AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Når man er skilt, og har barna 50/50; hvordan burde foreldrene dele utgiftene? Barnefar tjener dobbelt så mye som meg. Vi har tre barn, og til nå har vi delt alt 50/50. Det være seg klær, sykler, fritidsaktiviteter osv. Det gjør at jeg må snu på hver krone, mens x-en sier han "har aldri hatt så god råd før". Nå står konfirmasjonen for tur, og det er snakk om gave. Vi skal gi en gave sammen, men jeg tror seriøs ikke jeg har råd til å betale halvparten av den gaven. Hvordan løser andre slike økonomiske ting ved brudd? Er det rettferdig at det alltid skal deles 50/50? Eller bør slike ting deles etter inntekt og betalingsevne?? Anonymkode: 21437...078
F0RUM Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Personlig synes jeg det burde blitt delt prosentvis når det er svært skjevt fordelt. Spørs bare om eksmannen din er enig. 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 I henhold til regelverket kan du ha rett til bidrag for å utjevne. Og generelt, når man skal dele på en utgift, må selvsagt nivået tilpasses den med dårligst råd. Hvis eksen vil du skal betale halve gaven må gaven koste det du ha råd til, ikke det han har råd til. Anonymkode: e4677...eab 37
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Klart det er rettferdig å dele 50-50! Det er ikke dne andres feil at den ene tjener dårligere. Det eneste som er er at alt må tilpasses den som tjener dårligst. Så har du ikke råd til gaven, må dere enten finne en gave du har råd til, eller gi gave hver for dere. Anonymkode: e09c9...192 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Hvorfor skal dere gi gave sammen? Anonymkode: b85cd...be7 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal dere gi gave sammen? Anonymkode: b85cd...be7 Egentlig fordi vi er ganske sammensveiset og gjør en del sammen, er fortsatt gode venner. Ingen har nye partnere. Ja, vi har egentlig et ganske unikt forhold. Anonymkode: 21437...078
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egentlig fordi vi er ganske sammensveiset og gjør en del sammen, er fortsatt gode venner. Ingen har nye partnere. Ja, vi har egentlig et ganske unikt forhold. Anonymkode: 21437...078 Men da er det jo bare å si fra om at du rett og slett ikke har råd til så dyr gave. Anonymkode: b85cd...be7 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 Jeg ville tenkt det er mest logisk at man tilpasser utgiftene utifra hva du har råd til, sånn at du får bedre råd (enten det er 50/50 eller en annen fordeling). Du skal jo kunne leve ditt eget liv også. Så kan jo barnefaren selv bestemme om han vil legge på noe ekstra selv. Det blir altfor dumt at du skal snu på hver krone. Anonymkode: fd31e...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Man man i et forhold (eller etter et forhold) velger 50-50 må det alltid tilpasses den som har dårligst råd. Anonymkode: 30b24...ed4 1
missLynch Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Dere bør ha en prosentvis fordelingsnøkkel ut i fra inntekt. Det må jo eksen også forstå; det er enkel matte og sunn fornuft. 5
Cuntzilla Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 Jeg tenker at den som tjener mest burde være rausere. Trodde også dette var en vanlig fordeling som falt seg litt naturlig for folk flest? Spesielt når den med mest penger ønsker å gi barna noe den andre ikke har råd til. 6
Marshall Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 Etter barnelova skal man betale etter evne. Jeg mener det blir feil å dele 50/50 på utgiftene til barnet når dere tjener så ulikt. Det er barnet som taper på dette i lengden. § 66.Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet. Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Eksen din høres ut som en gjerrigknark akkurat som min. Anonymkode: 827dc...971 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 Da får du si at så dyr gave har du ikke råd til, så om han absolutt ønsker å gi denne gaven så må han nok betale mer enn deg. Det er en ærlig sak å ikke ha råd til ting, å da skal ikke din økonomi kjøres i grøfta fordi man absolutt skal være med å spleise 50/50 på noe man egentlig ikke har råd til. Anonymkode: b0f8f...c2c 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får du si at så dyr gave har du ikke råd til, så om han absolutt ønsker å gi denne gaven så må han nok betale mer enn deg. Det er en ærlig sak å ikke ha råd til ting, å da skal ikke din økonomi kjøres i grøfta fordi man absolutt skal være med å spleise 50/50 på noe man egentlig ikke har råd til. Anonymkode: b0f8f...c2c Økonomien min er faktisk på vei i grøfta. Vi har tre barn. Alle fritidsaktivitetene de "må" på koster tusenvis av kroner. I fjor betalte jeg over 30 000 i fritidsaktiviteter for de to minste. All barnetrygd gikk til dette. Og x-en betalte faktisk ingenting. Jeg tenkte at det er jo barnetrygden, og da er det naturlig at de pengene går til barna. Jeg hadde spart opp en buffer, den er borte nå. Venninner sier jeg er dumsnill. Men de har fått opp øynene mine, om at jeg burde begynne å kreve det jeg har "krav" på.... TS Anonymkode: 21437...078 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 18 minutter siden, missLynch said: Dere bør ha en prosentvis fordelingsnøkkel ut i fra inntekt. Det må jo eksen også forstå; det er enkel matte og sunn fornuft. Nei, det er sosialisme Anonymkode: 522b5...296 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #17 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Økonomien min er faktisk på vei i grøfta. Vi har tre barn. Alle fritidsaktivitetene de "må" på koster tusenvis av kroner. I fjor betalte jeg over 30 000 i fritidsaktiviteter for de to minste. All barnetrygd gikk til dette. Og x-en betalte faktisk ingenting. Jeg tenkte at det er jo barnetrygden, og da er det naturlig at de pengene går til barna. Jeg hadde spart opp en buffer, den er borte nå. Venninner sier jeg er dumsnill. Men de har fått opp øynene mine, om at jeg burde begynne å kreve det jeg har "krav" på.... TS Anonymkode: 21437...078 Det hjelper ikke barna dine om din økonomi går i grøfta. Det er like mye far sitt ansvar å få med barna på ting, å om du ikke har råd og far nekter så ja da må man forklare at de ikke får blitt med på alt. Anonymkode: b0f8f...c2c 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #18 Skrevet 26. april 2021 Men hvorfor betalte du 30 000 i fritidsaktiviteter for de to yngste barna, og han ingenting? Er det fordi det er du som ønsker at de skal gå på så dyre aktiviteter? Hvis du ikke har råd til det, så kan de jo rett og slett ikke det, dersom ikke faren ønsker å betale for det. Det rettferdige er å dele 50-50, men ut i fra hva du har råd å betale halvparten av. Hvis far da ønsker at de skal gå på en dyr aktivitet, ha dyrere sykkel eller whatever, så må han betale det ekstra det koster. Men du kan selvsagt ikke bestemme at X skal gå på sprangridning og Y drive md motorcross, men du har ikke rå då betale det så det skal far gjøre. Har ikke du råd til halvparten av den dyre gaven har dere 3 alternativer. Enten betaler du det du har råd til, og han dekker resten. Eller så betaler du det du har råd til, og han like mye, og dere spleiser dermed på en billigere gave. Eller så kjøper dere gave hver for dere. Anonymkode: e080f...61e 4
Fiffig Skrevet 26. april 2021 #19 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Økonomien min er faktisk på vei i grøfta. Vi har tre barn. Alle fritidsaktivitetene de "må" på koster tusenvis av kroner. I fjor betalte jeg over 30 000 i fritidsaktiviteter for de to minste. All barnetrygd gikk til dette. Og x-en betalte faktisk ingenting. Jeg tenkte at det er jo barnetrygden, og da er det naturlig at de pengene går til barna. Jeg hadde spart opp en buffer, den er borte nå. Venninner sier jeg er dumsnill. Men de har fått opp øynene mine, om at jeg burde begynne å kreve det jeg har "krav" på.... TS Anonymkode: 21437...078 Det høres jo ikke ut som 50/50? Dere må nok ta dere en prat om ting. Om ikke du har råd til å betale dyre fritidsaktiviteter - og det er mange familier eller enslige forsørgere som ikke har - så kan du ikke gjøre det. Det er viktigere med mat på bordet. og dersom han har så god råd, må vel være mulig for han å bidra i det. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #20 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Økonomien min er faktisk på vei i grøfta. Vi har tre barn. Alle fritidsaktivitetene de "må" på koster tusenvis av kroner. I fjor betalte jeg over 30 000 i fritidsaktiviteter for de to minste. All barnetrygd gikk til dette. Og x-en betalte faktisk ingenting. Jeg tenkte at det er jo barnetrygden, og da er det naturlig at de pengene går til barna. Jeg hadde spart opp en buffer, den er borte nå. Venninner sier jeg er dumsnill. Men de har fått opp øynene mine, om at jeg burde begynne å kreve det jeg har "krav" på.... TS Anonymkode: 21437...078 Hvorfor sier du først at dere deler søt 50/50 og så sier du at du betaler alt av fritidsaktiviteter? Dette begynner å bli en standard kg-tråd hvor historien forandrer seg underveis. Anonymkode: b85cd...be7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå