AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Har en sønn på 14, som viser seg å ha ganske god matematisk forståelse. Han underviser klassen i temaer læreren strever med å få andre elever til å forstå, og lærer fort. Lærer har visstnok bestilt t-mattebok til han nå. Noen tips til videre studier når man er god i matte (og naturfag, 6 i begge fag.) Bør vel legge til at han er veldig skolelei, og jeg har vel knapt sett han har åpnet en bok siden han begynte på ungd.skolen. Gjør lite lekser og forbereder seg ikke til prøver. Altså lite motivert og ikke så vant til å jobbe med skolearbeid. Han er ekstremt oppfinnsom og «handy». Har også en Asberger diagnose. Han tenker selv noe yrkesrettet, og det kan jeg nok være enig i, men har jo et håp om at han kan få brukt matteferdighetene videre. Kjemi-og prossess er noe han har snakket om. Tar gjerne imot forslag, for jeg aner ikke hvilke veier man kan gå, og gutten selv gidder rett og slett ikke å lese om ulike utdanninger🙈 Anonymkode: 574f0...e4b
Uredd Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Har en sønn på 14, som viser seg å ha ganske god matematisk forståelse. Han underviser klassen i temaer læreren strever med å få andre elever til å forstå, og lærer fort. Lærer har visstnok bestilt t-mattebok til han nå. Noen tips til videre studier når man er god i matte (og naturfag, 6 i begge fag.) Bør vel legge til at han er veldig skolelei, og jeg har vel knapt sett han har åpnet en bok siden han begynte på ungd.skolen. Gjør lite lekser og forbereder seg ikke til prøver. Altså lite motivert og ikke så vant til å jobbe med skolearbeid. Han er ekstremt oppfinnsom og «handy». Har også en Asberger diagnose. Han tenker selv noe yrkesrettet, og det kan jeg nok være enig i, men har jo et håp om at han kan få brukt matteferdighetene videre. Kjemi-og prossess er noe han har snakket om. Tar gjerne imot forslag, for jeg aner ikke hvilke veier man kan gå, og gutten selv gidder rett og slett ikke å lese om ulike utdanninger🙈 Anonymkode: 574f0...e4b Realfag er omtrent en selvfølge. Jeg gjetter på at han er blitt lat og lite motivert fordi han ikke blir utfordret i et utdanningstempo som styres etter svakere elever. Hurra for likhetstanken. Dette blir sannsynligvis en utfordring han møter senere. Nå flyter han på lett forståelse og små krav. Senere, på videregående, og enda mer på universitetsnivå, må man faktisk jobbe for kunnskapen. Før eller siden vil han gå på en smell der, så jo før jo heller må gode studievaner og disiplin på plass. En eller annen form for teknisk/ingeniørutdannelse er vel det naturlige. Vanligste løp er generell studiekompetanse og NTNU, men det går fint å ta veien gjennom yrkesfag. Det viktigste er at han finner sin interesse og velger en vei som utfordrer. Gjør man noe som er interessant, blir man flink, og dette avler mer interesse for omkringliggende emner. Å ta raskeste vei til en eller annen tittel bør ikke være et mål, men heller finne ut underveis hva han trives med. Vi må alle ta våre yrkesvalg på et sted i livet hvor vi kke har forutsetninger for ta det... Det er veldig synd, så bruk mest tid på å finne ut hvor interessene er, hva slags jobber som er interessante, og la veien dit ta den tiden det tar. Et år eller flere ekstra med skole er ingenting i forhold til et liv i en jobb man ikke trives
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå