Gå til innhold

Noen som har au pair?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, jeg har ikke særlig til overs for den ordningen. Ofte asiatiske, godt voksne damer med barn i hjemlandet som er fattige og må reise fra barn i hjemlandet for å være hushjelp til rike nordmenn. 

Anonymkode: 3752f...7f8

Akkurat det stemmer ikke. Hvis en bruker byrå har de krav til de som ønsker å være au pair.  Under 35 år og ingen barn.  Det var det iallefall når vi hadde en slik ordning i 2010

Anonymkode: 361d4...9ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare lufte ett alternativ. Vi leide ut vår «hybel» til noen studenter som var villig til å jobbe noen timer for redusert leie. Da kunne vi bruke den arbeidskraften til det vi trengte mest den uken, uten å måtte forholde oss til au pair ordningen. 

Anonymkode: 3507f...153

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Off, dette er mitt mareritt. At mitt ukontrollebare fomeringsbehov skal ta så til de grader av at jeg helt mister gangsynet. Til og med lar det gå ut over en uskyldig, desperat ulandsborger. 

Du har allerede 2,5 barn mer enn landsgjennomsnittet og mannen din ser knapt de ungene dere allerede har, og du er i gang med å planlegge en ny med hjelp fra tredje verden?

På tide å våkne. Livmoren din har tatt styring over fornuften. 

Anonymkode: b6272...4bd

Best at folk som har leseforståelse får flere barn. De klarer seg best i dagens samfunn, og slipper å fremstå som idioter i tide og utide. ☺️

Anonymkode: e4816...5a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du disse erfaringene fra? 

Anonymkode: 964d1...e22

Forskning. Jeg hadde mye om moderne slaveri og menneskehandel under masterstudiene. Jeg har også sett det i praksis, feks advokater en venninne jobber i firma sammen med. Da vi besøkte gården hans, stod flere au pairer klare med drikke og mat og var utnevnt som så og si personlige tjenere til de besøkende (det var et helgeopphold). 

Anonymkode: d4dff...b4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to venner som hadde au pair. Han ene hadde fra latvia, den andre fra estland. Jentene var der for å kunne hjelpe til i hverdagen. De passet barna, lagde mat, ryddet leiligheten og pulte fedrene...... De fikk et sted og bo, mat, og lommepenger.  De stor koste seg. De fikk oppleve norge på en gratis måte. Når foreldrene kom hjem fra jobb kune de stikke på fest og shopping. 

Jeg synes au pair ordningen er kjempe fin, for de som gjør det frivillig, og har en god avtale i boks på forhånd. Det er jo en vinn vinn situasjon. 

Du får bare ta å kontakte nettsidene og stille de spørsmål. Jeg tror du kan stille de kravene du vil, men da kan du ikke forvente at du har mange å velge mellom. 

Anonymkode: 9f7d3...1d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært au-pair (og jeg er etnisk norsk altså). Var i London i 2år. Angrer ikke på det:) 

Jeg hadde ansvar for barna på morgenen og på ettermiddagen. På dagtid studerte jeg på college. Helger var jeg med venner. Ble kjent med andre au-pair jenter fra Østerrike, Spania, Irland, Tyskland og Finland. 

Fikk betalt hver uke og det var gratis kost og losji. Var også med familien på ferie, uten at jeg måtte på noe tidspunkt ha ansvar for barna, til Frankrike og Østerrike. 
Har fortsatt kontakt med familien:)

Kusina mi var au-pair i Tyskland og har samme erfaring som meg

Anonymkode: 1cbda...d00

Samme erfaringene har døtrene mine. Hun ene var i England og hun andre i USA.

Hun som var i USA har fremdeles kontakt med andre norske hun traff der som også var au-pair.

Anonymkode: 1f0cd...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært au-pair (og jeg er etnisk norsk altså). Var i London i 2år. Angrer ikke på det:) 

Jeg hadde ansvar for barna på morgenen og på ettermiddagen. På dagtid studerte jeg på college. Helger var jeg med venner. Ble kjent med andre au-pair jenter fra Østerrike, Spania, Irland, Tyskland og Finland. 

Fikk betalt hver uke og det var gratis kost og losji. Var også med familien på ferie, uten at jeg måtte på noe tidspunkt ha ansvar for barna, til Frankrike og Østerrike. 
Har fortsatt kontakt med familien:)

Kusina mi var au-pair i Tyskland og har samme erfaring som meg

Anonymkode: 1cbda...d00

Nå er det ganske stor forskjell på å være norsk au-pair som 18-19 åring i et annet europeisk land, for å oppleve et annet land og en annen kultur, og å måtte forlate sine egne barn i et fattig asiatisk land for å jobbe for minstelønn for rike nordmenn som har så "viktige" jobbet at de ikke har tid til å følge opp barna.

Ingen nordmenn trenger å måtte dra til utlandet som au-pair for å tjene penger til barna sine, det må disse fattige asiatiske kvinnene.

TS mener at problemet er at hun må gå hjemme i ulønnet permisjon. Jeg tenker at om man har så god råd at man kan ha en au-pair til å passe på barna dine, så blir dette neppe noe problem økonomisk.

Anonymkode: fe5c9...d5a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden domineres jo av de som bobler over av misunnelse på at andre har råd til å kjøpe seg en litt enklere hverdag, uten å ha noen som helst praktisk erfaring med ordningen... 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne tråden domineres jo av de som bobler over av misunnelse på at andre har råd til å kjøpe seg en litt enklere hverdag, uten å ha noen som helst praktisk erfaring med ordningen... 

Misunnelse over at noen har "råd" til å kjøpe seg moderne slaveri? Nei takk, det har jeg råd til økonomisk sett, men ville aldri hatt samvittighet til. Da kan vel TS heller betale for en ordentlig dagmamma hvis hun trenger barnepass. Men det er kanskje for dyrt. 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Misunnelse over at noen har "råd" til å kjøpe seg moderne slaveri? Nei takk, det har jeg råd til økonomisk sett, men ville aldri hatt samvittighet til. Da kan vel TS heller betale for en ordentlig dagmamma hvis hun trenger barnepass. Men det er kanskje for dyrt. 😉

Dagmamma, SFO og lange dager i barnehagen betyr mindre tid med barna. Der hvor en au-pair kan bidra 0 timer en dag, 2 neste dag. Det betyr mest mulig tid med barna. Og du...det å stille en hybel til disposisjon, stå for kost, og betale 6000kr+ skatt, er definitivt en god del dyrere enn å betale en dagmamma på fulltid ;)

Au Pairen blir ivaretatt gjennom internasjonale organisasjoner som stille klare krav, og også følger godt opp. Det finnes et og annet råttent egg som misbruker ordninger, selvfølgelig. Men for de aller fleste er dette vinn-vinn. De får muligheter til reise, opplevelse, og ikke minst en månedslønn, de ellers bare kunne drømt om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du støtter moderne slaveri, så kjør på med au-pair.

Forstår ikke hvorfor au-pair er den første løsningen dere vurderer, når det finnes både dagmammaer - og kanskje studenter som er ute etter jobb som kan passe barn.

Anonymkode: b751f...959

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ganske stor forskjell på å være norsk au-pair som 18-19 åring i et annet europeisk land, for å oppleve et annet land og en annen kultur, og å måtte forlate sine egne barn i et fattig asiatisk land for å jobbe for minstelønn for rike nordmenn som har så "viktige" jobbet at de ikke har tid til å følge opp barna.

Ingen nordmenn trenger å måtte dra til utlandet som au-pair for å tjene penger til barna sine, det må disse fattige asiatiske kvinnene.

TS mener at problemet er at hun må gå hjemme i ulønnet permisjon. Jeg tenker at om man har så god råd at man kan ha en au-pair til å passe på barna dine, så blir dette neppe noe problem økonomisk.

Hvor skriver TS at hun vil ha au-pair fra Asia?

Anonymkode: 1f0cd...476

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, jeg har ikke særlig til overs for den ordningen. Ofte asiatiske, godt voksne damer med barn i hjemlandet som er fattige og må reise fra barn i hjemlandet for å være hushjelp til rike nordmenn. 

Anonymkode: 3752f...7f8

Nei, man kan maks være Au Pair til man fyller 30. Men starter man når man er 29, kan man altså fullføre «oppdraget» til man blir 31. Altså er hun max 2 år hos hver familie. 

«Hele» slekten min har/har brukt Au Pair (1-4 barn per familie) og vi har vær veldig fornøyde😊 Når barna skulle til barnehage/SFO var det au pairen som stod opp, pakket sekken, lagde mat, hentet og leverte (av og til) - de vasker huset, vasker klær (enkel husarbeid) og hjelper til å lage middag. Lekser er de ikke så god på (men de får norsk-språk) vi bruker mentor til barna for leksehjelp. 

Au pairen blir en del av familien, blir med på alle reiser osv, også til utlandet. 

Anonymkode: 9fa68...692

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser nå at jeg leste feil. Ikke 4 barn, men familie på 4. Kommentaren gjelder likevel, må du ty til slavearbeid for å få flere, er det best å kaste inn håndkleet. 

Anonymkode: b6272...4bd

Men at de vil ha flere barn betyr vel ikke at det er noe som skal skje nå snart nødvendigvis. Hovedgreia er jo at de ikke har fått bhgplass.

Jeg fikk kontantstøtte for å være hjemme med mitt barn frem til bhg start da hun var nesten 2 år. Men jeg hadde kun en liten stilling. Hadde jeg hatt 100% fast jobb, så ville vi kanskje gjort det annerledes. Hva med bestemor/oldemor/dagmamma?

Jeg var au pair i USA for endel år siden. Mulig jeg var veeldig heldig med familien, men jeg passet barna noen timer hver dag, maks 6, som regel 4-5. Hadde mye mer fritid enn jeg trodde før start. Jeg tok kurs, fikk sett masse av stedet de bodde, ble kjent med mange. Gjorde ikke mer husarbeid enn hva som ville vært forventa av enhver ungdom hjemme i Norge.

Anonymkode: 4006e...690

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, man kan maks være Au Pair til man fyller 30. Men starter man når man er 29, kan man altså fullføre «oppdraget» til man blir 31. Altså er hun max 2 år hos hver familie. 

«Hele» slekten min har/har brukt Au Pair (1-4 barn per familie) og vi har vær veldig fornøyde😊 Når barna skulle til barnehage/SFO var det au pairen som stod opp, pakket sekken, lagde mat, hentet og leverte (av og til) - de vasker huset, vasker klær (enkel husarbeid) og hjelper til å lage middag. Lekser er de ikke så god på (men de får norsk-språk) vi bruker mentor til barna for leksehjelp. 

Au pairen blir en del av familien, blir med på alle reiser osv, også til utlandet. 

Det er nettopp dette de IKKE skal gjøre. Vaske huset og lage mat til hele familien? Det er "lett husarbeid"? De skal bidra for seg selv, men ikke stå på pinne for familien på denne måten. Jeg blir kvalm... 

Her ser du et godt eksempel på hvor akseptert det er å utnytte denne ordningen og disse jentene. 

Forresten har man gjerne flere barn innen fylte 30, spesielt andre steder i verden. Alderen her har ingenting å si på om de blir revet bort fra egen familie eller ikke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eller kan det også være slik at aupair-jobben gjør at «asiatiske godt voksne damer som er fattige» klarer å forsørge barna sine. 

Ingen av våre som har vært au Pair har barn i hjemlandet. Alle har vært unge enslige, uten barn. Den beste vi har hatt var 19 år, de yngste har som oftest vært flinkest til å leke med barna.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd noen som bruker au-pair til husarbeid i slikt omfang. Som jeg skriver tidligere i tråden, alle har vaskehjelp, hjelp i hagen, med mer i tillegg. Nettopp for å få mest mulig tid med barna. 

Når det gjelder matlaging er det mat til barna. Men flere av de jeg har møtt er veldig glad i å lage mat, og da gjør de jo gjerne mer av det enn hva som er ventet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forresten har man gjerne flere barn innen fylte 30, spesielt andre steder i verden. Alderen her har ingenting å si på om de blir revet bort fra egen familie eller ikke. 

Hvis vi tar utgangspunkt i at det du her skriver, at fattigdom "presset" personen til å bli au pair. Da er alternativet;

1 år i slengen som slave på et cruiseskip, knøttsmå delte lugarer, lange arbeidsdager, og helt minimalt med lønn. 

Eller sult og fattigdom.

Eller prostitusjon. 

Da tenker jeg ikke 5 timers enkelt arbeid, 6000kr+ i måneden, egen hybel, og gratis mat, er så ille?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo billigere å ha au pair enn å gå i ulønnet permisjon. TS får jo kontantstøtte på 7500kr pr mnd som dekker au pairen + full lønn. 

ulønnet perm så får hun jo bare 7500kr. 

Anonymkode: 32353...139

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Alle reglene for dette står tydelig oppført på nettsidene til de som formidler aupairer.

Det står også hva man skal gjøre, og hvilke oppgaver som ikke passer.

For eksempel skal de ikke ta storhandel, mer enn lett husarbeid, du kan ikke be dem servere til middagsselskap osv. 

For mange vil det innebære endel ekstra arbeid med au pair om man skal oppfylle formålet om kulturutveksling, så om man egentlig bare trenger å dekke opp manglende bhgplass kan nok dagmamma eller privat familiebhg/ulønnet permisjon fungere bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...