AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #1 Skrevet 26. april 2021 Hei Har en liten tispe på 6 kg, 3 år, som har begynt å halte på ene frembenet. Det er veldig tydelig når hun har ligget i ro lenge, da vil hun ikke legge vekt på benet. Men så går det fort over når hun begynner å bevege på seg, ute på tur er det ikke synlig (har kun gått kortere turer for å gjøre fra seg). Etter at hun så har ligget og sovet/slappet av en stund, halter hun igjen. Det dukket opp i går. Har undersøkt labben under godt lys, ingen synlige skader, er ikke øm eller varm noe sted. Hun er glad og fornøyd, spiser som vanlig, er gjerne med ut på tur og vil gjerne leke. Men hinker rundt på tre ben de første minuttene etter at hun har ligget og hvilt. Noen som har vært borti noe lignende? Hva kan det være? Har time hos veterinær om to dager. Anonymkode: c4987...0b3
venus24 Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Min forrige hund hadde lignende symptomer. Han skulle ta røntgen uansett for å sjekke om han kunne bli avlshund, og da oppdaget de at han hadde grad tre AD på det beinet han haltet på. Men dette var en mye større hund av en rase som ofte er utsatt for HD/AD, så jeg vet ikke hvor sammenlignbart det er. Håper veterinæren gir deg noen gode svar og at det går bra med hunden! (Min hund ble forøvrig aldri noe plaget av det, bortsett fra at han var litt stiv i beina noen ganger, spesielt om vinteren. Han ble kjempegammel og hadde et veldig fint liv! Så selv hvis det skulle være noe sånt som er galt betyr ikke det at det nødvendigvis vil bli et problem for hunden) 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Min hund hadde AD, dette bidro til halthet i ene skulderen etter at den hadde hvilt. Anonymkode: 442e6...b77
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 venus24 skrev (20 timer siden): Min forrige hund hadde lignende symptomer. Han skulle ta røntgen uansett for å sjekke om han kunne bli avlshund, og da oppdaget de at han hadde grad tre AD på det beinet han haltet på. Men dette var en mye større hund av en rase som ofte er utsatt for HD/AD AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min hund hadde AD, dette bidro til halthet i ene skulderen etter at den hadde hvilt. Anonymkode: 442e6...b77 Ja, jeg trodde ikke det var særlig vanlig for små hunder å få dette? Dette er en slank og godt musklet JRT. Jeg lurte på om hun kunne ha strukket en muskel eller noe, hun er en liten rakett ute på tur, og kan være litt uvøren i terrenget. Men jeg vet ikke om halthet etter hvile er et symptom på det... Anonymkode: c4987...0b3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Halthet etter hvile kommer ofte i fra en forkalkning. Anonymkode: e04f5...143
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Halthet etter hvile kommer ofte i fra en forkalkning. Anonymkode: e04f5...143 Men uansett - ved halthet så er rutinen ro og kontrollerte turer i sakte tempo i noen uker, og helst en uke etter halthet er gått over. Vedvarer halthet utover 1-2 uker så er veterinær stedet. Anonymkode: e04f5...143 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå