Gå til innhold

Dilemma: Konfirmasjonsgave til fetter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fetteren min skal konfirmeres snart. For 6 år siden var jeg i konfirmasjon til storebroren. Da bodde jeg hjemme hos foreldrene mine og vi ga han 1000kr.

Nå har jeg flyttet ut og fått samboer. Jeg og samboer har fått egen innbydelse til konfirmasjonen. 

Det jeg da er usikker på er om vi fortsatt skal gi 1000kr som er fra hele familien, eller om jeg og min samboer bør gi en egen gave? Jeg er redd for å gjøre forskjell og at det blir feil..

Hva tenker dere? Skal min familie gi 1000kr sånn at det blir likt, eller skal jeg og min samboer gi egen gave? Hvor mye? 500kr?

Anonymkode: 43122...eb0

Videoannonse
Annonse
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Du og samboer kan godt gi 500,- Synes det er en bedre løsning en å være med på fellesgave med foreldrene sine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er dumt om han nå får mer enn broren sin. Jeg hadde slengt meg på foreldrene mine sin gave (alternativt 500 fra dere og 500 fra foreldrene deres, men at et blir gitt felles). 

Anonymkode: 0fecf...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at han som konfirmerte seg for 6 år siden husker hva han fikk av alle? Det vil være naturlig at du og din samboer gir egen gave uavhengig av hva dine foreldre gir. 

Anonymkode: 1475d...744

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 20.08):

Fetteren min skal konfirmeres snart. For 6 år siden var jeg i konfirmasjon til storebroren. Da bodde jeg hjemme hos foreldrene mine og vi ga han 1000kr.

Nå har jeg flyttet ut og fått samboer. Jeg og samboer har fått egen innbydelse til konfirmasjonen. 

Det jeg da er usikker på er om vi fortsatt skal gi 1000kr som er fra hele familien, eller om jeg og min samboer bør gi en egen gave? Jeg er redd for å gjøre forskjell og at det blir feil..

Hva tenker dere? Skal min familie gi 1000kr sånn at det blir likt, eller skal jeg og min samboer gi egen gave? Hvor mye? 500kr?

Anonymkode: 43122...eb0

1000 kr er en fin gave fra dere som par :)  

Anonymkode: c332b...59a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du at han som konfirmerte seg for 6 år siden husker hva han fikk av alle? Det vil være naturlig at du og din samboer gir egen gave uavhengig av hva dine foreldre gir. 

Ja, husker ikke folk slikt? Jeg tror jeg skal klare å huske hva jeg fikk til min konfirmasjon og det er vel 20 år siden 

Anonymkode: 82dd5...3dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, husker ikke folk slikt? Jeg tror jeg skal klare å huske hva jeg fikk til min konfirmasjon og det er vel 20 år siden 

Anonymkode: 82dd5...3dd

Husker ikke hva jeg fikk av noen jeg.... Når jeg tenker etter husker jeg ikke hva jeg fikk til bursdagen min ifjor heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du flyttet ut, har egen samboer og er voksen. Da gir du egen gave. 
At du var med på gaven foreldrene dine ga da du var ung har ingen relevans her. De som arrangerer selskapet har jo utgifter til bevertning av samboeren din også. 

Anonymkode: dca9c...a06

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du og samboer bør gi 500,- alene. Dere er voksne nå. 

Anonymkode: 579b9...b86

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rarere om samboeren din skal komme med egen gave. Det mest naturlige her er at du og samboeren din gir sammen. 

Anonymkode: 54c76...9ca

Skrevet (endret)

Gi egen gave. Det er det mest naturlige nå som dere bor for dere selv. Ikke alt trenger å være likt hele tiden, storebror fikk kanskje fra noen slektninger for 6 år siden som ikke lever lengre..så det blir ulike summer uansett. Jeg hadde syns det var rart om mitt voksne søskenbarn ga gave sammen med foreldrene sine. 

Endret av Miaballerina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1000 kr er verdt betydelig mindre i dag enn for seks år siden også. Naturlige her er å gi en egen gave med samboer.

Anonymkode: af6a8...5b8

• Liker 5
Skrevet

Her hadde jeg gitt egen gave. Hvis ikke egen gave så hadde det blitt sammen med foreldre, men da gitt kr 2000 til sammen.  Pengene er mindre verdt nå enn for seks år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 14.44):

1000 kr er verdt betydelig mindre i dag enn for seks år siden også. Naturlige her er å gi en egen gave med samboer.

Anonymkode: af6a8...5b8

Jeg er enig i at hun burde gi egen gave, men 1000 kr er ikke betydelig mindre i dag enn for 6 år siden. Det er snakk om kanskje 150kr. 

Anonymkode: 54c76...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egen husstand egen gave syns jeg.

Anonymkode: 28933...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått sammen med foreldrene dine, sånn at dere fire sammen hadde gitt 1.000 kr pluss en liten ting i gave. Er så kjedelig for konfirmanten å bare få konvolutter og ingen pakker å åpne.

Anonymkode: 19a85...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt egen gave. 500, eller 1000, noe avhengig av hva dere ligger på jevnt over i familien.

Ikke tenk på rettferdighet. Man blir eldre, og familier endrer seg. Ofte er det også et besteforelder, eller tante/onkel, som har gått bort i mellomtiden. 

Anonymkode: d8550...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...