Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet lærer med 5 års erfaring og med gode referanser. Men jeg får ikke ny jobb! Jeg har sikkert sendt 20-30 søknader hittil , og kun blitt innkalt til 4 (!) intervjuer. Da har stillingen gått til enten en intern søker eller en mann.. Kjenner at jeg begynner miste motivasjonen (vet mange sikkert sender 200 søknader, men trodde virkelig at det skulle være lett å få ny jobb i mitt yrke hvor de ofte roper «lærermangel»). Flytting er ikke aktuelt. 

Hvordan holde ut ?  

Vet at ofte så er stillingene allerede besatt , men de er lovpålagt til å lyse de ut. Det føles bare så bortkastet tid for min del. Jeg bruker en del tid på å skrive hver søknad , så de ikke er masseprodusert og så er går det jo en del tid med forberedelse før intervju. 

Burde jeg begynne å ringe på hver stilling som lyses ut for å forhøre seg litt om de har mange interne søkere ? 

Anonymkode: 78401...8e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mangel på lærere, eller mangel på midler til å ansette nok lærere? Vesentlig forskjell..

Ja, å ringe kan spare deg for noen søknader, men du må nok sende mange likevel. 

Anonymkode: 39523...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det mangel på lærere, eller mangel på midler til å ansette nok lærere? Vesentlig forskjell..

Ja, å ringe kan spare deg for noen søknader, men du må nok sende mange likevel. 

Anonymkode: 39523...654

Tenkte bare på politkerne som promoterer veldig for at unge skal søke lærerutdanning fordi det er lærermangel (eller de forventer lærerflukt ). 

Har du erfaring fra nylig med jobbsøking i utdannelsefeltet? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet lærer med 5 års erfaring og med gode referanser. Men jeg får ikke ny jobb! Jeg har sikkert sendt 20-30 søknader hittil , og kun blitt innkalt til 4 (!) intervjuer. Da har stillingen gått til enten en intern søker eller en mann.. Kjenner at jeg begynner miste motivasjonen (vet mange sikkert sender 200 søknader, men trodde virkelig at det skulle være lett å få ny jobb i mitt yrke hvor de ofte roper «lærermangel»). Flytting er ikke aktuelt. 

Hvordan holde ut ?  

Vet at ofte så er stillingene allerede besatt , men de er lovpålagt til å lyse de ut. Det føles bare så bortkastet tid for min del. Jeg bruker en del tid på å skrive hver søknad , så de ikke er masseprodusert og så er går det jo en del tid med forberedelse før intervju. 

Burde jeg begynne å ringe på hver stilling som lyses ut for å forhøre seg litt om de har mange interne søkere ? 

Er nyutdannet politi selv, og vi er i veldig lik situasjon. Det skrikes om mangel på politifolk, men store deler av kullet mitt går uten fast jobb (2020). Selv kastes jeg mellom vikariater på 3 mnd hvor jeg gjør "drittjobber". Jeg har sendt snart 200 søknader og har ikke kommet på et eneste intervju for fast jobb. 

Ga nesten opp og har søknad til ny bachelor liggende inne på samordna. Nå har jeg fått meg enda et nytt vikariat på 3 mnd og skal gi det en sjanse til. Det er utrolig trist at man skal måtte gå så lenge at man vurderer å legge alt på hylla. 

Jeg har imidlertid funnet ut at å ringe betyr alt! De mulighetene jeg har fått har vært et resultat av at jeg er på og ringer. Ikke bare spør om søkere osv, men gjør dem oppmerksom på at du er svært interessert i akkurat den jobben.  

Anonymkode: 6c794...b34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått en som jobber med rekruttering til å se over søknadene mine . 

Og de er gode. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nyutdannet politi selv, og vi er i veldig lik situasjon. Det skrikes om mangel på politifolk, men store deler av kullet mitt går uten fast jobb (2020). Selv kastes jeg mellom vikariater på 3 mnd hvor jeg gjør "drittjobber". Jeg har sendt snart 200 søknader og har ikke kommet på et eneste intervju for fast jobb. 

Ga nesten opp og har søknad til ny bachelor liggende inne på samordna. Nå har jeg fått meg enda et nytt vikariat på 3 mnd og skal gi det en sjanse til. Det er utrolig trist at man skal måtte gå så lenge at man vurderer å legge alt på hylla. 

Jeg har imidlertid funnet ut at å ringe betyr alt! De mulighetene jeg har fått har vært et resultat av at jeg er på og ringer. Ikke bare spør om søkere osv, men gjør dem oppmerksom på at du er svært interessert i akkurat den jobben.  

Anonymkode: 6c794...b34

Det er virkelig frustrende! Jeg angrer på utdannelsen min (trives som lærer , men skulle tatt en mer allsidig utdannelse). Så mulig jeg må sjekke ut restetorget på samordna. 

Takk, skal begynne med å ringe . 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan jobbe i barnehage? Samfunnet trenger flere barnehagetanter.

Anonymkode: ef495...389

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fag har du og i hvilken by søker du? 

Anonymkode: c7956...f9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er nyutdannet politi selv, og vi er i veldig lik situasjon. Det skrikes om mangel på politifolk, men store deler av kullet mitt går uten fast jobb (2020).

Leit, trodde det var en trygg utdannelse. 

Anonymkode: 3c4aa...731

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kanskje du kan jobbe i barnehage? Samfunnet trenger flere barnehagetanter.

Anonymkode: ef495...389

Faktisk søkt på barnehagelærerstillinger også, men jeg får bare at de har mottatt Mail, og så hører jeg aldri noe mer. 

Mulig jeg kunne vært assistent , men da går jeg kraftig ned i lønn og det er ikke så aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilke fag har du og i hvilken by søker du? 

Anonymkode: c7956...f9e

Realfag.

Søker i de fleste østfoldbyene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sende inn åpne søknader til for eksempel ulike Steinerskoler etc?

Anonymkode: af993...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke være vikar?

Anonymkode: 598f8...ac9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke være vikar?

Anonymkode: 598f8...ac9

Jeg tenker absloutt melde meg inn i vikarbyrå, hvis jeg ikke får noe intervju eller jobb snart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å sende inn åpne søknader til for eksempel ulike Steinerskoler etc?

Anonymkode: af993...1fc

Er det lettere å få innpass i Steinerskolen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du gjerne kan ringe til de ulike skolene du ønsker å jobbe på.

Er du villig til å jobbe i vikariat et år, så vil veien til fast jobb være enklere også. Min skole er en stor skole, det kommer som oftest inn en overraskende sykemelding hist og her, og det er alltid manko på folk. 

Det å ringe er heller ingen dum ide. Jeg vil tro det kan være veien inn til intervju i det minste. 

Men først og fremst er det kvalifikasjonene som teller, har du bred undervisningskompetanse eller er du veldig spesialisert? 

Anonymkode: 17a86...03b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du gjerne kan ringe til de ulike skolene du ønsker å jobbe på.

Er du villig til å jobbe i vikariat et år, så vil veien til fast jobb være enklere også. Min skole er en stor skole, det kommer som oftest inn en overraskende sykemelding hist og her, og det er alltid manko på folk. 

Det å ringe er heller ingen dum ide. Jeg vil tro det kan være veien inn til intervju i det minste. 

Men først og fremst er det kvalifikasjonene som teller, har du bred undervisningskompetanse eller er du veldig spesialisert? 

Med første setning mente jeg altså at du kan ringe dem utenom utlysning også, si ifra at du er interessert i å jobbe som ringevikar. Vi har SÅ behov for ringevikarer, de gode får alltid tilbud om vikariater og de ender som oftest opp med fast stilling hvis de har lærerutdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Med første setning mente jeg altså at du kan ringe dem utenom utlysning også, si ifra at du er interessert i å jobbe som ringevikar. Vi har SÅ behov for ringevikarer, de gode får alltid tilbud om vikariater og de ender som oftest opp med fast stilling hvis de har lærerutdanning. 

Takk for tipsene. 

Jeg søker både på faste stillinger og vikariat. 

Det er nettopp det , stillingene som er lyst ut er egentlig lovet bort allerede. 

Er det kanskje en bedre idé at jeg er ringevikarer på ulike skoler som jeg selv har kontaktet enn via pvs? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor du søker har mye å si. Ut i de mindre kommunene er det lett å få jobb. 

Anonymkode: 6f30c...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Hva med privatlærer? Også hørt at lærere kan jobbe i bofellesskap. Er vel helst pga. pedagogikk sikkert. 

Anonymkode: 721c9...f12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...