AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg kjøpte for snart 2 år siden en ny enebolig i kjede, 3 hus ved siden av hverandre med carport imellom. Mitt hus var det første som ble bygget, og det siste huset i midten sto ferdig 1 år etter mitt. Et eldre ektepar flyttet inn der, og første halvåret var det helt greit. Inntil de plutselig satte opp en varmepumpe rett før jul, 3 meter fra og vendt mot min stuevegg/terasse, og som bråkte med lav frekvent lyd over tillatte nivåer inne i min stue. Lyden forsterket seg når den traff min husvegg, og jeg sa ifra. De forstod ikke problemet (han har selv høreapparat) og mente de ikke kunne ha pumpa noe annet sted. Jeg har måttet bytte soverom i huset mitt også grunnet denne pumpa, for å få sove, og det var uholdbart også i stua når denne gikk. Etter ca 3 mnder snudde de omsider pumpa så den var vendt utover istedenfor mot min vegg, og det hjalp betraktelig, men i løpet av disse 3 mndene ble det mye krangling, der jeg sa klart ifra hva jeg synes om ham, og han nektet meg tilgang til egen husvegg siden jeg da måtte stå på hans tomt. Han omgjorde også carporten mellom oss om til garasje i vinter, med port, sånn at jeg fysisk ikke har tilgang til min husvegg lenger. Før han la såle, kuttet han min takrenne (fordi han la sålen altfor langt ut), og satte på en bøy av metall som laget ekko i regnvær, også rett inn på mitt soverom. Han bruker hersketeknikker mot meg fordi jeg har full oversikt over lover og regler (noe han ikke har), og han har heller ikke søkt om å gjøre carporten om til garasje. (Fasadeendring). Han ville også dra porten på garasjen helt ut til mitt hushjørne, noe jeg nektet ham da nabo nr 2 har port lengre inn. Da truet han meg med at han ikke ville snu varmepumpa om han ikke fikk lov til å dra porten ut. Nå ville han og nabo nr 2 legge asfalt, og mente at jeg måtte være med å betale om jeg skal kjøre på veien (jeg bor innerst og har sagt nei til asfalt helt fra jeg kjøpte huset). Har også sjekket med jordskifteretten at de ikke kan tvinge meg, noe de mente de kunne fordi de var 2 mot 1. Men jeg har visst mindretallsvern og afalt er ikke en del av normalt vedlikehold. Så nå ble han sur på grunn av dette også, og har idag sendt meg flere sms'er der han ber meg redusere høyden på en levegg jeg satte opp ved utgangsdøra for å slippe å se rett bort på dem når jeg går ut døra, og hadde observert at jeg malte denne igår (da måtte jeg stå på hans tomt i 30min). Han ber meg også fjerne noe isolasjon jeg satte opp på toppen av en levegg på terassen, for å dempe lyden fra pumpa hans. Jeg har sluttet å svare på sms fra ham, men jeg gikk ut og fjernet denne isolasjonen, men gjør foreløpig ikke noe med leveggen ved inngangen, har jo satt den opp pga hans trakassering. Ser også at han har satt opp hyller i garasjen, som han har festet på hele min husvegg, noe han ikke har min tillatelse til. Veggen er dårlig lydisolert, så jeg hører hvert ord de sier gjennom veggen når de prater der ute, og han har veldig mye greier på de hyllene som han stadig flytter rundt på. Siden jeg ikke svarte på sms fra han så sendte han ny sms der han ba meg levere tilbake bøyen han hadde satt på min takrenne (den skal ikke på igjen, og han kuttet denne uten min godkjenning). Så nå føler jeg at det eskalerer, han blir surere og surere og skal "straffe" meg fordi jeg ikke er medgjørlig. Så hva gjør jeg, utenom at jeg ignorerer dem fullstendig? Vurderer å snakke med politiet, kan jo snart gå under trakassering dette siden det bare er tulle-greier han nå skal ta" meg for. Og jeg flytter altså ikke, da jeg ikke orker mer flytting, og de er jo i slutten av 70 årene, så regner med jeg overlever dem.... Anonymkode: b3bfe...f7a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Oi her var det mye skriving. Du kan sikkert anmelde han for disse småtingene som ikke er etter regel boka, men det blir nok ikke gjort så fryktelig mye. Tror du kan varsle til kommunen også, hvor de avgjør saken. Det at pumpa bråker, er kanskje det eneste de kommer å krever blir løst da. Men ville fått orden på den tingen. Det jeg ble påminnet her er: ikke bo tett med andre. Anonymkode: 57ed7...9d8 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Anmeld med en gang!! Anonymkode: fa575...49b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 Siden du bor i nyere rekkehus har dere kanskje et borettslag du kan snakke med? Anonymkode: 3280b...3af 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Oi her var det mye skriving. Du kan sikkert anmelde han for disse småtingene som ikke er etter regel boka, men det blir nok ikke gjort så fryktelig mye. Tror du kan varsle til kommunen også, hvor de avgjør saken. Det at pumpa bråker, er kanskje det eneste de kommer å krever blir løst da. Men ville fått orden på den tingen. Det jeg ble påminnet her er: ikke bo tett med andre. Anonymkode: 57ed7...9d8 Fasadeendring uten tillatelse kan hun også melde til kommunen. Anonymkode: db12a...fdc 20
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Siden du bor i nyere rekkehus har dere kanskje et borettslag du kan snakke med? Anonymkode: 3280b...3af Dette er enebolig i kjede-selveier, så vi er bare 3 stk, og har aldri avtalt noen regler. Anonymkode: b3bfe...f7a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #7 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Oi her var det mye skriving. Du kan sikkert anmelde han for disse småtingene som ikke er etter regel boka, men det blir nok ikke gjort så fryktelig mye. Tror du kan varsle til kommunen også, hvor de avgjør saken. Det at pumpa bråker, er kanskje det eneste de kommer å krever blir løst da. Men ville fått orden på den tingen. Det jeg ble påminnet her er: ikke bo tett med andre. Anonymkode: 57ed7...9d8 Kommunen jeg bor i gidder ikke å bidra i varmepumpe konflikter, så de gjør ikke noe med det. leveggen lar jeg bare stå inntil jeg evt får pålegg fra kommunene om å redusere høyden, den har jo stått der i et halvt år nå, så han klager først nå fordi han er sur for at jeg ikke vil ha asfalt...og for at jeg faktisk har loven på min side. Det han har gjort ulovlig er jo fasadeeendring, feste hyller på min husvegg og å kutte takrenna mi uten min tillatelse + at han forsøkte å presse meg til å godta å dra porten ut ved å nekte å snu pumpa om jeg sa nei (utpressing). Og jeg gav ham beskjed om at garasjen var søknadspliktig grunnet at det er en fasadeendring, så om han ikke har meldt den så tør han nok ikke å klage på min levegg-da får han jo bare fasadeendringen i retur. Vil bare ikke ha noe mer med dem å gjøre nå, så får vel fortsette å ignorere og håpe at en av dem snart tar kvelden- da blir det vel rolig 😉 Anonymkode: b3bfe...f7a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #8 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det jeg ble påminnet her er: ikke bo tett med andre. Anonymkode: 57ed7...9d8 jeg også! Anonymkode: 28f16...406 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #9 Skrevet 26. april 2021 Mulig du kan prøve å gå via forliksrådet?! Anonymkode: 27dd1...17d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #10 Skrevet 26. april 2021 Konfliktrådet? De kan hjelpe dere gratis og forhåpentligvis redusere konfliktnivået i nabolaget. Anonymkode: 990e8...f2d 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 Dette kommer nok ikke til å bli bedre....ville vurdert å flytte! Anonymkode: 9f113...6cb 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #12 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kommunen jeg bor i gidder ikke å bidra i varmepumpe konflikter, så de gjør ikke noe med det. leveggen lar jeg bare stå inntil jeg evt får pålegg fra kommunene om å redusere høyden, den har jo stått der i et halvt år nå, så han klager først nå fordi han er sur for at jeg ikke vil ha asfalt...og for at jeg faktisk har loven på min side. Det han har gjort ulovlig er jo fasadeeendring, feste hyller på min husvegg og å kutte takrenna mi uten min tillatelse + at han forsøkte å presse meg til å godta å dra porten ut ved å nekte å snu pumpa om jeg sa nei (utpressing). Og jeg gav ham beskjed om at garasjen var søknadspliktig grunnet at det er en fasadeendring, så om han ikke har meldt den så tør han nok ikke å klage på min levegg-da får han jo bare fasadeendringen i retur. Vil bare ikke ha noe mer med dem å gjøre nå, så får vel fortsette å ignorere og håpe at en av dem snart tar kvelden- da blir det vel rolig 😉 Anonymkode: b3bfe...f7a Dette er en sivilrettslig sak (hyller på veggen din), fasadeendringen klager du inn til kommunen. Ville tatt en prat med advokat til å begynne med . Anonymkode: 28f16...406 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Det med garasjen bør du ta tak i. Jeg tror det er forskjellige krav til bygging av carport og garasje, og at det blant annet stilles strengere krav til brannsikring av et slikt bygg. Anonymkode: 67a12...8ec 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 Varmepumpe er noe dritt, når man er den som blir sjenert av lyden! Dessverre har de som installerer det sjelden nevneverdig empati overfor andre! Hersketeknikker er også noe dritt. Kjenner igjen at det kommer fra personer som ikke bryr seg om lovverk. Vi endte med å flytte. Naboforholdet du har med de kommer også til å eksistere etter en eventuell rettssak, så det vil ikke bli noe bedre av å anmelde. Flytting er løsningen. Anonymkode: 0070b...0cb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 Noen ganger kan et brev fra en advokat løse mye når man har med slike folk å gjøre. Anonymkode: 32094...b6e 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 Hvorfor ikke flytte? Du bør jo heller bo i enebolig uten naboer helt innpå dere.. tror ikke det blir et flott vennskap uansett slik det er nå med så mange ting som plager deg med dem 🥴 Anonymkode: 7d575...c1c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #17 Skrevet 26. april 2021 Hadde aldri flyttet, du overlever de uansett. Bare overse maset så lenge det ikke er noe viktig. Anonymkode: 0a34f...362
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #18 Skrevet 26. april 2021 Livet er for kort til å bo i noe som forsurer så, hadde flyttet. Du kan ikke anmelde. Det er ikke straffeloven som gjelder her, det er eventuelt en siviltvist. Fasadeendring kan du klage inn til kommunen. Anonymkode: d99e7...1e3 1
Gjest loveli Skrevet 26. april 2021 #19 Skrevet 26. april 2021 Du har rett til å ha tilgang på egen husvegg og naboen har gjort ulovlig fasadeendring da han lagde garasje av carporten. Hadde meldt ja. 😈
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #20 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det med garasjen bør du ta tak i. Jeg tror det er forskjellige krav til bygging av carport og garasje, og at det blant annet stilles strengere krav til brannsikring av et slikt bygg. Anonymkode: 67a12...8ec Det er brannvegg der, det er visst samme krav til brannvegg ved carport som ved garasje. Men ringte kommunen nå og spurte om han har meldt inn at han har gjort det om til garasje, og det har han ikke, heller ikke søkt. Anonymkode: b3bfe...f7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå