Gå til innhold

Vaksinepass og gjenåpning. Hvem skal jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal unge, uvaksinerte og lavtlønnede jobbe midt i en klynge drita 60-åringer? Ser ikke noe diskusjon om dette noet sted. Vaksinepasset virker veldig dårlig gjennomtenkt, men Høyre prøver vel å tilfredsstille velgerne deres som ofte er selvgode, brautende mannebarn i 60-årene.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du ikke at de ønsker å komme tilbake til jobb? Få lønn istedenfor for trygd og kanskje tips også. Disse 60 åringene er jo de som tipser best også. 

Når det bare er vaksinerte ute er det liten risiko for smitte. Jeg ser ikke problemet, og jeg må også vente lenge på vaksinen

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt ønsker folk å komme tilbake til jobb! Dessuten er 60 åringer generelt fine folk😊

• Liker 8
Skrevet

Tilbake til jobb vil vel alle, men det er vel veldig få som har lyst å bli sjuke samtidig. Du har tydeligvis en blaut , overbetalt kontorjobb. Synes de bør FØRST bør klare å skaffe vaksiner FØR de i det hele tatt begynner å snakke om vaksinepass.

Dette virker som om de vil at det skal se ut som om ting er i rute. Patetisk

• Liker 3
Skrevet
andores skrev (4 minutter siden):

Tilbake til jobb vil vel alle, men det er vel veldig få som har lyst å bli sjuke samtidig. Du har tydeligvis en blaut , overbetalt kontorjobb. Synes de bør FØRST bør klare å skaffe vaksiner FØR de i det hele tatt begynner å snakke om vaksinepass.

Dette virker som om de vil at det skal se ut som om ting er i rute. Patetisk

Nei, ikke en blaut, overbetalt kontorjobb. De som er vaksinert smitter lite videre. Alternativet er å åpne opp for alle (det prøver de og det begynner allerede å skjære seg) og måtte lukke når man får smitte, eller åpne opp for vaksinerte. Så det står mellom å jobbe eller ikke jobbe. Jeg er sikker på at det ikke blir vanskelig å finne noen som vil jobbe nå.

• Liker 3
Skrevet

Dette er en oppskrift på katastrofe. Fin måte å bryte ned alt av dugnadsånd og felleskapsfølelse i Norge. 

Det blir trolig også en hvilepute for å holde ting stengt for uvaksinerte lenger enn nødvendig. 

• Liker 13
Skrevet
2ro skrev (6 timer siden):

Nei, ikke en blaut, overbetalt kontorjobb. De som er vaksinert smitter lite videre. Alternativet er å åpne opp for alle (det prøver de og det begynner allerede å skjære seg) og måtte lukke når man får smitte, eller åpne opp for vaksinerte. Så det står mellom å jobbe eller ikke jobbe. Jeg er sikker på at det ikke blir vanskelig å finne noen som vil jobbe nå.

Det smitter potensielt akkurat like mye som hvilke som helst andre. Å åpne for alle er selvfølgelig mye mer fornuftig. Når de som er risikoutsatte er vaksinerte, så er det ikke lenger grunnlag for nedstening.

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Example skrev (6 timer siden):

Dette er en oppskrift på katastrofe. Fin måte å bryte ned alt av dugnadsånd og felleskapsfølelse i Norge. 

Det blir trolig også en hvilepute for å holde ting stengt for uvaksinerte lenger enn nødvendig. 

Personlig tror jeg dette kan få flere til å bli smittet med vilje.

Endret av Villfisker
Skrevet

Enig her. Hvem skal ut i samfunnet igjen og jobbe for at andre enn de selv skal få tilbake sin livskvalitet? Det er en liten trøst at vaksinerte tilsynelatende smitter videre i mye mindre grad, men det skal heller ikke mye til enn noen få tilfeller av smitte fra vaksinert til uvaksinert, så vil det spre seg mye lettere blant de uvaksinerte som jo er på jobb i butikker, kulturtilbud. restauranter osv. Så vil disse ta med seg smitte videre hjem til sine. 

• Liker 5
Skrevet

Du kan fortsatt bli smittet selv om vaksinert.

Se at det vaksinepasset er noe regjeringen bruker som et middel til å få flest vaksinert av en hasteutviklet vaksine som ikke er ferdig testet før 2023.

• Liker 2
Skrevet
omno_guest skrev (6 timer siden):

Du kan fortsatt bli smittet selv om vaksinert.

Se at det vaksinepasset er noe regjeringen bruker som et middel til å få flest vaksinert av en hasteutviklet vaksine som ikke er ferdig testet før 2023.

Vaksinepasset er en indirekte tvang til vaksinering. 

Vaksinering er frivillig. Da kan det ikke være negative konsekvenser og utestengelse fra samfunnet forøvrig om En  velger å ikke vaksinere seg. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg vil heller tilbake til jobb (butikk), selv som uvaksinert. Den lave risikoen for at jeg, en frisk 28-åring, skal bli alvorlig syk av korona, er faktisk ikke så stor at jeg synes det er verdt å leve på så dårlig utbetaling fra NAV. 

Men jeg forstår at folk tenker motsatt også. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det samme gjør jeg, men det jeg tenker mest på er hvis du er ansatt et sted som åpner opp, vil da da bli "tvunget" til å gå på jobb selv om du er redd eller usikker. For å beholde den. Og det er stor forskjell på en liten klesbutikk kl. 11 og en pub kl. 23.

Mange i risikogruppen har vel heller ikke fått første dose en gang. Har noen venner i risikogruppen som snart er 40 som enda ikke har hørt noe.

Endret av andores
  • Liker 3
Skrevet
andores skrev (2 minutter siden):

Det samme gjør jeg, men det jeg tenker mest på er hvis du er ansatt et sted som åpner opp, vil da da bli "tvunget" til å gå på jobb selv om du er redd eller usikker. For å beholde den. Og det er stor forskjell på en liten klesbutikk kl. 11 og en pub kl. 23.

Mange i risikogruppen har vel heller ikke fått første dose en gang. Har noen venner i risikogruppen som snart er 40 som enda ikke har hørt noe.

Gruppe 7 må vente en god stund ennå i store deler av landet. Jeg forstår også at risikogruppene ikke vil i jobb blant folkemengden. Men så lenge de er vaksinert er risikoen kraftig redusert.

• Liker 1
Skrevet

Vaksinert ja, men nå snakker jeg om FØR du blir vaksinert. Jeg må vente veldig lenge på å bli vaksinert, mens de snakker om å åpne opp for vaksinerte ganske så snart. 

• Liker 1
Skrevet
andores skrev (Akkurat nå):

Vaksinert ja, men nå snakker jeg om FØR du blir vaksinert. Jeg må vente veldig lenge på å bli vaksinert, mens de snakker om å åpne opp for vaksinerte ganske så snart. 

Om du ikke er vaksinert er risikoen veldig redusert om alle du omgir deg med er vaksinert. 

Det blir flokkimmunitet i småskala :) og man beskytter de uvaksinerte i stor grad (så lenge det er få som ikke er vaksinert). 

Jeg må også vente lenge. Jeg er i en slik alder og bor på en slik plass. Det er veldig mange av oss. Men studenter og andre som er avhengig av en liten stilling (gjerne i serveringsbransjen) betyr det mye å få komme tilbake. Studenter har ikke hatt rett til arbeidsledighetstrygd (endret?) og tips er som regle svart inntekt. Derfor får de som får trygd betydelig mindre enn tidligere inntekt vil tilsi. For livskvalitet og trygghet vil det å gå tilbake til jobb bety veldig mye for veldig mange.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fullstendig enig med deg, men nå er vel de beste vaksinene 95% sikre. Vil det da si at det er mulig og være "uvaksinert" og kunne spre smitte som vanlig om du er en av de uheldige 5%? Og de fleste får jo ikke symptomer, så de kan godt være smittet.

Jeg er i utgangspunktet enig i at vaksinepass er en god ide. Vil bare belyse at det ikke nødvendigvis er så perfekt som det kan høres ut som.

Endret av andores
  • Liker 1
Skrevet

Men bare korrekter meg hvis jeg har misforstått når det kommer til 95% som jeg nevner. Håper jo at du har rett anngående risiko:)

Skrevet

Jeg vil heller tilbake på jobb uvaksinert, enn å sitte hjemme, selv om jeg går ca i null på dagpenger. Som frisk voksen under 45 er risikoen for sykdom liten, og det er samme risiko som jeg utsatte meg for i fjor sommer, og den har jo ikke blitt noe større av at en stor andel av samfunnet er vaksinert. De åpner jo heller ikke før smittetrykket er lavt nok. Det eneste som blir litt absurd er dersom uvaksinerte meg skal sitte og nekte andre uvaksinerte tilgang, så jeg håper at vaksienpass bare blir brukt i forbindelse med reiser ut av landet. 

• Liker 2
Skrevet
andores skrev (1 minutt siden):

Men bare korrekter meg hvis jeg har misforstått når det kommer til 95% som jeg nevner. Håper jo at du har rett anngående risiko:)

Jeg forstår veldig godt hva du mener :)

men si at det er relativt lite smitte i utgangspunktet. Om vaksinen virker for 95 av 100, dvs 5 som er uheldig. Hva er sjansen for nettopp disse 5 er utsatt for smitte? Og smittet på tidspunktet de er ute :) De bør jo bare kunne smittes en gang i løpet av rimelig tid. Så si alle disse 5 er uheldige og blir utsatt for smitte og smittet... Da blir immun en stund og dermed er det ikke lengre noe risiko. 

(Blir glad om noen kommenterer resonnementet mitt).

Uvaksinerte har større risiko for å bli smittet på vei til jobb om de tar kollektivtransport, enn på en jobb de bare møter vaksinerte (er jeg rimelig sikker på)

• Opprett ny...