Gå til innhold

Tilbud om jobb. Hvor høyt over tilbudet kan jeg starte å forhandle lønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mottatt et tilbud om jobb i dag, hvor det fulgte et lønnstilbud.  Det ligger litt høyere enn det jeg tjener nå, men den nye otp-avtalen er dårligere enn den jeg har pr nå, så jeg ønsker å forhandle lønnen opp endel. Minimumskravet bør vel være at jeg ender noe opp i forhold til dagens lønn 

Hvor mye er for mye å starte på i en slik lønnsforhandling. 

Anonymkode: 89ecc...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags bedrift og hva slags stilling du har fått tilbud om. Der jeg ansetter folk, har vi veldig lite å forhandle med når tilbud først er gitt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Det kommer helt an på hva slags bedrift og hva slags stilling du har fått tilbud om. Der jeg ansetter folk, har vi veldig lite å forhandle med når tilbud først er gitt. 

Hvordan reagerer du på eventuelle forhandlinger før inngåelse av avtalen da? 

Skrevet

Hos oss er det egentlig lite rom der også. Stillingen er definert inn i et lønnsnivå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Offentlig eller privat stilling? 

AnonymBruker
Skrevet

Må du ikke bevise først hva du kan og hvor god du er i jobben du har fått tilbud om, før du har særlig sterke forhandlingskort på hånden? Kanskje vente med lønnsforhandlinger til prøveperioden er over eller noe sånt?

Anonymkode: dc606...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du ikke bevise først hva du kan og hvor god du er i jobben du har fått tilbud om, før du har særlig sterke forhandlingskort på hånden? Kanskje vente med lønnsforhandlinger til prøveperioden er over eller noe sånt?

Det er da helt normalt å forhandle om lønn i forbindelse med ny jobb/arbeidskontrakt?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror nok at jeg har bedre forhandlingskort nå før oppstart enn etter en prøveperiode, i forhold til lønnshopp. Nå står det ingenting om prøveperiode i de dokumentene jeg har mottatt, men det er nevnt i personalhåndboken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (32 minutter siden):

Samme hos oss. Medium stort privat selskap.

Vi gir tilbud om lønn ut fra interne rammer og det vi mener da blir rett for rollen. Skal man plutselig øke for en person, så blir det feil i forhold til andre.
Om kandidaten forsøker å forhandle er jeg åpen på dette, og kandidaten må jo selv velge om man da vil akseptere tilbudet eller ikke. 

Jeg legger aldri tilbudet lavt for å ha noe å gå på i forhandling, da settes jo lønnen ut fra kandidatens forhandlingsevne og kan medføre skjevhet.

Anonymkode: 69ee9...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba om 20.000 mer i lønn og fikk det, jeg jobber i staten da. Mulig jeg kunne bedt om mer, men jeg er fornøyd jeg 😅 Er helt grønn på forhandlinger. 

Anonymkode: d4c59...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba om 50 k mer og fikk det. Var i kommune med annen ansiennitetsberegning enn spekter, så ba igrunn om å matche det. 

Anonymkode: 29c43...e2f

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om det er privat eller offentlig, bransje og erfaring så utrolig å svare på uten mer informasjon. Jeg forhandla meg opp 80' og endte på 630'. Privat bedrift, ca 8års erfaring. 

Anonymkode: 5babe...d14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i staten, og fikk 5 lønnstrinn mer enn jeg først ble forespeilet. Ba ikke om noe konkret, men spurte og gravde masse. Seniorrådgiver-stilling da, så der er det rom for å øke endel innenfor spennet.

Anonymkode: 9b5af...996

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ny jobb er alltid den beste tiden å forhandle deg opp i lønn. 

TS, tenk på et beløp du hadde vært fornøyd med, også legger du på 20-30k eller noe. Det er alltids bedre å si litt mer, slik at du enten får det du ber om, de prøver å forhandle det litt ned, eller i verstefall, sier de bare at du ikke kan få noe mer.

Jeg har alltid forhandlet meg til mer, uansett om de tilbyr meg en lønn jeg egentlig ville ha vært fornøyd med. Og det har alltid fungert. Har hatt tre arbeidsplasser på 4 år, og gått opp fra 500k til 850k på de årene.

Anonymkode: acd01...a1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør om 100k mer enn du har i dag. Jeg har byttet jobb ofte og tjener ca. 1.2 millioner. 

Anonymkode: e59bd...276

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ba om 20.000 mer i lønn og fikk det, jeg jobber i staten da. Mulig jeg kunne bedt om mer, men jeg er fornøyd jeg 😅 Er helt grønn på forhandlinger. 

Ansettelsestidspunktet er faktisk den eneste gangen du kan forhandle lønn selv som statsansatt. All videre lønnsutvikling skjer i automatiske opprykk (gjelder noen stillinger) eller forhandlinger mellom arbeidsgiver og fagforeninger. 

Gjest Rosendahl
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, ny jobb er alltid den beste tiden å forhandle deg opp i lønn. 

TS, tenk på et beløp du hadde vært fornøyd med, også legger du på 20-30k eller noe. Det er alltids bedre å si litt mer, slik at du enten får det du ber om, de prøver å forhandle det litt ned, eller i verstefall, sier de bare at du ikke kan få noe mer.

Jeg har alltid forhandlet meg til mer, uansett om de tilbyr meg en lønn jeg egentlig ville ha vært fornøyd med. Og det har alltid fungert. Har hatt tre arbeidsplasser på 4 år, og gått opp fra 500k til 850k på de årene.

Anonymkode: acd01...a1f

Støtter at du skal legge på litt ekstra. De legger seg gjerne litt under deg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forhandlet meg opp 50 000 fra opprinnelig tilbud i ny jobb. 

Fikk høyere grunnlønn, men mistet en del tillegg som jeg hadde før, så jeg regnet ut ca hva jeg ville tape per år når forventede tillegg var lagt til, og la inn et lønnsforslag basert på det.

Arbeidsgiver syntes det var velbegrunnet, og godtok. 

Anonymkode: 1261d...252

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vurderer dere pensjon når dere skal vurdere lønn? 

OTP og evt AFP? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 19.47):

Jeg spurte også om det samme. Fikk 20.000, da sjefen sa det var en vanlig lønnsøkning :)

Anonymkode: 9948c...80b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...