^me^ Skrevet 1. september 2005 #1 Skrevet 1. september 2005 jeg har hørt en plass at det finnes tatoveringer som ikke varer ut hele livet men som bare varer noen år. finnes det? hvis det finnes: hva heter det og hvordan fungerer det? noen med erfaring? jeg har veldig lyst på tattovering, men min samboer er redd for at jeg vil angre senere i livet og at det rett og slett blir stygt når jeg har blitt gammel med vanlig tatovering, og da er det litt smart og ha en tatovering som er kult nå og som er vekk når jeg har blitt gammel. ikke sant? og om jeg vil ha den tattisen resten av livet etter at jeg har tatt "midlertidig" tatovering så kan jeg bare legge en vanlig som varer resten av livet oppå? hvordan fungerer det?
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2005 #2 Skrevet 1. september 2005 Husker det var en liknende tråd her, og da var det noen som linket til artikler hvor hudleger forklarte hvorfor det ikke er mulig med slike tatoveringer. Prøv å søke etter "tatovering" (ikke to t'er).
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #3 Skrevet 1. september 2005 Om det er slikt som hudpleiesalonger tilbyr så bør du i høyeste grad unngå det. Det er ingen garantier for at fargepigmentene går vekk og du blir sittende med helt ren hud igjen etter fem år. Ikke særlig lekkert å f.eks. bli sittende med en svart flekk på armen eller hvor det nå måtte være. http://www.permanentmakeup.no/fakta.html Her står endel fakta om tatovering, bl.a. myten om midlertidige tatoveringer.
lillesky Skrevet 1. september 2005 #4 Skrevet 1. september 2005 Du kan ta en titt på denne: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/04/29/367506.html
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 Er det noen som vet om det er like vanskelig å fjerne midlertidige tatoveringer som ekte tattoveringer med laser?
*Doriz* Skrevet 2. september 2005 #6 Skrevet 2. september 2005 Ei venninde av meg tok ei tatooering når ho va 14 år.. "sminketattovering" blei det kalla.. Den skulle då forsvinne etter 4-6 år. No er ho 20 år og den er der fortsatt.. blitt litt "grå" og stygg.. Men VELDIG synlig..
Gjest Tristessa Skrevet 3. september 2005 #7 Skrevet 3. september 2005 Hehe, jeg kjenner hun i den avisartikkelen, husker at hun ikke var mye fornøyd med tatoveringen sin nei. Har en annen venninne som også tok en slik midlertidig en, tror hun angrer litt på det nå i etterkant.
Cassiopeia Skrevet 3. september 2005 #8 Skrevet 3. september 2005 Hehe, jeg kjenner hun i den avisartikkelen, husker at hun ikke var mye fornøyd med tatoveringen sin nei. Har en annen venninne som også tok en slik midlertidig en, tror hun angrer litt på det nå i etterkant. ← Her er en til som angrer.. Jeg tok når jeg var 16, og nå, 6 år senere, er den der enda. Jeg er rimelig forbannet nå i ettertid på at det ikke var høyere aldergrenser for å ta slike tatoveringer, det burde vært 18-årsgrense på sånt!
Gjest Moldova Skrevet 3. september 2005 #9 Skrevet 3. september 2005 jeg har hørt en plass at det finnes tatoveringer som ikke varer ut hele livet men som bare varer noen år. finnes det? hvis det finnes: hva heter det og hvordan fungerer det? noen med erfaring? jeg har veldig lyst på tattovering, men min samboer er redd for at jeg vil angre senere i livet og at det rett og slett blir stygt når jeg har blitt gammel med vanlig tatovering, og da er det litt smart og ha en tatovering som er kult nå og som er vekk når jeg har blitt gammel. ikke sant? og om jeg vil ha den tattisen resten av livet etter at jeg har tatt "midlertidig" tatovering så kan jeg bare legge en vanlig som varer resten av livet oppå? hvordan fungerer det? ← Du...tatoverineger er jo bare teit og harry nå for tiden. Hva er vitsen med å henge seg på denne moten når folk løper ned dørene hos tatoveringsfjernerne?
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #10 Skrevet 3. september 2005 Aldersgrenser kommer aldri til å stoppe noen til å få seg en tatovering. Ungdommer forfalsker foreldres underskrifter, lyver om alderen, har med seg falskt legitimasjon osv.
aline Skrevet 3. september 2005 #11 Skrevet 3. september 2005 jeg synes det er utrolig at det ikke er en aldersgrense på dette hos frisørene og hudpleiesalongene, slik det faktisk ER hos seriøse tatoveringssteder. og greit nok at man kan forfalske beviser, men nå skal det litt mer en en falsk underskrift til for å forfalske plastkort, så sånn sett bør det vel være litt vanskeligere å forfalske nå en det var før? jeg kunne nok fint tatt makeup-tatovering som liksom bare skal vare i så og så mange år, men det hadde kun vært som akkurat makeup, eyeliner eller slikt.
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #12 Skrevet 3. september 2005 Jeg har nå kjent flere som har tatt med seg en lapp "fra foreldrene", hvor det står "jeg gir XXXXX tillatelse til å tatovere seg" med underskrift.
aline Skrevet 3. september 2005 #13 Skrevet 3. september 2005 vel, det var ihvertfall ikke nok der jeg gikk å tatoverte meg. men tviler ikke på at det finnes mindre seriøse tatoveringssteder som egentlig ikke følger så nøye opp dette med alder. men frisører og hudpleiesalonger skal vel fremstå som nogenlunde seriøse og burde faktisk hatt 18 årsgrense med bevis som eneste aksept.
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #14 Skrevet 3. september 2005 Jeg ble faktisk positivt overrasket da han som piercet meg i sommer spurte om legitimasjon på at jeg var over 16 år (16-års-aldersgrense for piercing). Jeg er snart 18 og likevel spurte han meg.. så det må da bety at enten ser jeg veldig ung ut eller så er det noen som tar reglene seriøst nok til at de ikke bare går på øyemål?
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #15 Skrevet 3. september 2005 Og, jeg var på et ganske så seriøst sted i går for å skifte piercingen min, og der sto det en lapp: "Alderesgrense for piercing er 16 år. Aldersgrense for tatovering er 18 år. Dette kan likevel ordnes med skriftlig tillatelse fra foreldre".
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2005 #16 Skrevet 3. september 2005 Da jeg tok min temp tattoo, fikk jeg beskjed om at den vil sitte i 5-10 år! Min er 5 år nå og begynnt å blekne ganske mye. Den er forts synlig, men jeg regner med at den er borte når 5 år til har gått. Fordi nålen som blir brukt ikke går igjennom alle hudlagene vil den forsvinne en gang, det er umulig at den blir på huden resten av livet. Hvor lenge den sitter er veldig avhengig av hvor i "hud-fornyelse" syklusen du var når du tok den.
Cassiopeia Skrevet 3. september 2005 #17 Skrevet 3. september 2005 Og, jeg var på et ganske så seriøst sted i går for å skifte piercingen min, og der sto det en lapp: "Alderesgrense for piercing er 16 år. Aldersgrense for tatovering er 18 år. Dette kan likevel ordnes med skriftlig tillatelse fra foreldre". ← Så det du sier er egentlig ikke at aldersgrenser ikke virker, men at de ikke blir håndhevet. Hvis man krever identifikasjon i form av bankkort o.l vil det bli langt vanskeligere. Selv om folk eksperimenterte med falsk identifikasjon etc når jeg var yngre var det ingen som hadde noe som kunne passert for å være ekte i dagslys hos en frisør/hudpleier. Hvis vi skal bruke argumentet med "aldergrenser vil jo aldri stoppe noen", så kan vi like gjerne fjerne aldergrense på kjøp av øl og sprit også, siden ungdommen får tak i det uansett. Jeg ville neppe brukt masse energi på å få skaffet et troverdig falskt id-kort (og neppe greid det uansett om jeg prøvde), for å få en midlertidig tatovering. Og da hadde jeg sluppet å sitte her med noe som ser ut som tatoveringsutgaven av en utvasket sort t-skjorte- grå og falmet. Man må også tenke på at makeup-tatoveringer og slikt faktisk er en prosedyre forbundet med en viss risiko. Hva om noe går galt når man tatoverer eyeliner, f.eks, og man ender opp med en varig skade? Vil vi kunne ende opp med foreldre som saksøker hudpleieren som gjorde den 15 år gamle datteren deres blind på det ene øyet? En aldersgrense (strengt håndhevet sådan) vil jo ikke stoppe alle, men mange, og jeg kan ikke se et eneste motargument mot en slik grense.
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #18 Skrevet 3. september 2005 Så det du sier er egentlig ikke at aldersgrenser ikke virker, men at de ikke blir håndhevet. Det er akkurat det jeg sier ja
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2005 #19 Skrevet 3. september 2005 Da jeg tok min temp tattoo, fikk jeg beskjed om at den vil sitte i 5-10 år! Min er 5 år nå og begynnt å blekne ganske mye. Den er forts synlig, men jeg regner med at den er borte når 5 år til har gått. Fordi nålen som blir brukt ikke går igjennom alle hudlagene vil den forsvinne en gang, det er umulig at den blir på huden resten av livet. Hvor lenge den sitter er veldig avhengig av hvor i "hud-fornyelse" syklusen du var når du tok den. ← Forklaring: Mange om ikke alle, som utfører permanent makeup i Norge idag påstår at de lager permanent makeup eller kosmetisk tatovering som holder i 2-5 år og 3-7 år, det skal etter sigende være flere grunner til dette. En av grunnene til dette sier de, er at de kun tatoverer fra 0,6mm - 1,2mm ned i det øverste hudlaget altså, overhuden. Jeg påstår at dette er umulig fordi siden overhuden kun beholder cellene i 3-5 uker blir ikke pigmentene værende i overhuden særlig lenge. Går man lengre ned i huden slik at pigmentene blir værende i flere måneder vet vi at da sitter det i lærhuden, siden lærhuden på langt nær har celledannelse som overhuden vet alle at implanterte pigmenter eller tatovering sitter for alltid. Ja, det blir svakere og utydligere med årene, og kan være gjenstand for oppfriskning, men det forsvinner aldri! *Kilde http://www.permanentmakeup.no/fakta.html*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå