AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Mine foreldre (ene er steforeldre, men allikevel alltid vært min forelder) har skrevet testamente hos advokat. Der er leiligheten satt som særeie på min ekte forelder fordi mitt stesøsken og jeg skal arve likt. Dette står spesiellt skrevet i testamentet også. Nå har det seg sånn at vår felles ekte steforeldre mest sannsynlig dør før min steforeldre, som er ekte forelder for mitt stesøsken. Stesøskenet mitt og jeg vil jo ikke kaste ut den som lever lengst, men hva skjer egentlig om vår felles forelder dør først? Beklager kanskje litt vanskelig å skjønne, men vil ikke gå inn på hvilket kjønn som er min ekte forelder eller steforelder. Anonymkode: d5c3f...a70
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Hva står det i testamentet da? Skal du arve fra din forelder eller skal ektefellen? Anonymkode: b7d52...6e3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Men jeg skjønner ikke, om dere er svensken har dere vel ikke felles forelder? Jeg tror du må skrive om teksten på nytt. Kanskje du kan kalle din forelder Karl og steforedeldeten Jens? Så kan vi andre skjønne? Anonymkode: b7d52...6e3 3
A-hunter Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har det seg sånn at vår felles ekte steforeldre mest sannsynlig dør før min steforeldre, som er ekte forelder for mitt stesøsken. Dette gir ingen mening. Vil du ha hjelp må du forklare deg så det er mulig å skjønne. I utgangspunktet gjelder testamentet om det er gyldig. Det finnes pliktdelsarv, men dette er helt sikkert tatt høyde for gjennom advokaten. Arv er for øvrig noe å snakke om først når noen har gått bort. Alt før det er i beste fall teori. I verste fall spekulasjon. Vi kan alle dø i morgen. Eller litt senere i dag. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva står det i testamentet da? Skal du arve fra din forelder eller skal ektefellen? Anonymkode: b7d52...6e3 Det var det da. Det husker jeg ikke akkurat nå, men regner vel med at ektefellen arver. Da kan jo løpet være kjørt for meg. Må undersøke nærmere om dette. Min ekte forelder og jeg kan snakke åpent om dette heldigvis. Anonymkode: d5c3f...a70
Pillarguri Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Håpløst å forstå dette. Kan du skrive biomor og stemor/biofar og stefar. 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 1 minutt siden, Pillarguri said: Håpløst å forstå dette. Kan du skrive biomor og stemor/biofar og stefar. Hun ville ikke skrive kjønn. Derfor jeg foreslo at hun bare valgte noen navn/kjønn på de. Anonymkode: b7d52...6e3 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg skjønner ikke, om dere er svensken har dere vel ikke felles forelder? Jeg tror du må skrive om teksten på nytt. Kanskje du kan kalle din forelder Karl og steforedeldeten Jens? Så kan vi andre skjønne? Anonymkode: b7d52...6e3 Ja, skal prøve å skrive enklere. Karl er vår felles forelder, Per er min steforelder og ekte forelder til mitt stesøsken. Karl er nå såpass syk at vi antar han dør først. Om dette skjer så regner Jeg med at Per arver før oss barna. Spørsmålet er siden leiligheten står som Karls særeie og Per arver noe eller om det da går rett til oss barna? Per skal selvsagt få bo der så lenge han vil, jeg bare lurer på om testamentet da blir ugyldig på noen måte. Anonymkode: d5c3f...a70
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Hvis dere har en felles forelder, er dere vel halvsøsken? Anonymkode: 57ff6...854 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mine foreldre (ene er steforeldre, men allikevel alltid vært min forelder) har skrevet testamente hos advokat. Der er leiligheten satt som særeie på min ekte forelder fordi mitt stesøsken og jeg skal arve likt. Dette står spesiellt skrevet i testamentet også. Nå har det seg sånn at vår felles ekte steforeldre mest sannsynlig dør før min steforeldre, som er ekte forelder for mitt stesøsken. Stesøskenet mitt og jeg vil jo ikke kaste ut den som lever lengst, men hva skjer egentlig om vår felles forelder dør først? Beklager kanskje litt vanskelig å skjønne, men vil ikke gå inn på hvilket kjønn som er min ekte forelder eller steforelder. Anonymkode: d5c3f...a70 Dette er jo bare tull. Dere har ikke felles steforeldre. Det er ikke noe som heter "ekte steforeldre". Du har foreldre A og B, som er skilt. Forelder A er nå gift med C. C er din steforelder. A er stesøsken sin steforelder. Hva lurer du på? Anonymkode: a0090...170 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis dere har en felles forelder, er dere vel halvsøsken? Anonymkode: 57ff6...854 Javisst, stemmer det. Det gikk litt fort for seg her når jeg prøver å anonymisere. Anonymkode: d5c3f...a70
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, skal prøve å skrive enklere. Karl er vår felles forelder, Per er min steforelder og ekte forelder til mitt stesøsken. Karl er nå såpass syk at vi antar han dør først. Om dette skjer så regner Jeg med at Per arver før oss barna. Spørsmålet er siden leiligheten står som Karls særeie og Per arver noe eller om det da går rett til oss barna? Per skal selvsagt få bo der så lenge han vil, jeg bare lurer på om testamentet da blir ugyldig på noen måte. Anonymkode: d5c3f...a70 I så tilfelle tar dere en telefon til advokaten som har bistått med testamentet, og spør om det å gjøres justeringer Anonymkode: 991cf...1da 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, skal prøve å skrive enklere. Karl er vår felles forelder, Per er min steforelder og ekte forelder til mitt stesøsken. Karl er nå såpass syk at vi antar han dør først. Om dette skjer så regner Jeg med at Per arver før oss barna. Spørsmålet er siden leiligheten står som Karls særeie og Per arver noe eller om det da går rett til oss barna? Per skal selvsagt få bo der så lenge han vil, jeg bare lurer på om testamentet da blir ugyldig på noen måte. Anonymkode: d5c3f...a70 Arveloven gjelder foran testamentet. Hvis leiligheten er det eneste Karl har av verdi, så vil dere biologiske barna arve 2/3-deler av leiligheten, og Per vil arve 1/4-del av leiligheten hvis de er gift, eller maks 4G siden de var samboere med felles barn. Resterende arv blir fordelt etter hva som står i testamentet. (Hvis leiligheten er av sinnsykt høy verdi, så kan arven barna får bli begrenset.) Anonymkode: feb66...950 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mine foreldre (ene er steforeldre, men allikevel alltid vært min forelder) har skrevet testamente hos advokat. Der er leiligheten satt som særeie på min ekte forelder fordi mitt stesøsken og jeg skal arve likt. Dette står spesiellt skrevet i testamentet også. Nå har det seg sånn at vår felles ekte steforeldre mest sannsynlig dør før min steforeldre, som er ekte forelder for mitt stesøsken. Stesøskenet mitt og jeg vil jo ikke kaste ut den som lever lengst, men hva skjer egentlig om vår felles forelder dør først? Beklager kanskje litt vanskelig å skjønne, men vil ikke gå inn på hvilket kjønn som er min ekte forelder eller steforelder. Anonymkode: d5c3f...a70 Må innrømme at jeg gikk litt i surr her. Anonymkode: 129ff...e76
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 On 4/26/2021 at 2:30 PM, AnonymBruker said: Ja, skal prøve å skrive enklere. Karl er vår felles forelder, Per er min steforelder og ekte forelder til mitt stesøsken. Karl er nå såpass syk at vi antar han dør først. Om dette skjer så regner Jeg med at Per arver før oss barna. Spørsmålet er siden leiligheten står som Karls særeie og Per arver noe eller om det da går rett til oss barna? Per skal selvsagt få bo der så lenge han vil, jeg bare lurer på om testamentet da blir ugyldig på noen måte. Anonymkode: d5c3f...a70 Har dere felles forelder eller er dere stesøsken ? Anonymkode: b7d52...6e3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 Men som andre sier her, pliktdels arven står sterkt Anonymkode: b7d52...6e3
Kristin70 Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Lurer du om om Per (din steforelder) kan sitte i uskiftet bo? Ja, Per kan sitte i usikftet bo dersom du gir samtykke. 1
Agathe Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Nå forstår jeg spørsmålet som at det er et ønske at barna skal dele leiligheten likt, men hvis felles forelder dør først vil bare det ene arve (sin) gjenlevende foreldre og dermed få en større del av leiligheten. Jeg tror at man da må skrive i testamentet eller en eventuell ektepakt at ved gjenlevende ektefelles død skal boet (evt kun leiligheten) deles likt mellom de to barna. For ektefeller arver ting som er i særeie.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Et alternativ her er at leiligheten overføres til dere barna nå mens begge foreldrene er i live, og så skriver dere en "leieavtale" som sikrer at de kan fortsette å bo i leiligheten. Anonymkode: e1139...3f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå