Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man ikke har barn fra før og slumper til å få tre ufrivillige aborter på rad med samme partner får man tilbud om en utredning.

Noen som vet hva som gjøres på denne utredningen, hva man evt kan få svar på? Og i hvor mange tilfeller man finner noe galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke egentlig peiling, men jeg vet at de oppdaget at min kusine ikke er i stand til å bære frem et barn til termin, ikke på langt nær, derfor "snurper de henne igjen" (ja, jeg vet ikke hva det egentlig heter eller hvordan det gjøres, men dt medfører at hun ikke mister barnet) når hun blir gravid, på en måten kan hun bære frem et barn.

Hun har nå tre barn, det det gjorde nytten for henne.

Men det er vel mange andre ting de undersøker og hvordan det løses, ner jeg ikke noe om.

Skrevet

Kan desverre ingen ting om selve utreningen for hubituell abort. Men man sier at etter to uforklarlige tidlig aborter skal en søke lege for help. Så utredning settes nok igang av spesialist om du kontakter legen din.

Skrevet

Vi starta utredning med en gang vi mista 2 gang.

Kan være mange grunner til at man mister.

Selv mister jeg veldig tidlig og grunn til det kan feks være at kroppen ikke produserer nok progesteron. Ellers mener legen at noe av grunnen kan være at mannen min har veldig dårlig sperm.

Så har du mistet 3 ganger bør du kontakte lege og få starta utredning.

Skrevet

Vi har vært utreda, både mannen min og jeg.

Diagnosen er habituell abort, men ingenting galt er funnet hverken hos meg eller mannen.

Vi har en gutt fra før, så vi vet at vi "matcher" på den måten.

Så hva gjør vi? Legene finner jo ingenting galt, så da kan vi evt bare vente og håpe på det beste, eller vi kan forsøke andre behandlingsmåter. Derfor har jeg startet med fotsoneterapi. Føler at "alt" må prøves...

Det verste er nesten å ikke finne noe svar. Hadde det vært noe, hva som helst, hadde vi iallefall visst, og kanskje kunne fiksa det.

Det som skjer på utredninga er sikkert litt forskjellig alt etter som hvem man går til. Jeg begynte hos fastlegen, som igjen henviste meg til gynekolog.

Der blir det tatt masse tester, hormonmangel, jernmangel etc. I tillegg leverte mannen sædprøve. Hadde også innvending ul, der de sjekket at alt var normalt eller ei. I tillegg hadde vi samtaler med gynekologen, der vi snakket om levesett, sykdomshistorien til familien vår, og ellers ting vi ville ta opp.

Vi har aldri fått noe svar på hva som kan forsårsake abortene.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar!!!

(Har ikke abortert tre ganger enda, men etter to stk så tenkte jeg det kunne være greit å "forberede" seg litt...)

Skrevet

Jeg fikk tilbud om ekstra oppfølgning ved neste graviditet fordi jeg har mista en gang. Har også allerede vært til oppfølgningstime på sykehuset selv om jeg ikke er gravid igjen.

Men det er kanskje ikke det samme? :klø:

Gjest Madden i.i.
Skrevet

Jeg ser at det er utrolig forskjellig praksis ved de ulike sykehusene...og det irriterer meg noe grenseløst!

Jeg har mistet mange ganger, både tidlig og seint (alt ifra 7 til 18 uker), men har ikke hørt snurten av noe utredning.

Gynekologen har gitt meg lovnad om tett oppfølging og hormonbehandling pga. manglende prog. produksjon ved neste graviditet, men ingen utredning- Hun grunnga dette med at hun ikke så hensikten i å utrede noe. For hvis det skulle vise seg at eggene mine ikke er av god nok kvalitet, så er eggdonasjon ikke mulig å få utført her i landet, og skulle mannens sperm være av dårlig kvalitet, vel samme dilemmaet der gitt.... Jeg synes dette var et utrolig tåpelig resonnement... :frustrert:

Stanger i veggen mht. det offentlige, og resultatet er at vi i øyeblikket har gitt opp prøving og begynt adopsjonsprosess istedet.

Hvorfor skal det være så store forskjeller? Og hvorfor må en være avhengig av flaks når mht. om en får hjelp eller ikke?! Det virker som om enkelte leger virkelig går inn for å hjelpe mens andre ikke orker å prøve engang.... :roll:

Skrevet

Da synes jeg du skal bytte gynekolog og be om utredning. Argumentet til legen din er svært sårlig, fordi man ofte tilbyr assistert befruktning, nettopp i slike tilfeller.

Dessuten er vel ikke problemet det, når befruktning har skjedd?

Jeg med min ikke.lege-bakgrunn kan ikke skjønne at egg- eller sædkvaliteten skal ha noe å si når du klarer å bære frem til 18. uke...

Skrevet

Enig med Tusenfryd - bytt gynekolog!!! Eller bytt sykehus!

Jeg hadde et veldig dårlig inntrykk av det offentlige helsevesnet og sykehuset hvor jeg bor etter de to første abortene mine. Jeg gikk med dødt fosteranlegg i flere uker fordi ingen ønsket å ta meg inn på ultralyd fordi de mente jeg var "overspent" og at "alt sikkert var i orden". Når jeg endelig fikk mast meg til en ultralyd, eller gikk privat, og MAen ble oppdaget trakk legene bare på skuldrene og sa "det er sånt som skjer" og "bedre lykke neste gang".

Så nå, da jeg ble gravid for tredje gang, tenkte jeg at denne gangen skal jeg ha ordentlig oppfølging om jeg så skal sette meg på legen. Jeg ringte derfor sykehuset og maste for å få lov til å komme på ultralyd så tidlig som mulig. Har hatt utrolig flaks og har truffet en lege som virkelig tar hånd om meg. Jeg får ukentlig oppfølging og kan ringe eller komme innom sykehuset når som helst om noe skulle skje (eller om jeg tror noe er i ferd med å skje...).

Det har jo, som legen påpeker hver gang jeg er der, ingenting å si for om jeg aborterer eller ikke, men det gjør meg mer rolig og avslappet å vite at jeg kan få hjelp raskt om jeg skulle trenge det (og slippe å sitte i tre timer på venteværelset til fastlegen min med blødninger, f.eks...). Og den psykiske helsen er også viktig!

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg da havnet i den situasjonen at jeg har abortert tre ganger på rad. Så til info kan jeg fortelle at utredningen som gjøres baserer seg på hvor gammel man er, hvor lett man blir gravid, sykehistorie osv. Det tas gjerne en del blodprøver (genestisk og immunologisk testing), og så tar man gjerne en laproskopi og/eller en h-et-eller-annet-skopi, som er at man går inn i livmoren via skjeden med fiberoptisk kamera, tar bilder og også noen vevsprøver av livmoren.

Skrevet

Det er nå man har tre aborter.

(oversett "habituell", tenk "habit" på engelsk. Når aborter blir en vane...)

Klippet fra Lommelegen:

Vi kaller det habituell abort når det har skjedd 3 spontanaborter etter hverandre, og det kvalifiserer for utredning. Denne består i generell undersøkelse av begge foreldrene, supplert med spesialundersøkelser av genitalia (kjønnsorgan hos mann, gynekologisk undersøkelse av kvinnen). I tillegg tas blodprøver på generell helsestatus, hormonprofil, phospholipider og infeksjoner, f. eks. listeriose). Vanlig er også genetisk kartlegging og kromosomundersøkelser. Det er imidlertid vanskelig å finne klar årsak til habituell abort.

Skrevet
Nå har jeg da havnet i den situasjonen at jeg har abortert tre ganger på rad. Så til info kan jeg fortelle at utredningen som gjøres baserer seg på hvor gammel man er, hvor lett man blir gravid, sykehistorie osv. Det tas gjerne en del blodprøver (genestisk og immunologisk testing), og så tar man gjerne en laproskopi og/eller en h-et-eller-annet-skopi, som er at man går inn i livmoren via skjeden med fiberoptisk kamera, tar bilder og også noen vevsprøver av livmoren.

Det var trist å høre zmurfette.

Håper det går bra med deg?

Skrevet

så synd å høre zmurfette :cry:

:dagens-rose:

en blomst til dere begge for alt dere har vært igjennom det siste året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...