AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Jeg har en ustabil syklus, og forrige uke fikk jeg mensen på cd 23. Det er ikke noe nytt, når lengden varierer veldig, men mensen var skikkelig rar! Det var bare spotting av og på i 5 dager, så litt større blødning i 2 dager, så er den over. Jeg pleier alltid å blø MYE på dag 2-3, men nå blødde jeg aldri så mye. Har tattgraviditetstest som var negativ. Lurer nesten på om jeg ikke hadde eggløsning forrige syklus, og det er derfor blødningen var så mild? Noen som vet? Anonymkode: 5fa41...3c3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Kan være. Har en venninne som har hatt lignende mensen noen ganger, det varierer fra syklus til syklus. Mensen endrer seg også gjerne litt med alderen. Anonymkode: 18342...dde 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Mensen kan endre seg i løpet av alderen, ja. Andre faktorer kan også spille inn som stress, sykdom, vektreduksjon osv. Det viktigste er likevel at den er regelmessig. Anonymkode: cd5a5...b28 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Takk for svar. Jeg kjenner likevel at jeg blir litt engstelig, da jeg har sykluser som varierer mellom 21 og 39 dager, og nå når mensen er så forskjellig fra gang til gang blir jeg redd for at det er noe galt. Vi har prøvd siden november, og det skjer ingenting... Jeg er 34 og har ingen barn fra før, så kan jo hende det ikke går. Anonymkode: 5fa41...3c3
Laura80 Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Tester du for eggløsning? Jeg har tidligere hatt sykluser på 20-25 dager bare og de var dessverre uten eggløsning. Når mensen kom såpass tidlig var blødningene også mindre. Legen sa dengang at dette var nok fordi jeg hadde kluss med hormonene og hadde for mye østrogen eller noe. Nå sliter jeg plutselig motsatt, jeg har sykluser som gjerne er 31-35dager. Men til gjengjeld har jeg eggløsning, men altså senere enn dag 14. Hos meg har det bare stabilisert seg selv, det med syklus lengde. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Laura80 skrev (1 time siden): Tester du for eggløsning? Jeg har tidligere hatt sykluser på 20-25 dager bare og de var dessverre uten eggløsning. Når mensen kom såpass tidlig var blødningene også mindre. Legen sa dengang at dette var nok fordi jeg hadde kluss med hormonene og hadde for mye østrogen eller noe. Nå sliter jeg plutselig motsatt, jeg har sykluser som gjerne er 31-35dager. Men til gjengjeld har jeg eggløsning, men altså senere enn dag 14. Hos meg har det bare stabilisert seg selv, det med syklus lengde. Jeg tester ikke for eggløsning, men det du sier kan stemme... syklusene mine er enten 21-23 dager eller 31-39 dager. Godt mulig at det er kun i de lange syklusene mine jeg har eggløsning. Fikk du noen behandling av legen den gang? Anonymkode: 5fa41...3c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Jeg syns du skal be om henvisning til gynekolog, og evt be om blodprøve for å sjekke nivåer. Blodprøver for å fastslå eggløsning må gjøres i flere omganger på faste dager i syklusen. Ustabile sykluser skal alltid sjekkes ut, siden du har så lange sykluser innimellom også. Jeg tempet for å forsikre meg at jeg faktisk hadde eggløsning i en periode, det er jo lettere. Last ned Fertility Friend og kjøp termometer med to desimaler fra billigetester. Jeg har et fra Babyplan. Jeg har også perioder med ustabil syklus og variable blødninger, har hatt det i 30-årene og er nå 37. Jeg har mange egg igjen og er langt unna overgangsalderen, så det behøver ikke være det. Når jeg tempet og ble kjent med syklusen, sjekket sekret og livmortapp ble jeg faktisk gravid ganske kjapt. Da var jeg like gammel som deg🙂 Anonymkode: be62f...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tester ikke for eggløsning, men det du sier kan stemme... syklusene mine er enten 21-23 dager eller 31-39 dager. Godt mulig at det er kun i de lange syklusene mine jeg har eggløsning. Fikk du noen behandling av legen den gang? Anonymkode: 5fa41...3c3 Viktig å huske at det er mye som skal klaffe for å bli gravid. Da jeg gikk til legen med samme problem som deg, sa han at egentlig skal det så mye til for at det skal klaffe at det ikke er mulig. Men så er det jo absolutt det🙂Ta det med legen i stedet for å engste deg! Dere har faktisk ikke prøvd så lenge selv om det føles slik. Og igjen, jeg anbefaler deg virkelig å begynne med temping. Hvis du googler det vil du finne masse nyttig info. Anonymkode: be62f...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns du skal be om henvisning til gynekolog, og evt be om blodprøve for å sjekke nivåer. Blodprøver for å fastslå eggløsning må gjøres i flere omganger på faste dager i syklusen. Ustabile sykluser skal alltid sjekkes ut, siden du har så lange sykluser innimellom også. Jeg tempet for å forsikre meg at jeg faktisk hadde eggløsning i en periode, det er jo lettere. Last ned Fertility Friend og kjøp termometer med to desimaler fra billigetester. Jeg har et fra Babyplan. Jeg har også perioder med ustabil syklus og variable blødninger, har hatt det i 30-årene og er nå 37. Jeg har mange egg igjen og er langt unna overgangsalderen, så det behøver ikke være det. Når jeg tempet og ble kjent med syklusen, sjekket sekret og livmortapp ble jeg faktisk gravid ganske kjapt. Da var jeg like gammel som deg🙂 Anonymkode: be62f...ef6 Takk for svar, det var jo litt betryggende 😊 Jeg har prøvd temping før, men jeg gav opp for jeg fant liksom ikke noe system i temperaturene. Det svingte opp og ned gjennom hele syklusen. Kanskje jeg skal prøve igjen. Eggløsningsslim hadde jeg et par ganger i fjor, men har ikke sett noe til det i år (i fjor hadde jeg ett klart tilfelle av egløsningsslim, men så kom mensen 4 dager etter, så jeg ble litt oppgitt av det og). Sluttet på p-piller for to år siden, etter å ha gått på Yasmin i 16 år, så det kan jo ha vært de som har forstyrret hormonene helt. Skal bestille time til gynekolog nå 😊 Anonymkode: 5fa41...3c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Viktig å huske at det er mye som skal klaffe for å bli gravid. Da jeg gikk til legen med samme problem som deg, sa han at egentlig skal det så mye til for at det skal klaffe at det ikke er mulig. Men så er det jo absolutt det🙂Ta det med legen i stedet for å engste deg! Dere har faktisk ikke prøvd så lenge selv om det føles slik. Og igjen, jeg anbefaler deg virkelig å begynne med temping. Hvis du googler det vil du finne masse nyttig info. Anonymkode: be62f...ef6 Skal prøve temping igjen, og gå til gynekolog. Takk for svar! 😊 Anonymkode: 5fa41...3c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal prøve temping igjen, og gå til gynekolog. Takk for svar! 😊 Anonymkode: 5fa41...3c3 Det høres lurt ut! Og be om en blodprøve hos fastlegen også! Hvordan har du tempet, da? For at det skal fungere må man være rigid. Man må være frisk, ha lagt seg til ca samme tid og sovet godt, og man må tempe i det man våkner og fortsatt ligger i senga og til samme tid hver gang. Og så må man ha termometer med to desimaler, som sagt. Førte du inn i FF? Den finner eggløsning for deg, og det er jo nettopp temperaturendringen som viser om kroppen faktisk har sluppet et egg. Eggløsningstester viser bare at kroppen forsøker å slippe egget, ikke at det faktisk ble sluppet. Anonymkode: be62f...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for svar, det var jo litt betryggende 😊 Jeg har prøvd temping før, men jeg gav opp for jeg fant liksom ikke noe system i temperaturene. Det svingte opp og ned gjennom hele syklusen. Kanskje jeg skal prøve igjen. Eggløsningsslim hadde jeg et par ganger i fjor, men har ikke sett noe til det i år (i fjor hadde jeg ett klart tilfelle av egløsningsslim, men så kom mensen 4 dager etter, så jeg ble litt oppgitt av det og). Sluttet på p-piller for to år siden, etter å ha gått på Yasmin i 16 år, så det kan jo ha vært de som har forstyrret hormonene helt. Skal bestille time til gynekolog nå 😊 Anonymkode: 5fa41...3c3 Ikke for å skremme deg eller være kjip her, men nettopp dette kan være et tegn på mangledne eggløsning (eller at du temper til ulik tid hver dag osv.). Altså at temperaturene svinger mye uten å gi et skille på temper før og etter EL. Vet også at noen EL uten at det kommer tydelig frem på temperaturene (kan f.eks. være hormonkrøll, men likevel EL), og da kan det være lurt å sjekke sammen eggløsningstester. Temping er vel regnet for den sikreste metoden (for utenom blodbrøver) for å avdekke om man har EL eller ikke, så sikkert veldig lurt av deg å gi det nok et forsøk! Lykke til videre, husk at det meste av hormonelt krøll pleier å kunne løse seg ganske enkelt ved hjelp fra gynekolog Anonymkode: d0f01...a4d 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke for å skremme deg eller være kjip her, men nettopp dette kan være et tegn på mangledne eggløsning (eller at du temper til ulik tid hver dag osv.). Altså at temperaturene svinger mye uten å gi et skille på temper før og etter EL. Vet også at noen EL uten at det kommer tydelig frem på temperaturene (kan f.eks. være hormonkrøll, men likevel EL), og da kan det være lurt å sjekke sammen eggløsningstester. Temping er vel regnet for den sikreste metoden (for utenom blodbrøver) for å avdekke om man har EL eller ikke, så sikkert veldig lurt av deg å gi det nok et forsøk! Lykke til videre, husk at det meste av hormonelt krøll pleier å kunne løse seg ganske enkelt ved hjelp fra gynekolog Anonymkode: d0f01...a4d Ja, jeg tenkte tanken selv nå 🙈 Takk for lykkeønskinger, håper gynekologen kan hjelpe 🤞🤞 Anonymkode: 5fa41...3c3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, jeg tenkte tanken selv nå 🙈 Takk for lykkeønskinger, håper gynekologen kan hjelpe 🤞🤞 Anonymkode: 5fa41...3c3 Garantert! Det her går nok veien ❤️🤞🏻 Anonymkode: d0f01...a4d 1
Laura80 Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tester ikke for eggløsning, men det du sier kan stemme... syklusene mine er enten 21-23 dager eller 31-39 dager. Godt mulig at det er kun i de lange syklusene mine jeg har eggløsning. Fikk du noen behandling av legen den gang? Anonymkode: 5fa41...3c3 Nei da dette ble sagt så var jeg ikke prøver .. men det rettet seg mer etter noen måneder etter jeg sluttet med p pillen. Hadde da eggløsning noen sykluser og noen ikke, etter egen erfaring. Vi prøvde en gang over et år og jeg fikk da utskrevet pergotime. Det rettet litt opp i syklusene mine tror jeg, plus at jeg bare gikk lenge uten p piller så det endret seg sikkert litt selv og. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Laura80 skrev (19 timer siden): Nei da dette ble sagt så var jeg ikke prøver .. men det rettet seg mer etter noen måneder etter jeg sluttet med p pillen. Hadde da eggløsning noen sykluser og noen ikke, etter egen erfaring. Vi prøvde en gang over et år og jeg fikk da utskrevet pergotime. Det rettet litt opp i syklusene mine tror jeg, plus at jeg bare gikk lenge uten p piller så det endret seg sikkert litt selv og. Ok, takk for svar 😊 Anonymkode: 5fa41...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå