Gå til innhold

Noen som har au pair?

Fremhevede innlegg

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo billigere å ha au pair enn å gå i ulønnet permisjon. TS får jo kontantstøtte på 7500kr pr mnd som dekker au pairen + full lønn. 

ulønnet perm så får hun jo bare 7500kr. 

Anonymkode: 32353...139

Man skal dekke endel utenom MINSTEsatsen.

Språkkurs, mat osv. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å ha et så travelt liv at en må leie inn fremmede for å være hjemme med barna

Anonymkode: 572b2...6dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere med utnytting? De får bo gratis, får mat og drikke, mot bare litt arbeid. Det er jo en god deal! Hadde jeg villet reise litt i andre land hadde jeg blitt au pair, er jo genialt! 

Anonymkode: 9f7d3...1d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var au pair i et annet europeisk land et år som etnisk norsk. 

Hadde det helt supert. Her var det bare snakk om alt negativt. Det er da fortsatt sånn at unge mennesker med lyst til å oppleve andre land kan være au pair, man må ikke være ressurssvak asiat? 

Anonymkode: 63ce5...d71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var au-pair i to år når jeg var i strten av tjueårene. Moren i familien var norsk. Jeg hadde det veldig fint hos dem, men de jobbet omtrent døgnet rundt og hadde en fridag i uken, det samme hadde jeg. Problemet med det hele var at barna ble så knyttet til meg at når kontrakten min gikk ut etter ett år så klarte jeg ikke å si nei til ny kontrakt pga. barna. For barna ble foreldrene bare noen som stakk innom for å sove. Den dagen jeg reiste fra barna var grusom, det var like før jeg signerte en tredje kontrakt.

Så for meg hadde det vært uaktuelt å leie inn noen som skal ha et nært forhold til barna mine for å så plutselig forsvinne fra livene deres. Det høres muligens dramatisk ut, men slikt kan faktisk være traumatiserende for små barn.

Anonymkode: 66c17...585

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk å ha et så travelt liv at en må leie inn fremmede for å være hjemme med barna

Anonymkode: 572b2...6dd

Vi har jobb med mye frihet, men som også kan være krevende til tider.

Nå klarer vi oss uten hjelp tross krevende jobber, da vi har jobber der vi kan planlegge i god tid, ta hjemmekontor, delta i styremøtet via telefon, jobbe fra hytta. Men har et vennepar der den ene er overlege, og den andre advokat, da må man ha litt hjelp de dagene vakten begynner før dagen i rettssalen er over. Og et annet tilfelle der den ene er restauranteier, og den andre konsulent.

I slike tilfeller er det mye bedre å ha noen som kan ta 30 min - 3 timer her og der, enn å ha en fast avtale som betyr at barna er 3 timer ekstra borte fra hjemmet fast.  Jevnt over er alle jeg nevner her mye mer til stedet enn noen som har en 8-16 jobb. Har aldri vært snakk om en eneste dag med fulle 8 timer i en barnehage.

Anonymkode: 964d1...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man ha aupair står man jo fritt til å ikke velge en voksen dame fra Fillipinene. Sjekket nå, og det er mange unge mennesker fra Europa som har lyst til å komme til Norge på det som er en kulturutveksling, for eksempel fra Tyskland, Østerrike og Nederland. 

Anonymkode: 5db27...d3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Eller kan det også være slik at aupair-jobben gjør at «asiatiske godt voksne damer som er fattige» klarer å forsørge barna sine. Det blir vel litt for enkel årsaksforklaring at aupairordningen tvinger dem til å reise fra barna? Avskaffelse av denne jobben vil vel ikke gjøre en ende på fattigdom? Vil det kanskje heller føre til at disse mødrene blir tvunget ut i dårlig arbeid? 

Er det ingen som kan svare på det hovedinnlegget spør om? 

Anonymkode: 6e68d...4ee

Joda, det stemmer. Men hele poenget med den opprinnelige aupair- ordningen var at unge mennesker skulle prøve et nytt land i form av kulturutveksling mens de passet barn. I dag har industrien i hovedsak blitt fattige asiatiske damer som ikke er her for noen kulturutveksling, men for å tjene penger til den fattige familien sin. 

Det må jo gi en bismak i munnen for dem som ansetter dem. TV-serien Exit illustrerer industrien godt synes jeg

Jeg har jobbet med mange av disse kvinnene, så jeg vet hva jeg snakker om

Anonymkode: 3752f...7f8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Akkurat det stemmer ikke. Hvis en bruker byrå har de krav til de som ønsker å være au pair.  Under 35 år og ingen barn.  Det var det iallefall når vi hadde en slik ordning i 2010

Anonymkode: 361d4...9ba

Ok, naboen min hadde aupair med mange barn fra Filippinene. Hun kom vel her i 2008 tror jeg. Kanskje det har blitt bedre nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, naboen min hadde aupair med mange barn fra Filippinene. Hun kom vel her i 2008 tror jeg. Kanskje det har blitt bedre nå

Valget til mange filippinere er dessverre slaving på cruiseskip, eller prostitusjon. Selv i 2008 var det å være au pair i Norge å trekke en gullbillett i livet. Men er selvfølgelig glad for at bransjen har blitt mye bedre regulert, endring må starte et sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg skjønner at dette er en utskjelt og tabubelagt tema. Det er tydeligvis en del misforståelser ute og går også. 

Jeg vil bare presisere at jeg aldri ville utnyttet en menneske og holde en slave her hjemme slik det fremstilles.

På de sidene jeg har sett er det mange fra Europa som ønsker å være Au pair.  

Vi får gå litt i tenkeboksen. 

Anonymkode: 219de...4ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men er det au pair -er nå under pandemien da? Trodde ikke det jeg...

Synes egentlig ikke noe om den ordningen. Det er jo utnyttelse. De får ikke en gang betalt og gjør de det, er det langt under tariff. Man får liksom et nytt familiemedlem som skal arbeide og passe ungene.

Anonymkode: 416e5...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert au-pair (fra 17-18, etnisk norsk). Det var luksus. Egen leilighet, mat, kurs etc. ble dekket, fikk bli med på reiser og utflukter, fikk også 3000 kr uken. Det eneste jeg gjorde var å bringe/hente en gutt fra bhg., og være med han frem til far kom fra arbeid. Det var en hyggelig erfaring jeg ikke ville vert foruten. 

Anonymkode: decce...238

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En au pair kan ikke ha egne barn, til dere som stadig nevner utnyttelse av småbarnsmødre fra Asia. 

Vi har hatt en au pair fra et europeisk land, og stortrivdes med det. Hun var hos oss da hun var 19-21år gammel, og hadde i all hovedsak ansvar for å levere barn i barnehage slik at vi kunne jobbe 7-15. Hun laget middag til familien et par ganger i uken, satte på en vask med barneklær iblant og var hjemme med barna et pr kvelder i uken etter leggetid slik at vi kunne gå en tur eller trene sammen. Altså jobbet hun ca 2t daglig i snitt. Fantastisk ordning for alle parter. Helger hadde hun alltid fri, med mindre hun ville være med på hyttetur med oss. 

Anonymkode: 5bf76...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En au pair kan ikke ha egne barn, til dere som stadig nevner utnyttelse av småbarnsmødre fra Asia. 

Vi har hatt en au pair fra et europeisk land, og stortrivdes med det. Hun var hos oss da hun var 19-21år gammel, og hadde i all hovedsak ansvar for å levere barn i barnehage slik at vi kunne jobbe 7-15. Hun laget middag til familien et par ganger i uken, satte på en vask med barneklær iblant og var hjemme med barna et pr kvelder i uken etter leggetid slik at vi kunne gå en tur eller trene sammen. Altså jobbet hun ca 2t daglig i snitt. Fantastisk ordning for alle parter. Helger hadde hun alltid fri, med mindre hun ville være med på hyttetur med oss. 

Anonymkode: 5bf76...849

Mange har det for det. Spesielt de som er fra Filippinene. Dette har deres videreformidlingstjeneste bekreftet tidligere.

Anonymkode: bae63...1fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Off, dette er mitt mareritt. At mitt ukontrollebare fomeringsbehov skal ta så til de grader av at jeg helt mister gangsynet. Til og med lar det gå ut over en uskyldig, desperat ulandsborger. 

Du har allerede 2,5 barn mer enn landsgjennomsnittet og mannen din ser knapt de ungene dere allerede har, og du er i gang med å planlegge en ny med hjelp fra tredje verden?

På tide å våkne. Livmoren din har tatt styring over fornuften. 

Anonymkode: b6272...4bd

Uskyldig, desperat utlandsborger? Ærlig talt. Mange velger å være au pair for opplevelsen sin skyld. Lærer om nye kulturer og får nye opplevelser i livet.

Jeg har selv vært au pair i utlandet 2 ganger og angrer ikke ett sekund! Fått venner fra andre land og lært og opplevd mye.

Og resten av kommentarer som var bare rett og slett stygg! Selvom du er anonym på ett forum som gir det deg ingen rett til å være en ufyselig person 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare god erfaring med aupair. Vi har 5 barn og hadde en aupair fra philippinene. Hun er fremdeles en stor del av vår familie 7 år etter. Hun fant seg en mann her å giftet seg. Hun var interessert i å flytte til Norge og klarte dette :) Vi har vært i hennes hjemland i både bryllup og familie. Kjenner hele familien hennes. Bare positivt og god erfaring begge veier. Skjønner ikke all dømming og tabu her

Anonymkode: 20e89...752

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mønsteret i tråden er jo at alle som har vært au-pair, hatt au-pair, eller har erfaring med au-pair i nærmeste omgangskrets, er utelukkende positive.

Mens de som kun har lest om dette i tabloidpressen og på nett er de som kaster om seg med negativitet og fordommer.

Det sier det meste. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mønsteret i tråden er jo at alle som har vært au-pair, hatt au-pair, eller har erfaring med au-pair i nærmeste omgangskrets, er utelukkende positive.

Mens de som kun har lest om dette i tabloidpressen og på nett er de som kaster om seg med negativitet og fordommer.

Det sier det meste. 

Hva får deg til å tro at vi andre bare har lest om det og ikke har sett det med egne øyne? Snakk om å trekke raske konklusjoner.

Anonymkode: bae63...1fd

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det sier det meste. 

Det ER mye utnytting i bransjen, det er veldokumentert.

Det er også norske som har bedrevet regelrett menneskehandel/slaveri.

Men, om man følger reglene og benytter ordningen slik den skal fungere er det ingenting negativt med det.

Kjenner folk med aupair som har skjønt greia, og kjenner også dem som IKKE skjønner hensikten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...