Gå til innhold

Flesk og duppe - husmannskost fra østlandet?

Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg er vokst opp på 80-tallet på vestlandet og mine foreldre laget mye husmannskost. Kjøttkaker, lapskaus, fiskekaker, torsk osv. Men jeg har aldri fått servert, eller en gang hørt om, flesk og duppe. Faktisk var første gang jeg hørte om dette da jeg så Elling-filmen i voksen alder. 

Er dette en rett som er mest vanlig på østlandet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Født på midten av 80-tallet på Østlandet av østlandske foreldre. Aldri fått servert eller smakt flesk og duppe. Kan heller ikke huske at noen av mine barndomsvenner hadde dette som innslag på menyen. Tror foreldrene mine spiste dette innimellom i barndommen. 

Anonymkode: 63f5d...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også vokst opp på 80-tallet (Sørlandet) Hadde heller ikke hørt om retten før Elling filmene. 

Anonymkode: c631e...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist dette i mange år her i Oslo.., flere utesteder som har hatt dette på menyen i lang tid

Er jo kjempegodt,  nam nam 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig i Oppland i alle fall, der jeg kommer fra. I noen år ble det ikke sett på som å være «fint», men har heldigvis fått sin renessanse igjen.  Danmarks nasjonalrett er forøvrig stekt flesk med persillesaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og lenke. Så kan virke som om det har sitt opphav på østlandet, ja. 

Nærmeste vi kom hjemme var en middagsrett med stekt flesk servert med kokte poteter og smeltet smør. Jeg husker ikke hvilke grønnsaker vi hadde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke vant til begrepet "flesk og duppe". Men jeg er også en vestlandsk dame og vokste opp med en rett min mor kalte "fleskesaus" som består av hvit saus med mye muskat og bacon og pølser i. Ble servert med poteter. Ikke helt det samme men jysla godt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer fra Innlandet, tidligere Hedmark fylke, og her er flesk og duppe velkjent tradisjonsmat. Jeg tror varianten av retten finnes mange steder i landet, men at akkurat flesk og duppe-navnet kommer fra Østlandet, og da særlig Innlandet.  

Anonymkode: 80e50...c34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fra Bergenstraktene og her har vi hatt flesk og dupp. Er i 50 årene. Bruker det selv her i huset. Fikk det og i Sogn hos besteforeldrene mine :) 

Anonymkode: 337cf...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Valdres og vi hadde aldri flesk og duppe når jeg vokste opp på 70- og 80-tallet.

Anonymkode: f8573...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått det servert selv, da jeg ikke liker flesk/svinekjøtt, men begge mine foreldre er vokst opp med flesk og duppe. Og jeg husker vi fikk det servert til middag hos andre familiemedlemmer da jeg var liten (hos tanker og onkler). Begge mine foreldre er fra østlandet (Innlandet/Oslo).

Det blir vel litt som raspeballer/komler/komper for min del: aldri vokst opp med og derfor ikke spist før jeg flytta til og studerte på Sørlandet. ;) 

Finnes flere spisesteder her i Oslo som serverer flesk og duppe. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flesk og duppe er ikke husmannskost. Det er bondekost. Husmennene spiste for det meste grøt.

Anonymkode: 09541...4b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, SPOCA said:

Det blir vel litt som raspeballer/komler/komper for min del: aldri vokst opp med og derfor ikke spist før jeg flytta til og studerte på Sørlandet. ;) 

Godt poeng, jeg er vokst opp med komlemiddag. (Men er en dårlig vestlending, for jeg liker det ikke. ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått det hjemme eller hos besteforeldre og heller ikke hørt om det før jeg flyttet til Oslo. Kommer fra Helgeland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (På 26.4.2021 den 13.27):

Faktisk var første gang jeg hørte om dette da jeg så Elling-filmen i voksen alder.

"Faen, Elling, får jeg ikke flesk og duppe nå, så klikker det for meg!"

Anonymkode: d9608...3b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flesk og duppe er ikke husmannskost. Det er bondekost. Husmennene spiste for det meste grøt.

Anonymkode: 09541...4b3

Der er jeg enig med deg, i alle fall delvis. Begrepet feilbrukes fordi folk ikke kjenner til, eller tenker over, hvordan husmenn egentlig levde. Husmannskost i ordets rette betydning er vassgraut, velling og sild. Kjøttretter var sjelden kost.

På den annen side var det vel nettopp fleskeretter som sto på bordet når husmennene først hadde kjøttmiddager (flesk og duppe, spekeflesk, stekt flesk, fleskepannekake +++). Jeg vil slå et slag for ord som tradisjonskost istedenfor husmannskost.  👍

Anonymkode: 80e50...c34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Haha, jeg så Elling (på nytt) nylig og tenkte det samme. Jeg hadde aldri hørt om det før jeg så filmen, og jeg er født og oppvokst på Østlandet med foreldre og besteforeldre fra Østlandet. Fikk servert kjøttkaker til det tøt ut av ørene på meg. Jeg er fortsatt ikke sikker på hva det er, for jeg har aldri spist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller aldri hørt om flesk og duppe før jeg så Elling og jeg er fra Oslo. Har aldri fått det servert hverken av foreldre eller øvrig familie og første gang jeg smakte det var i voksen alder. Det er helt ok, men ingen favoritt. Bruker ikke sånt tykt flesk som man egentlig skal da, men tynne baconskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det av og til, men vi kalte det aldri "flesk og duppe", bare stekt flesk. Duppe-begrepet har jeg også bare fra Elling og restaurantmenyer i Oslo i nyere tid, enda jeg er vokst opp i tjukkeste innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...