Gå til innhold

Sunne måltider med få ingredienser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kjedeligste jeg vet med type "dagsmeny" og "ukesmenyer" er at det er så mye styr med å handle en hel haug forskjellige ingredienser og jeg gidder ikke bruke masse tid på frokost, lunsj og middag  i hverdagen, ikke har jeg tid heller. 

Jeg prøver å leve litt sunnere, er en sånn som kan glemme å spise en dag hvis jeg er veldig opptatt og spiser altfor mye når jeg først spiser. 

Liker godt salater +, veldig glad i grønnsaker, men ikke at det er så mye forskjellig (jeg hater å handle) 🙈 Ikke gidder jeg å lage grøt til frokost eller salat i lunsjen heller, så der tyr jeg til knekkebrød. 

Er det noen som har tips om sunne gode middager uten alt for mange ingredienser? Eller en nettside som ikke krever full handlevogn pr oppskrift de presenterer? 

Anonymkode: 35f91...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du vurdert Manasse? Jeg synes de kan være veldig praktiske når jeg ikke orker å handle eller finne oppskrifter :)

Anonymkode: 3a8a6...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Har du vurdert Manasse? Jeg synes de kan være veldig praktiske når jeg ikke orker å handle eller finne oppskrifter :)

Matkasse* 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker feks pasta laget på erte/kirkert/linsemel, på later dager. Føler at jeg kan «droppe» en grønnsak. 

Det beste tipset er nok uansett å lage store porsjoner inni mellom, og også fryse ned. 

Sørg for å ha en del faste matvarer i både tørrskap og fryser, så slipper du så mye handling.  

Anonymkode: 77d1f...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Matkasse* 😅

Ja, glemte å få med det, jeg har prøvd et par mnd og likte det egentlig veldig godt. Resten av familien likte stort sett middagene men de var litt lunkne. Dvs de ønsket seg tilbake valgfriheten, typ "kan vi ikke ha laks i morgen, det hadde vært digg nå", men nei, vi måtte spise middagene fra matkassa ferdig først😜

Anonymkode: 35f91...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Wokblandinger blir gode middager med litt laks eller kylling. Noen spiser brød til, eller ris/pasta, men det er jo ikke nødvendig.  Fiskekaker med blomkålmos eller blomkålris er godt.

Du kan finne masse fine matgrupper på fb 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har det sånn i blant jeg også, her relativt sunn mat med liten innsats jeg lager da, bruker da gjerne ferdig kutta grønnsaker etc.
Raskeste salaten er å ta en av de ferdige salatposene, piffe opp med småtomater, paprika og skivet kylling (fås ferdig). 

Blomkålris fås i ferdige poser, surre i stekepanne sammen med laks, krydre etter egen smak. Server med en klatt rømme.

Lapskausblanding fra frysedisken, surr litt i en gryte gjerne sammen med hvitløk, tilsett en boks hakka tomater og litt vann, kjøtt/fisk etter ønske, smak til med krydder.

Anonymkode: 0fb99...322

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt med egg - omelett, eggerøre, grateng. Supper med en grønnsak pluss litt løk: gulrot-, potet-, blomkål- mfl.

Anonymkode: d6025...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her må man sette seg ned med penn og papir og lage ukesmeny. Lag gjerne en plan for en måned av gangen for den del.

Jeg bor alene - og jeg er helt enig med TS: Det er ikke mulig å følge slike forslag fordi det krever et annet forbruk enn det jeg har.

Jeg er derfor rimelig kjedelig til frokost: to skiver med go og mager leverpostei med en haug med agurk på og et glass melk.

Jeg er litt mindre kjedelig til lunsj: to skiver med smør og roastbiff og en haug med agurk samt paprika og gjerne litt cherrytomat ved siden av. Kaffe/te/vann etter humør.

Når det gjelder middag lager jeg nesten fra bunnen, men jeg har basis grønnsaker som går igjen i alt. Jeg lager enten en bolle med salat i begynnelsen av uken som inneholder "de grønnsakene jeg liker best" (crispisalat, rød- eller vårløk, cherrytomat, agurk) og så har jeg på en skje eller to med lett rømme tilsatt honning eller sennep, pepper og dill når det serveres. Denne salaten passer til kylling, laks, biff.

Den andre varianten er råkost av gulrot og agurk med to spiseskjeer rømme (dill, sitron, pepper) servert med poteter og kokt laks eller torsk.

Den tredje varianten av grønnsaker er gulrot, selleri, løk, hvitløk hakket og steikt. Herfra har du mange retninger: 

Asiatisk - tilsett ditt favoritt kjøtt, tilsett kokosmelk, hakkede tomater og currypaste. Server med ris.

Italiensk - tilsett karbonadedeig, hakkede tomater, oregano, timian, basilikum. Server med pasta.

Som du ser er basisen den samme - men det blir variasjon likevel. Og jeg gidder ikke - hverken til hverdags eller i helgen og stå i timesvis. Det gjør jeg kun i ferier og høytidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg har følgende i hus kan jeg lage mye:

Poteter, gulrøtter, løk og hvitløk, paprika
Buljong
Hakkede tomater, kokosmelk, kikerter, bønner, mais
Pasta
Frosne grønnsaker - f.eks spinat, brokkoli etc
Quinoa
Hvetemel, gjær, olivenolje

Kan lage flere typer supper, gryterett, chili sin carne, one pot quinoa med potet, pai, etc ut av det der. Kan også lage hjemmelagd pizza, pasta med saus, lasagne.

Anonymkode: 56455...ee7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Standard hos meg: 

fiskekaker (type 86-92 % fisk) kuttet i biter, grov tortilla, litt pesto og en skive lettost, masse grønnsaker! 
Digger det! 
Bytter av og til ut fiskekaken med kylling. Ferdig stekt fra butikken om jeg er ekstra lat 😎

Anonymkode: b2d38...a67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sashimi, ponzusaus og eventuelt ris og ferdig salatblanding tilsatt cherrytomater. 

Kjøp Salmalaks eller lignende, skjær i tynne skiver, spis med ponzusaus. Sunt, og enklere blir det ikke. 

Rotgrønnsaker som kålrot og sellerirot har lang holdbarhet og kan brukes som pure/mos som tilbehør til både kjøtt og fisk, gjerne blandet med potet. rester av dette kan ovnsbakes og has i fullkornpasta sammen med rødløk, tomat og fetaost. 

Løk, hvitløk og ingefær holder seg lenge, chili kan fryses. da har man god base for alt asiatisk-inspirert. 

Trikset med ukemenyer er å handle grønnsaker i sesong (billigst) pluss eventuelt kjøtt/fisk på tilbud, ha godt lager av tørrvarer, hermetikk og krydder (pasta/ris/tørkede linser, kikerter, bønner, hermetiske tomater, kokosmelk etc) og så viktigst: Planlegge ukemenyen utifra hva man har kjøpt inn. Det betyr at man bruker samme ingredienser i minst to ulike middager. F.eks grønnsaker med rotgrønnsaker til en middag (eller fire, som man kan fryse eller oppbevare i kjøleskapet). Eventuelle rester av grønnsaker ovnsbakes og has f.eks i pasta sammen med eksempelvis tomat, rødløk og fetaost. 

Jeg gikk på samme smellen da jeg begynte å lage alle middager fra grunnen og plukket helt random retter fra blogger og kokebøker. Jeg endte med stappfullt kjøleskap og mye som ble dårlig. Nå er det sånn at hvis jeg kjøper en brokkoli har jeg en plan, eller lager en plan for hvordan den skal brukes opp. Retter planlegges utifra hva jeg har i kjøleskapet. Ukesmenyene har ofte de samme ingrediensene men i ulike retter for at alt skal bli brukt opp. 

Anonymkode: 3a925...ef7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den enkleste middagen jeg vet om er å varme1 grov fiskekake, koke opp en pose med frosne grønnsaker, legg på tallerken med kvernet pepper over. Enkelt, godt, sunt og rimelig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rotgrønnsaker i et ildfast fat sammen med et kyllinglår, kyllingfilet eller laks. Sleng alt i en form.
Wokgrønnsaker med scampi og teriyakisaus. Alt kan kjøpes ferdig og bare putte i panna.
Rå salmalaks med syltet sjøgress. Kjøpes ferdig på butikken.
Ferdig lasagne med kokt brokkoli går av og til.
Torsk, asparges og små tomater, freses i ei panne
Rugbrød med fiskekake

Anonymkode: d63cd...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye er gjort hvis du klarer å komme inn i en god rytme med å planlegge mat. Du trenger ikke planlegge hele uker, men hvis du har porsjonspakninger med ulike typer kjøtt i fryseren, grønnsaker og sauser med god holdbarhet tilgjengelig og fyller på med ferske grønnsaker, meieriprodukter mm. ukentlig, går det ofte av seg selv. Jeg planlegger 3-4 dager i slengen avhengig av hva jeg har i kjøleskapet som holder på å bli dårlig. 

Anonymkode: b163f...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg lunsj-prepper hver søndag. Konseptet kan enkelt overføres til middager.

Denne søndagen gjorde jeg følgende; Vasket en crispysalat og la i ziplockpose, vasket en neve cherrytomater, hakket litt vårløk, kokte 3 egg og skrellet, stekte et kyllingbryst, har grove fiskekaker i fryseren, lagde en viniagrette. Da kan jeg variere salaten gjennom uka. 

En annen uke kan jeg bake en søtpotet, dampe en brokkoli, steke tofu, en laksefilet (første to dager), lage en rømmedressing. 

For uker der jeg er enda latere har jeg alltid ting som veggiskaker, fiskekaker, rosenkål, aspargesbønner, wokmiks, med mer i fryseren. Og soyasaus, østerssaus, sur-søt saus, epleeddik og annet i skapet. Slik at jeg enkelt kan lage et måltid på maks 5 minutter. 

Anonymkode: 2446b...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage havregrøt i microen :) 1dl vann, 1dl melk, 1 dl lettkokte havregryn. I en stor kopp eller passelig skål.

Micro 1 min, rør rundt, ett minutt til.

En dæsj godt syltetøy i midten.

Done :) Nam

Late middager jeg har spist i det siste:

Noe kjøtt, er ikke viktig hva det er, kylling / kjøtt / pølse / whatever.

Ris, ha i buljong og noe krydder du liker i vannet.

Annet tilbehør som gjør maten vesentlig mer interessant : Agurk i terninger, ha på litt salt, en liten dæsj lettrømme. Rør sammen. Kan også i tillegg tilsette f.eks småtomater, eller sjære opp ett par oliven i småbiter i blandingen. Skal være kald før du har det på siden eller på risen. Hva du enn har i kjøleskapet som passer (agurk, rømme og salt er godt som det er, trenger ikke det andre hvis du vil ha det enkelt. Vesentlig enklere og kjappere enn å styre med å lage saus, og lett å tilpasse mengde til 1 pers)

Hvis du vil gjøre det litt ekstra. Mens risen allerde koker, før du steker valgt protein. Rist noen rå hakkede cashewnøtter uten smør eller olje i stekepanne og ha på risen til slutt. Er dødsdigg sammen med god ris. Men må hives på på slutten, og som nevnt, stekes tørt, ellers blir de fort seige. Hasselnøtter,eller mandler funker også.

Sikker på at det funker med fisk også, i hvertfall laks.

Om du koker "for mye" ris, har du til dagen etterpå, eller en lunsj med f.eks ett egg eller noe.

Har fått helt dilla på basmatiris hehe :) (Min ris blir ofte nærmere pilaf, enn bare plain kokt ris. Og der er det 1000 måter å gjøre det på. Uten at jeg har fått inn på det her.)

Hvis jeg har både ris og agurkgreie til overs er det bare å putte i kjøpeskapet of spise resten dagen etterpå med noe annet.

Jeg syns dette er lettvint. Risen passer seg sjøl (hvis man gjør det enkelt). Ingen skrelling, minimalt med hakking. Bare ha oppi ting man syns smaker godt. Er det som skal stekes som er det eneste som krever at man følger med noe særlig.

Kun kjøtt, agurk, og rømme som er datovare. Kjøtt kan man forøvrig ha i frysen, og rømme varer lenge.

Hvis det er ris runde to, hiver jeg gjerne oppi noe frosne grønnsaker og steker det. F.eks frosne erter. Eller en annen blanding. Bare gjøre det frosne ferdig før man har oppi risen.

Går an å ha mye bra som ikke går ut fort på dato ("Evigvarende" tørrvarer) , eller ting som varer lenge i frysen. Da blir det ikke så komplisert å spise godt selv om man bor alene.

Eventuelt overskudd av nøtter du har ristet selv er god snacks. Uten unødvendig tilsatt fett eller salt.

Hvis du vil holde kalorier lavt. Blomkålris ! Sunt og godt :)

----------------------------------------------------

MAX LAZY MODE

Frosne kyllinglår i fryseren.

plukk ut ønsket antall, klin på noe godt krydder.

kok/damp f.eks blomkål eller broccoli.

ULTRA LAZY MODE

Skipp tilbehøret.

JEG BRYR MEG IKKE OM DET ER GODT MODE #LAZY #NOFUKKSGIVEN #MARRYME_DR.NOW

Kyllingfilet i ovnsform sammen med broccoli og/eller blåmkåll.

Stek til ferdig. Spis.

BREAKFAST FOR DINNER MODE

Omelett med ost / stekt egg

pommes frites / kokt potet

(egg og potet combo er undervurdert)

Jaja, håper dette var til en eller annen form for inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...