Gå til innhold

Noen som har au pair?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 4, og har planer om et barn til.  Minste er født i desember og vi fikk avslag på barnehagesøknader om oppstart 1/1-22.  

Vi har hus med hybel (som vi ikke leier ut)  Vi er ellers i vanlige jobber, jeg er sykepleier, jobber turnus, mannen min starter hjemmeifra kl 06 for å unngå rushen og kommer ofte seint hjem avhenging om det er overtid og rush gjennom Oslo osv. (Vi bor i Østfold)

Er det noen med erfaring med Au-pair? Hvor begynner man? Jeg har bare googlet og fått opp noen sider der man kan registrere seg og skrive om seg selv og hvilke ønsker man har og hvilket land man ønsker. 

Hvilke krav stilles det til familien? hvilke krav kan vi stille? 

Anonymkode: 219de...4ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal dere ha flere barn om dere ikke klarer å ta vare på de? 😅Forstår det virkelig ikke. 

Anonymkode: 35c58...991

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal dere ha flere barn om dere ikke klarer å ta vare på de? 😅Forstår det virkelig ikke. 

hvem har sagt vi ikke kan ta vare på de? Har bare nevnt at vi ikke får barnehageplass. Alternativet er jo ulønnet permisjon på meg frem til barnehagestart, Evnt kombinere den med ny barselpermisjon. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvem har sagt vi ikke kan ta vare på de? Har bare nevnt at vi ikke får barnehageplass. Alternativet er jo ulønnet permisjon på meg frem til barnehagestart, Evnt kombinere den med ny barselpermisjon. 

Det normale er å ta ulønnet permisjon og prioritere familie. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke særlig til overs for den ordningen. Ofte asiatiske, godt voksne damer med barn i hjemlandet som er fattige og må reise fra barn i hjemlandet for å være hushjelp til rike nordmenn. 

Anonymkode: 3752f...7f8

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Eller kan det også være slik at aupair-jobben gjør at «asiatiske godt voksne damer som er fattige» klarer å forsørge barna sine. Det blir vel litt for enkel årsaksforklaring at aupairordningen tvinger dem til å reise fra barna? Avskaffelse av denne jobben vil vel ikke gjøre en ende på fattigdom? Vil det kanskje heller føre til at disse mødrene blir tvunget ut i dårlig arbeid? 

Er det ingen som kan svare på det hovedinnlegget spør om? 

Anonymkode: 6e68d...4ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har null til overs for den ordningen, skjønner man bruker den for å komme ut av tidsklemma men man er samtidig med å utnytte sårbare mennesker som må jobbe mer enn det de må, ikke mye «kulturutveksling» å spore her for å si det sånn.

Anonymkode: bae63...1fd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Off, dette er mitt mareritt. At mitt ukontrollebare fomeringsbehov skal ta så til de grader av at jeg helt mister gangsynet. Til og med lar det gå ut over en uskyldig, desperat ulandsborger. 

Du har allerede 2,5 barn mer enn landsgjennomsnittet og mannen din ser knapt de ungene dere allerede har, og du er i gang med å planlegge en ny med hjelp fra tredje verden?

På tide å våkne. Livmoren din har tatt styring over fornuften. 

Anonymkode: b6272...4bd

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg leste feil. Ikke 4 barn, men familie på 4. Kommentaren gjelder likevel, må du ty til slavearbeid for å få flere, er det best å kaste inn håndkleet. 

Anonymkode: b6272...4bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min tidligere sjef hadde au-pair i alle år, kona var dansk og de hadde alltid danske au-pairer, de led ingen nød for å si det sånn, hun hjalp til med barna etter barnehage/skole og på morgenen. Hadde helt fri når barna var borte. De fant sine au-pairer på nett sider, så dro de til Danmark og hadde intervju etc før de fikk jobben. 

Anonymkode: 766cc...594

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mye negativitet her. Kan ikke folk bare svare på det Ts spør om? Droppe moralisering og styggligheter. 

Jeg har ingen erfaring med å ha Au pair, men har vært det selv. Det var fint. Registrerte en bruker på aupair-world (nettside). Passet på en baby m litt samme problemstilling som din

Anonymkode: 1066b...dfb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo typisk at de som svarer i slike tråder ikke har erfaring med ordningen, og kun har plukket opp negative saker fra media.

Det er relativt vanlig å velge au-pair i omgangskretsen. Det eneste negative aspektet er at det er vondt for alle parter når toårsperioden er over. Ingen utnytter disse til unødvendig barnepass og husarbeid, de får mye raushet og vennlighet, og mer frihet og penger enn avtalen tilsier. Behovet er ikke der fordi man "ikke gidder ta seg av egne barn", men fordi det ofte er kollisjoner i hverdagen der barna trenger tilsyn noen minutter/timer. Eller til lett arbeid, slik at foreldrene får mer tid med barna enn de ville fått om de skulle tatt handleturen selv. 

Anonymkode: 964d1...e22

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært au-pair (og jeg er etnisk norsk altså). Var i London i 2år. Angrer ikke på det:) 

Jeg hadde ansvar for barna på morgenen og på ettermiddagen. På dagtid studerte jeg på college. Helger var jeg med venner. Ble kjent med andre au-pair jenter fra Østerrike, Spania, Irland, Tyskland og Finland. 

Fikk betalt hver uke og det var gratis kost og losji. Var også med familien på ferie, uten at jeg måtte på noe tidspunkt ha ansvar for barna, til Frankrike og Østerrike. 
Har fortsatt kontakt med familien:)

Kusina mi var au-pair i Tyskland og har samme erfaring som meg

Anonymkode: 1cbda...d00

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært au-pair (og jeg er etnisk norsk altså). Var i London i 2år. Angrer ikke på det:) 

Jeg hadde ansvar for barna på morgenen og på ettermiddagen. På dagtid studerte jeg på college. Helger var jeg med venner. Ble kjent med andre au-pair jenter fra Østerrike, Spania, Irland, Tyskland og Finland. 

Fikk betalt hver uke og det var gratis kost og losji. Var også med familien på ferie, uten at jeg måtte på noe tidspunkt ha ansvar for barna, til Frankrike og Østerrike. 
Har fortsatt kontakt med familien:)

Kusina mi var au-pair i Tyskland og har samme erfaring som meg

ps. Jeg hadde ikke husarbeid inkludert i jobben. Bortsett fra å lage mat til barna 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har en søt asiatisk dame boende. Hun tar seg av barna, vasker og lager mat. Vanligvis får hun fri på søndag, hvor vi har tid til å være noen timer med barna, ved mindre vi er redusert etter festligheter..

Anonymkode: c88eb...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ps. Jeg hadde ikke husarbeid inkludert i jobben. Bortsett fra å lage mat til barna 

Glemte å nevne at alle jeg kjenner med au-pair, også har hushjelp. 

Når jeg nevner "lett husarbeid" er det å ta unna litt på barnerom, kjøkken, samt at jeg vet flere har ansvar for å handle inn mat, de får da selvfølgelig låne bil. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har en søt asiatisk dame boende. Hun tar seg av barna, vasker og lager mat. Vanligvis får hun fri på søndag, hvor vi har tid til å være noen timer med barna, ved mindre vi er redusert etter festligheter..

Anonymkode: c88eb...562

👌🏻😂 Luring 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Au pair er i mine øyne en form for moderne slaveri, hvor kvinnene ofte blir utnyttet til å gjøre mye mer enn de egentlig skal (de er ikke hushjelp, men er der for barnepass og kulturell utveksling). Den kulturelle utviklings-delen blir gjerne "glemt", mens kvinnene vasker hus, lager mat, og strever for minstelønn, som de da sender tilbake til familien sin i hjemlandet, hvor de gjerne har forlatt egne barn for å ta vare på rike, vestlige foreldres. 

Det hele er bare trist. 

Anonymkode: d4dff...b4a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Au pair er i mine øyne en form for moderne slaveri, hvor kvinnene ofte blir utnyttet til å gjøre mye mer enn de egentlig skal (de er ikke hushjelp, men er der for barnepass og kulturell utveksling). Den kulturelle utviklings-delen blir gjerne "glemt", mens kvinnene vasker hus, lager mat, og strever for minstelønn, som de da sender tilbake til familien sin i hjemlandet, hvor de gjerne har forlatt egne barn for å ta vare på rike, vestlige foreldres. 

Det hele er bare trist. 

Anonymkode: d4dff...b4a

Hvor har du disse erfaringene fra? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt au pair selv. Men var fått inntrykk av at det ikke er som man skulle tro. Dem har mye fritid og de får lønn, kost og losji. Har også lest at de kun skal gjøre lett husarbeid i maks 5 timer om dagen. 5 dager i uken. Så man kan på en måte ikke lempe barn å husarbeid på au pairen. 

De som kommer fra utlandet trenger jo pengene da mange av dem har dårlig råd, så ser ikke noe galt i å ha en au pair. Man gir dem arbeid noe de ønsker. 

Selvfølgelig kan det jo hende noen utnytter dem, men om man gjør det lovlig tror jeg det er en fin ting. 

Anonymkode: e75d6...b7c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...