sigrid106 Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Hvor er det blitt slik at en syns synd på seg selv under koronatiden? Klarer ikke folk å være alene? Må en omgås folk hele tiden? Har folk folk fått et alvorlig problem siden ikke klarer å være alene? Det er vel bare at folk syns synd på seg selv siden de suterer og suterer. Jeg tror folk at samfunnet er blitt slik at folk klarer ikke være i ro, og for seg selv. Jeg klarer fint å være alene og behøver ikke på død og liv ha folk rundt meg hele tiden.....det er bare å skjerpe seg litt så klarer alle det andre.... 5
Jacuzzi Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Hvordan er situasjonen din ellers da? Har du en meningsfull jobb, eller går på skole? Er du singel, eller har du barn eller kjæreste? Selv er jeg i utgangspunktet litt einstøing og klarer fint å være alene. Men under koronaen har jeg blitt delvis arbeidsledig, og jeg treffer ingen folk siden jeg bor alene og mine få venner har valgt andre enn meg som sine nærkontakter. Treffer heller aldri kollegaer lenger. Det er ganske hardt når man hverken har noe meningsfylt å gjøre på hverdagene samtidig som man ikke har noen å snakke med i det hele tatt. Det gikk bra i hele 2020, men i 2021 har det gått sakte nedover. Jeg må definitivt ikke omgås folk hele tiden, men kjenner at kroppen og hjernen min trenger noen slags for for aktivitet. Nå er spesielt hjernen min i ferd med visne.. Så ja, jeg synes litt synd på meg selv. Selv blir jeg litt matt av folk som bor med sin egen familie men samtidig sutrer over at de ikke kan treffe folk. De vet faktisk ikke hva det vil si å være alene i over et år, de har ikke opplevd det.. 12
Jacuzzi Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Les gjerne også denne tråden, hvis du trenger en realitetssjekk mtp hva ensomhet kan føre til: 4
Lærke Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Mennesker er i utgangspunktet flokkdyr og er ikke skapt for ensomhet. Vi er også bygd slik at psykisk god helse innebærer gode relasjoner, tilhørighet og tid sammen med artsfeller. At enkelte individer avviker fra dette sier lite om hva de fleste trenger for å kunne fungere godt, ha gode levevilkår og livskvalitet. Det finnes mye forskning på mennesker som flokkdyr 7
Tøddel Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 sigrid106 skrev (12 minutter siden): Hvor er det blitt slik at en syns synd på seg selv under koronatiden? Klarer ikke folk å være alene? Må en omgås folk hele tiden? Har folk folk fått et alvorlig problem siden ikke klarer å være alene? Det er vel bare at folk syns synd på seg selv siden de suterer og suterer. Jeg tror folk at samfunnet er blitt slik at folk klarer ikke være i ro, og for seg selv. Jeg klarer fint å være alene og behøver ikke på død og liv ha folk rundt meg hele tiden.....det er bare å skjerpe seg litt så klarer alle det andre.... Jeg må helt ærlig si at slike mennesker du skisserer i innlegget ditt skremmer meg litt. De får på en måte aldri nok og blir nærmest sinte over å ikke bli underholdt. De blir rett og slett ubehagelige mennesker og har en stor dose selvrettferdighet. 4
andores Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Hva så med alle de som har tunge, psykiske problemer, som meg selv, som ikke får delta på de få timene med aktiviteter som kommunen tilbyr. Et helt år, uføretrygdet og mutters alene!!! Tenk deg litt om. Det finnes ganske mange andre liv og skjebner en ditt. 7
rosemarin Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 Det er mange grunner og mange perspektiver i denne situasjonen. Det er ikke så enkelt som at det eneste er at man ikke får vært ultrasosial slik du beskriver i hovedinnlegget. pandemisituasjonen innebærer blant annet -angst/frykt for sykdom (for å bli smittet selv, for å bli alvorlig syk, for å smitte andre, for at noen du er glad i skal bli alvorlig syk) -angst/frykt for situasjonen (det var/er en skremmende krisesituasjon som man hvertfall i begynnelsen ikke ante hva var eller hvordan skulle gå, eller hvor farlig det var, hvor lenge det ville vare.. en uforutsigbar og helt ny og skremmende situasjon som påvirker livet ekstremt) -å bli isolert helt alene (det er en stor forskjell på å bli sittende helt alene, og ikke få møtt noen på lange tider, og å «ikke fått møtt masse folk hele tiden og levd det sosiale festlivet». Mange bor alene og mister sånn sett all sosial kontakt, og den lille man kan få blir annerledes og må overveies nøye. -å miste jobben eller andre faste holdepunkter i livet, som f,eks andre typer behandlinger, grupper og kontaktpunkter -å bli isolert alene og i tillegg ha hjemmekontor så du aldri kommer deg ut og får noen rutine på livet OSV! det er så mange ulike perspektiver her og folk har ulike grunner til å slite med situasjonen, som overhodet ikke handler om at det bare er kjipt og kjedelig at baren er stengt. 5
Menchit Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Sikker på at du har det så bra bra? Folk som har det bra og er noenlunde fornøyd med tilværelsen Bruno ikke tid på å rakke ned på andre slik. Jeg klarer meg helt fint, men forstår veldig godt at veldig mange begynner å gå mer en nok nå! 5
CorvusCorax Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Det er nokså usmakelig å være selvmedlidende. Men vet du hva, jeg forstår veldig godt at folk har det vanskelig nå. Spesielt dem som er ekstrovert. Jeg er introvert, og synes det begynner å bli vanskelig. Vi er sosiale dyr som lever i flokk. Mange er vant til å møte opp på jobb hver dag og være sosial. Det er en del av livet. Dem som er utmerket ekstroverte sosialiserer gjerne med venner/familie hver dag. Dette er helt klart en påkjenning for veldig veldig mange. 4
Stargaze Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 folk har forskjellige behov for hva som er viktig for å ha en god psyke. For noen er det å være alene, for andre er det å ha et godt kontaktnett. Det blir feil å dømme noen for å ikke klare å være alene. God psykisk helse henger sammen med trivsel. Du kan ikke dømme noen som har andre behov enn deg. 6
Edie Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og innlegg av utestengt bruker. Edie, adm.
Anbefalte innlegg