Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, litt uerfaren på dyrkefronten men prøver å få frem litt forskjellige planter i år. Har sådd frø som har spiret inne, flytter de deretter ut i et lite avlukke i et uthus hvor jeg har ordnet med lys. Kommer i morges og ser at noe har vært og tygd rett over ene bladet på solsikkespiren.  Har også en paprikaspire som var i ferd med å utvikle litt fler blad enn de to første, der har de to eneste utviklede bladene blitt tygd rett av men ligger oppå jorda i potta.

Noen som vet hva dette kan være og om jeg bare må kassere spirene?

D2BBE276-D70E-4FB4-AF01-118ABCC4ED83.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare gjetting, men kan det ha vært mus? Usikker på om spirene klarer seg, de er helt avhengig av frøbladene i starten (de to første bladene som kommer opp). Når spiren har fått flere blader er den ikke lenger avhengig av frøbladene.

Anonymkode: d03d0...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke se noe i potten eller på planten?

Synes dette var litt merkelig, ikke vært borti noe liknende.

Åmer og slikt vil vanligvis spise på bladene, men ikke bite av stilken så bladene faller av?

Anonymkode: f1aa9...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er bare gjetting, men kan det ha vært mus? Usikker på om spirene klarer seg, de er helt avhengig av frøbladene i starten (de to første bladene som kommer opp). Når spiren har fått flere blader er den ikke lenger avhengig av frøbladene.

Ja, tenkte også på mus. Men litt rart at den gnafset i seg et halvt solsikkeblad og to bittesmå paprikablad, rommet har ganske mange tomatplanter og brokkoli som har fått litt størrelse-disse var urørte.

Får vel bare vente og se hva som skjer videre, ser heller ikke noe muselort eller andre tegn i nærheten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du ikke se noe i potten eller på planten?

Synes dette var litt merkelig, ikke vært borti noe liknende.

Åmer og slikt vil vanligvis spise på bladene, men ikke bite av stilken så bladene faller av?

Anonymkode: f1aa9...c47

Ja, dette er jo merkelig. Ikke drevet mye med planter tidligere så blir jo litt ivrig når de er i spireprossess, kjedelig at de blir angrepet sånn da.

Ser ingenting uvanlig ellers i potten eller på planten. Er også flere større planter i rommet som ikke er angrepet i det hele tatt. Åmer ville vel neppe ha latt bladene ligge igjen sånn nei, men heller spist de opp.

AnonymBruker
Skrevet

Mus spiser ikke brokoli kål og sånt. 

Anonymkode: 9a4d5...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med spirene, er det flere blader som er spist av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan går det med spirene, er det flere blader som er spist av?

Nei, gått bra i dag👍 Var litt bekymret for min ene squash-spire, men den sto uberørt da jeg slo på lyset i morges.

Rådført meg med plantekyndig venninne som
var sikker på dette måtte være museangrep. Hun mente det var håp for at de kunne overleve, selv med disse skadene, så nå har jeg flyttet de to som musen har spist på inn i kjøkkenvinduet så jeg får observert og pleiet de😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

Nei, gått bra i dag👍 Var litt bekymret for min ene squash-spire, men den sto uberørt da jeg slo på lyset i morges.

Rådført meg med plantekyndig venninne som
var sikker på dette måtte være museangrep. Hun mente det var håp for at de kunne overleve, selv med disse skadene, så nå har jeg flyttet de to som musen har spist på inn i kjøkkenvinduet så jeg får observert og pleiet de😊

Så bra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...