Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville dere latt en person som røyker holde en nyfødt baby? Tenker selvsagt ikke mens h*n røyker, men det er jo bevist at babyer med foreldre som røyker har mye nikotin i blodet selv om de aldri har vært direkte eksponert for røyk. 

Anonymkode: d999e...2ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt kan svigermor få holde barnet selv om hun røyker. Så lenge hun ikke røyker i nærheten av barnet. 
Dette blir hysterisk - ro deg ned! 

Anonymkode: 0e945...bf1

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kommer ikke til å skade babyen på noe som helst slags måte. Det er samsoving med røykende foreldre som ikke er anbefalt. 

Det er flere røykere som holdt min baby. Jeg har ingen problemer med det. 

Anonymkode: 41f08...a4a

• Liker 6
Skrevet

Er jo bare til å la de "lufte seg ut". Når de ikke lengre lukter av røyk så kan det vel ikke være noen som helst problemer rundt det? Er selv gravid og vil la familiemedlemmer som har tatt en røyk holde baby, sålenge de ikke lukter røyk (av pusten) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, lungekreft i nyfødte er en uting. Selvom mange tydligvis er glade i det.

Anonymkode: e4731...796

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, lungekreft i nyfødte er en uting. Selvom mange tydligvis er glade i det.

Anonymkode: e4731...796

Har du noen medisinske kasus å vise til der nyfødte har utviklet lungekreft som følge av at vedkommende ble holdt av en person er vanerøyker?

Anonymkode: 9b1eb...197

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, selvsagt kan svigermor få holde barnet selv om hun røyker. Så lenge hun ikke røyker i nærheten av barnet. 
Dette blir hysterisk - ro deg ned! 

Anonymkode: 0e945...bf1

Hva med å snakke ordentlig til folk? Roper du at folk skal roe seg ned hvis noen stiller deg et spørsmål ansikt til ansikt også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, pappaen holder jentungen hver eneste dag. Er ikke noe problem at han røyker. Han vasker seg på hendene etter han har røykt. 

Anonymkode: c13fb...96c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud... Skjerp dere a. En røyker er ikke spedalsk. Jeez..

Anonymkode: 1d159...738

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville dere latt en person som røyker holde en nyfødt baby? Tenker selvsagt ikke mens h*n røyker, men det er jo bevist at babyer med foreldre som røyker har mye nikotin i blodet selv om de aldri har vært direkte eksponert for røyk. 

Jeg ville latt det, men så lenge de ikke røyker i nærheten av en baby. Jeg kjenner en far som røyker i nærheten av sin datter og datteren fikk Asma grunn av røykingen. Man burde være forsiktig å røyke foran andre, men hvis man ikke har røyk i hånden eller røyker i nærheten av noen så går det fint.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine røyker, men kun ute. I egne jakker. Og så vasker de seg på hendene etterpå. Det lukter ikke røyk hjemme hos dem. 

Anonymkode: 4cb17...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, pappaen holder jentungen hver eneste dag. Er ikke noe problem at han røyker. Han vasker seg på hendene etter han har røykt. 

Anonymkode: c13fb...96c

Det lukter sterkt, og babyer har langt sterkere luktesans.

Jeg selv blir kvalm av røyklukt, så går utfra spedbarn/babyer merker det godt de og.

Min mor sluttet å røyke for lenge siden, og var uansett av typen som luftet døgnet rundt - lukta satt seg ikke i boligen.

Svigermor derimot er engstelig for trekk, har MYE pynt og nips som røyken har samlet seg i i absolutt alle rom. 

Hun sluttet en periode å røyke, lukten var der fortsatt. Hun røyket ikke når barnebarn var på besøk - men likevel kjente jeg en sterk stank idet far og baby nærmet seg døra hjemme. Vi måtte vaske ALT inkludert bag og bamser osv minst 3 ganger, og lufte i et par døgn.

Selv mannen min som prøvde overbevise meg om at det ikke luktet såååå mye bare «åh Gud OK - det STINKER». 

SÅ jævlig er røyklukt. 

Anonymkode: f197a...9a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg hadde ikke vært bekymret for det. Babyen blir ikke utsatt for passiv røyking på samme måte når det ikke er en som bor med barnet og holder det, puster på det eller ammer til og med. Det er vanlig prosedyre at man vasker hendene når man skal holde små babyer, og det er jo greit å be om slik at det ikke lukter røyk av babyen.
Dette er bare bekytterinstinktet ditt, men det går nok helt fint å la besøket holde babyen litt!  Viktig å slippe til de rundt deg, det vil lønne seg på sikt🙂

Anonymkode: 68c86...19e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne problemstillingen hadde ledd av på 70-tallet. Men jeg ler nå🤣

Anonymkode: 1823d...6c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg hadde ikke vært bekymret for det. Babyen blir ikke utsatt for passiv røyking på samme måte når det ikke er en som bor med barnet og holder det, puster på det eller ammer til og med. Det er vanlig prosedyre at man vasker hendene når man skal holde små babyer, og det er jo greit å be om slik at det ikke lukter røyk av babyen.
Dette er bare bekytterinstinktet ditt, men det går nok helt fint å la besøket holde babyen litt!  Viktig å slippe til de rundt deg, det vil lønne seg på sikt🙂

Anonymkode: 68c86...19e

Takk for hyggelig svar ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

En god venninne av meg, og barnas farmor røyket, og jeg har ikke tenkt på røykingen når de har holdt babyene som nyfødte. Ingen av dem røyket inne, og de har stor forståelse for at røyken var skadelig og plagsom for andre, så det ble aldri noen problemstillinger rundt det. Både mannen min, jeg og søsknene våre har vokst opp i røykfylte hjem, og ingen av oss har noen plager vi kan relatere til det nå. Selv det går ofte bra. Skjønt jeg tenker en del på om vi er i risiko for kreft, og jeg ville ikke hatt mine nyfødte med inn til noen som røyket inne. Jeg ville heller ikke latt noen holde babyen mens de røyket. Det hadde etter all sannsynlighet vært helt ufarlig når det bare skjedde i blant, men jeg syns jo selv det er veldig ubehagelig om noen røyker i nærheten og det blåser mot meg, og vil ikke utsette en baby for det. 

Anonymkode: 99aa8...f61

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge de vasker seg på hendene så er det vel ikke noe problem?  Jeg problematiserer ikke det iallfall. Telys, kubbelys og stearinlys utgjør mye av samme faren for øvrig. (Ikke mtp nikotin, men mye av det andre) Men det hender at vi tenner et lys eller fire i juletider 🙂 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 2
Skrevet

Jeg fikser ikke røykelukt selv, og hadde nok bedt den det gjaldt om å droppe å røyke rett før h*n skal hilse på baby. Røyken kan de ta etterpå. Har heldigvis ikke lenger noen i familien eller vennegjengen som røyker lenger, så er i grunn veldig glad jeg ikke trenger å forholde meg til det.
Vet noen av dem syntes jeg var litt "hysterisk" rundt det før når det gjaldt meg selv, men jeg blir kjempekvalm av røykelukt, og kvalmen gir seg ikke på flere timer. Så vil helst ikke oppholde meg i umiddelbar nærhet av personer som stinker røyk. 

AnonymBruker
Skrevet

Er for øvrig ikke noe bedre med de som tar seg en snus. De tar jo rett på snusposen? Veldig få som vasker hendene etterpå. 

Anonymkode: 56950...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner kun to røykere. De er ikke familie, men venner av svigers. De får ikke holde. Det er fordi de røyker konstant. Jeg mener konstant. Sikkert to pakker daglig hver, og de røyker i tillegg inne slik at de er helt innrøyka. De lukter helt forjævlig av røyk og slike luftfriskere som lukter helt jævlig. Om de skal holde baby må jeg sikkert vaske henne 2-3 ganger for å få bort lukta og det gidder jeg ikke. 
Så besøker aldri svigers når de er der :) 

Anonymkode: 71ee7...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...