Gå til innhold

Narsisstiske foreldre enten far, mor eller begge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har vokst opp i et hjem hvor en av deres foreldre var narsissister, hva sliter dere med nå i voksenlivet? 

Jeg tror jeg er ganske ødelagt av det og klarer ikke ha sunne relasjoner. Jeg tviler på kjærestene mine stoler ikke på dem og er veldig unnvikende i perioder, jeg slår opp stadig for å beskytte meg selv fordi i mitt hode tror jeg plutselig at dem er onde og vil meg vondt. Hvorfor de vil det og hvordan aner jeg ikke, men jeg får en kortslutning og tenker veldig negativt om forholdet og kjæresten helt ut av det blå. Også begynner jeg å tvile om det sitter i hodet mitt eller om de faktisk er dårlige mennesker.

Mine foreldre var ikke glad i meg, eller jeg følte det ikke slik. De ga meg ingen varme eller omsorg. Ble aldri spurt hvordan jeg har det, hva jeg føler hva jeg tenker på. De tok valg på mine egne uten å dele det med meg på forhånd. De kritiserte meg konstant. De kommenterte hvor dum og stygg jeg er og hvor mye de skulle ønske jeg ikke ble født. De har aldri sagt at dem er stolt av meg, eller gitt meg en klem i hele oppveksten. Jeg var konstant redd for å bli slått og turde aldri si min mening hjemme. Følte meg veldig ensom og alene under oppveksten. Den varmen jeg har møtt på har vært fra eksterne folk som skole, venner, naboer og slikt. 

Jeg er en positiv og glad person til vanlig, men føler jeg alltid har en mørk sky som kommer over meg helt uanmeldt innimellom, det begynner å bli slitsomt å føle seg skadet av sin oppvekst, jeg vil komme meg videre fra alt dette og være i sunn balanse. 

Egentlig så er jeg ute etter å høre om andre kjenner seg igjen og opplever dette og hvordan takler dere det når mørket tar dere? Noen råd og tips til å ikke la seg påvirke av sin oppvekst? 

Anonymkode: 02de4...8b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det faktisk ganske likt som deg, stoler ikke på noen og mistror alle. Har alltid blitt fortalt at jeg ikke betyr noe for noen og at ingen er interessert i meg eller noe jeg har å vise frem / fortelle. Sliter idag med noe så enkelt som å ta en telefonsamtale, eller småprate med noen ansikt til ansikt for den saks skyld. Føler at jeg ikke har noen verdi. Det er forresten først i voksen alder jeg har forstått at jeg har vokst opp i en dysfunksjonell familie der moren min med stor sannsynlighet er narsissist. Mitt søsken lider også av oppveksten, hakket verre enn meg på noen områder og bedre på andre. Har ingen tips til hva man kan gjøre, men klem til deg.

Anonymkode: 9bcbc...286

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk vold har vist seg mer skadelig enn fysisk vold, så ikke rart at du sliter. Jeg ville nok tatt kontakt med psykolog, snakke seg gjennom alle vonde episoder, slik at det er mulig å få dem på avstand. 

Anonymkode: a2005...478

AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg❤️

Anonymkode: f6e8d...15b

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlegen og få henvisning til psykolog som driver mentaliseringsbasert terapi. 

Med narsissistiske foreldre har man mest sannsynlig vokst opp uten den emosjonelle oppfølgingen man trenger. Resultatet er gjerne at man ender opp med diverse utfordringer sosialt. For eksempel kan man ha problemer med å la andre komme innpå seg, og heller støte de unna om de kommer for nære. Man kan feiltolke andre og tro at de vil deg vondt/ikke liker deg. 

Det går an å få hjelp, heldigvis. Og dette er ikke din feil. 

Anonymkode: d0432...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...