AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Når man har vært ute av en del av familien i rundt ti år,og man på denne tiden har fått flere barn. Ville dere forventet at barna deres skulle likestilles og inkluderes raskt i øvrig familie etter en gjenforening? F.eks. like summer gaver,like mye kontakt, og generelt ikke forskjellsbehandling? Hvor lang tid kan man tenke at det skal gå før man er likestilt? Vi har av ulike grunner være utenfor familien i rundt ti år,og ønsker jo ikke at barna våre skal føle seg anderledes. Anonymkode: bf1d4...443
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #2 Skrevet 26. april 2021 Nei, det ville jeg ikke forventet. Det tar tid å venne seg til situasjonen for alle, og barna må jo bli kjent med og trygg på de andre i familien før man kan forvente at forholdet skal bli nært. Hvor lang tid det tar kommer an på familien, barna og dere voksne, og det må jobbes med. Anonymkode: 44045...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #3 Skrevet 26. april 2021 Dere, og barna deres, er jo annerledes, dere har ikke hatt kontakt på ti år. Så jeg ville forvente ganske stor forskjell på hvordan man forholdt seg til hverandre. Alt avhenger jo av dere voksne, på både den ene og andre siden. Anonymkode: a5f63...63c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #4 Skrevet 26. april 2021 Tenker dere barna som har vært i familien skal få dyrere gaver enn våre barn? Vi har vært i familien,bare ikke hatt kontakt med en av husstandene. Anonymkode: bf1d4...443 1
GammelKaktus Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker dere barna som har vært i familien skal få dyrere gaver enn våre barn? Vi har vært i familien,bare ikke hatt kontakt med en av husstandene. Anonymkode: bf1d4...443 Det spørs på hvem og hva. Er det besteforeldre så hadde jeg forventet at de ga barnebarna likt, skulle bare mangle. Har det vært konflikter mellom søsken så forstår jeg om de gir mindre til de som de har hatt konflikt med, men det gjør det ikke rett selv om jeg forstår det. Man gjør ikke forskjell på barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (7 minutter siden): Det spørs på hvem og hva. Er det besteforeldre så hadde jeg forventet at de ga barnebarna likt, skulle bare mangle. Har det vært konflikter mellom søsken så forstår jeg om de gir mindre til de som de har hatt konflikt med, men det gjør det ikke rett selv om jeg forstår det. Man gjør ikke forskjell på barn. Om det viser seg at dette blir normalen,og at det gjelder andre ting,så kan det jo hende det blir for avansert å ha kontakt. Anonymkode: bf1d4...443 1
GammelKaktus Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det viser seg at dette blir normalen,og at det gjelder andre ting,så kan det jo hende det blir for avansert å ha kontakt. Anonymkode: bf1d4...443 Kanskje, det må du jo ta standpunkt til selv. Regner jo ikke med det var en bagatell som gjorde at dere ikke hadde kontakt og jeg vet noen mener at folk forandrer seg og alt det der, men alt er relativt.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker dere barna som har vært i familien skal få dyrere gaver enn våre barn? Vi har vært i familien,bare ikke hatt kontakt med en av husstandene. Anonymkode: bf1d4...443 Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette. Jeg gir fullstendig blanke i hva familien gir i gave til andre barn, det viktigste er at barnet får hyggelige gaver. Hvorfor være så opptatt av beløpet? Kan skjønne det om de andre barna får gaver til mange tusen kroner og deres får for en femtilapp, men ellers vil det bare skape dårlig stemning om du henger deg opp i dette. Anonymkode: 44045...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette. Jeg gir fullstendig blanke i hva familien gir i gave til andre barn, det viktigste er at barnet får hyggelige gaver. Hvorfor være så opptatt av beløpet? Kan skjønne det om de andre barna får gaver til mange tusen kroner og deres får for en femtilapp, men ellers vil det bare skape dårlig stemning om du henger deg opp i dette. Anonymkode: 44045...8e3 Jeg spør ikke om det,men det handler om at det er en forskjell og det kan ikke fortsette. Det har vært gode grunner til at vi har vært utenfor i ti år. Anonymkode: bf1d4...443
Nuith Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Besteforeldre bør gi likt til alle barnebarn (selvfølgelig tilpasset barnas alder og interesser, og med litt slingringsmonn). At derimot tanter og onkler gir "kjedeligere" eller "billigere" gaver til nieser/nevøer som de knapt kjenner, er nok helt normalt. Jeg vokste opp med 4 tante/onkelpar og 16 søskenbarn på min mors side, jeg fikk gaver i kategorien "en sjokoladeplate eller et par sokker" fra 2 av disse familiene og aldri noe fra resten, og vi anså det som helt naturlig - det var mange å gi gaver til og vi hadde lite kontakt med disse tantene/onklene/søskenbarna. Så derfor ville jeg ansett det som normalt at det var forskjell på gavenivået - og om det i det hele tatt kom gaver, eller ble invitert i bursdag/dåp/bryllup, eller ble invitert med på hytta - mellom voksne søsken og deres barn igjen. 3
GammelKaktus Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg spør ikke om det,men det handler om at det er en forskjell og det kan ikke fortsette. Det har vært gode grunner til at vi har vært utenfor i ti år. Anonymkode: bf1d4...443 Hvis det har vært gode grunner til at dere har vært utenfor i ti år, hva er da grunnene for at dere har valgt ¨gjenoppta kontakten nå da? Det blir jo og veldig ustabilt for barna å ikke ha kontakt, så ha kontakt for så å ikke ha kontakt osv. Enten så må dere leve med at det er som det er eller kutte tvert tenker jeg, usikker om jeg har tolket det du har skrevet riktig. Men sånn frem og tilbake greier går ikke når man har barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden): Hvis det har vært gode grunner til at dere har vært utenfor i ti år, hva er da grunnene for at dere har valgt ¨gjenoppta kontakten nå da? Det blir jo og veldig ustabilt for barna å ikke ha kontakt, så ha kontakt for så å ikke ha kontakt osv. Enten så må dere leve med at det er som det er eller kutte tvert tenker jeg, usikker om jeg har tolket det du har skrevet riktig. Men sånn frem og tilbake greier går ikke når man har barn. Vi har fått barn etter bruddet med de da. Anonymkode: bf1d4...443
GammelKaktus Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har fått barn etter bruddet med de da. Anonymkode: bf1d4...443 Ok, da er det jo ikke krise.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (29 minutter siden): Ok, da er det jo ikke krise. Så enkelt er ikke livet. Barna vet godt at de har hatt denne familien,og de ser godt om fetterene og kusiner får andre ting enn de selv får, når vi nå begynner å omgås. Anonymkode: bf1d4...443
GammelKaktus Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så enkelt er ikke livet. Barna vet godt at de har hatt denne familien,og de ser godt om fetterene og kusiner får andre ting enn de selv får, når vi nå begynner å omgås. Anonymkode: bf1d4...443 Nei, men som jeg sa så må jo du ta et valg og holde deg til det da. Enten så forholder du deg til at det er som det er, man kan ikke tvinge andre til å endre seg. Ellers fortsetter dere som dere har gjort. Nå skriver du jo så kryptisk og at det er begrenset hva man kan gi av råd. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 Jeg er litt der at jeg forventer at alle mine barn behandles tilnærmet likt (les rettferdig, og derfor ikke helt likt). Men om min svigermor gir dyre gaver til barnebarna hun har fått av de andre sønnene, så er ikke det noe mine barn nødvendigvis merker så godt. Vi har ikke så mye kontakt, og da blir jo slik at hun kanskje gir mer til de andre barnebarna. Det synes jeg er helt greit. Selvsagt hadde det vært merkelig om hun ga våre barn billige gaver og kjøpte spillkonsoll til de andre, men det tviler jeg på at skjer. Her er det nok mer snakk om at de andre barna oftere er med på kino, og får mer i det daglige. Poenget er uansett at jeg reagerer på forskjellsbehandling av søsken, heller enn søskenbarn. Men der er vi forskjellige, og man må bare snakke sammen og finne ut hva man forventer og hva som er greit og ikke Anonymkode: d8eb0...81d 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Vanskelig å gi svar i denne situasjonen. Men generelt tenker jeg barnebarn bør få sånn noenlunde likt, både mht gaver og oppmerksomhet. Det bør jo være målet. Men veien dit kan jo ta litt tid i deres tilfelle - ti år er lang tid, og barna er jo i realiteten som fremmede å regne. Anonymkode: 51629...f6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå