Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett søsken. Vår far døde nylig og vår mor bor igjen i et stort hus verdt ca. 4 mill., det er ca. 500.000 i gjeld på huset. Nå ønsker mitt søsken å ta over huset økonomisk og praktisk slik at vår mor bare kan bo der og ikke ha ansvar for noe - det er jo kjempebra og jeg er veldig positiv til det. Men, mitt søsken sier at h*n ikke har råd til å kjøpe meg ut men at mine barn kan arve h*n (h*n har ikke barn men kan jo få). Jeg arver da ingenting. Er dette lov? Jeg har virkelig behov for iallfall noe arv men synes dette er vanskelig da jeg er utgangspunktet er positiv.

Da dette ble tatt opp første gangen sa h*n at h*n skulle kjøpe meg ut så jeg ble litt satt ut da dette ble sagt i går. 

Innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er advokatmat. Du må ikke under noen omstendighet gå med på dette. Du har krav på farsarv om moren din overfører huset til ditt søsken. 

Om ditt søsken får barn så har de arverett og du stiller i køen etter de. Arveretter er noe du bør lese deg opp på evt snakke med advokat.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Din søster eller bror ønsker altså at du skal gi arven din bort uten noe tilbake. Det var toppen av frekkhet og håper absolutt ikke du sier ja til det. Enten får vedkommende kjøpe deg ut eller dere får eie sammen.

Anonymkode: ddbf3...743

• Liker 13
Skrevet

Ja, det er lov. Man lager en såkalt arvepakt. Det forutsetter at vedkommende ikke har livsarvinger.

MEN hvorfor gjøre det slik. Da er det bedre at dere tar over huset begge to og at søskenet ditt får godtgjørelse for sitt praktiske arbeid og økonomiske utlegg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Driver med sånt nå. Føler meg slem som ikke bare sier fra meg arven til min bror, men jeg og mine barn har da vel så behov for den arven tenker jeg. 

Kan han ikke kjøpe deg ut så går jo ikke den løsningen og sånn er det bare. Ikke la deg bli styrt av følelser her.

Anonymkode: 57369...c1f

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tror h*n mener at h*n er veldig grei som tar dette ansvaret og det er jeg jo enig i. Jeg skulle likevel ønske h*n kunne kjøpe meg ut for en lav sum og så var vi ferdig med det.

Jeg kan jo både risikere at h*n får barn eller at vår mor dør og h*n bare selger huset...

• Liker 1
Skrevet

Dette er advokatmat, i alle høyeste grad. Klart du har krav på arv. Det er jo selvfølgelig ikke _forbudt_ å si fra seg arven for din del - men ditt søsken kan ikke tvinge deg til det.

Vedkommende må enten kjøpe huset til markedspris av din mor, eller så må dere få forskudd på arv og enten eie det sammen eller h*n må kjøpe deg ut. Har h*n ikke råd til det, har h*n ikke råd til å overta huset.

• Liker 6
Skrevet
MarieElise skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar!

Jeg tror h*n mener at h*n er veldig grei som tar dette ansvaret og det er jeg jo enig i. Jeg skulle likevel ønske h*n kunne kjøpe meg ut for en lav sum og så var vi ferdig med det.

Jeg kan jo både risikere at h*n får barn eller at vår mor dør og h*n bare selger huset...

Nettopp! Eier ditt søsken huset, kan det selges idet din mor dør og du arver ingenting. 

• Liker 3
Skrevet
MarieElise skrev (9 minutter siden):

Jeg har ett søsken. Vår far døde nylig og vår mor bor igjen i et stort hus verdt ca. 4 mill., det er ca. 500.000 i gjeld på huset. Nå ønsker mitt søsken å ta over huset økonomisk og praktisk slik at vår mor bare kan bo der og ikke ha ansvar for noe - det er jo kjempebra og jeg er veldig positiv til det. Men, mitt søsken sier at h*n ikke har råd til å kjøpe meg ut men at mine barn kan arve h*n (h*n har ikke barn men kan jo få). Jeg arver da ingenting. Er dette lov? Jeg har virkelig behov for iallfall noe arv men synes dette er vanskelig da jeg er utgangspunktet er positiv.

Da dette ble tatt opp første gangen sa h*n at h*n skulle kjøpe meg ut så jeg ble litt satt ut da dette ble sagt i går. 

Innspill?

Jeg er usikker på hva som menes med at søskenet ditt skal ta over huset «økonomisk og praktisk»? Her høres det ut som om moren deres bare skal gi bort huset til han/henne. Hvorfor iallverden skal det gjøres sånn? Hva er grunnen? Regner med at hun sitter i uskiftet bo. Hun kan i såfall ikke bare gi bort den delen som din far eide. Ja, dette høres «praktisk» ut for din bror/søster. Vedkommende får et hus verdt 4 millioner.......?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
MarieElise skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar!

H*n kan få barn.

H*n kan gifte seg med en som har barn og føre over huset.

H*n kan selge

H*n kan finne på noe vi her absolutt ikke har tenkt på...

Anonymkode: ddbf3...743

• Liker 6
Skrevet
Ella-2 skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker på hva som menes med at søskenet ditt skal ta over huset «økonomisk og praktisk»? Her høres det ut som om moren deres bare skal gi bort huset til han/henne. Hvorfor iallverden skal det gjøres sånn? Hva er grunnen? Regner med at hun sitter i uskiftet bo. Hun kan i såfall ikke bare gi bort den delen som din far eide. Ja, dette høres «praktisk» ut for din bror/søster. Vedkommende får et hus verdt 4 millioner.......?

Økonomisk som i at h*n tar over det lånet som er igjen på huset og praktisk som i at h*n  gjør det som må gjøres med huset nå og senere.

Er så takknemlig for alle svar!

Skrevet

Søskenforhold kan brått endre seg, hadde ALDRI gått med på dette. Skal dere gjøre noe utenom å få det solgt og dele pengene så må dere komme dere til advokat, kanskje det er lurt uansett for her virker ditt søsken veldig opptatt av å sikre seg selv.

• Liker 7
Skrevet

Du har fått gode svar her, og hør på de. Ikke la din bror få all arven din. Det er ikke riktig ovenfor deg eller dine barn.  Har han ikke penger til å overta huset, så har han ikke det. Kan han leie der den tiden din mor lever? Kan din mor overføre huset til dere begge nå, så slipper dere arveavgiften dersom denne blir gjeninnført? Og så gjør dere opp boet når din mor dør? Du må i alle fall ikke frasi deg din arv for å være snill nå. Om ti år er trolig huset verdt mye, mye mer og han kan da selge. Og menn kan kan få barn langt opp i alderen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere «tar over sammen»? Hvis du har økonomi til dette er jo det en bedre løsning. Da kan dere dele på de små utgiftene som er, og får begge med dere prisveksten de kommende årene. 

Anonymkode: bf33e...a39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ta en runde med en advokat, som nøytral part.

Man kan ikke avtale seg ut av pliktarv. Om søskenet gifter seg, får ektefelle 50%. Om søskenet for barn får de minimum 1 million hver. Slik situasjonen er nå er det dine barn som er eneste arvinger. Altså er denne avtalen på alle måter ugunstig for deg rent økonomisk. 

Personlig. Om søskenet ikke hadde råd til huset, og mor ikke orker å stelle det alene, ville jeg gått for en løsning der det ble kjøpt en mer praktisk leilighet til mor. Så ble arveoppgjøret tatt når tiden er inne for det. 

Anonymkode: 7c037...b82

• Liker 3
Skrevet
MarieElise skrev (35 minutter siden):

Økonomisk som i at h*n tar over det lånet som er igjen på huset og praktisk som i at h*n  gjør det som må gjøres med huset nå og senere.

Er så takknemlig for alle svar!

Det er ikke noe «offer» å ta over en gjeld på 500 000 når huset er verdt 3,5 millioner. Hvorfor kan ikke moren deres fortsette å eie huset? Hvis hun er såpass gammel at hun ikke greier vedlikehold og stell av hage, så må enten dere som er barna hjelpe henne eller hun må selge å flytte inn i noe mer lettvint. Hun kan uansett ikke gi bort den delen som faren deres eide

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Din mor kan sitte i uskiftet bo så lenge hun vil hvis hun ikke gifter seg igjen. Hvis huset er verdt 4 mill og det gjenstår 500000 i lån, skjønner jeg ikke hvordan din bror/søster ikke kan kjøpe deg ut med bakgrunn i dette. her virker det som om noen prøver å lure deg. Den får et kjempe billig hus og du sier fra deg arven. 

Anonymkode: e5005...680

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til farsarven høres det ut som dette vil kunne kalles en dødsdisposisjon, siden jeg regner med at din mor blir boende. Da har du rett på minstearv fra din mor. Jeg slutter meg til dem som sier at dette er advokatmat.

Anonymkode: 9f1b8...dbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I tillegg til farsarven høres det ut som dette vil kunne kalles en dødsdisposisjon, siden jeg regner med at din mor blir boende. Da har du rett på minstearv fra din mor. Jeg slutter meg til dem som sier at dette er advokatmat.

Det er bare en dødsdisposisjon dersom vedkommende er alvorlig syk/utsiktene til å leve noe særlig lenger er dårlig.

Anonymkode: b1521...267

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bare en dødsdisposisjon dersom vedkommende er alvorlig syk/utsiktene til å leve noe særlig lenger er dårlig.

Anonymkode: b1521...267

Nei. Den kjennetegnes ved at den får realitet først etter arvelaters død. Hvis mor blir boende i huset kan dette være tilfellet.

https://familiejuss.no/grensen-mellom-livsdisposisjoner-og-dodsdisposisjoner/

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...