Example Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Og 15 % har vurdert å ta sitt eget liv de siste 14 dagene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnPvOe/stor-undersoekelse-nesten-en-av-fire-studenter-har-hatt-selvmordstanker Rimelig skremmende tall. Er det nå vi skal klappe for innsatsen og juble over lave smittetall? 11
Hatsumomo Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 (endret) Example skrev (32 minutter siden): Og 15 % har vurdert å ta sitt eget liv de siste 14 dagene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnPvOe/stor-undersoekelse-nesten-en-av-fire-studenter-har-hatt-selvmordstanker Rimelig skremmende tall. Er det nå vi skal klappe for innsatsen og juble over lave smittetall? Sitat Nesten halvparten av studentene svarer at de opplever alvorlige psykiske symptomplager (31 prosent i 2018). 23 prosent svarer at de har tenkt seriøst på å ta sitt eget liv, men ikke faktisk forsøkt å gjøre det (21 prosent i 2018). 15 prosent har tenkt på å ta sitt eget liv i løpet av de siste 14 dagene (11,4 prosent i 2018). 4,3 prosent oppgir å ha forsøkt å ta sitt eget liv (4 prosent i 2018). 19 prosent svarer at de har skadet seg selv med vilje - uten intensjon om å ta eget liv (20 prosent i 2018). Interessant nok så var da ikke tallene så veldig annerledes pre-corona, i 2018. Med andre ord, ikke store forskjellen egentlig, korona eller ei, bortsett fra den første setningen - der er økningen større. Forståelig at flere har hatt psykiske symptomplager under korona. Endret 26. april 2021 av Hatsumomo 12
Robert Koch Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Hvor stor er andelen over baseline, og ser vi en endring i den økende tendensen som fantes før pandemien, eller en kontinuering av samme tendens? Jeg synes vi bør besvare slike basale spørsmål før vi trykker på den store alarmknappen. 9
Hatsumomo Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Her er det litt klarere fra NRK sin artikkel https://www.nrk.no/norge/studentundersokelse_-naer-halvparten-svarer-at-de-har-alvorlige-psykiske-plager-1.15464686 Sitat Én av fem svarer at de har skadet seg selv med vilje. (Ingen økning) Like mange svarer at de har tenkt på å ta sitt eget liv, men ikke faktisk forsøkt å gjøre det. (Ingen økning) Fire prosent oppgir å ha forsøkt å ta sitt eget liv. (Ingen økning) 19 prosent oppgir å ha søkt hjelp for psykiske plager siste 12 måneder. (Økning på fire prosentpoeng) 45 prosent av svarer at de har hatt eller har alvorlige psykiske plager. (Økning på 13 prosentpoeng) 2
Example Skrevet 26. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2021 Hatsumomo skrev (15 minutter siden): Interessant nok så var da ikke tallene så veldig annerledes pre-corona, i 2018. Med andre ord, ikke store forskjellen egentlig, korona eller ei, bortsett fra den første setningen - der er økningen større. Forståelig at flere har hatt psykiske symptomplager under korona. Ganske stor økning. At tallene i seg selv er høye er skremmende, men det viser i grunn bare at dette er en gruppe hvor mange sliter i utgangspunktet. Det er også en Ganske solid økning i flere av tallene fra 2018. 1
I Grosny Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 (endret) Example skrev (17 timer siden): Og 15 % har vurdert å ta sitt eget liv de siste 14 dagene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnPvOe/stor-undersoekelse-nesten-en-av-fire-studenter-har-hatt-selvmordstanker Rimelig skremmende tall. Er det nå vi skal klappe for innsatsen og juble over lave smittetall? Dette er veldig stygge tall, men vi kan heldigvis gjette at tallene er oppblåst med muligens 2 gangen. Sitat fra artikkelen:"Over 62.000 av Norges 300.000 studenter har svart på undersøkelsen" Jeg gjetter at problemet er mye mindre blant de 238.000 som ikke har brydd seg med å svare. Allikevel, selv om vi deler tallene på f.eks 2 så er dette veldig alvorlig. Bivirkningene ved isolasjonspolitikken er alvorlig, både sosialt, psykisk og økonomisk. Det gjelder ikke bare studentene. Hotell og restaurant er også utsatt, og underholdningsbransjen, musikere, lydfolk......og..... Endret 27. april 2021 av I Grosny 4
Example Skrevet 26. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2021 I Grosny skrev (15 minutter siden): Dette er veldig stygge tall, men vi kan heldigvis gjette at tallene er oppblåst med muligens 2 gangen. Sitat fra artikkelen:"Over 62.000 av Norges 300.000 studenter har svart på undersøkelsen" Jeg gjetter at probelmet er mye mindre blant de 238.000 som ikke har brydd seg med å svare. Allikevel, selv om vi deler tallene på f.eks 2 så er dette veldig alvorlig. Bivirkningene ved isolasjonspolitikken er alvorlig, både sosialt, psykisk og økonomisk. Det gjelder ikke bare studentene. Hotell og restaurant er også utsatt, og underholdningsbransjen, musikere, lydfolk......og..... Det kan være, men 62 000 respondenter er et høyt antall i forhold til veldig mange andre spørreundersøkelser. 4
Gjest Tamsi Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Nå lever vi under den største pandemien på 100 år, en internasjonal krise der folk faller som fluer over store deler av verden. Det hadde vært veldig rart om det ikke hadde påvirket psyken vår negativt i det hele tatt.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Det demonstrerer jo at vi er er skikkelig bakpå med psykisk helsevern her på berget. Skulle likt å se at Norge var like opptatt av å sikre psykisk helsevern og styrke det psykiske helsevesenet som av å sørge for ansiktsmasker, sprit og vaksiner.
The Kitten Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 I Grosny skrev (5 timer siden): Dette er veldig stygge tall, men vi kan heldigvis gjette at tallene er oppblåst med muligens 2 gangen. Sitat fra artikkelen:"Over 62.000 av Norges 300.000 studenter har svart på undersøkelsen" Jeg gjetter at probelmet er mye mindre blant de 238.000 som ikke har brydd seg med å svare. Allikevel, selv om vi deler tallene på f.eks 2 så er dette veldig alvorlig. Bivirkningene ved isolasjonspolitikken er alvorlig, både sosialt, psykisk og økonomisk. Det gjelder ikke bare studentene. Hotell og restaurant er også utsatt, og underholdningsbransjen, musikere, lydfolk......og..... Disse andre gruppene sitter som regel ikke alene på en hybel. 5
Deterbaremeg Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 The Kitten skrev (1 minutt siden): Disse andre gruppene sitter som regel ikke alene på en hybel. Enslige folk finnes i alle alders- og yrkesgrupper. Det er heller ikke sånn at alle studenter sitter dønn alene på en hybel. 4
The Kitten Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Deterbaremeg skrev (5 minutter siden): Enslige folk finnes i alle alders- og yrkesgrupper. Det er heller ikke sånn at alle studenter sitter dønn alene på en hybel. Jeg sa som regel. Ikke alle. Uansett... Hva med å for en gangs skyld ta studentene på alvor i denne pandemien. Istedenfor å si til dem at de får bare "vær så god fortsette å lide, uten rett til å ha det vanskelig fordi andre også har det vanskelig." Men er vel fint for enkelte å ha en gruppe å ta ut frustrasjonen sin på. 12
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Jeg føler virkelig med de unge, selv om jeg er eldre. Vi som er eldre og dømmer og fordømmer, har aldri vært i samme situasjon. De aller fleste av oss her inne har heller ikke opplevd krig og unntakstilstand. Selv har jeg da vært med på både russefest og flatfyll i min villeste ungdom. Det ble jo folk av meg også - på et vis. Hadde vi vært mer lydige enn de unge i dag, nei. jo, jeg blir irritert når folk bryter reglene, men jeg forstår.
Deterbaremeg Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 The Kitten skrev (3 minutter siden): Jeg sa som regel. Ikke alle. Uansett... Hva med å for en gangs skyld ta studentene på alvor i denne pandemien. Istedenfor å si til dem at de får bare "vær så god fortsette å lide, uten rett til å ha det vanskelig fordi andre også har det vanskelig." Men er vel fint for enkelte å ha en gruppe å ta ut frustrasjonen sin på. Nå var det vel egentlig du som startet med å bagatellisere hva andre går igjennom i pandemien. Så svarte jeg på det. Nå har vi tall på studenters egenrapporterte psykiske lidelser. Dessverre finnes ikke tilsvarende undersøkelser for mange andre grupper i samfunnet. 2
The Kitten Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 Deterbaremeg skrev (5 minutter siden): Nå var det vel egentlig du som startet med å bagatellisere hva andre går igjennom i pandemien. Så svarte jeg på det. Nå har vi tall på studenters egenrapporterte psykiske lidelser. Dessverre finnes ikke tilsvarende undersøkelser for mange andre grupper i samfunnet. Jeg svarte på et innlegg. Det er ikke å starte noe. Du får kjempe for en tilsvarende undersøkelse fra andre grupper i samfunnet hvis det er det du ønsker.
XaoS Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 Tallene er jo rimelige stabile fra pre-pandemiske år. Denne tråden burde ikke blitt lagt på koronaforumet. Det er mer et spørsmål om hva er det som gjør at unge/studenter sliter med psykisk helse. 4
Example Skrevet 27. april 2021 Forfatter #17 Skrevet 27. april 2021 XaoS skrev (8 timer siden): Tallene er jo rimelige stabile fra pre-pandemiske år. Denne tråden burde ikke blitt lagt på koronaforumet. Det er mer et spørsmål om hva er det som gjør at unge/studenter sliter med psykisk helse. Ja, for en økning fra 31 % til nær 50 % er ingenting. Det er bare å feie det under teppet og late som ingenting. 14
Blålin Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Example skrev (19 minutter siden): Ja, for en økning fra 31 % til nær 50 % er ingenting. Det er bare å feie det under teppet og late som ingenting. I fjor så jeg på ungdommen som litt ynkelige og bortskjemte. Brukte til og med "krigsargumentet" og var litt krass. Jeg har stor omtanke for de eldre. Nå ser jeg mer og mer lidelse rundt meg, også blant en del voksne (avhenger litt av hvor mye livet har endret seg for den enkelte). Det er anekdotisk bevis, men jeg er selv mamma til unge og ser hvordan det brer om seg. Livet er tomt og man føler seg fengslet. Det å finne en partner, som er en naturlig del av ungdommen, eller å reise... eller bare ha en normal hverdag med fest og moro. Alt dette, sammen med skremsel og et for stort ansvar for de eldre, påvirker negativt. Psykiatrien fungerer heller ikke, og landet blir ikke bedre stilt på dette feltet med økonomisk nedgang. Å finne seg en jobb? Veldig vanskelig, det også. Disse problemene vil vare lenge etter corona. Ett år var greit, men nå synes jeg ikke vi kan forvente stort mer. 6
andores Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Psykriatien har blitt rasert av regjeringen vi har nå, ikke pandemien. Vi tenker bare på gamlinger her i landet, men det er jo så mange av de og de sitter på store verdier så selvfølgelig er de mer verdt. Først nyter de i 60 år av felleskapsfølelse og sosiale tilltak, før de så velger det bort for alle som kommer etter seg. Skam på de! 3
Billiebi Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Tamsi skrev (15 timer siden): Nå lever vi under den største pandemien på 100 år, en internasjonal krise der folk faller som fluer over store deler av verden. Det hadde vært veldig rart om det ikke hadde påvirket psyken vår negativt i det hele tatt. Men her i Norge har ikke folk falt som fluer. Så da er det jo ikke derfor folk sliter psykisk, men pga. tiltakene... 3
Anbefalte innlegg