Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sandum.PT skrev (32 minutter siden):

Der kom episode 3, og da fikk vi jo flere ting å tenke på. Jeg har SÅ lyst til å like dette programmet, men hva er det som har vært hovedpoengene hittil?

At vektnedgang er et umulig prosjekt, og det måtte jo selvsagt komme: Drit i å trene/være aktiv, det har ikke noe for seg det.

Jeg skjønner jo hvor de vil, men det blir bare så forenklet og så feil at jeg vrir meg.

Det skumle med denne forenklingen er jo at folk ikke forstår at det er et større bilde. Vanlige folk sitter i sofaen og får nå høre at der kan de bli sittende og like gjerne åpne en pose chips, endringer har ikke noe for seg uansett. Lurer virkelig på hva nrk mener med denne serien og hva konklusjonen blir. Folkehelse er oppskrytt og håpløst?

Anonymkode: 4aa60...dbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet
On 4/26/2021 at 2:04 PM, Fnuggolina said:

Personlig tror jeg langt flere hadde benyttet seg av diverse treningsaktiviteter om man fokuserte på akkurat dette.

Middelveien.

Jeg mener - les på presentasjonen PT’ er gir selv.

«Jeg kan hjelpe deg å gå ned i vekt, øke muskelmasse - bli den beste versjonen av DEG».

Asså, 🙄 Hvem orker å være sin beste versjon i alt? Ingen. På jobb skal man prestere best. Man skal være best i senga. Husk mindfullness, yoga, tretrinns tanntråd, jogg etter DENNE metoden fordi mest fettforbrenning. Men ikke jogg likevel, du får mindre biceps. Ikke klag på noe, vær positiv. 

De jeg kjenner som har fedme er ærlige på at de er der av en grunn, og det er 100% relatert til psykisk uhelse. 

De jeg kjenner som har gått mye ned i vekt er også der av psykisk uhelse.

Jeg veide selv minst når jeg hadde størst fysisk uhelse, men JESUS så mye komplimenter man får - av begge kjønn. Helt utrolig mye oppmerksomhet fordi man er tynn. Og veldig mange kommenterer antakelser rundt helsesituasjon. «Du trener sikkert hele tiden, du som er så X og Y». De kommentarene kommer ikke om man har normalvekt eller er opp mot øvre del av normal BMI (med mindre man som kvinne er utpreget muskuløs). 

Mulig jeg tar feil, men jeg tror risikoen fra å gå fra lett overvekt til fedme hadde blitt redusert om samfunnet generelt var mindre spiseforstyrret.

Jeg har vært overvektig i en del år nå, og det tok LANG tid før jeg lærte å kose meg på treningssenter. Jeg følte alltid at jeg gjorde alt feil. At det var en slags hemmelig verden der en stor del av befolkningen ikke får bli med fordi vi ikke skjønner reglene. 

Og jeg er veldig enig med deg, TS. Jeg er overvektig, men jeg vet jo hvorfor jeg er overvektig. Jeg satt her i vinter og drakk alkohol tre ganger i uka og spiste å McDonalds annenhver dag liksom, men jeg vil jo ikke bli fortalt at "ja, da er du en sånn person som bare er feit". Nei, jeg vil jobbe med meg selv, jeg vil jobbe med motivasjonen. Jeg kommer aldri til å tenke at det er umulig å få et sånt liv.

Nå har jeg nettopp begynt å se denne serien, men den føles ikke særlig motiverende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det skumle med denne forenklingen er jo at folk ikke forstår at det er et større bilde. Vanlige folk sitter i sofaen og får nå høre at der kan de bli sittende og like gjerne åpne en pose chips, endringer har ikke noe for seg uansett. Lurer virkelig på hva nrk mener med denne serien og hva konklusjonen blir. Folkehelse er oppskrytt og håpløst?

Ikke sant?? Tror de at folk er dumme og ikke klarer å forstå et nyansert bilde?

Slik serien klipper det i rødt. Det som kanskje er nærmere sannheten i grønt.

Å gå ned i vekt er umulig uten at man går opp igjen.

Å gå ned i vekt er rimelig enkelt (ikke nødvendigvis lett). De aller fleste får det til, noe også forskning viser. Det å holde den nye vekta er mye vanskeligere. Her viser noe forskning at kun 5 - 15 % klarer det. Men det finnes også forskning som viser at nesten 50 % klarer det. Ser man på totalbildet og forskjellen på de som klarer og ikke klarer å holde vekta, så kan man lære litt om hva som skal til.

Det viser seg at personer som får god oppfølging og som har høy grad av sosial støtte klarer det ganske bra. Personer som legger om livsstilen sin, endrer miljøet sitt, endrer hobbyer og vaner, trener med venner istedenfor å drikke og spise junk - de får det til! Så det er mulig, men det krever mer enn en kjapp slankekur.

Å trene har ikke noe for seg.

Det er veldig vanskelig å trene bort det de fleste ser på som "usunn" mat. Dette er fordi denne typen mat er veldig energirik. Jo mer energi man spiser, jo mer energi må man bruke for å gå ned i vekt. Hvis man for eksempel spiser et stort kakestykke på 500 kalorier, så kan man forvente å måtte gå i omtrent en time for å bli kvitt det.

Derfor må man ikke tro at man kan spise så mye dritt man vil, fordi man bare kan trene det vekk senere. Det er et dødfødt prosjekt. Grunnen til at det er så vanskelig er at du har to sider av energibalansen. Den ene siden er inntaket, den andre er forbruket. Inntaket består av energien du putter i deg. Altså er hele 50 % av energibalansen maten som puttes i munnen.

De andre 50 % av energibalansen er din hvileforbrenning, termisk effekt av mat, NEAT (aktivitet som ikke er trening) og trening. Så trening er bare en liten del av 50 % av energibalansen. Når du trener mer, så påvirker du dermed bare en bitteliten del av systemet.

Men mantraet om at "man kan ikke trene vekk et dårlig kosthold" er meget forenklet. Faktisk er det slik at hvis du er litt aktiv i dag, og samtidig ikke går opp i vekt, så trener du vekk et "dårlig" kosthold AKKURAT NÅ! Hvorfor? Jo, fordi hvis du forbrenner 200 kalorier gjennom trening om dagen nå, og ikke går opp i vekt, så er du i energibalanse FORDI DU FORBRENNER 200 KALORIER GJENNOM TRENING AKKURAT NÅ. Hvis du slutter med denne treningen, så begynner du å gå opp i vekt.

All aktivitet har noe for seg i et vektnedgangsperspektiv. Og for folkehelsen, og den individuelle helsen, så er aktivitet et absolutt must!

Det ble også nevnt at noen studier viser at noen personer blir mer sultne av å trene, så man bør jo I ALLE FALL IKKE TRENE OM MAN SKAL NED I VEKT. Her har man utelatt alle de fantastiske studiene som viser det motsatte. Nemlig at trening, spesielt med høyere intensitet, gjør folk MINDRE sultne og stabiliserer sulthormoner og appetitt. Men det var vel ikke tid til å sitere de studiene da??

Pepsi Max gjør deg feit.

Jeg kjenner ikke til noen forskning på mennesker som viser at kunstig søtning påvirker vekta i negativ retning. Jeg kjenner til flere studier som viser at personer som bytter sukkerbrus med kunstig søtet brus går ned i vekt. Hvordan NRK har tillatt seg å la denne mannen spre denne feilinformasjonen kan jeg ikke fatte og begripe!

Insulin er den store synderen.

Der kom lavkarboargumentet ja. Her siterer man en forholdsvis god studie som viser at det å innta 500 kalorier gjennom sukkersøtet frokostblanding gav et større inntak av kalorier til lunsj enn å innta 500 kalorier med egg til frokost. Så peker mannen i programmet på at det er insulinøkningen som gjør at man holder på fettet.

For det første: Insulin øker etter ALLE måltider. Og insulin låser ikke bare opp fettceller, men muskelceller også! Uten insulin hadde det vært svært vanskelig å gi musklene energi til å fungere. Insulin er ikke grunnen til at folk blir feite, punktum. Det finnes INGEN god forskning som viser dette. Det finnes faktisk god forskning som viser at så lenge proteininntaket er likt, så vil både en stor mengde karbohydrat og lite fett OG en stor mengde fett og lite karbohydrat i kosten føre til AKKURAT det samme resultatet i vektnedgang så lenge man spiser lik mengde kalorier.

Og hva er så fantastisk med den egg-frokosten? Jo, et mye høyere proteininnhold. Samtidig vet vi at mat som tar større plass i magesekken og som tar lenger tid å fordøye påvirker metthetsfølelse. Det sier seg selv at lys kornblanding med sukker gir mindre metthetsfølelse enn et godt egg-måltid med masse grønnsaker. Men ikke på grunn av insulin.

Jeg vil sitere fra denne omtalte egg-studien bare for å understreke hvor dumt det hele blir fremstilt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7432073/

"The findings suggest that satiety responses of overweight and obese are not different to non-obese participants as our study confirms findings from studies conducted in different populations. Determining which foods may help overweight and obese individuals manage their food intake is important for diet planning."

"Possible reasons for the difference seen include the difference in protein intake at breakfast which was 25 g protein from the egg breakfast compared with 11g from the cereal breakfast. Protein is known to be more satiating than other macronutrients. "

OG IKKE MINST:

"Limitations of the study were that participants were not asked to record their energy intake after they left the research facility, so it is unclear if total energy intake was reduced for the day."

Og da er vi vel ved kjernen av problemet her. Det er så unyansert. Ting blir sitert som det er udiskutabel fakta, og at det ikke finnes nyanser i forskningen. Jeg kjenner at min helse blir dårligere bare av å tenke på dette. Jeg får vel et hjerteinfarkt hvert øyeblikk... Er flere som meg så er det flere måter dette programmet påvirker folkehelsen negativt...

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Linny111 skrev (9 timer siden):

Jeg har vært overvektig i en del år nå, og det tok LANG tid før jeg lærte å kose meg på treningssenter. Jeg følte alltid at jeg gjorde alt feil. At det var en slags hemmelig verden der en stor del av befolkningen ikke får bli med fordi vi ikke skjønner reglene. 

Og jeg er veldig enig med deg, TS. Jeg er overvektig, men jeg vet jo hvorfor jeg er overvektig. Jeg satt her i vinter og drakk alkohol tre ganger i uka og spiste å McDonalds annenhver dag liksom, men jeg vil jo ikke bli fortalt at "ja, da er du en sånn person som bare er feit". Nei, jeg vil jobbe med meg selv, jeg vil jobbe med motivasjonen. Jeg kommer aldri til å tenke at det er umulig å få et sånt liv.

Nå har jeg nettopp begynt å se denne serien, men den føles ikke særlig motiverende.

Ingen i serien eller forskerne sier du bare kan fortsette å spise på McDonalds og drikke alkohol 3 ganger i uka.

Det er HER man misforstår med vilje, og det er ikke det man sikter til når man sier «ikke vits med slanking/diett».

Det mange ikke (vil) forstå er at normalt kosthold og normal aktivitet ikke er dagens livsstil man har når man overspiser og lever veldig usunt slik du gjorde. 

Bare det å droppe alkohol 3 ganger i uka (det kan for mange bli alkoholisme forøvrig) og hyppig junk+være litt mer aktiv = vekt&psykisk endring.

Og leveren din bli også veldig glad av det.

Og den endringen kaller ingen diett eller slanking - det er HELT ordinær livsstil. 

Skrevet

Artig tråd. Pga 1 enkelt tv-program er det nå en etablert sannhet hos mange at det ikke går an å slanke seg.

Man ser hvor viljen ligger, ja.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig fungerer slanking. NRK, statskanalen sprer igjen feilinformasjon, noe som er både umoralsk og urovekkende. Her var det både kvakksalvere og andre taskenspillere som uttaler seg helt uimotsagt om temaer de enten ikke har peiling på eller de har en eller annen økonomisk agenda. 

Slanking er det samme som å innta færre kalorier enn kroppen forbruker. En tykk person på 100 kg++ trenger mer energi/kcal enn en tynn person på 60 kg. Dette sier vel egentlig seg selv, men må forklares gang på gang da enkelte "forskere" ikke ser ut til å forstå det konseptet. 

Så dersom du er 100 kg og skal ned til 70 kg kan du ligge i et kaloriunderskudd. Forbrenner du 2300 kcal om dagen i vanlig hvile kan du derfor enten spise det samme og trene litt (gå en tur) eller spise 2200 kcal om dagen og gå ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp på, la oss si 90 kg er selvfølgelig fordi kroppen nå har mindre masse og forbruker mindre energi enn den gjorde på 100 kg. Altså må kaloriinntaket nedjusteres til 2100 for fortsatt vektnedgang og slik må de fortsette til de når ønsket vekt. grunnen til at de går opp igjen er mer psykisk. Har du først latt deg selv bli alt for tykk har du sannsynligvis et usunt forhold til mat fra før, altså en spiseforstyrrelse. Det er vanskelig å vende seg av med en avhengighet du har hatt i mange år. Man kan klare det en stund, men til slutt vil de fleste gå tilbake til det gamle mønsteret.

Kaloritett mat med mye sukker og fett er ekstremt avhengighetsskapende, sikkert mer enn mange narkotiske stoffer. Og det er selvfølgelig naturlig da å skaffe mat opp igjennom mesteparten av vår historie (millioner av år) har vært en konstant kamp om liv og død. Nå får vi all slags kaloritett mat nærmest kastet etter oss hvor enn vi går. Det blir som å ha heroin tilgjengelig på ethvert gatehjørne for en sprøytenarkoman. 

Når det gjelder brus med kunstig søtning er det ikke noen beviser for at det øker blodsukkeret. Bare å google litt og lese ulike forskningsrapporter. Det har blitt forsket mye på dette og de fleste kommer frem til at det har liten eller ingen effekt. Det er ikke uten grunn at diabetikere drikker lettbrus og spiser kaker, sjokolade og lignende med kunstig søtstoffer. Det er selvfølgelig fordi det ikke fører til økt blodsukkerstigning av noen betydning. 

Prøver NRK å få befolkningen ytterligere opp i vekt? Er dette NRK sitt bidrag for å redusere befolkningsveksten? Mener å huske de også prøve å ha det til at trening ikke hadde noe for seg heller. Selvfølgelig vil fysisk aktivitet få deg ned i vekt da kroppen bruker energi på å bevege seg. Det er ikke uten grunn av bodybuildere driver med kondisjonstrening for å gå ned i ønsket fettprosent. Hadde det ikke funket ville de selvfølgelig gjort noe annet mer effektivt.

NRK må gjerne ha med lurendreiere og "forskere" som dette med i programmet sitt for underholdningsverdien, men da må de også ha noen seriøse folk som kan legge frem fakta og fortelle hvordan det virkelig henger sammen så de ble satt på plass. Dette er egentlig ikke noen debatt da vi har ganske god peiling på hva som faktisk stemmer.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
46 minutter siden, Fnuggolina said:

Ingen i serien eller forskerne sier du bare kan fortsette å spise på McDonalds og drikke alkohol 3 ganger i uka.

Det er HER man misforstår med vilje, og det er ikke det man sikter til når man sier «ikke vits med slanking/diett».

Det mange ikke (vil) forstå er at normalt kosthold og normal aktivitet ikke er dagens livsstil man har når man overspiser og lever veldig usunt slik du gjorde. 

Bare det å droppe alkohol 3 ganger i uka (det kan for mange bli alkoholisme forøvrig) og hyppig junk+være litt mer aktiv = vekt&psykisk endring.

Og den endringen kaller ingen diett eller slanking - det er HELT ordinær livsstil. 

Hvis du går ned i vekt av en sånn endring så ER det slanking. Det er jo det som er så tåpelig i den offentlige debatten. "Du bør ikke slanke deg for det er umulig men du bør ha et sunt kosthold" - men har du fedme og innfører et sunt kosthold så vil du jo gå ned i vekt. Dere kan ikke bare prate dere bort fra hva slanking faktisk er. Slanking er vektnedgang, ferdig snakka. 

Det virker som mange har fordommer mot slanking og tror at alle som slanker seg innbiller seg at de kan gå på diett i 3 måneder og så returnere til sånn som de hadde det før. Men det er jo ikke det slanking dreier seg om for alle, mange folk VET MEGET GODT at vellykket slanking innebærer varig endring av kosthold. Men det er jo nettopp den varige endringen som er så vanskelig å få til! Selv om du eliminerer vektelementet så vil det være vanskelig for folk å varig endre fra et veldig usunt kosthold til et sunt et. De vil mislykkes med det også. 

Slanking og sunt kosthold er to sider av samme sak. Når man sier det ene er umulig men det andre er mulig så motsier man seg selv. Du holder ikke på 40 i BMI med et utelukkende sunt kosthold, da vil du gå ned i vekt. Men det er jo umulig da, så budskapet er egentlig at det er umulig å endre til sunt kosthold. Det er det folk hører og forstår, alle vi som vet at slanking ikke er en kortvarig diett. 

Jeg kan være enig i konklusjonene når det gjelder lett overvekt, når man snakker om fedme er det for meg helt bakvendt å sette et skille mellom vektnedgang og sunt kosthold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 10.11):

Sjokolade og potetgull er jo ikke billig mat, det er ikke næringsstoffer i det. Man kan spise gratis gress fra egen plen, men man vil ikke kunne overleve på det. 

Dersom man tenker potetgull og sjokolade er billig mat, så må man inn med kunnskap. For potetgull kommer i tillegg til mat, det kan aldri erstatte mat. Man må spise mer av annet når man kjøper potetgull, for å få i seg næringen man trenger. 

Anonymkode: b55d8...b48

Her må det korrigeres. Selvfølgelig er potetgull og sjokolade mat med næringsstoffer. Det er rikelig med karbohydrater og fett, og faktisk litt proteiner. Så disse matvarene er svært næringsrike. Skal du overleve på minst mulig mat er dette utmerket kost.

Det kan absolutt ikke sammenlignes med gress. Vi mennesker er ikke i stand til å fordøye cellulose som enkelte andre planteetere er. Derfor går gress rett igjennom systemet vårt og er ikke å regne som mat.

Problemet med sjokolade og snacks er snarere at det er for mye næring (for mye kalorier) i et stillesittende, passivt samfunn. Dessuten er det lite vitaminer.

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvkontroll blir litt feil ord synes jeg i denne debatten. Selvkontroll er litt som motivasjon, den er ikke konstant så da vil vekta gå etter gode og dårlige perioder med selvkontroll. Det som gjelder for å holde vekta er å relære kroppen hvilke vaner som skal gå automatisk, og det tar lang tid. Vi trenger å gjøre om endringene til vaner som faller oss naturlig på automatikk, og det kan ta opp til to år. Mange av oss har uvanen at vi automatisk craver noe å spise på foran TV-en, dette er en av de uvanene man må relære til en ny automatikk. Når man har godt innlærte vaner så trenger man ikke å ha sterk selvkontroll resten av livet. Selvfølgelig må man ha noe selvkontroll mens man gjør endringer, men man bør ta det sakte nok til at man ikke legger alt ansvaret på selvkontroll for det fungerer ikke i lengden. 

Når man har gode vaner trenger man jo ikke så mye selvkontroll, fordi det er en vane. Men de som skal lære seg de gode vanene (altså gå ned i vekt og holde seg der) må jo ha en god porsjon selvkontroll. 

Skrevet (endret)
Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Ikke sant?? Tror de at folk er dumme og ikke klarer å forstå et nyansert bilde?

Slik serien klipper det i rødt. Det som kanskje er nærmere sannheten i grønt.

Å gå ned i vekt er umulig uten at man går opp igjen.

Å gå ned i vekt er rimelig enkelt (ikke nødvendigvis lett). De aller fleste får det til, noe også forskning viser. Det å holde den nye vekta er mye vanskeligere. Her viser noe forskning at kun 5 - 15 % klarer det. Men det finnes også forskning som viser at nesten 50 % klarer det. Ser man på totalbildet og forskjellen på de som klarer og ikke klarer å holde vekta, så kan man lære litt om hva som skal til.

Det viser seg at personer som får god oppfølging og som har høy grad av sosial støtte klarer det ganske bra. Personer som legger om livsstilen sin, endrer miljøet sitt, endrer hobbyer og vaner, trener med venner istedenfor å drikke og spise junk - de får det til! Så det er mulig, men det krever mer enn en kjapp slankekur.

Å trene har ikke noe for seg.

Det er veldig vanskelig å trene bort det de fleste ser på som "usunn" mat. Dette er fordi denne typen mat er veldig energirik. Jo mer energi man spiser, jo mer energi må man bruke for å gå ned i vekt. Hvis man for eksempel spiser et stort kakestykke på 500 kalorier, så kan man forvente å måtte gå i omtrent en time for å bli kvitt det.

Derfor må man ikke tro at man kan spise så mye dritt man vil, fordi man bare kan trene det vekk senere. Det er et dødfødt prosjekt. Grunnen til at det er så vanskelig er at du har to sider av energibalansen. Den ene siden er inntaket, den andre er forbruket. Inntaket består av energien du putter i deg. Altså er hele 50 % av energibalansen maten som puttes i munnen.

De andre 50 % av energibalansen er din hvileforbrenning, termisk effekt av mat, NEAT (aktivitet som ikke er trening) og trening. Så trening er bare en liten del av 50 % av energibalansen. Når du trener mer, så påvirker du dermed bare en bitteliten del av systemet.

Men mantraet om at "man kan ikke trene vekk et dårlig kosthold" er meget forenklet. Faktisk er det slik at hvis du er litt aktiv i dag, og samtidig ikke går opp i vekt, så trener du vekk et "dårlig" kosthold AKKURAT NÅ! Hvorfor? Jo, fordi hvis du forbrenner 200 kalorier gjennom trening om dagen nå, og ikke går opp i vekt, så er du i energibalanse FORDI DU FORBRENNER 200 KALORIER GJENNOM TRENING AKKURAT NÅ. Hvis du slutter med denne treningen, så begynner du å gå opp i vekt.

All aktivitet har noe for seg i et vektnedgangsperspektiv. Og for folkehelsen, og den individuelle helsen, så er aktivitet et absolutt must!

Det ble også nevnt at noen studier viser at noen personer blir mer sultne av å trene, så man bør jo I ALLE FALL IKKE TRENE OM MAN SKAL NED I VEKT. Her har man utelatt alle de fantastiske studiene som viser det motsatte. Nemlig at trening, spesielt med høyere intensitet, gjør folk MINDRE sultne og stabiliserer sulthormoner og appetitt. Men det var vel ikke tid til å sitere de studiene da??

Pepsi Max gjør deg feit.

Jeg kjenner ikke til noen forskning på mennesker som viser at kunstig søtning påvirker vekta i negativ retning. Jeg kjenner til flere studier som viser at personer som bytter sukkerbrus med kunstig søtet brus går ned i vekt. Hvordan NRK har tillatt seg å la denne mannen spre denne feilinformasjonen kan jeg ikke fatte og begripe!

Insulin er den store synderen.

Der kom lavkarboargumentet ja. Her siterer man en forholdsvis god studie som viser at det å innta 500 kalorier gjennom sukkersøtet frokostblanding gav et større inntak av kalorier til lunsj enn å innta 500 kalorier med egg til frokost. Så peker mannen i programmet på at det er insulinøkningen som gjør at man holder på fettet.

For det første: Insulin øker etter ALLE måltider. Og insulin låser ikke bare opp fettceller, men muskelceller også! Uten insulin hadde det vært svært vanskelig å gi musklene energi til å fungere. Insulin er ikke grunnen til at folk blir feite, punktum. Det finnes INGEN god forskning som viser dette. Det finnes faktisk god forskning som viser at så lenge proteininntaket er likt, så vil både en stor mengde karbohydrat og lite fett OG en stor mengde fett og lite karbohydrat i kosten føre til AKKURAT det samme resultatet i vektnedgang så lenge man spiser lik mengde kalorier.

Og hva er så fantastisk med den egg-frokosten? Jo, et mye høyere proteininnhold. Samtidig vet vi at mat som tar større plass i magesekken og som tar lenger tid å fordøye påvirker metthetsfølelse. Det sier seg selv at lys kornblanding med sukker gir mindre metthetsfølelse enn et godt egg-måltid med masse grønnsaker. Men ikke på grunn av insulin.

Jeg vil sitere fra denne omtalte egg-studien bare for å understreke hvor dumt det hele blir fremstilt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7432073/

"The findings suggest that satiety responses of overweight and obese are not different to non-obese participants as our study confirms findings from studies conducted in different populations. Determining which foods may help overweight and obese individuals manage their food intake is important for diet planning."

"Possible reasons for the difference seen include the difference in protein intake at breakfast which was 25 g protein from the egg breakfast compared with 11g from the cereal breakfast. Protein is known to be more satiating than other macronutrients. "

OG IKKE MINST:

"Limitations of the study were that participants were not asked to record their energy intake after they left the research facility, so it is unclear if total energy intake was reduced for the day."

Og da er vi vel ved kjernen av problemet her. Det er så unyansert. Ting blir sitert som det er udiskutabel fakta, og at det ikke finnes nyanser i forskningen. Jeg kjenner at min helse blir dårligere bare av å tenke på dette. Jeg får vel et hjerteinfarkt hvert øyeblikk... Er flere som meg så er det flere måter dette programmet påvirker folkehelsen negativt...

Jeg er helt enig i det du skriver her. At Pepsi Max skulle fremstilles som den store skurken ble også for dumt, for denne myten bak lavkarbo (insulin = fettlagring) er motbevist for lenge siden. Protein + fiber vil selvfølgelig gjøre mer for kroppen enn hovedsakelig sukker til frokost, men lavkarboentusiastene kan nå leve godt på nrk sin feilinformasjon. Disclaimer: helt greit å følge lavkarboprinsippet om det fungerer for deg, men det fungerer ikke for alle.

Det forundrer meg at serien ikke har lagt noe fokus på økt inntak av grønnsaker. Nrk som statskanal burde fremme helsemyndighetenes kostholdsråd, men isteden blir de latterliggjort på debatten. Jeg vil si at den kliniske ernæringsfysiologen i serien gjorde en god jobb. Alt er ja mat, men det handler om mengder. Vil se mer av han.

Trening har vist å ikke gjøre en forskjell på hvor fort man går ned i vekt, men det har vist seg helt nødvendig å ha en treningsrutine for å holde vekten. Da bør man kanskje starte å jobbe med den vanen mens man slanker seg (for ja, all vektreduksjon er slanking). Samtidig er det forskjell på folk, lave damer med lav bmr (1200-1400) må få opp aktivitetsnivået for å gå ned i vekt uten å sulte fordi kaloribehovet er så lavt. Svensk langtidsoppfølging av personer som har gått ned mye i vekt og holdt seg nede i mange år viser at det er to faktorer de har til felles; skjermtid under to timer per dag og en fast treningsrutine (en gåtur om dagen holdt). 

Når det gjelder trening og sult så har forskning bevist at jogging kan øke appetitten, men at gåtur samme lenge ikke gjør det så da tilpasser man seg.

Jeg mistet litt troen på nrk etter dette programmet, og mannen min som skal ned i vekt orket ikke se på engang. Det er så mye å irritere seg over, så mange «eksperter» som fronter sin agenda. Mitt hovedinntrykk etter 3 episoder er «Ronny prøver å finne en god alternativ unnskyldning for at han er stor». Her skyldes det på forurensning, ultra prosessert mat og at kroppen aldri vil tillate deg å være mindre. Er ultra prosessert mat sunt? Nei, men du legger ikke automatisk på deg av det og det har sin plass i et balansert kosthold og travelt liv.

Jeg skulle ønske nrk i stede kunne vise folk at man kan slappe av og ikke detaljstyre så fælt hvis man vil bli sunnere og slankere. Gi faen i mengden karbohydrater og fett, ikke vær redd for litt kos, men fokusér på å få inn frukt, grønnsaker, belgvekster, magre meieriprodukter og fisk i løpet av uka. Legger man krav om disse tingene først orker man ikke like mye kos etterpå heller. Gå en tur, det er bra for både fysisk og psykisk helse. 

Endret av Jaymie
  • Liker 4
Gjest byråkrati
Skrevet
12 minutter siden, hlidskjalf said:

Her må det korrigeres. Selvfølgelig er potetgull og sjokolade mat med næringsstoffer. Det er rikelig med karbohydrater og fett, og faktisk litt proteiner. Så disse matvarene er svært næringsrike. Skal du overleve på minst mulig mat er dette utmerket kost.

Det kan absolutt ikke sammenlignes med gress. Vi mennesker er ikke i stand til å fordøye cellulose som enkelte andre planteetere er. Derfor går gress rett igjennom systemet vårt og er ikke å regne som mat.

Problemet med sjokolade og snacks er snarere at det er for mye næring (for mye kalorier) i et stillesittende, passivt samfunn. Dessuten er det lite vitaminer.

Kaloririk er ikke det samme som næringsrik. Du kan ikke ta 500 kcal med potetgull og 500 kcal med kjøtt og si at de er like næringsrike. Førstnevnte vil gi deg større tendens til mangler og vil ikke gi kroppen det den trenger. 

Samme når du skal finne ut hva du skal spise for å få i deg proteiner. Du kan ikke bare se på g proteiner, du må se hvor mye proteiner det er per kcal. Noe som har 100 kcal og 10g protein er mer proteinrikt enn noe som har 700 kcal og 20 g proteiner. 

Om du skal spise næringsrikt, er du nødt å se hvor mye næring det er per kcal. Potetgull gir veldig lite og ensidig næring per kcal. 

Skrevet
Jaymie skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske nrk i stede kunne vise folk at man kan slappe av og ikke detaljstyre så fælt hvis man vil bli sunnere og slankere. Gi faen i mengden karbohydrater og fett, ikke vær redd for litt kos, men fokusér på å få inn frukt, grønnsaker, belgvekster, magre meieriprodukter og fisk i løpet av uka. Legger man krav om disse tingene først orker man ikke like mye kos etterpå heller. Gå en tur, det er bra for både fysisk og psykisk helse. 

Ja!

Et INKLUSIVT og ikke EKSKLUSIVT fokus! Minner meg på en studie der de delte personer inn i tre grupper.

Gruppe 1: Reduser kalorier, spis matvarer med høy glykemisk indeks. Prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ernæringsrådgivning.

Gruppe 2: Reduser kalorier, spis matvarer med lav glykemisk indeks. Prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ernæringsrådgivning.

Gruppe 3: Fortsett som før uten bevisst kalorirestriksjon, men prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ingen rådgivning.

Gruppe 3 kunne altså spise akkurat det de gjorde før, men de skulle I TILLEGG spise mer potet. Hva skjedde? Gruppen som inkluderte potet hver uke uten å tenke på å ekskludere noe annet, gikk ned i snitt like mye som de andre to gruppene. Alle grupper gikk ned i vekt uten noen forskjell mellom dem.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.2013.875441

• Liker 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Ja!

Et INKLUSIVT og ikke EKSKLUSIVT fokus! Minner meg på en studie der de delte personer inn i tre grupper.

Gruppe 1: Reduser kalorier, spis matvarer med høy glykemisk indeks. Prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ernæringsrådgivning.

Gruppe 2: Reduser kalorier, spis matvarer med lav glykemisk indeks. Prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ernæringsrådgivning.

Gruppe 3: Fortsett som før uten bevisst kalorirestriksjon, men prøv å spise 5 - 7 porsjoner potet hver uke. Denne gruppen fikk ingen rådgivning.

Gruppe 3 kunne altså spise akkurat det de gjorde før, men de skulle I TILLEGG spise mer potet. Hva skjedde? Gruppen som inkluderte potet hver uke uten å tenke på å ekskludere noe annet, gikk ned i snitt like mye som de andre to gruppene. Alle grupper gikk ned i vekt uten noen forskjell mellom dem.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.2013.875441

Ja, det er flere studier på samme grunnlag. Det er lettere å introdusere sunne ting enn å lage restriksjoner for da blir fokuset på nye introduserte varer istedenfor savnet av andre. Restriksjoner fører bare til ekstreme cravings for «nei-mat» og har lite for seg hvis man er frisk og ikke sliter med intoleranse/ allergi. Dette er også en kjent filosofi hos veganere/ vegetarianere faktisk. Det er så mange matvarer det ute og introduksjon skaper nysgjerrighet og spenning. 

I en studie som skulle introdusere grønnsaker for barn hadde en gruppe som introduserte én grønnsak og en gruppe som introduserte flere grønnsaker. Første gruppe barn hadde ingen økt preferanse for grønnsaker etter studiene, men gruppe to hadde økt preferanse for grønnsaker. Så variasjon er også viktig, introdusér gjerne 3-4 grønnsaker om gangen for å ha alternativer.

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
7 hours ago, Fnuggolina said:

Så hva sier de da? Hvis de sier at det er umulig for noen å gå ned i vekt? Jeg sier at jeg vet at jeg er overvektig fordi jeg lever usunt. Det er en direkte sammenheng, derfor vil jeg gå ned i vekt om jeg endrer livsstil. Så hva mener de med at det er umulig å gå ned i vekt?

Skrevet

Syntes mange konkluderer tidlig, han har bare kommet halvveis gjennom sin reise (3 av 5? episoder) så hva han kommer frem til som en konklusjon er for tidlig å si, det eneste han snakker om nå er at han vil gå fra alvorlig fedme til fedme på BMI skalaen 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (2 timer siden):

Syntes mange konkluderer tidlig, han har bare kommet halvveis gjennom sin reise (3 av 5? episoder) så hva han kommer frem til som en konklusjon er for tidlig å si, det eneste han snakker om nå er at han vil gå fra alvorlig fedme til fedme på BMI skalaen 

Kan ikke se at noen har sagt Ronny gjør noe feil her. Det er i hovedsak produksjonen og i mindre grad ekspertene som er problemet - i alle fall slik det fremstår. Men vi får jo bare håpe det snur 🤸‍♀️

Skrevet (endret)
Sandum.PT skrev (59 minutter siden):

Kan ikke se at noen har sagt Ronny gjør noe feil her. Det er i hovedsak produksjonen og i mindre grad ekspertene som er problemet - i alle fall slik det fremstår. Men vi får jo bare håpe det snur 🤸‍♀️

Jeg syntes serien fremstår som en reise, så blir spennende å se hva som blir konklusjonen når reisen er slutt. Å skape debatt har NRK klart, noe som også er en del av deres ansvar for folkeopplysningen så får vi håpe vi kommer frem til et resultat som også er god for folkehelsen når debatten tar slutt. 

Endret av Apis
Skrevet
Apis skrev (17 minutter siden):

Jeg syntes serien fremstår som en reise, så blir spennende å se hva som blir konklusjonen når reisen er slutt. Å skape debatt har NRK klart, noe som også er en del av deres ansvar for folkeopplysningen så får vi håpe vi kommer frem til et resultat som også er god for folkehelsen når debatten tar slutt. 

Det håper jeg også!

Jeg er bare redd for at de direkte feilaktige påstandene blir stående uimotsagt, og at de andre påstandene som bidrar til et unyansert bilde ikke blir nyansert. Men jeg skal ikke dømme før jeg har sett resten 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...