AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Kjæresten har lyst å gifte seg og det er også noe jeg føler jeg vil. Vi har vært sammen i snart 8 år og jeg føler en så sterk tilknytning til han. Det er han for resten av livet og da synes jeg ekteskap er vakkert og noe som symboliserer det i enda større grad. Han er veldig åpen for begge typer bryllup. Vi er begge enda medlem i statskirken(begge døpt og konfirmert) selv om ingen av oss er praktiserende på noen måte. Og nå vil sikkert noen argumentere for at det trenger man ikke for å gifte seg i kirken, men jeg synes det religiøse skal bety noe for paret utover tradisjoner for det. Jeg er rett og slett usikker på om jeg tror eller ikke. Det å være i kirken gir meg alltid en god følelse da, og jeg kunne ønske at jeg hadde en litt sterkere religiøs overbevisning enn det jeg kanskje har. Så har vi diskutert borgerlig vielse på rådhuset en del. Begge liker veldig godt den ideen om at vi bare fyller ut papirer, søker, booker en dato, finner pene klær og "får det gjort", for så å ha resten av dagen til vår rådighet og i vårt tempo. For sånne tidsskjema ved tradisjonelle bryllup virker så stressende 😅 Det hadde uansett ikke vært aktuelt å invitere veldig mange mennesker. Jeg tenker at hvis vi går for kirkebryllup blir vi rundt 35- 40 personer. Men så virker det så forlokkende å bare dra på rådhuset med to vitner og ha det helt avslappende på våre premisser. Men. Så tenker jeg mye på om jeg kommer til å angre? Om vi går for rådhusbryllup. At det blir for lite seremonielt og at jeg kommer til å angre på at jeg "sløste" bort den ene dagen i livet man gifter seg. Forstår ikke hvorfor jeg tenker sånn heller, for jeg vil gifte meg for å bli mann og kone og vise kjærligheten til hverandre. Ikke for å ha en "perfekt" dag. Jeg har så lyst å gifte meg. Og siden vi ikke har planlagt noe er det jo rådhusbryllup som kan oppfylle ønsket vårt om bryllup snart, siden det krever mindre planlegging. Og siden ting enda er usikkert mtp korona så vet vi mye bedre hva vi går til om vi holder det lite og borgerlig. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil mest. Jeg vet at man kan arrangere kirkebryllup med også kun 2-10 gjester men så synes jeg at den type bryllup i vårt tilfelle fordrer at vi inviterer mer familie, spesielt de eldre vet jeg vil sette stor pris på å få bli invitert. Og da blir det feil å utelukke de nærmeste tanter, onkler og søskenbarn. Humanistisk vielse tenker jeg ikke blir særlig vits. Går vi for ikke-religiøst så passer rådhuset best for oss. Men argh! Jeg vet ikke hva jeg vil 😅 Unnskyld for et langt innlegg! Håper noen likevel vil lese 😀 Anonymkode: c4343...54a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Jeg tenker at du har glemt et viktig alternativ, nemlig at et rådhusbryllup ikke utelukker bryllupsselskap med 35-40 deltakere etterpå. Mange rådhus/kommunehus har mulighet til at det er med litt flere enn to personer inn i seremonirommet, noe som gjerne er beskrevet på kommunens nettsider. (I min kommune er det f.eks sitteplass til 8 personer i tillegg til brudeparet.) I tillegg er det ofte mulig at noen flere venter i foajeen eller utenfor. Selve seremonien tar vel ca 10 minutter, men de fleste kommuner gir mulighet for noen minutter med kunstnerisk innslag, men da må det planlegges og avtales på forhånd. På den måten blir det en litt mer personlig seremoni. Alt jeg skriver her er selvsagt slike ting som ikke kan gjøres nå, men når samfunnet er blitt åpnet igjen. Hvis det er veldig viktig for deg (dere??) at bryllupet skjer så fort som mulig, blir jo selve seremonien i rådhuset slik du beskriver det. Selskapet etterpå har jo akkurat de samme koronareglene uansett om man har giftet seg i en kirke eller på et rådhus. Anonymkode: a8356...539 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Er du sikker på at vielsen vil være på rådhuset da? Her er det på seremonirommet på eldresenteret Anonymkode: fd0a4...fe4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Her er jeg veldig enig med første AB. Vi er også litt i samme situasjon og er veldig usikre på hva vi vil. Jeg er også ganske redd for å angre. Her handler det en del om pengene også da, da vi gjerne vil gifte oss snart, men ikke har råd til å arrangere en fest til over 100k. Men planen vi lener mest mot nå er å gifte oss på rådhuset, og deretter spare opp til en skikkelig hagefest et år eller to senere. Jeg grøsser av tanken på et stivt og formelt bryllyp, og ikke minst prisen på det, så for oss virker dette å være en fin mellomting. Anonymkode: 029b0...95e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Hadde følt meg som en hykler om jeg som ikke er troende skulle stå i kirka og love en prest ditt og datt. Hva med strandbryllup?:) Anonymkode: 36c22...07d 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Vi er litt i samme situasjon. Vi vil gifte oss snart, men både pga pandemi og økonomi blir det nok ikke fest før om noen år. Samboeren min har ikke noe forhold til kirka, men jeg ønsker å gifte meg der selv om jeg ikke er oppvokst religiøst. Det føles riktig for min egen del og partneren min er likegyldig til hvor det skjer. Men vi er usikker på om vi bare skal gifte oss i kirka med et par vitner i år eller vente og ha med alle på både fest og sermoni om noen år. Sorry, ingen gode råd å dele, men tror det er mange som sliter med å planlegge bryllup akkurat nå. Anonymkode: 54048...615
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Vi hadde vielsen i hagen til selskapslokalet vi leide, med vigsler fra human-etisk forbund. Vi syntes det ble veldig fint og passe formelt, med fokus på oss og kjærligheten og en litt ordentlig seremoni, uten noe religiøst "tull". Da hadde vi samlet en fin gjeng, alt var på ett sted, masse fine bilder osv jeg tror det å bli gift blir fint uansett, vanskelig å angre på det - og man kan heller ha tilsvarende hagefest en rund dag om man "angrer", men vi angrer hvertfall ikke på at vi kjørte humanetisk seremoni Anonymkode: 5c5c2...51f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Verken jeg eller mannen er kristne, skulle vi ha giftet oss i kirken hadde det vært greit nok om vi ønsket oss stort bryllup. Samtidig føles det feil for oss å love Gud å holde sammen. Vi velger derfor rådhuset, og vil bare si at det er en nydelig seremoni det også Du kan søke opp hva som sies av vigsler på lovdata, det er en nydelig tale. Vært i rådhusbryllup før og likte det godt Det jeg personlig misliker mest med kirkebryllup er at det er mye ekstra jobb. Du skal finne sanger og du må printe programmer. Har sett flere tråder her hvor folk spør om tips til de minst kristne sangene, og da syns jeg egentlig ikke man skal gifte seg i kirka (sikkert upopulær mening, men ja ja). Vil også påpeke at rådhusbryllup IKKE er synonymt med en hverdagskjole og så rett hjem uten feiring. Venner har hatt seremoni i rådhuset, og så hatt like store bryllup som alle andre Personlig skal vi på rådhuset, så tar vi bilder, og deretter spiser vi en god middag med så mange vi får lov til etter restriksjonene. Dette er hva vi hadde gjort uansett, pandemi eller ei. Forskjellen er om vi får lov til å være de 20 vi ønsket, eller bare 5 eller 10. Festen er helt uavhengig av hvordan du gifter deg, det er hva jeg prøver å få frem. Anonymkode: bc465...325
MiominMio Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Bare for å spørre om noe annet siden dere er usikre på både kirke og rådhus. Er veldig mange som velger alternativ å vies i en hage, på en strand eller et annet fint lokale som kan være ønskelig. Er det noe dere ville vurdert? Dersom dere ønsker å ha prest kan man søke om dette og ordførere i kommunen har som regel vigselsrett de også.
Alice123 Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Om dere tar "rådhusbryllup" kan dere også ha mange gjester, slik som kirkebryllup. Ved "rådhusbryllup" kan man som regel ha sermonien et annet sted også (festlokale, hage, strand, etc). For meg virker det som at det faktiske dilemmaet ditt er stor eller liten feiring.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 17.10): Hadde følt meg som en hykler om jeg som ikke er troende skulle stå i kirka og love en prest ditt og datt. Hva med strandbryllup?:) Anonymkode: 36c22...07d Man kan velge en litt mer nøytral tekst. Hvis du får med presten ut, så kan du gifte deg der du vil. Til TS. Vi giftet oss i kirken. Kun forlovere og noen venner og familie til stede. Liten fest med forlovere etterpå, inkludert barna. Passet oss perfekt mtp økonomi og tidspunkt i livet. Angrer ikke. Ring presten og ta opp det du lurer på om tro og gifte seg i kirken. Jeg personlig tenker at man kan gifte seg i kirken selv om man er en tviler. Tro og tvil kan komme og gå i livet. Lykke til med bryllup ❤️ Anonymkode: 62277...8f1 1
Clefable Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Personlig mener jeg man bør være troende for å gifte seg i kirken. Noe annet blir veldig overfladisk og respektløst for meg, og ikke noe jeg kunne gjort selv. Det hadde føles veldig feil. Men alle velger jo selv om de synes det passer dem eller ikke. Jeg giftet meg i rådhuset på en fredag, og hadde en veldig fin, 15-minutters seremoni hvor det ble lest fra fine tekster. Etterpå gikk vi ut på en god lunsj med de nærmeste, som også var til stede under vielsen. Vi hadde en litt større fest med flere venner og familiemedlemmer dagen etterpå. Jeg tviler på at du angrer hvis du velger en sånn type løsning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå