Gå til innhold

Søster som tigger penger til barna sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har en søster som jeg syns er temmelig frekk.. hun har 2 sønner og når de har bursdag sender hun meldinger og tigger.. har relativt lite kontakt fordi de bor langt unna, men vi har møtt opp på større begivenheter. 

Denne søstera har aldri gitt hverken samboer (sin bror) eller meg en eneste bursdagsgave, eller kanskje en gang (samboer fikk en sjokolade). Mens når vi bodde nærmere og det var bursdagsselskap ga vi selvfølgelig alltid gave. Uten noe i retur. 

Nå bor vi langt unna, akkurat kjøpt hus, har gjeld over pipa og holder på med oppussing.. så sender hun melding enda vi ikke har hørt fra henne på flere måneder:  «... ønsker seg penger i bursdagsgave, sparer til iPad». En annen gang kom det en melding: «du har vel sendt gave til ...?». 

Jeg kjenner jeg blir sint! Hver gang det er noe med disse ungene, innsamling til skoletur, loddsalg osv så tigger hun fra min samboer. Samboer er konfliktsky og bare ignorerer henne, men jeg blir så provosert! Samtidig sender vi alltid opp dyre julegaver og får ting som servietter i retur.. 

Ja det er bare å ignorere, men er det mulig.. denne sønnen blir også 17 år så da kan han vel si ifra selv hva han ønsker seg? Eller hva er det egentlig med å ANTA at man får gave?? 

Anonymkode: 7ed87...867

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie er det vanlig praksis at barn fikk gaver fra mindre nære slektninger fram til de ble konfirmert. Etter det fortsatte det bare med de man faktisk hadde kontakt med.

Gutten er stor nok til å tjene egne penger. Trenger ikke innsamlingsaksjon for en overpriset dings.

Er rimelig å calle henne ut "Hei, du ringer bare når noen skal ha penger til ett eller annet, hvorfor syns du det er greit ?"

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Send ham en god bok og et hyggelig kort. Det er passe onklelgave. 

Anonymkode: e1865...099

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Njaaa.. nå synes jeg at samboeren din er meget kjip hvis han ikke frivillig kjøper gaver til egne nevøer, eller sender penger. Skal ikke mye til, kan sette på fast overføring til kontoene til de, uansett om det er 200 kr hver bursdag og jul, eller 500 kr. Så mye dere klarer. Men det ville vært normalt ting å gjøre, istedenfor søstera hans må ringe og tigge, som du sier. 

frem til barna er 18. 

Anonymkode: caa80...92f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dere har kjøpt dere så dyrt hus at dere ikke kan gi bursdags- og julegave til onkelbarna? :filer: Fra deres sted så står det garantert på viljen og ikke på økonomien. Lykke til med familieforholdet. Dere er noen jævla gjerrigknarker. 

Anonymkode: ecfb4...826

• Liker 18
Skrevet

Sett en grense på gave som passer for dere økonomisk & hold dere der frem til dere slutter å gi gaver. Dugnader og slikt er dere ikke forpliktet til å bidra til. Og ikke bruk energi på å irritere deg over frekk atferd, tenk heller at dette får en naturlig stopp etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har kjøpt dere så dyrt hus at dere ikke kan gi bursdags- og julegave til onkelbarna? :filer: Fra deres sted så står det garantert på viljen og ikke på økonomien. Lykke til med familieforholdet. Dere er noen jævla gjerrigknarker. 

Anonymkode: ecfb4...826

Virker ikke som du skjønte helt hva TS reagerer på. Prøv igjen, uten å skulle ta TS denne gangen.

Anonymkode: ad57a...7ac

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, han har da råd til er par hundrelapper i gave til nevøene sine. 🤦‍♀️

Anonymkode: 676b5...d02

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man gir da gaver til nevøer (voksne deler ikke nødvendigvis gaver med hverandre). Penger er en super gave for da slipper dere å sende i posten. I den alderen er det mye som de må spare til og da er pengegaver kjærkomment. Det er veldig grådig å ikke gi gave synes jeg.

I tillegg lurer jeg på hva risikovurdering dere har gjort når dere har lån til over pipa, i så stor grad at man ikke kan gi bursdagsgave til nær familie (det er nær selv om dere ikke henger sammen). Hva skjer om en eller begge blir syke eller arbeidsledig? Eller det oppstår noe uforutsett som krever penger?

Anonymkode: 497df...661

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mange her som ikke skjønner poenget ser jeg -.- hovedpoenget er tigginga, ikke summen, det var bare en tilleggsinfo som jeg mener burde fått søstera til å ikke tigge. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange her som ikke skjønner poenget ser jeg -.- hovedpoenget er tigginga, ikke summen, det var bare en tilleggsinfo som jeg mener burde fått søstera til å ikke tigge. 

Det er ikke tigging å tro at barna skal få fødselsgave, at familie kjøper lodd osv osv. Herregud. Vi kjøper dopapir og lodd for et eller annet støtt og stadig. Naboer, kolleger, familie osv. Det er slik det er. Noe annet er grådig.

Anonymkode: 497df...661

• Liker 11
Skrevet
On 4/26/2021 at 4:05 AM, AnonymBruker said:

Ja det er bare å ignorere, men er det mulig.. denne sønnen blir også 17 år så da kan han vel si ifra selv hva han ønsker seg? Eller hva er det egentlig med å ANTA at man får gave?? 

Det er vel vanlig å slutte å gi gaver til nevøer og nieser etter de er konfirmert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Njaaa.. nå synes jeg at samboeren din er meget kjip hvis han ikke frivillig kjøper gaver til egne nevøer, eller sender penger. Skal ikke mye til, kan sette på fast overføring til kontoene til de, uansett om det er 200 kr hver bursdag og jul, eller 500 kr. Så mye dere klarer. Men det ville vært normalt ting å gjøre, istedenfor søstera hans må ringe og tigge, som du sier. 

frem til barna er 18. 

Anonymkode: caa80...92f

Hvorfor skulle han gjøre det for?

AnonymBruker
Skrevet

Gir ikke gaver til folk som ikke gir gaver tilbake. Veldig grei ordning. Regner ikke den serviettpakken dere får fra svigerinne som gave akkurat, men send et flaxlodd til henne og nevø når de har bursdag, så har dere gjort nok. Eier hun ikke skamvett når hun mener det skal være forskjell på gaver hun gir og mottar? 

Anonymkode: 8c756...d31

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gir ikke gaver til folk som ikke gir gaver tilbake. Veldig grei ordning. Regner ikke den serviettpakken dere får fra svigerinne som gave akkurat, men send et flaxlodd til henne og nevø når de har bursdag, så har dere gjort nok. Eier hun ikke skamvett når hun mener det skal være forskjell på gaver hun gir og mottar? 

Mener du seriøst at du ikke gir gaver til barn om du ikke får tilsvarende? Vokste du opp sånn? Fikk ikke julegaver av voksen familie når du fikk barn ? 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo hvorfor det er så mange motbydelige folk der ute med slik enorm  kravmentalitet brukerne her skisserer. En gave er en gave, ikke et bidrag fra NAV. 

Anonymkode: 44ff1...d2b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de har lite penger, og søsteren forsøker å veie opp med bursdagsgaver en gang i pret. Jeg syns ikke det er frekt.

Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg kjøpt dyre gaver til barna til søsteren min, som jeg vet har lite å rutte med. Kjedelig at barna skal straffes fordi hun er i et lavtlønnet yrke. Det er jo ikke hennes feil, eller barnas feil. Da må de rundt bidra litt tenker jeg, ubetinget. Man ønsker bare deet beste for barna sine. Å mangle ting materielt kan faktisk påvirke barn negativt på mange områder. 

Anonymkode: 9a990...276

• Liker 2
Skrevet (endret)

Man etterspør ikke gaver! Enkelt og greit. Det er frekt.

At det er forholdsvis vanlig å gi gaver til nieser og nevøer opp til myndighetsalder er en annen ting. Men det er ikke noen fastlagt regel for slike gaver. Noen gir til konfirmajonsalder, noen til myndighetsalder og noen fortsetter å gi gaver selv om mottaker er voksen. Det blir opp til den enkelte.

Endret av Ulven
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (1 time siden):

Mener du seriøst at du ikke gir gaver til barn om du ikke får tilsvarende? Vokste du opp sånn? Fikk ikke julegaver av voksen familie når du fikk barn ? 

Det kommer jo an på om de gir gaver til mine barn. Generell oppfatning er jo at folk blir flaue om de mottar gaver fra folk de ikke kjøper til selv. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer jo an på om de gir gaver til mine barn. Generell oppfatning er jo at folk blir flaue om de mottar gaver fra folk de ikke kjøper til selv. 

Har ts barn? Hun klager over gavene mannen har fått. Ikke nevnt noe om barn. Har ikke barn selv, men gir gaver til nevøer og nieser uten og få noe tilbake, noenganger  en tegning eller dorullnisse , noe jeg synes er koselig. Du skriver jo at siden mannen fikk servietter og sjokolade burde de sende nevøen et flaxlodd eller tilsvarende. Da mener du vel at jeg burde gi min nevø dorullnisse eller tilsvarende ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...