Gå til innhold

Hvorfor kaller vi foreldrene våres for mamma og pappa selv når vi er blitt voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at de første ordene til en baby oftest er mamama. Papapa. Dadadad slike lyder osv, og ble tatt i bruk som mamma og pappa.

Men hvorfor fortsetter vi langt ut i voksen alder og kaller våre foreldre for mamma og pappa, og ikke med sitt opprinnelige navner? 

Kjør debatt 😁!

Anonymkode: d34a6...7eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal det bli en debatt? 
Premisset ditt er åpenbart feil, siden ordene for mamma og pappa er ulike i ulike språk. 

Anonymkode: fba19...f00

• Liker 2
Skrevet

En god venninne kaller sine foreldre på portugisisk og fransk.. altså det portugisiske navnet på pappa kaller hun sin far, ennda de alltid har vært norske, (ja sånn hvite norske for de som må ha det forklart da) jeg kaller de for mams og papps, skjønt de begge er døde nå.. Men jeg kan si pappsen daua i år... Men jeg kaller heller ikke søskene mine for deres navn men tiltaler de som elste bror eller eldste søsteren...

Tror det har noe med at jeg er oppvokst og opplært til dette. De er en mer rolle for meg, og deres rolle er en mor eller en far eller eldste bror. Jo jeg ser de som mer enn en rolle for meg, de har og har hatt sine liv!  Men når jeg omtaler de så omtaler jeg de som mer den rollen de hadde for meg-og jeg var for de..  De var deres navn og hadde et liv uavhengig av å være min far/mor, men jeg kjenner de jo bare som dette, ergo naturlig for meg å omtale de slik.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er mamma og pappa uansett alder?

Anonymkode: e7055...498

• Liker 13
Skrevet

Fordi man alltid vil være deres barn, uansett alder. Hvorfor sier man onkel, tante, bror, søster? Eller bestemor? 

• Liker 3
Skrevet

Fordi det ble en vane fra jeg var bitte liten. Sier mamma enda når jeg snakker om henne. For hun var mammaen min, helt fram til hun døde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal det bli en debatt? 
Premisset ditt er åpenbart feil, siden ordene for mamma og pappa er ulike i ulike språk. 

Anonymkode: fba19...f00

Sidespor for denne "debatten" men akkurat de to ordene er noe som er likt eller ligner i de fleste språk - sier du mamma så vil en kineser umiddelbart forstå hvem du tenker på (men ikke hvis du sier mor). Dette er faktisk en velkjent kuriositet i lingvistikk.

https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/10/words-mom-dad-similar-languages/409810/

Anonymkode: f7b8e...6fc

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Fordi de slutter ikke å være mamma eller pappa selv om barna er voksne. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Tror det er hva man er vant til.  Jeg kalte mine foreldre for mamma og pappa.  Så fikk vi barn og spurte besteforeldrene om hva de ville kalles. De ville gjerne være mor og far.  Det er vanlig å kalle besteforeldre det her vi bor.  Etterhvert begynte jeg også å kalle dem for det. Det var ingen besteforeldre på den andre siden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2021 den 7.50):

Sidespor for denne "debatten" men akkurat de to ordene er noe som er likt eller ligner i de fleste språk - sier du mamma så vil en kineser umiddelbart forstå hvem du tenker på (men ikke hvis du sier mor). Dette er faktisk en velkjent kuriositet i lingvistikk.

https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/10/words-mom-dad-similar-languages/409810/

Anonymkode: f7b8e...6fc

Avsporing, men dere som synes språk er gøy les denne artikkelen https://www.nrk.no/kultur/7-ord-fra-hele-verden-1.14921983, punkt 3 om det japanske ordet haha.

Anonymkode: 5f885...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette seriøst noe å diskutere? 

Anonymkode: 64f32...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dette seriøst noe å diskutere? 

Anonymkode: 64f32...ac1

Tydeligvis 😂

Anonymkode: 872de...3a2

Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg titulerer mine foreldre med navn.

Noe annet skulle da vært rart.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma vil alltid være mamma. Det er bare sånn det er i vår familie (å da snakker jeg om både tanter, onkel, søskenbarn etc). 

Anonymkode: c351f...67a

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de alltid er mamma og pappa. Det er navnet deres for barna - uansett barnas alder. Du er jo alltid barnet til dine foreldre, enten du er 2 eller 60!

Anonymkode: cbe38...fcf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...