Gå til innhold

Noen som har erfaring med slike drop-in vielser i kirken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at noen kirker tilbyr dette en gang i året, noen kanskje oftere. Det virker jo veldig greit egentlig såfremt man ikke har et kjempestort kontroll og planleggingsbehov. Man "dropper" altså inn på den oppsatte datoen, får en kort samtale med prest på forhånd og så foregår vielsen slik kirken har planlagt den med salmer, musikk, dekorasjoner osv. Helt lik en vanlig kirkelig bryllupsseremoni. 

Noen som har erfaring? Var du/dere fornøyd? :)

Anonymkode: 394bd...33a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ser at noen kirker tilbyr dette en gang i året, noen kanskje oftere. Det virker jo veldig greit egentlig såfremt man ikke har et kjempestort kontroll og planleggingsbehov. Man "dropper" altså inn på den oppsatte datoen, får en kort samtale med prest på forhånd og så foregår vielsen slik kirken har planlagt den med salmer, musikk, dekorasjoner osv. Helt lik en vanlig kirkelig bryllupsseremoni. 

Noen som har erfaring? Var du/dere fornøyd? :)

Anonymkode: 394bd...33a

Jeg vil tippe du kan få en tilsvarende ordning i de fleste kirker uten at det er "drop-in". Jeg jobber som prest og kunne greit hatt en vielse på en tilfeldig valgt lørdag og bare latt brudeparet møte opp uten å planlegge noe. Jeg kunne valgt all musikk, salmer, tekster osv på forhånd. Dekorasjon kunne jeg sikkert også fått noen til å ordne. Holde det hemmelig kan vi også, det er ikke uvanlig. Helt drop-in blir det jo uansett ikke da man må ha papirene i orden. 

Hvis man vil spare på dekor kan man også ha bryllup samme dag som noen andre og spørre dem om de kan sette igjen så kan man spleise.

Jeg vil egentlig anbefale å kontakte de kirkene det gjelder og spørre om hvilke tilbakemeldinger de fikk og om det var populært.

Anonymkode: 38cf2...47e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil tippe du kan få en tilsvarende ordning i de fleste kirker uten at det er "drop-in". Jeg jobber som prest og kunne greit hatt en vielse på en tilfeldig valgt lørdag og bare latt brudeparet møte opp uten å planlegge noe. Jeg kunne valgt all musikk, salmer, tekster osv på forhånd. Dekorasjon kunne jeg sikkert også fått noen til å ordne. Holde det hemmelig kan vi også, det er ikke uvanlig. Helt drop-in blir det jo uansett ikke da man må ha papirene i orden. 

Hvis man vil spare på dekor kan man også ha bryllup samme dag som noen andre og spørre dem om de kan sette igjen så kan man spleise.

Jeg vil egentlig anbefale å kontakte de kirkene det gjelder og spørre om hvilke tilbakemeldinger de fikk og om det var populært.

Wow, så fleksible og snille dere er!

Anonymkode: 11684...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så bra initiativ :) jeg tror kanskje at det som skiller denne fra en slik vielse du tenker er at terskelen er lav. At det eneste man trenger å bringe med er attesten og partner 😄 man er heller ikke alene på dagen, leser at enkelte kirker har viet opptil 19 par på samme dag. Vil tro at ikke alle kanskje er komfortable med å "ta opp" en hel kirke om paret ikke ønsker mange gjester fks. Og mange liker ikke å stå i sentrum. Så det gir jo kanskje en slags samlebåndfølelse for enkelte. Men det gjelder jo for planlagte vielser også. Det vil jo alltid være vielser både før og etter en selv.

Anonymkode: 74eb4...87d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, det forutsetter naturligvis at papirer og attester er sendt inn og godkjent på forhånd :)  

Det er ikke like drop-in som Las Vegas 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så bra initiativ :) jeg tror kanskje at det som skiller denne fra en slik vielse du tenker er at terskelen er lav. At det eneste man trenger å bringe med er attesten og partner 😄 man er heller ikke alene på dagen, leser at enkelte kirker har viet opptil 19 par på samme dag. Vil tro at ikke alle kanskje er komfortable med å "ta opp" en hel kirke om paret ikke ønsker mange gjester fks. Og mange liker ikke å stå i sentrum. Så det gir jo kanskje en slags samlebåndfølelse for enkelte. Men det gjelder jo for planlagte vielser også. Det vil jo alltid være vielser både før og etter en selv.

Selvsagt. De fleste kirker vil jo ikke ha noen stor suksess med dette da få gifter seg. Men i store byer og kanskje noen få andre steder kan det jo være et tilbud. Man får jo gifte seg gratis i sin lokale kirke og det er ikke uvanlig at feks voksne par med barn gifter seg bare "for å gjøre det" uten mye styr. Man trenger selvsagt to forlovere, da. Har også opplevd par som har giftet seg "hemmelig" før en dåp feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge prøvingattesten foreligger så kan man gifte seg på relativt kort varsel. Kirkene rundt omkring kan ofte snu seg rundt på ganske kort varsel og flere steder er de veldig fleksible. Har ikke vært i drop in bryllup, men husker et sted så hadde de massevielse noen år på råd der man kunne gifte seg flere par. Vet det er ikke det du var på jakt etter, men her var det de som ønsket mindre press på den store dagen og det passet disse perfekt. 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3jgn6d/gratis-gladmat-vielse-for-10-par-ogsaa-i-aar

Anonymkode: 915c4...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...