Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om helsekost og farmasøytiske midler er underlagt noen spesielle tollrestriksjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått helsekost uten problem fra utlandet før :)

MEN, det må kun være stoffer i de som er lovlige i Norge, ellers vil du ikke få de om pakka blir stoppet og sjekket.

De er blitt ganske nøye på å helsekost/medisiner nå bare så du er obs.

Skrevet

Vet du hvor jeg kan finne oversikt over stoffer som er lovlige i Norge?

(Ja, jeg har kontaktet Toll og Avgiftsdirektoratet, men de tar seg goood til med å svare.)

Skrevet

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19991227-1565-0.html#4

Under paragraf 4 ligger urtelista. Så ser du bokstavene foran. H for handelsvare er helt ok ihvertfall.

Privatpersoner trenger ikke importtillatelse for innførsel av en rimelig mengde legemidler til eget bruk. Forutsetningen for dette er at importen skjer innenfor EØS-området. Legemidlene må også være lovlig ervervet i innkjøpslandet.

Ved reiser innefor EØS-området, kan den reisende til personlig bruk medbringe legemidler tilsvarende høyst ett års forbruk. Ved reiser inn i EØS-området kan den reisende, til personlig bruk, medbringe legemidler tilsvarende høyst tre måneders forbruk. For mer info se følgende:

http://www.legemiddelverket.no/rundskriv/f...994/ik-2460.htm

http://www.legemiddelverket.no/rundskriv/f...000/ik-0600.htm

Dersom produktet selges over nettbutikker, stoppes forsendingen ved tollvesenet, uavhengig av nettbutikken er norsk eller utenlandsk

Dette er fra en mail jeg fikk av de :) Tok rimelig lang tid det også :)

Skrevet

Dersom produktet selges over nettbutikker, stoppes forsendingen ved tollvesenet, uavhengig av nettbutikken er norsk eller utenlandsk

Stoppes? Som i stoppes slik at jeg ikke får den eller stoppes for sjekking og fortolling?

Skrevet

Men det var fra legemiddelverket.

Er det en reseptpliktig urt så er det visstnok heller ikke lov å ta den inn skrev hun jeg fikk mail av. For da regnes det som reseptbelagt i Norge.

Skrevet

Bare hyggelig.

Tror de stopper veldig mye nå om dagen. Stakkars bestemor fikk julegava si i januar i år. Hadde bestilt et fat i en serie hun samler på fra utlandet i god tid også.

Snakket med posten litt smådesperat lille julaften og da lå det til fortolling, ikke noe de kunne gjøre...

Skrevet

Har pratet med det firmaet jeg tenkte på å bestille fra. De sa at de som en regel merket verdien på pakken til 5USD. Om det er slik at de stopper alle pakker som inneholder helsekost/farmasøytiske midler så regner jeg med at den blir åpnet og at de ser den egentlige verdien på følgeseddelen slik at jeg må betale moms og/eller toll. Greit nok det, men kan jeg få noen form for represalier for at tollseddelen var merket med for lav verdi?

Skrevet

Vet ikke. Be firmaet ikke legge i følgeseddelen? Evnt som brev..

Pleier alltid å enten handle for under 200-,- eller få det merket gift. Da er grensa på 1000,- Aldri hatt noe problem, men ikke betilt mye helsekost da. Det har vært mye annet også.

Skrevet

Jepp, får se hva som skjer. I og med at det er et farmasøytisk firma som sender den så regner jeg nesten med at den blir åpnet. Har heller ikke hatt noen problemer med klær/kosmetikk osv, men dette er første gang jeg skal bestille medisin/helsekost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...