AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Hei Vi har fått vårt andre barn for litt over en mnd siden og vi er naboer med familie som vi tilbringer mye tid med. Jeg leser veldig mye på nett fordi det er ofte ting jeg lurer på, blant annet hvordan man løfter en baby (hadde glemt det fra forrige gang, og følte måten jeg gjorde det på var feil). Jeg legger ved en link (,https://www.kk.no/mamma/lofter-du-babyen-riktig-veldig-mange-gjor-den-samme-feilen/67442519) og jeg løftet babyen under skuldrene som på bildet, første uken, så jeg endret det med engang. Men så ser jeg at flere i familien min løfter barnet mitt slik, og jeg liker det ikke. Jeg har sagt ifra og begrunnet for moren min, som tok det til seg, men da jeg sa det til svigerinnen min, virket hun fornærmet. Jeg gav en faglig begrunnelse, så sahun at når hun får sin egen skal hun løfte ham slik hun vil.. Jaja tenkte jeg.. Og slik er det med helt enkle ting. De blir sure fordi jeg takker nei til gåstol, at jeg ikke lar barna mine gå ut i minusgrader uten lue, at hun ikke får sjokolade før middag, at hun må legge seg til riktig tid for å få nok søvn, og må babyen min, at han må bli løftet ordentlig, at han ikke må ligge alene på steder han kan falle eller bli skadet eller midt i sola eller røyksky, at ingen barn skal skrike inn i ørene hans, ingen honning/cola/popcorn/drops til barn under et år, tre år etc.. Jeg er ikke pirkete, og jeg kvier meg for å si ifra fordi jeg blir kalt hysterisk. Når det gjelder eldste barnet mitt vet ejg at jeg har overdrevet på noe, men når det kommer til hennes helse og sikkerhet og generelt eget beste, så bestemmer jeg. Jeg får høre at "barn bestemmer" eller at jeg er for streng eller at når jeg får nr to så er ikke ting så farlig lenger.. Men sist jeg sjekka så er det bare dobbelt ansvar og fortsatt like viktig å ha barnas beste i bakhodet. Jeg er så pisslei av å bli kalt hysterisk for helt legitime ting, og så lei av at jeg får pepper for å stå opp for egne barn. De hører jo på det jeg sier, men det er disse sure minene.. Hva skal jeg gjøre for noe? Råd til meg? Hilsen hysterisk tobarnsmor Anonymkode: 9c0cf...2bf 10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei Vi har fått vårt andre barn for litt over en mnd siden og vi er naboer med familie som vi tilbringer mye tid med. Jeg leser veldig mye på nett fordi det er ofte ting jeg lurer på, blant annet hvordan man løfter en baby (hadde glemt det fra forrige gang, og følte måten jeg gjorde det på var feil). Jeg legger ved en link (,https://www.kk.no/mamma/lofter-du-babyen-riktig-veldig-mange-gjor-den-samme-feilen/67442519) og jeg løftet babyen under skuldrene som på bildet, første uken, så jeg endret det med engang. Men så ser jeg at flere i familien min løfter barnet mitt slik, og jeg liker det ikke. Jeg har sagt ifra og begrunnet for moren min, som tok det til seg, men da jeg sa det til svigerinnen min, virket hun fornærmet. Jeg gav en faglig begrunnelse, så sahun at når hun får sin egen skal hun løfte ham slik hun vil.. Jaja tenkte jeg.. Og slik er det med helt enkle ting. De blir sure fordi jeg takker nei til gåstol, at jeg ikke lar barna mine gå ut i minusgrader uten lue, at hun ikke får sjokolade før middag, at hun må legge seg til riktig tid for å få nok søvn, og må babyen min, at han må bli løftet ordentlig, at han ikke må ligge alene på steder han kan falle eller bli skadet eller midt i sola eller røyksky, at ingen barn skal skrike inn i ørene hans, ingen honning/cola/popcorn/drops til barn under et år, tre år etc.. Jeg er ikke pirkete, og jeg kvier meg for å si ifra fordi jeg blir kalt hysterisk. Når det gjelder eldste barnet mitt vet ejg at jeg har overdrevet på noe, men når det kommer til hennes helse og sikkerhet og generelt eget beste, så bestemmer jeg. Jeg får høre at "barn bestemmer" eller at jeg er for streng eller at når jeg får nr to så er ikke ting så farlig lenger.. Men sist jeg sjekka så er det bare dobbelt ansvar og fortsatt like viktig å ha barnas beste i bakhodet. Jeg er så pisslei av å bli kalt hysterisk for helt legitime ting, og så lei av at jeg får pepper for å stå opp for egne barn. De hører jo på det jeg sier, men det er disse sure minene.. Hva skal jeg gjøre for noe? Råd til meg? Hilsen hysterisk tobarnsmor Anonymkode: 9c0cf...2bf Pust med magen og ta de kampene det er verdt å kjempe.... Kanskje ikke løfting av babyen er en av dem. De løfter den vel ikke mange ganger om dagen. Anonymkode: dcbad...5dd 21
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Jeg tror du trenger å se noen episoder av Lives oppdragelsesreise på NRK. Anonymkode: dc6fe...e1f 24
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Vil tro kanskje de synes det er slitsomt om du hele tiden retter på dem? 🤷🏼♀️ hvis det kun er de tingene du nevner her så er du ikke hysterisk, på samme tid så har ingen barn død av en sjokoladebit før middag om det er besøk på en måte forstår jeg deg, på en annen måte høres du slitsom ut. Nei man skal ikke gjøre noe farlig, men man trenger ikke alltid å være perfekt/A4 24/7 Anonymkode: 2cff7...8ed 18
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Velg dine kamper sier jeg. Det du beskriver virker bare slitsomt, pirkete og hysterisk. Barn trenger gode voksne, gode relasjoner og trivsel. Du skyver folk fra barna dine med den adferden du beskriver at du har Anonymkode: fe7af...08c 30
Brunello Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Dersom det er en feil mange gjør ofte, har det neppe særlig betydning at det blir gjort av og til av andre som holder barnet. Hadde det vært skadelig, ville det ha vært opplysningskampanjer. 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 Dette er grunnen til at jeg takker høflig nei hver gang jeg blir spurt om jeg har lyst til å holde babyer. Anonymkode: 733fe...0af 7
Gjest Chroma Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Velg dine kamper sier jeg. Det du beskriver virker bare slitsomt, pirkete og hysterisk. Barn trenger gode voksne, gode relasjoner og trivsel. Du skyver folk fra barna dine med den adferden du beskriver at du har Anonymkode: fe7af...08c Dette. Tenk over hva som er viktigst for barnet. Potensielt farlige ting som honning og popcorn er ok å gi beskjed om, hvordan de løfter opp babyen virker bare pirkete.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Hei, jeg heter Line og er også litt hysterisk 🙋♀️ Prøver å ikke ta helt av på de små tingene, men noen ting er viktige for meg og da sier jeg ifra. For eksempel er trygg søvn veldig viktig for meg, så den firer jeg ikke på. Mens om det blir litt mye is og kos på besøk hos bestemor, det lar jeg heller gå. Synes kanskje at noen av de tingene du nevner egentlig er (burde være) allmennkunnskap da, f.eks å ikke legge ifra seg babyen et sted hvor den kan falle ned ifra. Anonymkode: 3b247...e45 5
Blomsterpotta Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Jeg trur du ville hatt godt av å senke skuldrene noen hakk. Du sliter ut deg selv og andre rundt deg ved å holde på som du gjør. Jeg ble beskyldt for å være hønemor for barna mine og etterhvert fant jeg ut det selv også. Barn får ikke dårlige vaner av en liten sjokoladebit før middag, de dør heller ikke om noen ved ett uhell røyker i nærheten ett par blås. Du kan løfte på din måte. Evt andre besøkende løfter jo ikke så ofte at det kan skade uansett. Her gjelder det å velge sine kamper og du bør svelge noen kameler 😊 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 Takk for svar Jeg ser familien min hver dag, så dette med at babyen blir løftet riktig er jeg nøye på, fordi han kan få vondt, at de løfter ham opp slik og holder ham der og herjer med ham mens han gråter, liker jeg ikke, og at de ikke gir drops til barnet mitt. Da de spurte meg om hun kunne få, sa jeg nei for jeg var redd hun skulle sette i halsen. Hun løp rundt og herja, så det kan lett gjøres.. Og siden de spurte så var jeg jo ærlig. Så mener de jeg tar feil, og skal kverulere eller si at jeg overreagerer. Jeg er livredd. Jeg liker ikke at deres barn eller mitt barn skriker i øret på babyen fordi han begynner å gråte, de mener jeg overreagerer og at jeg skal "la dem".. At hun får sjokolade før middag en gang i blant, godterier i hverdager, at de sender henne uten lue over til meg, er ikke så farlig, at de har latt henne oppe til 22 er ikke så farlig.. , det er mange kamper jeg ikke gidder å ta med dem fordi de mener det godt og eldste blir jo glad, men dette som kan være potensielt skadelig og livsfarlig må jeg si fra om, for jeg tenker alltid "hva om".. Men så får jeg alltid dritt tilbake. Disse tingene som ikke er så farlig, som snop og ufornuftige valg, er kamper jeg ikke tar med dem, men jeg får kritikk for at jeg velger å gjøre slik hjemme, at jeg velger å ha grenser hjemme og det virker som de gjør narr av meg. Jeg vil virkelig ikke være pirkete, blir jeg spurt så svarer jeg, er barnet mitt på besøk så ofte som hun er, og de vet vi spiser middag 1730, så sier jeg ifra at hun må bli sendt hjem før middag. Jeg vil selvsagt ikke at atferden min som hysterisk og overbeskyttende mor skal være skadelig for barna mine, men er det virkelig bare jeg som setter dem i dumme situasjoner her? Skal jeg virkelig bare lene meg tilbake og se på? Hva om noe faktisk skjer? Er det bedre at jeg går og skraper negler sammen med eldste dersom noen sitter barnevakt for yngste feks? Jeg vil ikke la frykten min gå for langt og kommer nok til å søke hjelp dersom det må gjøres, for jeg begynner virkelig å bli usikker på hva som må si fra om og ikke.. Er det en kamel vi mødre må svelge ved at vi må la andre holde på som de vil med barna? Anonymkode: 9c0cf...2bf 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du trenger å se noen episoder av Lives oppdragelsesreise på NRK. Anonymkode: dc6fe...e1f Får kanskje prøve det. Anonymkode: 9c0cf...2bf
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg heter Line og er også litt hysterisk 🙋♀️ Prøver å ikke ta helt av på de små tingene, men noen ting er viktige for meg og da sier jeg ifra. For eksempel er trygg søvn veldig viktig for meg, så den firer jeg ikke på. Mens om det blir litt mye is og kos på besøk hos bestemor, det lar jeg heller gå. Synes kanskje at noen av de tingene du nevner egentlig er (burde være) allmennkunnskap da, f.eks å ikke legge ifra seg babyen et sted hvor den kan falle ned ifra. Anonymkode: 3b247...e45 Nettop det jeg også mener. Hvem gir drops til en toåring liksom. Eller cola for den saks skyld. Førstnevnte er en kamp jeg vil ta, andre er ikke.. Anonymkode: 9c0cf...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): for jeg begynner virkelig å bli usikker på hva som må si fra om og ikke.. Hei hei, annen "hysterisk" mor her. 🙋♀️ Jeg har riktig nok bare ett barn enda, men svigerfamilien har kommet med en del velmente råd om "sunn fornuft" oppigjennom, som har gjort meg usikker på min egen fornuft. (Min familie bor for langt unna til at vi kan sees så ofte.) Så jeg har dessverre ingen råd, men ville bare si at du er ikke alene om å føle det slik. Forresten, mener de virkelig at det skal være lov å skrike babyen i øret? Det hang jeg meg opp i, skriking i øret er jo slitsomt uansett hvem det gjelder, liksom. Anonymkode: 603b5...6be 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei hei, annen "hysterisk" mor her. 🙋♀️ Jeg har riktig nok bare ett barn enda, men svigerfamilien har kommet med en del velmente råd om "sunn fornuft" oppigjennom, som har gjort meg usikker på min egen fornuft. (Min familie bor for langt unna til at vi kan sees så ofte.) Så jeg har dessverre ingen råd, men ville bare si at du er ikke alene om å føle det slik. Forresten, mener de virkelig at det skal være lov å skrike babyen i øret? Det hang jeg meg opp i, skriking i øret er jo slitsomt uansett hvem det gjelder, liksom. Anonymkode: 603b5...6be Takk ❤️ godt å vite at jeg ikke er alene😊 Yes, det er slik jeg tolket det. Barnet mitt og deres barn stod og skreik opp i ansiktet til babyen, eller brølte da, jeg ba dem bruke innestemme fordi babyen ikke liker at de brøler. Da sier svigersøster at de bare leker, og at de bestemmer sjøl, for så å fortelle sønnen sin at "vær stille ellers slår tante deg", riktignok på tydelig tull, men likevel liksom.. Syntes ikke hun virket veldig støttende der.. 😕 Anonymkode: 9c0cf...2bf 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 Jeg syns egentlig det er litt dårlig gjort å kalle andre hysterisk. Og tenker at vi har alle ulike grenser for hva vi tenker er farlig og ugreit for barna våre. Enkelte ting finnes det klare råd om å unngå, f.eks. å gi honning til barn under ett år eller å la babyer ligge alene høyt opp på steder de kan falle ned fra (f.eks. på stellebord). Og på andre områder er noen forsiktige og andre avslappede, f.eks. kulde og påkledning eller hvordan man løfter babyen. Jeg tenker det er foreldrene som bestemmer. Og at når man ville gjort noe annerledes selv, så kan man enten (som regel) kan tenke seg om en gang til og finne ut at det er best å la det ligge eller si i fra på en pen måte. Jeg har en far som syns jeg er for slepphendt/avslappet med barna, og jeg blir skikkelig sur av det. Det kan hende det er en del av greia, at de opplever reglene rundt dine barn som en slags indirekte kritikk av hvordan de gjør/gjorde/vil gjøre det selv? Anonymkode: c8832...de8 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #17 Skrevet 26. april 2021 Jeg synes ikke du er spesielt hysterisk, det du nevner er slike ting jeg også passer på. I såfall er vel jeg også hysterisk... Må du være så mye sammen med dem da, hvis dette blir slitsomt? Jeg hadde ikke orket konstant kritikk...flyttet lenger unna;) Anonymkode: 1e305...cde 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #18 Skrevet 26. april 2021 Min erfaring er at enkelte ikke er like opptatt av omsorg og oppdragelse som andre. Det er «det samme» hvordan de bærer/løfter osv, så lenge det ser/høres/virker riktig ut og de fleste gjør det så er det innafor. Andre er mer grundige, setter seg inn i ny forskning, lærer seg mye om baby og barn osv. i møte med disse som syns «livets skole» har gitt god nok kunnskap om barn vil sjeldent nå gjennom, fordi man er grunnleggende uenige i hvor mye kunnskap man må ha eller hvordan kunnskapen er innhentet fra for å væte «god nok». Jeg lar ingen holde mitt barn hvis ikke de er forberedt på å holde slik jeg mener er riktig, ingen får passe hvis kkke de har respekt og forståelse for mine ønsker som forelder. Det handler vel så mye om respekt for meg og min familie og hvordan jeg ønsker at ting skal være. Har aldri opplevd at nær familie har hatt et problem med det, men merker det med mer perifere, og gjerne da typen mennesker som jeg ser ulikt med i andre spørsmål også. jeg holder med deg ts. Og uavhengig av det så må man være veldig svak sosialt hvis man ikke forstår at man ikke diskuterer med nybakte foreldre, man er gjerne bekymret, litt skjørere enn vanlig og trenger all støtte og omsorg man kan få. Anonymkode: 1c378...f9d 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #19 Skrevet 26. april 2021 Synes flere burde være "hysterisk". Får helt vondt i øynene av å se folk bære feil i bæresele, ikke sikre ordentlig i bil, sitte små babyer oppreist, mate med mos til nærmere ett år, snuse/røyke rundt barn. Det er så mye utdatert og dårlig kunnskap blandt mødre, jeg blir dårlig. Anonymkode: 6f08e...5fd 9
Ginny Skrevet 26. april 2021 #20 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk ❤️ godt å vite at jeg ikke er alene😊 Yes, det er slik jeg tolket det. Barnet mitt og deres barn stod og skreik opp i ansiktet til babyen, eller brølte da, jeg ba dem bruke innestemme fordi babyen ikke liker at de brøler. Da sier svigersøster at de bare leker, og at de bestemmer sjøl, for så å fortelle sønnen sin at "vær stille ellers slår tante deg", riktignok på tydelig tull, men likevel liksom.. Syntes ikke hun virket veldig støttende der.. 😕 Anonymkode: 9c0cf...2bf Dette hadde jeg og reagert på. De bestemmer ikke selv når de støyer på en måte som er plagsom for noen andre, være det babyer eller voksne. Og å «true» med at man blir slått, hva er det slags oppførsel? Jeg har og løftet babyer, inkludert min egen, sånn som man egentlig ikke skal. Aldri tenkt over det før jeg leste den artikkelen. Men så har jeg heller aldri sett noen spesielle reaksjoner på det. Hvis en baby gav tegn på at den fikk vondt av det hadde jeg jo selvfølgelig ikke gjort det. Det forundrer meg hvordan andre kan nekte for at mor kjenner babyen best og er best på å tolke babyens signaler. Det slår meg ofte at dette er en merkelig form for oppførsel, å påstå at en baby ikke har vondt eller ikke er trøtt eller ikke er sulten, hvorfor gjør noen det? En del ting lar man passere, ingen dør av en sjokoladebit før middag eller å gå uten lue en gang. Men ellers virker det som fornuftige ting du nevner her TS, så jeg ville ikke slutta med det bare fordi noen påstår det er feil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå