Gå til innhold

Noen som har erfaring med korsbåndsoperasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyk korsbåndet for en stund siden, akkurat begynt og gå igjen og nå er operasjonen satt opp torsdag neste uke. 

er det noen som har hatt operasjon og kan dele med meg hvordan det var? Og gjerne om tiden etter. 

Anonymkode: 88d49...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir en lang post :) 

Jeg røk flere korsbånd og fikk derfor en tøffere operasjon og tid etter (ifølge flere kirurger) enn de som bare ryker ett. Det var tøft, men overkommelig. Det tøffeste var ukene uten å kunne legge vekt på beinet, alt blir vanskelig å gjøre da, fra å lage mat til å gå på toalettet.

Du får en del uker hvor du ikke har lov å legge vekt på beinet i det hele tatt, så har du en del uker hvor du bruker krykker. Du får sannsynligvis en skinne du skal bruke døgnet rundt en god stund, og søvn kan bli vanskelig med denne på. Dette får du god info om når du er operert, kan ikke si noe spesifikt siden det kommer an på hvilket korsbånd og hvor du opereres.

Så skal du ha fysioterapi ganske kjapt etter operasjonen. Gjør alt de sier slavisk, og du får mye igjen for det.

Har en del praktiske tips, spesielt om du bor alene men også greit å vite ellers:

- Gjør unna en stor handel nå av tørrvarer og ferdigmåltider du kan fryse. Det er vanskelig å lage mat når du ikke kan legge vekt på beinet. Allier deg med noen du kjenner som kan handle for deg fremover. Det er utrolig vanskelig å handle mat på krykker.
- Å frakte mat og vann fra kjøkken til stue er dermed også vanskelig på krykker, få tak i et lite bord du kan rulle over gulvet mens du går på krykkene.
- Skaff en dusjkrakk/krakk til kjøkkenet så du kan sitte mens du dusjer og foodprepper. Du vil kanskje få problemer med å dusje i starten, kommer an på hvor raskt du får tilbake bøyen i kneet. Tørrshampo og kattevask er din venn.
- Vær forberedt på at du ikke kan kjøre i ukene du ikke kan legge vekt på beinet, og det kan også være vanskelig mens du er på krykke-stadiet. 
- Sett opp en "stasjon" i stua hvor du har alt du trenger for dagen rundt deg. Vannflaske, smertestillende, en god bok, playstation-kontroll, fuktighetskrem, mobillader etc. Det blir vanskelig å bevege seg, og å hente noe kjapt i et annet rom kan føles som en ekspedisjon. Fyll store vannflasker :) 
- Beinet skal gjerne ligge høyt de første dagene etter operasjon, og det er lurt å ha puter klar både i senga og i sofaen. Full strekk er vondt i starten, litt bøy er mer behagelig, og det får man om kneet er på en pute.
- Kan virkelig anbefale isposer som kan fryses igjen og igjen. Isposer var gull verd på mitt såre og hovne kne. Brukte det mye, bare husk å ha klær i mellom og aldri direkte på.
- Anbefaler at når du får fjernet stingene så bør du teipe over såret i 6-8 uker, med kirurgisk teip. Jeg ble anbefalt det for å få arret flatt, og det fungerte. Jeg hadde åpen kirurgi og fikk et stort arr, men kan hende du bare får noen små om du skal ha kikkhull. Du må også bruke faktor 50 på arrene det første året, og helst teipe over det i sola for å unngå at arrene blir røde.
- Store bukser er din venn, gjerne med lommer i så du kan frakte med deg mobil og småting mellom rom :) 

Det ble mye, men bare spør om du lurer på noe mer :) Det viktigste er å være forberedt på å være immobil, det kommer til å gjøre litt vondt men ta smertestillende som du skal, og gjør alle fysio-øvelser. Det lønner seg å være tidlig i gang. Lykke til!

Anonymkode: 79641...3e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...