AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Er det noen her som har kunnskap rundt dette med kroppskontakt/samsoving og snus, og hvorfor det frarådes? jeg vet at det ikke er forskning på snus og krybbedød, men på barsel ble vi frarådt å samsove om mor eller far snuste. Jeg lurer litt på om hvorfor det er skadelig, og om det er noe minimum/makstid før det bikker over til å bli farlig/økt risiko for krybbedød? Jeg skal opereres, og min søster skal i forbindelse med dette hjelpe til med baby (da 6 uker) under rekonvalesenstiden når far er på jobb. I tillegg til å være en stolt tante som gleder seg til å være mye med baby, snuser hun også 1 boks til dagen. Baby liker dårlig å ligge alene, så dagene består enten å ha han i bæresjal eller at han sover på brystet mitt. Noe min søster kommer til å avlaste meg med. Det er jo ikke samsoving per se, da hun ikke skal sove sammen med baby, men baby kommer til å sove PÅ henne. Kommer fort opp i noen timer per dag. Er det noen (betydelig) økt risiko for krybbedød knytt til dette, at det burde frarådes? Før du kommenterer utover det som blir spurt: Jeg vet jeg er hysterisk og har en irrasjonell frykt for krybbedød, så jeg trenger ingen kommentarer på det. Vit at jeg jobber med angsten, og vi er langt i fra å kjøpe hjelm og albuebeskyttelse til ungen. Ei heller har jeg noe i mot snusere, jeg snuste selv fram til positiv test. Og jeg er veldig takknemlig for hjelpen søsteren min tilbyr, og det vil bli kompensert. Anonymkode: 83c97...363
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Risikoen er at snusen kan falle ut av munnen og ungen kan få det i munnen og kveles. Så lenge hun ikke sover med snus i kjeften (som jeg håper ingen gjør) så går det helt fint Anonymkode: d46d5...0b1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Er vel at noe nikotin skilles ut via huden og i pusten når man sover og at det kan absorberes av baby. Var det vi ble fortalt av hs, har ikke fakta sjekket det. Er jo noen andre prosser som foregår i kroppen når man sover, så tror ikke det er noe farlig når hun er våken. Vi ble rådet til å skylle munnen etter snus, men vet ikke om det har noen betydning... Anonymkode: b453e...579 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 Samsoving, røyking og snusbruk Forskning viser at å la spedbarnet sove i samme seng som voksne er forbundet med økt risiko for krybbedød hvis mor er røyker. Derfor frarådes samsoving for røykende mødre. Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret. Dette er fordi det er lave krybbedødstall og for få land der det snuses. Basert på kunnskapen vi har om nikotin og krybbedød, og at vi nå vet at nikotinmengden totalt er større ved snusing, oppfordrer vi til å unngå samsoving ved snusbruk. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser. Nikotinbruk kan gi redusert oppmerksomhetsevne overfor barnet og derfor bidra til utrygg samsoivng. Jo mer nikotinbruk, jo mer har nikotinen en avslappende virkning. En mulig uheldig sammenheng er også at avfallsstoffer fra nikotin (kotinin) kan utsondres gjennom huden og derfor gi en økt risiko. Et spedbarns hud er mer porøs enn eldre barn/voksne og barn er derfor mer sårbare. LUB har en føre var-holdning fordi vårt fokus er forebygging av plutselig spedbarnsdød. https://www.lub.no/tema/forebygging/royking-nikotin-og-barnedod Anonymkode: a373d...4f8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå