AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Vi skal kjøpe båt. Har god erfaring fra båt tidligere, men det er mange år siden. Vi ser det ligger en del båter fra 80/90-tallet ute for salg. Er det veldig gammelt, eller er ikke det på samme måte som for bil? Biler brukes jo som regel hver dag, hele året. Så skjønner jo om det ikke blir det samme med båt. Jeg ville aldri kjøpt en bil som var 30 år liksom... Trenger seriøse svar. Hvor gammelt er gammelt liksom? Anonymkode: e2ee6...b92
BMF Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Alt kommer an på hvilken stand den er i og om motoren er byttet ut/ overhalt. Jeg ville ikke kjøpt en båt som er 30 år gammel som ikke har blitt gjort noe med. Jeg ville heller ikke kjøpt båt i år, for det er sinnsyke priser ute nå. Og båter er generelt dyrere som brukte en nye, tro det eller ei.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Syns vel egentlig ikke prisene er noe annerledes enn de var for to år siden, men greit nok. Vi trenger definitivt ikke kjøpe båt i år, men litt greit å vite hva som anses som gammelt og nærmest ubrukelig. Er vel som du sier, er den i god stand og motoren er byttet ut/overhalt så sier det vel sikkert sitt. Anonymkode: e2ee6...b92
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Jeg ville ha ventet til neste år. Så snart det åpnes for utenlandsreiser kommer prisene på brukte båter, bobiler og campingvogner til å stupe. Anonymkode: d193a...d32
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Mere enn 10 år er å kjøpe seg problemer. Alt avhengig av vedlikehold. Alle som selger bruktbåt sier den er godt vedlikeholdt og veldig få er det. Anonymkode: 5ada9...ff2
prt90 Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 (endret) Båt krever vedlikehold, vet ikke om 10 år gammel båt er noe verre enn 30 år. På den 30 år gamle er det meste som kan gå i stykker gått i stykker og blitt reparert. På den 10 år gamle venter alt dette på å gå i stykket hvert øyeblikk Endret 26. april 2021 av prt90 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 Båt kan generelt være mye eldre enn biler. Anonymkode: a3a7f...f71
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Kjøper du brukt båt må du kunne bedømme tilstanden. Det finnes eiere som bruker verken penger eller tid på vedlikehold og hvis du ikke ser det eller lar deg blende av polert dørken og ikke legger merke til at motoren trenger overhaling blir det dyrt. Båt over en viss størrelse er dyr uansett og det er alltid noe som må fikses. En Bavaria er av mye dårligere kvalitet enn en Fairline eller Windy som gjenspeiler seg i pris, ny eller 20 år gammel. Båtprisene er på en all-time-high, vi solgte vår båt for 4 år siden og ville idag fått minst 300k mer enn den gang. Jeg hadde aldri kjøpt båt i år, som en annen skrev er det mangelen på reisealternativer i fjor og i år som presser prisene opp. Det gjelder egentlig alt man kan bruke sin fritid på, båt, motorsykkel, hytte eller bobil. Kjøper du noe billig til 300k er det kanskje ikke så farlig å tape 20k men på en stor båt blir det rask 6sifret. Anonymkode: 0a274...f01
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 En kompis av meg kjøpte en båt fra 80-tallet i fjor høst. Han kjøpte den på sørvestlandet og skulle kjøre den via vannveien hjem til østlandet. Han kom ikke så langt.Motoren stoppet utenfor en bygd halvveis, så han måtte leie kaiplass der og la den stå til han fikk noen til å fikse den. Så langt kom han heller ikke. Båten sank ved kaia.... Nå krangler han med forsikringsselskapet. Det er fare for at pengene for båten er tapt. Jeg anbefaler altså ikke gamle båter. Kjøp en av nyere dato, der det er minst mulig fare for feil og skader. Anonymkode: 94f41...9be
Trolltunge Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 BMF skrev (23 timer siden): Alt kommer an på hvilken stand den er i og om motoren er byttet ut/ overhalt. Jeg ville ikke kjøpt en båt som er 30 år gammel som ikke har blitt gjort noe med. Jeg ville heller ikke kjøpt båt i år, for det er sinnsyke priser ute nå. Og båter er generelt dyrere som brukte en nye, tro det eller ei. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Syns vel egentlig ikke prisene er noe annerledes enn de var for to år siden, men greit nok. Vi trenger definitivt ikke kjøpe båt i år, men litt greit å vite hva som anses som gammelt og nærmest ubrukelig. Er vel som du sier, er den i god stand og motoren er byttet ut/overhalt så sier det vel sikkert sitt. Anonymkode: e2ee6...b92 Vi har kjøpt båt i år, og prisene er egentlig ikke høyere nå enn tidligere, for det ble skrevet om at de var det, så veldig mange la ut båter i håp om gode priser. Så er det mange som ikke har fått solgt, og de som må selge aksepterer en lavere pris enn de håpte på i disse coronatider. Jeg betalte under prisantydning, og fikk med mer på kjøpet. Uansett om det hadde vært litt høyere pris nå er det jo relevant om man ønsker å ha båt i sommer, siden man ikke kan reise til utlandet. For vår del hadde det ikke vært aktuelt å vente til neste år, fordi det er spesielt viktig med båt for oss denne sommeren. Så ble det som allerede nevnt ikke dyrere enn normalt heller, siden det har vært veldig mange båter til salgs. Mange som hadde båt har også oppgradert størrelse, og alt i alt er dette en fin tid å kjøpe båt på, siden man da kan bruke den i enda en coronasommer.
Knirke Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Kommer helt an på hva slags båt du mener. Seilbåt? Motorbåt? Robåt? En seilbåt i glassfiber fra 80-tallet er ikke gammel, spesielt ikke om motoren har blitt byttet. En motorbåt i plast med original motor fra samme tidsrom er det jeg ville kalt gammel. En tresnekke kan fint vare i hundre år. Husk at en båt ikke ruller slik som en bil gjør, og det er langt ifra samme slitasjen. Det man må se på i båter fra 80- og 90 tallet er tilstanden til det elektriske anlegget, samt skroget: om den har plastpest, lekkasjer eller skader i gelcoaten. Det første du legger merke til er hvordan båten lukter inni. Lukter det mugg kan du bare snu. Da er den neppe tett, evt den er full av kondens og eier har ikke brukt avfukter. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 En venn av meg kjøpte en båt fra 74 i fjor, ikke noe problemer foreløpig i alle fall. Når det er sagt, så er motoren på båten ny. Han hadde aldri kjøpt den om motoren fremdeles var original. Anonymkode: 9df68...45a 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Knirke skrev (42 minutter siden): Kommer helt an på hva slags båt du mener. Seilbåt? Motorbåt? Robåt? En seilbåt i glassfiber fra 80-tallet er ikke gammel, spesielt ikke om motoren har blitt byttet. En motorbåt i plast med original motor fra samme tidsrom er det jeg ville kalt gammel. En tresnekke kan fint vare i hundre år. Husk at en båt ikke ruller slik som en bil gjør, og det er langt ifra samme slitasjen. Det man må se på i båter fra 80- og 90 tallet er tilstanden til det elektriske anlegget, samt skroget: om den har plastpest, lekkasjer eller skader i gelcoaten. Det første du legger merke til er hvordan båten lukter inni. Lukter det mugg kan du bare snu. Da er den neppe tett, evt den er full av kondens og eier har ikke brukt avfukter. Jeg fikk lyst til å svare noe ala deg, det kommer veldig an på hvilken type båt det er snakk om. Og motoren er jo en egen del av båten, så selv om selve skroget på båten er ok f.eks så må jo motoren sjekkes for seg. På den gamle båten vi hadde så la min far ny glassfiber i kjølen "titt og ofte", den ble sjekket hver vår. Plastbåter med påhengsmotor kan også holde i mange år, den min bestefar brukte etter han gikk bort fra trebåter, fungerer fortsatt fint de(n) (den ene er solgt), og er nå ca. 40 år gammel. En gammel kjenning av meg kjøpte en 80 år gammel trebåt (seilbåt) som nå hadde fått motor. Kjøpte den for en slikk og ingenting, men visste jo at han hadde mye å ta tak i over årene, han oljet og beiset og fikset over flere år mens han seilte den rundt norskekysten i sør -tok den med på festival, bodde i den hele sommre, tok den med til Danmark og fikk tak på nye seil av gammel type der osv. Mener han har båten enda jeg (må sjekke fb, vi har ikke så mye kontakt nå), og om så så er det jo gått over ti år siden han kjøpte den, og den typen båt holder nok til over hundre og mer. Anonymkode: c2c2c...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå