Gå til innhold

Folsyra och andra vitaminer

Furstina

Anbefalte innlegg

Vi har bestämt oss för att försöka få barn :D

I morgon ska jag ringa och boka tid för att ta ur min spiral...ooohhh... lite nervöst känns det samtidigt som det är spännande och jag har massor med frågor.

Det första jag undrar lite över är Folsyra, B-vitaminer och annat som kan vara bra att äta INNAN befruktning och kanske något till min man.

Jag gillar inte att prata med läkare, och definitivt inte med apotekspersonal så jag tänkte höra lite med er innan jag börjar smyga runt i vitaminhyllorna på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folsyre kan du godt begynne å ta FØR du er gravid, det anbefales.

Så vidt jeg kan huske inneholder folsyren vit B.

Mannen ja, tenke tenke..... er det KROM mannen kan ta for økt sædkvalitet?

sikkert noen kloke damer her som kan gi noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Menn skal ta sink og selen, og en masse c-vitaminer.

Ikke stresse og ta det med ro om det ikke er "bingo" med en gang.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det greieste er å kjøpe multivitaminer beregnet på gravide. det får du på apotek og helsekostbutikker. Der er alt, i riktig blanding og det føles tryggere en å eksprimentere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folsyre er et B-vitamin og tas før du blir gravid og de 3 første mnd av graviditeten. Prøvere anbefales å ta denne.

Lyykke til!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack för svaren, jag ska försöka hinna förbi apoteket i dag. Har fått tid nästa onsdag för att ta ut sprialen... nu får vi pröva och se hur det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Synne,

jag hittade bra info på den siten. Dessutom lite information om att INTE ta för mycket multivitaminer:

Det er ikke kjent at store mengder folat er farlig. Folat har heller ingen kjente bivirkninger.

Du kan imidlertid få uheldige bivirkninger dersom du tar mange multivitamintilskudd i steden for rent folatilskudd for å oppnå anbefalt dagsdose. Da kan du blant annet få for mye A-vitamin, som er uheldig for fosteret.

Alla vitaminer är inte bra med andra ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

ALLE vitaminer er bra jo, og tilogmed LIVSVIKTIGE:) problemet er bare mengden. men her er vi veeeldig dramatiske i Norge. Jeg har doseringene her, så kan du selv sammenligne:

A VITAMIN:

Dagsbehov: 800 mcg

Optimalt: 2-3000 mcg

Terapi: 10 000 mcg

Optimale doser kan trygt følges og er veldig bra, men terapeutiske doser må ikke følges over lenger tid uten kyndig veiledning.

Enkle vitaminer og mineraler bør aldri tas uten mutlivitaminer, fordi de virker som antagonister overfor hverandre, dvs at ett mineral kan "skyve" ut et annet. Feks Sink skyver kobber ut av kroppen, dersom man kun tilfører dette alene.

det samme gjelder folat, som virker best sammen med de andre B vitaminene i gruppen. B vitaminer opptrer alltid i grupper i naturen.

Her har du enliste over hva som virker som Antagonister overfor hverandre:

Kobber - sink

Calsium - magnesium (riktig forhold er 2:1)

calsium - jern

jern - sink

jern - E vitamin

jern - Q10

P piller - E vit, B vit, C vit, Q10, antioksidanter.

p piller bruker jo ingen her da :ler:

men som dere ser er det viktig å få i seg et blandingsforhold her, og ikke kun ta ett vitamin/mineral. da kan dere risikere mangler, eller at stoffet rett og slett ikke tas skikkelig opp i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var på Apoteket här i Sverige och fann inte en vitaminburk med vad de kallar för "Kvinnotablett", den innehåller extra folsyra och en sammansättning med övriga vitaminer och är anpassad för "kvinnor i fertil ålder". Några tabeltter med enbart folsyra hittade jag inte. På burken står det också att man till exempel inte ska äta annat A-vitamintillskott samtidigt.

Nu är det bara att vänta på resultat, spiralen togs ut i veckan... :P

tack igen för alla tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morse läste jag i morgontidningen om folsyra och missfall.

Kvinnor med låg nivå av B-vitaminet folsyra löper större risk att få tidigt missfall. Det visar en ny svensk studie som publiceras i dag i JAMA, amerikanska läkarsällskapets tidskrift.

Folsyranivån hos 468 kvinnor som fått missfall jämfördes med 921 gravida kvinnor som inte fått missfall. De kvinnor som hade låg folsyrahalt löpte 50 procents högre risk att få missfall tidigt under graviditeten.

Se hela artikeln på:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Frustina, jeg fant også bare den tabletten med folsyre med bvitamin til eldre damer!

Merkelig at det er vanskelig å finne for oss som ikke er eldre men prøver å bli gravid!

Kan du si i fra hvis du får tak i slike til gravide, for jeg har flyttet til sverige og er helt grønn når det gjelder slike ting :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Perser* Jag fann en tablett som jag tror heter "Mitt val - kvinna" eller något liknande. Den är till för "kvinnor i fertil ålder" och innehåller folsyra och andra vitaminer. Jag hittade den på Apoteket Schele i Stockholm men jag tror att de flesta stora Apotek ska ha dem. Titta i Apotekets vitaminhylla, och läs på burken vad den innehåller (eller fråga personalen)

Det är även möjligt att du kan hitta folsyra i hälsokostaffären, men jag var aldrig inne i någon.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Men du, hva menes med flertil alder? er det dem som er eldre, eller er jeg helt på bærtur? For jeg har en slik tablettboks som står Folsyre med Bvitamin til Kvinner i flertil ålder....... så da regnet jeg med at det betyr eldre damer jeg, eller hur?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, precis tvärt om, "fertil" betyder befruktningsbar och det är då precis vad vi är och äldre damer inte är:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Perser*
:ler: der ser du hvor goood jeg er i svensk hehe da skal jeg skynde meg å ta dem igjen ;) takk for hjelpen :) må jo le litt av svensken min asså :ler: men jeg var jo så sikker på at det betydde eldre damer hehe :ler::hoho:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som finnes av vitaminer/mineraler og ellesr de fleste naturlege preparater finnes på helsekosten såvel som apoteket. og helsekosten er faktisk mer informert om disse tingene, iallefall der jeg jobber. på apotekene her vet de overraskende lite om vitaminer/mineraler, rett og slett fordi de ikke lærer så mye om det som vi gjør. et tips: gå på helsekosten og spør om vitamin bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...