Gå til innhold

Meglere vet mindre og mindre om boliger de skal promotere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på jakt etter leilighet i snart et år nå.

Ønsker å kjøpe i sentrum av en stor by, og der har prisene blitt veldig høye, særlig etter korona, og de fleste leiligheter jeg er interessert i, ender i budrunde eller så blir den solgt før visning ved at selger får et direkte bud fra en som ønsker å kjøpe.

Etter å ha lest haugevis av takstrapporter, egenerklæringsskjem og prospekt ser jeg at det er stor forskjell på hvor mye info man får om boligen.

Sender av og til e-post til megler hvor jeg spør om viktig ting som ikke står i prospektet, som feks;

Hvor gammelt er badet/ er det dokumentasjon på oppussing? 

Hvor gammelt er taket?

Er det planer om rehabilitering av huset i nærmeste fremtid?

Hvor mange i sameiet? Har de regnskap&styre?

Er ovnen rentbrennende? Osv.

Skulle ha visning i dag og på onsdag sendte jeg mail til megler og spurte om viktige saker som ikke sto i prospektet.

Hun svarte meg ikke, så sendte mail på nytt igjen i går, og fikk til svar at hun skulle svare meg på mandag, altså i morgen!

Hun skulle heller ikke delta på visningen da hun skrev til meg at det var en kollega som skulle holde visningen.

Tror meglere at man skal gå på visning å legge inn bud, uten å vite noe om huset generelt?

Jeg kjenner jeg blir mer og mer frustrert, og mer og mer redd for å kjøpe katta i sekken siden det ofte er vanskelig å finne ut viktige ting om boligen man er interessert i.

Anonymkode: 51852...e2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forventer faktisk at megler 

A) kan svare på spørsmål

B) svarer innen rimelig tid.

Men det er stor forskjell på meglere - da jeg skulle kjøpe min første bolig var jeg på utallige visninger, også i forbindelse med venners kjøp. I det ene tilfellet hørte jeg aldri noe fra megler før det hadde gått over en måned etter at jeg var på visning! Da hadde jeg kjøpt noe annet. Stakkars selger som hadde en så sløv megler.

Spørsmål om oppussingsplaner er noe en megler faktisk bør kunne svare på før visning. 

Jeg merker også som styreleder stor forskjell på meglere. Noen ringer meg og spør intelligente spørsmål. Andre har prospekter fulle av feil. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (42 minutter siden):

Jeg forventer faktisk at megler 

A) kan svare på spørsmål

B) svarer innen rimelig tid.

Men det er stor forskjell på meglere - da jeg skulle kjøpe min første bolig var jeg på utallige visninger, også i forbindelse med venners kjøp. I det ene tilfellet hørte jeg aldri noe fra megler før det hadde gått over en måned etter at jeg var på visning! Da hadde jeg kjøpt noe annet. Stakkars selger som hadde en så sløv megler.

Spørsmål om oppussingsplaner er noe en megler faktisk bør kunne svare på før visning. 

Jeg merker også som styreleder stor forskjell på meglere. Noen ringer meg og spør intelligente spørsmål. Andre har prospekter fulle av feil. 

Ja jeg synes det er faktisk skremmende hvor lett noen meglere tar på jobben sin, og hvor lite de faktisk vet om boligen de skal selge.

Det at jeg dagen etter visning skal få svar på mine spørsmål om viktige elementære ting ved boligen, er jo hårreisende.

Da jeg var på visning i dag så var det jo ikke megler som holdt visningen men en kollega, og han visste ingenting om boligen og henviste meg til megleren som hadde ansvaret.

Altså hun som skal svare meg på mailen min i morgen!

En time etter at jeg var på visning, begynte budene å komme inn, Så det er tydeligvis mange som bare kjøper uten å sjekke tilstanden på både tak, bad og div.

Ts

Anonymkode: 51852...e2c

Skrevet

Er det snakk om Oslo hvor boligene selges raskt er det mange sløve meglere som ikke legger noe spesielt med jobb. Er det snakk om et sted hvor boligmarkedet er tregere, jobber de hardere. Det er slik at mange meglere er uegnet for jobben sin og som du skriver ikke kan så mye om boligen de selger.

Jeg har vært bort i meglere som sier: Jeg kan ikke svare på spørsmålene, men ringer selger nå og ringer deg tilbake med svar.

Og så gjør de det kort tid etter.

Det er greit å ikke kjenne alt om boligen man selger, men da må man være rask med å finne ut informasjonen og spørre selger.

Skrevet (endret)

Ja det er helt utrolig hvor lite de kan. Både når det gjelder at de gidder å finne ut av ting om objektet, og når det gjelder teknisk kompetanse. 

Vi var på visning av en hytte for ikke så lenge siden, og hadde en del spørsmål rundt vann og avløp og slikt (ikke koblet til offentlig) pluss litt annet. Megleren visste overhodet ikke en eneste ting, visste ikke en gang at det var gråvannsanlegg der (og hva det er)... ganske utrolig. 

Det som skjedde var at kjæresten sjekket en del, og informerte megleren om det han fant ut. Hun takket, og deretter hørte vi at hun fortalte det videre til noen andre (men med noen feil for hun snakket om ting hun aldri hadde hørt om før tror jeg). Hun tok altså det vi sa for god fisk, hun vet da ingenting om vår kompetanse. Kjæresten kan mye om slikt, men det kan da ikke megleren vite sikkert. Og hun kan jo ikke vite om en tilfeldig person lyver heller. 

Herregud... gikk bort til den andre personen og sa ifra. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Av og til, tror jeg de sier «jeg vet ikke» bare for å minske risiko, Det er også en eneste grunn til å betale megler å holde visning for deg - det at han ikke kan svare om plagsomme naboer, f.eks, eller andre ting som du som eier vet om, men som ikke er en del av egenerklæring-skjemaet. F.eks., om leilighet, at hele leilighet ligger på sør side, med alle vinduer mot sør, og at om sommeren er det totalt umulig å lufte, det blir uansett for varmt. Slike ting. :)

Samtidig, er jeg også enig at situasjonen i Oslo er meget spesiell. Da går omtrent alle boliger uansett tilstand etter første visning, og megler selger tusenvis av boliger hver år, og trenger verken å vite eller forklare mye om hver eneste av de, de tar det heller med mengde. I Oslo er jo det null poeng med megler, sånn egentlig.  

Anonymkode: bd110...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...