Gå til innhold

Tatovører som vil bestemme over kundens tatovering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører stadig vekk tatovører som synes det er irriterende når en kunde vil ha noe spesifikt og ikke lar artisten være kreativ selv. Skjønner godt at det er morsomt for artisten å designe noe og velge selv men dette skal jo på kundens kropp? Jeg vil selvfølgelig være veldig pirkete, spesifikk og bestemme absolutt alt selv om noe skal være på min kropp for alltid. Bryr meg ikke om tatovøren synes det er kjipt, og synes det er teit å klage over det. Skjønner ikke tattooartister dette? 

Anonymkode: 4f1c9...bc2

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører stadig vekk tatovører som synes det er irriterende når en kunde vil ha noe spesifikt og ikke lar artisten være kreativ selv.

Har ikke hørt noe om det her, hvis jeg skal være ærlig. Det jeg derimot har hørt om, er at mange tatovører nekter å gjøre kopier av andre tatovører sine verk - og det synes jeg er ganske forståelig. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører stadig vekk tatovører som synes det er irriterende når en kunde vil ha noe spesifikt og ikke lar artisten være kreativ selv.

Jeg har heller aldri hørt om dette..
Men jeg har hørt om tatovører som nekter å tatovere f.eks. hakekors og andre symboler o.l. de ikke kan stå inne for

Anonymkode: 15f23...d64

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert borti en slik tattovør.. og den tattoveringen har jeg aldri klart å bli skikkelig glad i.. for den er liksom ikke «meg».. ba om en lys feminin tattovering uten mørke linjer. Endte opp med en mørk tattovering, behersker du ikke det kunden ber om så si heller i fra så kunden kan gå til noen andre, nå sitter jeg her da med den tattoveringen jeg ikke liker. Den er ikke stygg så ingen krise sånn sett, men det var ikke det jeg ville ha. Kommer aldri til å gå til det studioet igjen. 

Anonymkode: 96167...12d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har heller aldri hørt om dette..
Men jeg har hørt om tatovører som nekter å tatovere f.eks. hakekors og andre symboler o.l. de ikke kan stå inne for

Anonymkode: 15f23...d64

Khadira skrev (11 minutter siden):

Har ikke hørt noe om det her, hvis jeg skal være ærlig. Det jeg derimot har hørt om, er at mange tatovører nekter å gjøre kopier av andre tatovører sine verk - og det synes jeg er ganske forståelig. 

Det er jo fullt forståelig. Men jeg har hørt at de selv vil improvisere og designe tattoveringen og få «frihet» til å bestemme. Bare nei liksom. Er kunden som skal bestemme men du kan gjerne komme med innspill. Har sett flere videoer der artister får spm om hvem som er de irriterende kundene. Gjentakende svar der var kunder som er bestemt på hva de vil ha og ikke lar artisten designe og bestemme

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vert borti en slik tattovør.. og den tattoveringen har jeg aldri klart å bli skikkelig glad i.. for den er liksom ikke «meg».. ba om en lys feminin tattovering uten mørke linjer. Endte opp med en mørk tattovering, behersker du ikke det kunden ber om så si heller i fra så kunden kan gå til noen andre, nå sitter jeg her da med den tattoveringen jeg ikke liker. Den er ikke stygg så ingen krise sånn sett, men det var ikke det jeg ville ha. Kommer aldri til å gå til det studioet igjen. 

Anonymkode: 96167...12d

Hvor var dette?

Anonymkode: 62bf1...ed0

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå det. Ønsker du en spesiell stype stil/tattovering bør du helst gå til en tattovør som driver med eller jobber tett opp mot den stilen. 

For min egen del går jeg kun til én tattovør og jeg går jo til ham fordi jeg liker arbeidet hans og har tillitt nok til å gi frie tøyler. Det er jo vinn vinn for oss begge. Han får gjøre det han liker best og er god på; jeg får et godt resultat. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner det godt. De vil ikke tatovere noe de syns et stygt, fordi de vil ikke ha en stygg tatovering knyttet til navnet sitt. Det er dårlig reklame. 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hører stadig vekk tatovører som synes det er irriterende når en kunde vil ha noe spesifikt og ikke lar artisten være kreativ selv. Skjønner godt at det er morsomt for artisten å designe noe og velge selv men dette skal jo på kundens kropp? Jeg vil selvfølgelig være veldig pirkete, spesifikk og bestemme absolutt alt selv om noe skal være på min kropp for alltid. Bryr meg ikke om tatovøren synes det er kjipt, og synes det er teit å klage over det. Skjønner ikke tattooartister dette? 

Da er det vel dårlige tatovører da som tenker mer på egoet sitt enn kunden. Ikke vanlig.

Skrevet
Saph skrev (1 time siden):

Skjønner det godt. De vil ikke tatovere noe de syns et stygt, fordi de vil ikke ha en stygg tatovering knyttet til navnet sitt. Det er dårlig reklame. 

Hvis de først tilbyr en tjeneste der folk betaler for å få tatovert seg, bør folk få det de betaler for, selvsagt med mindre det er hakekors eller noe annet veldig støtende. Det er jo sånn det er når man selger tjenester eller ting. Det er ikke sånn at frisører kun klipper frisyrer de selv liker, at arkitekter eller snekkere bare tegner/bygger hus de selv kan tenke seg å bo i osv.

Det er klart at hvis det er så viktig for folk å bare lage det de selv synes er fint, må de jo gjerne det, både tatovører og andre, men da må være åpen om det i markedsføringen, og også innse at de neppe kan leve av å bare gjøre ting på sin måte. 

Og en tatovering er jo ikke bare bare å bli kvitt, så jeg skjønner godt at folk reagerer på å ikke få bestemme selv hva de skal ha tatovert på huden for kanskje resten av livet.

Skrevet
ti10 skrev (2 timer siden):

Hvis de først tilbyr en tjeneste der folk betaler for å få tatovert seg, bør folk få det de betaler for, selvsagt med mindre det er hakekors eller noe annet veldig støtende. Det er jo sånn det er når man selger tjenester eller ting. Det er ikke sånn at frisører kun klipper frisyrer de selv liker, at arkitekter eller snekkere bare tegner/bygger hus de selv kan tenke seg å bo i osv.

Det er klart at hvis det er så viktig for folk å bare lage det de selv synes er fint, må de jo gjerne det, både tatovører og andre, men da må være åpen om det i markedsføringen, og også innse at de neppe kan leve av å bare gjøre ting på sin måte. 

Og en tatovering er jo ikke bare bare å bli kvitt, så jeg skjønner godt at folk reagerer på å ikke få bestemme selv hva de skal ha tatovert på huden for kanskje resten av livet.

En arkitekt eller snekker vil heller ikke ta på seg en jobb de de vet kommer til å bli dårlig. En piercer vil ikke gi en piercing de vet ikke vil bli bra. En plastisk kirurg vil (bør) ikke operere ting hvor resultatet vil bli dårlig, selv om kunden tror de vet best. Sier tatovøren at resultatet vil bli dårlig så kan kunden enten stole på det, gå til en annen som er bedre på den typen tatovering, eller gå til en som ikke bryr seg og gir det kunden vil ha selv om de vet det ikke vil fungere, (sånn som jeg gjorde .)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo fullt forståelig. Men jeg har hørt at de selv vil improvisere og designe tattoveringen og få «frihet» til å bestemme. Bare nei liksom. Er kunden som skal bestemme men du kan gjerne komme med innspill. Har sett flere videoer der artister får spm om hvem som er de irriterende kundene. Gjentakende svar der var kunder som er bestemt på hva de vil ha og ikke lar artisten designe og bestemme

Mange tatøverer forslår dette mtp opphavsrett. Mange tar bare tilfeldige motiver de finner på nett og tenker sjelden over at det er opphavsrett på bildene som kan slå negativt ut både for tattovør og kunden.

Anonymkode: a3e6a...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da kunne jo frisører også like gjerne ‘improvisert’ ... og så blir de sure for at du vil beholde det lange håret når de har lyst til å gi deg en kort og frekk frisyre. Criiiinge!!

Anonymkode: 075a0...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Saph said:

En arkitekt eller snekker vil heller ikke ta på seg en jobb de de vet kommer til å bli dårlig. En piercer vil ikke gi en piercing de vet ikke vil bli bra. En plastisk kirurg vil (bør) ikke operere ting hvor resultatet vil bli dårlig, selv om kunden tror de vet best. Sier tatovøren at resultatet vil bli dårlig så kan kunden enten stole på det, gå til en annen som er bedre på den typen tatovering, eller gå til en som ikke bryr seg og gir det kunden vil ha selv om de vet det ikke vil fungere, (sånn som jeg gjorde .)

Men hva er "dårlig"? Ofte koker det ned til smak, og da skulle det bare mangle at kunden har siste ord.

Anonymkode: 87482...ea3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva er "dårlig"? Ofte koker det ned til smak, og da skulle det bare mangle at kunden har siste ord.

Anonymkode: 87482...ea3

Dårlig er noe som ikke er bra. Detaljer som er for små vil bli stygge, linjer som ikke kan gjøres så tynne som på papiret, farger som ikke vil bli klare eller fade bra, motiv som vil flyte sammen med tiden og bli stygge, plassering på steder med mye slitasje som vil påvirke motivet, osv. Og om resultatet blir dårlig så vil kunden skylde på tatovøren og ikke på tegningen/ideen kunden hadde med, så det er han/hun som får skylden for det og ender opp med dårlige ratings på nettsider og vil miste kunder over det.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Saph said:

Dårlig er noe som ikke er bra. Detaljer som er for små vil bli stygge, linjer som ikke kan gjøres så tynne som på papiret, farger som ikke vil bli klare eller fade bra, motiv som vil flyte sammen med tiden og bli stygge, plassering på steder med mye slitasje som vil påvirke motivet, osv. Og om resultatet blir dårlig så vil kunden skylde på tatovøren og ikke på tegningen/ideen kunden hadde med, så det er han/hun som får skylden for det og ender opp med dårlige ratings på nettsider og vil miste kunder over det.

Dette! Det er ikke hvorvidt tatovøren synes designet ser fint ut eller ikke, altså ikke smak og behag. Tatovering har så mange andre faktorer og kunder tror de vet best uten å ha kunnskap om hvordan noen deler av kroppen vil se kjipere ut med årene fordi linjene er mer sannsynlig til å blø inn i hverandre om designet er for lite osv osv. Samme gjelder farger, noen farger fungerer bedre på visse deler av kroppen for å se fine ut lengst mulig. 

Og mange kommer med et design hvor tatovøren ikke vet opphavet - da har jeg all respekt for at de ikke ønsker å tatovere dette uten å ha tegnet om på det, slik at man omgår opphavsrett. 

Anonymkode: e8ec3...379

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forundres over de som sier de ikke har hørt om tattovører som "er sånn". Jeg trodde dette var typisk tattovører jeg? Men det er mulig det bare gjelder de flinkeste tattovørene, de som regnes som kunstnere innenfor sitt yrke.

Anonymkode: 5455c...199

Skrevet
Saph skrev (14 timer siden):

Men hva er definisjonen på en dårlig tatovering? Jeg oppfattet det slik at  TS mener tatovører som nekter å la kunden bestemme motiv selv, men heller "tvinger" folk til å ta en tatovering med et mer "kreativ" motiv. Altså så lenge tatovøren kan faget sitt og følger retningslinjer mtp hygiene (og sikkert mye annet), må jo kunden få velge motivet selv og ta eventuelle senere konsekvenser selv, selv om tatovøren selv synes en sommerfugl på skulderen er altfor vanlig og kjedelig. Og akkurat hva som er pent og ikke er ikke en konkret vitenskap, det er jo individuelt.

Akkurat som at hvis jeg vil ha et veldig kjedelig hus, må jeg kunne få kjøpe/bestille det, selv om snekker og arkitekt heller egentlig vil få boltre seg i noe kreativt og utfordrende. Sånn er det jo i de fleste yrker. Det er ikke så mange av oss som har den luksusen å kunne bestemme seg og bare gjøre det man selv synes er utfordrende/smakfullt/riktig på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...