Gå til innhold

Soppkurs for begynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har meldt meg på et nå til uka.

Gleder meg til å tørre å plukke noe annet enn kantareller og piggsopp.

Syns det er kjempegøy å plukke sopp, og komme meg ut i skogen for annet enn å lytte til fuglesanngen, de trekker uansett sørover om høsten, ca samtidig med at traktkantarellene dukker opp, da er det på tide å vende blikket nedover mot mosen :)

Noen fler her inne som liker å plukke sopp, kanskje vi kan dele litt erfaringer osv.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har plukket sopp fra jeg var liten, og lært av foreldrene mine.

Dermed viser det seg at jeg har problemer med å lære videre. For jeg vet akkurat hva en kremle er, og gjenkjenner den som regel på flere meters avstand. Men kan jeg forklare hvorfor til andre ?

Og så kan jeg skremme vettet av venninnen min med å fylle kurven med ringløs fluesopp og rødnende fluesopp, og insistere på at dette er god matsopp... Jeg har henne mistenkt for å ha kastet alt så snart jeg hadde dratt.

Skrevet (endret)
Og så kan jeg skremme vettet av venninnen min med å fylle kurven med ringløs fluesopp og rødnende fluesopp, og insistere på at dette er god matsopp... 

:ler:

Ringløs fluesopp er god matsopp. Rødnende har jeg desverre ikke smagt.

Hvis du virkelig skal være ekkel får du invitere på venninen på viltmiddag med grå blekksopp, og spandere vin på henne (mens du selv holder deg unna alkohol) ;)

Jeg tror trådstater virkelig traff innertier med hvilket år hun valgte for å utvide sine soppkunnskaper. I trøndelagsregionen er det i alle fall beste sessongen på 4-5 år. Sykt mye god matsopp å finne i år. Jeg plukket vel en 20-25kg kantareller på et par turer. Fant en del steinsopp, matriske, rødskrubb og piggsopp også, men det hele endte med at jeg dumpa disse. Litt mer arbeid å rense de enn kantarell så "why bother" når det er som i år :ler:

Fikk ikke med meg morkelsessongen i år, men pyttsann :forvirret:

Endret av Lestat
Skrevet
:ler:

Ringløs fluesopp er god matsopp. Rødnende har jeg desverre ikke smagt.

Vet det. Det vil si, jeg har latt meg fortelle det. Jeg kan nemlig masse om sopp, er glad i å gå sopptur, men kan ikke fordra å spise den. Derfor la jeg igjen alt sammen hos venninnen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...