonymkode: a4edc...e05 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Det er nok noe man ikke forstår hva er før man har hatt det. Jeg hadde ikke en eneste «ordentlig» kynner i hele første svangerskap (ble også satt i gang). I andre svangerskap hadde jeg mange, og selv første gangen skjønte jeg at dette var en kynner. Med andre ord så tror jeg du skjønner godt hva du er om du får en. Anonymkode: d5134...879 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Jeg skjønner heller ikke helt hva det er, er høygravid med andremann nå 🙈 Syntes det er "magen blir hard" er en lite hjelpsom beskrivelse, den er liksom stort sett hard og spesielt når baby breier seg litt. Men nå denne gangen kjenner jeg ofte sammentrekning i magen når jeg er i aktivitet, akkurat som om det knyter seg som en knyttneve, og jeg tror det er kynnere? Det er ikke plagsomt, bare litt rar følelse. Anonymkode: b8bab...50e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Jeg merka dem heller ikke, helt vanlig tror jeg Anonymkode: ca2e9...644
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Jeg opplevde kynnere som en ufrivillig muskelsammentrekning i hele magen, den bygde seg opp før den nådde en topp for så å gi seg. Magen ble knallhard. Etterhvert utover i graviditeten var de så kraftige at jeg mistet pusten. De lignet forøvrig på rier bortsett fra at rier i tillegg var veldig smertefulle. Anonymkode: 8a390...155
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå