AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Hei! Jeg prøver å få kjøpt en leilighet i Tromsø, og etter å ha spydd ut litt frustrasjon i en annen tråd så fikk jeg litt motivasjon/håp tilbake! Jeg trenger derfor litt hjelp til.. Vel, hvordan kjøper man egentlig en leilighet? Hva må jeg gjøre først, bortsett fra å snakke med banken? (og må jeg egentlig det før jeg drar på visning?) Er det lurt å be om privat visning, eller vente? Og hvis jeg er redd for budkrig (det er jeg) er det lurt å legge inn bud uten å se leiligheten først? Og hva må man se etter på visning? Burde man ha med seg noen? Beklager for så mange spørsmål, men dette er (åpenbart) første gang jeg skal prøve å snike meg ut av leiemarkedet og inn som eier!😅 Anonymkode: 56a9d...24c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Jeg ville i hvert fall ha sett på leiligheten først, du kan jo ende opp med å kjøpe noe du virkelig ikke liker. I tillegg vil jeg tro du har dårligere odds dersom du finner noe galt med leiligheten, dersom du ikke har besiktiget den selv. Husk at du alltid er juridisk bundet av et bud. Det er ikke mulig å trekke seg. Jeg kan absolutt ikke mye om dette, men jeg ser i hvert fall etter vannskader i skap, om det lekker fra kraner, og sånne ting. Du må ha snakket med banken og fått finansieringsbevis før du byr i hvert fall. Men du må ikke ha det på visning. Det er imidlertid lurt, ettersom noen banker kan bruke litt tid på å ordne et bevis, og da kan leiligheten bli solgt i mellomtiden. Det er mulig å dra på privat visning utenom "offisiell" visning dersom selger åpner for det. Man kan også alltids prøve å legge inn bud på forhånd, men i de fleste tilfeller vil jeg tro selger ønsker budrunde. Anonymkode: af792...6c8 1
Paradoxx Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Sjekk hvem du er nabo med. Det gjorde ikke jeg, fyfaen jeg angrer 😄 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Gå på et par visninger før du gjøre noe, greit å få litt perspektiv på hva som er bra og dårlig. Anonymkode: cc744...9dc 2
Apekatten Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Du må se leiligheten før du legger inn bud. Bildene i annonsen lyver, alt ser mye finere ut på bildene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Du bør virkelig prate med banken før du drar på visning ja, du må jo vite hva du har å by for Blir det budrunde dagen etter visning kommer megler til å sjekke med banken din om du har dekning for det du byr for, og mange har falt av budrunde pga dette. Er man ikke forberedt og har finansiering i orden så vinner du ikke noen budrunde. Aldri legg inn bud uten å ha sett leiligheten! Det er utrolig viktig med tanke på forsikring hvis noe går galt. Du MÅ se den, for ellers kan du ikke klage på noe i etterkant. Det er kjøpers ansvar å sjekke f.eks at vannkraner fungerer, se at alt ser fint ut, og lese over tilstandsrapport. Viktig at du også gjør deg opp tanker om hvor lenge du vil bo et sted, om du vil pusse opp, eller om du heller skal betale mer for noe som er ferdig pusset opp. Det er også lurt å aldri gå til maks av hva banken vil låne deg. Du MÅ kunne tåle en renteøkning på 5%. Jeg og mannen kjøpte nylig, og vi tåler renteøkning på 8% før vi må endre noe i privatøkonomien. Det er en god forsikring å ha, å vite at vi har råd til å leve uendret om renten øker. Anonymkode: 799f7...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg ville i hvert fall ha sett på leiligheten først, du kan jo ende opp med å kjøpe noe du virkelig ikke liker. I tillegg vil jeg tro du har dårligere odds dersom du finner noe galt med leiligheten, dersom du ikke har besiktiget den selv. Husk at du alltid er juridisk bundet av et bud. Det er ikke mulig å trekke seg. Jeg kan absolutt ikke mye om dette, men jeg ser i hvert fall etter vannskader i skap, om det lekker fra kraner, og sånne ting. Du må ha snakket med banken og fått finansieringsbevis før du byr i hvert fall. Men du må ikke ha det på visning. Det er imidlertid lurt, ettersom noen banker kan bruke litt tid på å ordne et bevis, og da kan leiligheten bli solgt i mellomtiden. Det er mulig å dra på privat visning utenom "offisiell" visning dersom selger åpner for det. Man kan også alltids prøve å legge inn bud på forhånd, men i de fleste tilfeller vil jeg tro selger ønsker budrunde. Anonymkode: af792...6c8 Takk for svar! Har du dratt alene når du har gått på visning, eller har du hatt med deg noen? Eventuelt noen profesjonelle? Anonymkode: 56a9d...24c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Paradoxx skrev (15 minutter siden): Sjekk hvem du er nabo med. Det gjorde ikke jeg, fyfaen jeg angrer 😄 Åh, ja, det skulle vært lettere å funnet ut mer om naboene! Jeg er litt pinglete på høylytte naboer, men belager meg på at jeg kanskje må kjøpe et skikkelig bra headset 😛 Anonymkode: 56a9d...24c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du bør virkelig prate med banken før du drar på visning ja, du må jo vite hva du har å by for Blir det budrunde dagen etter visning kommer megler til å sjekke med banken din om du har dekning for det du byr for, og mange har falt av budrunde pga dette. Er man ikke forberedt og har finansiering i orden så vinner du ikke noen budrunde. Aldri legg inn bud uten å ha sett leiligheten! Det er utrolig viktig med tanke på forsikring hvis noe går galt. Du MÅ se den, for ellers kan du ikke klage på noe i etterkant. Det er kjøpers ansvar å sjekke f.eks at vannkraner fungerer, se at alt ser fint ut, og lese over tilstandsrapport. Viktig at du også gjør deg opp tanker om hvor lenge du vil bo et sted, om du vil pusse opp, eller om du heller skal betale mer for noe som er ferdig pusset opp. Det er også lurt å aldri gå til maks av hva banken vil låne deg. Du MÅ kunne tåle en renteøkning på 5%. Jeg og mannen kjøpte nylig, og vi tåler renteøkning på 8% før vi må endre noe i privatøkonomien. Det er en god forsikring å ha, å vite at vi har råd til å leve uendret om renten øker. Anonymkode: 799f7...6fa Jeg er ufør og har derfor litt dårlig råd og dermed ikke så stort marked å ta av i Tromsø. Jeg skal prøve å få finansiering fra banken før jeg ber om visning, da antar jeg at banken hjelper meg ifht hvor mye renteøkning jeg kan tåle uten at jeg går personlig konkurs? Anonymkode: 56a9d...24c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ufør og har derfor litt dårlig råd og dermed ikke så stort marked å ta av i Tromsø. Jeg skal prøve å få finansiering fra banken før jeg ber om visning, da antar jeg at banken hjelper meg ifht hvor mye renteøkning jeg kan tåle uten at jeg går personlig konkurs? Anonymkode: 56a9d...24c Husbanken, det er nettopp et tilbud for de i din situasjon. De har relativt lav rente også, som går over mange år, slik at det ikke blir en overveldende sum i mnd. Tilogmed jeg med ok lønn fikk ikke lån i vanlig bank, måtte søke flere før jeg fikk et ganske lavt lån i en lokal bank. Så dropp vanlige banker og snakk med Husbanken. Anonymkode: 312f0...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husbanken, det er nettopp et tilbud for de i din situasjon. De har relativt lav rente også, som går over mange år, slik at det ikke blir en overveldende sum i mnd. Tilogmed jeg med ok lønn fikk ikke lån i vanlig bank, måtte søke flere før jeg fikk et ganske lavt lån i en lokal bank. Så dropp vanlige banker og snakk med Husbanken. Anonymkode: 312f0...0d5 Man må vel først får først få avslag fra andre banker før Husbanken er aktuelt. Anonymkode: 93489...ea5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Paradoxx skrev (4 timer siden): Sjekk hvem du er nabo med. Det gjorde ikke jeg, fyfaen jeg angrer 😄 Hvordan kan du sjekke det? Navnet forteller deg jo ingenting Anonymkode: 4a965...9c9 2
Million Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Paradoxx skrev (3 timer siden): Sjekk hvem du er nabo med. Det gjorde ikke jeg, fyfaen jeg angrer 😄 Jeg lurte også på hvordan du kan "sjekke" hvem du blir naboer med i en bolig man vurderer å kjøpe...? Det er jo ikke sånn at det står en slags oppslagstavle på nettet over hvert nabolag, der det står at "Roger Hansen i nummer 20 har en fæl tendens til å spille høy musikk etter klokka 23 hver helg og fortsetter halve natta". Man kan alltids spørre den som selger hvordan naboene er, men sannsynligheten er stor for at selger vil lyve om de er naboene fra helvete. Hvem snakker dårlig om naboene når de står der og vil selge? 3
vikilLJA Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 Hvis du kjenner noen som er snekker/ erfaring med hus, så kan du jo spørre de om de kan være med deg/se på annonsen for å avdekke feiler som for eksempel råte og oppussingsbehov. Er sol viktig? Vi kjøpte leilighet med kveldssol, og jeg angrer på det.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 Million skrev (31 minutter siden): Jeg lurte også på hvordan du kan "sjekke" hvem du blir naboer med i en bolig man vurderer å kjøpe...? Det er jo ikke sånn at det står en slags oppslagstavle på nettet over hvert nabolag, der det står at "Roger Hansen i nummer 20 har en fæl tendens til å spille høy musikk etter klokka 23 hver helg og fortsetter halve natta". Man kan alltids spørre den som selger hvordan naboene er, men sannsynligheten er stor for at selger vil lyve om de er naboene fra helvete. Hvem snakker dårlig om naboene når de står der og vil selge? Akkurat. Anonymkode: 4a965...9c9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Man må vel først får først få avslag fra andre banker før Husbanken er aktuelt. Anonymkode: 93489...ea5 ja selvsagt. Man må ha kontaktet 3-4 banker før de vurderer deg. Dette ordner man på under en mnd, de fleste banker er raske til å gi svar. Så å søke Husbanken er ikke et så stort prosjekt som man tror. Anonymkode: 312f0...0d5
Million Skrevet 26. april 2021 #17 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): ja selvsagt. Man må ha kontaktet 3-4 banker før de vurderer deg. Dette ordner man på under en mnd, de fleste banker er raske til å gi svar. Så å søke Husbanken er ikke et så stort prosjekt som man tror. Anonymkode: 312f0...0d5 Det er to 2, såvidt jeg vet, ikke 3-4. Jeg sjekket Husbanken her i Oslo da jeg var på markedet for boliglån i 2016, og da sto det på listen over kriterier på nett at man måtte ha fått avslag i minst 2 vanlige banker før man kunne søke om Husbanklån. Og avslagene må antageligvis dokumenteres. PS! Det kan muligens variere litt i kravene mellom de ulike kommunene, kanskje? Eller er Husbanken likt overalt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå