Gå til innhold

Hvor høy er kjøkkenbenken din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hvor høy er du, og er du fornøyd med høyden? (På benken, ikke deg selv altså. http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/knegg.gif )

Vi skal ha nytt kjøkken og jeg er sånn i tvil på høyden. På nåværende så har vi 89,5, kjøkkenleverandør anbefalte høyere basert på høyden vår. (174 og 186) 
Vi kan gå opp til 93,5, men aner ikke om det vil være lurt.http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/confused.gif

Det er så mange valg og ta at det går helt rundt for meg.http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Diverse/svimmel.gif http://www.foreldreportalen.no/forum/images/smilies/Glede/knegg.gif

Anonymkode: caa0c...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke bry dere om ikkekopierte smileyer, sånn går det når man spør flere plasser.🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville gått for standard 90 cm og ikke komplisert ting mer enn det :)

Anonymkode: bb741...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk gjennom hvordan det vil være å bruke kjøkkenet dersom en av dere senere i livet skulle ha behov for å nruke kjøkkenet sittende. F.eks. med rullestol, rullator, eller en kontorstol pga. vond rygg e.l.

Anonymkode: 98dd0...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk gjennom hvordan det vil være å bruke kjøkkenet dersom en av dere senere i livet skulle ha behov for å nruke kjøkkenet sittende. F.eks. med rullestol, rullator, eller en kontorstol pga. vond rygg e.l.

Godt poeng, jeg må allerede bruke kontorstol ofte pga vond rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min er 91. Jeg er 163, mannen 180, funker fint for begge 😊

Anonymkode: aeddd...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Godt poeng, jeg må allerede bruke kontorstol ofte pga vond rygg.

Da ville jeg tatt utgangspunkt i den stolen du bruker og kjent etter hvilken arbeidsstilling som er best for deg. Det er enklere for stående å tilpasse seg, enn det er for sittende.
Du bør kanskje også vurdere å ikke ha list/sokkelskuff), slik at du får trillet stolen ordentlig inntil. For sittende er det også anbefalt med skap fremfor skuffer, slik at man kommer godt inntil benken. Hvis dere ønsker skuffer kan dere evt. løse det ved å ha en egen arbeidsstasjon for deg (hvor du kan sitte og skjærer opp grønnsaker), og altså enten ha det helt åpent under benken eller ha skap akkurat der.

Tenk gjennom hvordan du bruker kjøkkenet og hva som er tungt/vondt eller et irritasjonsmoment for deg nå. Hvis du aldri lager mat alene trenger du kanskje å tenke mindre på tilrettelegging enn hvis du ofte lager mat alene. Hvis det f.eks. alltid er mannen din som baker kan bakeutstyret stå høyt. Hvis du f.eks. vanligvis bare pleier å varme opp noe pasta til middag, trenger du kanskje ikke enkel tilgang på Wok og jerngryte, men det kan stå høyere opp. 
Det kan uansett være greit å ha tenk gjennom hvordan du bruker kjøkkenet og hvor det er mest hensiktsmessig for deg at tingene er plassert. Det aller viktigste er kanskje å tenke over hvordan du tømmer oppvaskmaskinen. Hvor langt er det fra oppvaskmaskinen og til tallerkner og glass, forsøk å unngå at du hyppig må reise deg fra stolen eller at du må du vri deg på en vond måte.

Dette ble avsporing fra diskusjon om høyde på kjøkkenbenken, men tror du kan ha nytte av noe av dette likevel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da ville jeg tatt utgangspunkt i den stolen du bruker og kjent etter hvilken arbeidsstilling som er best for deg. Det er enklere for stående å tilpasse seg, enn det er for sittende.
Du bør kanskje også vurdere å ikke ha list/sokkelskuff), slik at du får trillet stolen ordentlig inntil. For sittende er det også anbefalt med skap fremfor skuffer, slik at man kommer godt inntil benken. Hvis dere ønsker skuffer kan dere evt. løse det ved å ha en egen arbeidsstasjon for deg (hvor du kan sitte og skjærer opp grønnsaker), og altså enten ha det helt åpent under benken eller ha skap akkurat der.

Tenk gjennom hvordan du bruker kjøkkenet og hva som er tungt/vondt eller et irritasjonsmoment for deg nå. Hvis du aldri lager mat alene trenger du kanskje å tenke mindre på tilrettelegging enn hvis du ofte lager mat alene. Hvis det f.eks. alltid er mannen din som baker kan bakeutstyret stå høyt. Hvis du f.eks. vanligvis bare pleier å varme opp noe pasta til middag, trenger du kanskje ikke enkel tilgang på Wok og jerngryte, men det kan stå høyere opp. 
Det kan uansett være greit å ha tenk gjennom hvordan du bruker kjøkkenet og hvor det er mest hensiktsmessig for deg at tingene er plassert. Det aller viktigste er kanskje å tenke over hvordan du tømmer oppvaskmaskinen. Hvor langt er det fra oppvaskmaskinen og til tallerkner og glass, forsøk å unngå at du hyppig må reise deg fra stolen eller at du må du vri deg på en vond måte.

Dette ble avsporing fra diskusjon om høyde på kjøkkenbenken, men tror du kan ha nytte av noe av dette likevel. 

Takk for masse nyttige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøkkenbenken er 98 cm høy. Spesiallaget, høyere sokkel.

Ingen voksne under 180 her i huset, og vi vil ikke stå bøyd mer enn nødvendig. Flere i familen har dette :)

Anonymkode: 8c094...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har makshøyden, på 94. Er 172 og 190. Har også ovnene i høyde, høyskap som utnyttes opp til taket, og skuffer til absolutt alt under hoftehøyde. Jeg stortrives, men mor/svigermor trives ikke på kjøkkenet vårt. 

Er bare 40, aldri hatt ryggplager. Om noe uventet skal skje så pusser vi bare opp på nytt slik at kjøkkenet er tilpasset det, i stedet for å bygge et kjøkken for noe som kanskje kan skje. 

Anonymkode: 95683...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...