Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fødselsangst, og bl.a. livredd for at fødselen starter før evt. keisersnittdato. Er det en grunn til å få innvilget keisersnitt i uke 37? Har lest at babyen er ferdig utviklet og modnet da, den legger vel stort sett bare på seg i de siste 2-3 ukene, noe den sikkert fint kan gjøre etter fødsel også.

Erfaringer med planlagt keisersnitt i uke 37, og hva som skal til for å få innvilget keisersnitt så tidlig?

Anonymkode: 0651a...f0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, får ikke så tidlig, med mindre det er medisinsk grunn. Men starter riene før oppsatt dato utfører de ks uansett, skal ha rimelig rask styrtfødsel for at de ikke rekker det.

Anonymkode: e03bb...488

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har fødselsangst, og bl.a. livredd for at fødselen starter før evt. keisersnittdato. Er det en grunn til å få innvilget keisersnitt i uke 37? Har lest at babyen er ferdig utviklet og modnet da, den legger vel stort sett bare på seg i de siste 2-3 ukene, noe den sikkert fint kan gjøre etter fødsel også.

Erfaringer med planlagt keisersnitt i uke 37, og hva som skal til for å få innvilget keisersnitt så tidlig?

Nei. Det mest vanlige er etter uke 38 og helst nærmest mulig termin. 

Hvorfor tør du ikke føde naturlig? Er du klar over rehabiliteringen etter keisersnitt? 

Anonymkode: 558b4...417

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har selv nettopp fått det innvilget før var det vanlig i uke 38 , men nå har de begynt å ta dem uke 39 istedenfor. Iallefall det jeg fikk beskjed om.

Anonymkode: 5f8c9...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de ikke setter opp planlagt keisersnitt før uke 39, hvis ikke det er en spesiell grunn for det ja. Jeg tok selv keisersnitt for 5 dager siden i uke 39+1, og gikk også å var redd for at fødsel skulle starte naturlig da ungen lå i sete og de tar ikke setefødsler der jeg skulle, nærmeste sykehus hvor de gjør det er såpass langt unna at med mine tidligere erfaringer med fødsel så kunne jeg risikert å føde på veien. 

Men det gikk helt fint, baby ventet. Og hadde han ikke ventet så hadde jeg fått et hastsnitt når det evt skulle starte. 

Tror nok ikke du får satt opp time til keisersnitt før uke 39.

Anonymkode: ee1d2...566

AnonymBruker
Skrevet

Én av grunnene til at de gjør det sent, er jo fordi det er veldig, veldig liten sannsynlighet for at du ikke rekker å få keisersnitt hvis fødselen starter før datoen de har fått. En fødsel varer som regel i mange timer, og når du egentlig skal ha planlagt ks, drar du selvfølgelig på sykehuset med én gang du får rier, i stedet for å vente hjemme til de tar seg opp. Det er akkurat samme inngrepet selv om du har rier.

Anonymkode: 208d2...03f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to KS, begge i uke 37. Ingen medisinsk årsak til datoen.

Anonymkode: 68267...2c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har hatt to KS, begge i uke 37. Ingen medisinsk årsak til datoen.

Når var dette? Og,hvordan fikk du til at det ble innvilget?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Når var dette? Og,hvordan fikk du til at det ble innvilget?

2007 og 2018. Skal ha nytt KS i uke 37 nå.

Fødselsangst første gang, andre gang valgte jeg bare fordi fødsel nr 2 ikke fristet til mersmak og var prematur. Nå blir det kan uansett og det blir 37+0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

2007 og 2018. Skal ha nytt KS i uke 37 nå.

Fødselsangst første gang, andre gang valgte jeg bare fordi fødsel nr 2 ikke fristet til mersmak og var prematur. Nå blir det kan uansett og det blir 37+0

Hvor i landet er dette? Om du ikke ønsker å si det, forstår jeg det. Bor selv i Vestfold, og Tønsberg blir da sykehuset, aner ikke hvilken praksis de har.

Men du sa altså at du pga. fødselsangst ønsket KS i uke 37, og dette var nok til at det ble innvilget?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor i landet er dette? Om du ikke ønsker å si det, forstår jeg det. Bor selv i Vestfold, og Tønsberg blir da sykehuset, aner ikke hvilken praksis de har.

Men du sa altså at du pga. fødselsangst ønsket KS i uke 37, og dette var nok til at det ble innvilget?

Ahus:)

jeg fikk i uke 37 fordi menstermin og jordmortermin Varierte med så mye:)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Hvis du har fått innvilget ks og fødselen starter er det jo bare å dra til sykehuset. De kan ta ks hele døgnet.

Anonymkode: b9f8d...f0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke problemet. Hvis du har fått innvilget ks og fødselen starter er det jo bare å dra til sykehuset. De kan ta ks hele døgnet.

Det er vanskelig å beskrive angsten. Men, i uke 37 er jo babyen fullt utviklet, og bruker vel bare de siste ukene på å legge på seg. Og to av de siste ukene er jo til og med regnet med før selve befruktningen- altså graviditet regnes fra og med første dag i siste mens. Så altså kan man trekke fra to uker fra 40 uker så da er en uke til, uke 37, ingen risiko for babyen vel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vanskelig å beskrive angsten. Men, i uke 37 er jo babyen fullt utviklet, og bruker vel bare de siste ukene på å legge på seg. Og to av de siste ukene er jo til og med regnet med før selve befruktningen- altså graviditet regnes fra og med første dag i siste mens. Så altså kan man trekke fra to uker fra 40 uker så da er en uke til, uke 37, ingen risiko for babyen vel?

Jo, det er risiko for baby. Sjansen for at du får innvilget i uke 37 er lik null, bare til å slå fra seg tanken. 

Anonymkode: 24fde...7e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Får nok ikke i uke 37, som nevnt er det veldig uvanlig. Jeg fikk ikke lov til det med tvillingene mine engang, å de får man ikke gå lenger enn uke 38 med uansett, enn da fikk jeg ikke ta de i ule 37.

Anonymkode: 5f8c9...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jo, det er risiko for baby. Sjansen for at du får innvilget i uke 37 er lik null, bare til å slå fra seg tanken. 

Hvordan er det en risiko? Og hvorfor er du så bastant på at det er null sjanse å få keisersnitt i uke 37?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan er det en risiko? Og hvorfor er du så bastant på at det er null sjanse å få keisersnitt i uke 37?

Fordi jeg har vært igjennom akkurat det samme. De valgte heller å gi meg valium siste uken enn å ta ut ungen. Fikk keisersnitt 38+4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg har vært igjennom akkurat det samme. De valgte heller å gi meg valium siste uken enn å ta ut ungen. Fikk keisersnitt 38+4

Valium?

Det tror jeg ikke noe på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Valium?

😅 Hvorfor skulle jeg lyve? Er du helt fjern? Skal inn i journalen å finne det, og deretter legge ut bilde. Løk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Valium?

Screenshot_20210426_201822_edit_114659633266877.jpg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...