Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så er ofte økonomi en grunn til at folk blir i et forhold de egentlig ikke vil være i.

Dere som vurderer brudd, har dere en sum dere tenker er passe for å kunne bryte? 

Har dere noen tips for å spare i det skjulte?

Anonymkode: 3bc6c...cb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å obrrføre penger til en betrodd venninne.. 

Anonymkode: 66e84...56d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere noen tips for å spare i det skjulte?

Ha separat økonomi. 

Vær obs på at ved samlivsbrudd risikerer du at alle verdier deles dersom dere er gift. 

Jeg sparte 100.000 før jeg dro. 40.000 i husleie/depositum, 5000 i flyttebil og 10.000 til nye møbler. Resten buffer. 

Anonymkode: a648c...03f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel ha en bankonto uten partner vet om det. Det hadde jeg. Visste det ville bli brudd. Han fant det ut da det ble slutt for jeg stod på bar bakke uten møbler og andre ting. Hadde heldigvis penger til det da. Han ble forbanna, uten jeg egentlig skjønte hvorfor. Det var mine penger, jeg jobba jo og han hadde ingenting med det. Man trenger ikke fortelle alt til den man bor sammen med. 

Anonymkode: 62fc5...6ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede en egen konto, men må jo da holde selvangivelsen for meg selv.

Mesteparten av min lønning går til faste utgifter, så da står han for kostnad til husholdningen. Det gjør det ikke så lett å spare, men har rundet 30 tusen. Bare synes det går så sakte.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ha separat økonomi. 

Vær obs på at ved samlivsbrudd risikerer du at alle verdier deles dersom dere er gift. 

Jeg sparte 100.000 før jeg dro. 40.000 i husleie/depositum, 5000 i flyttebil og 10.000 til nye møbler. Resten buffer. 

Jeg har litt gjeld som står på meg, så det jeg eventuelt har spart opp skal ikke deles. Om jeg har forstått det riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Man bør uansett spare opp en bufferkonto.

Anonymkode: 5d590...adf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparte opp til mitt brudd. Hadde 120 000 kr på lur da bruddet ble ett faktum. Det var sårt tiltrengte penger, da jeg sto igjen uten møbler og inventar (jeg skjønte tidlig at x’n kom til å klikke når jeg dro fra han..) Jeg hadde pengene i annen bank og noe i aksjer. Vi hadde separat økonomi, men var gift.

Anonymkode: 5cd02...6d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparte i det åpne. Eksen ville bruke 3000 på klær pr måned, så jeg sa "ok, da får vi 3000 kr begge to hver måned som vi kan bruke på det vi vil". Han var fornøyd med det, egoisten han var. Jeg sparte hver eneste krone, og plutselig hadde jeg nok til depositum.

I tillegg måtte han betale meg ut for boligen, og da fikk jeg nok penger til ny EK noen år etter. Jeg leide bolig først siden jeg var litt usikker på hvor jeg ville bo, og fortsatte å spare penger til jeg og den nye mannen min kjøpte nytt hus sammen.

Med min nye mann har jeg sagt at jeg alltid vil ha en privat konto, og jeg syns han også skal ha det. Det er viktig med privatliv selv i samboerskap/ekteskap. Jeg vil ikke at han skal se når jeg bruker penger på en gave til han, eller lignende. Man har rett på privatliv uansett :) Så du kan spare i egen bank med god samvittighet TS, bare opprett en ny privat konto. 

Anonymkode: 3b71d...944

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er gift kan du ikke spare opp noe "for deg selv". Alt ervervet når man har vært gift skal deles. Det er ingen unntak, og trekkes du for retten vil alt komme for en dag. 

Anonymkode: 4e7b9...521

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her må du sjekke regelverket. Om du er gift skal alt deles om ikke annet er særskildt avtalt. Unntaket er evt arv og spesielle lån som studielån som holdes utenfor (kan være andre ting også) Og som samboer er man avhengig av hva som evt står i samboerkontrakten.

Beste måten å sikre seg på økonomisk er å passe på å være medeier i bolig slik at du har krav på verdien der.

Anonymkode: b714e...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dersom du er gift kan du ikke spare opp noe "for deg selv". Alt ervervet når man har vært gift skal deles. Det er ingen unntak, og trekkes du for retten vil alt komme for en dag. 

"Kan ikke"? Selvfølgelig kan man. Når den man er gift med er en forbannet ødeland som sløser bort alt han har på konto hver måned og er blakk før lønning og må leve på kredittkort, så har man ikke felles konto og heller ikke felles økonomi. Da hadde det vært ruin på begge. Da hadde han tømt mine kontoer også! Så hos oss var alt separat, og jeg hadde mine egne kontoer som jeg alltid hadde hatt. Vi delte på fellesutgifter som mat og strøm og bolig, men ellers var det ingen av oss som hadde innsyn eller tilgang til den andres bankkontoer.

Jeg visste flere år før jeg skilte meg at jeg skulle skille meg. Planla alt i detalj. Betalte ned all gjeld (kredittkortgjeld) først, og så begynte jeg å spare. Ikke sporbart. Tok ut 6000-7000 hver måned i kontanter, som jeg la i en konvolutt i mappen jeg har regninger i. Lå i skrivebordsskuffen min (ikke felles skrivebord, kun jeg brukte det).

Når jeg hadde spart 300 000, var det på tide og be om skilsmisse også. Barnet var blitt gammelt nok til å takle skilte foreldre.

Pengene ble brukt på nye møbler og flytting osv, samt diverse annet som dukket opp. Resten ble satt inn på kontoen min når jeg flyttet fra han til bufferkonto.

Man deler ikke sine surt oppsparte penger med en drittsekk som aldri har spart en krone i sitt liv.

Anonymkode: eb633...fd8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

"Kan ikke"? Selvfølgelig kan man. Når den man er gift med er en forbannet ødeland som sløser bort alt han har på konto hver måned og er blakk før lønning og må leve på kredittkort, så har man ikke felles konto og heller ikke felles økonomi. Da hadde det vært ruin på begge. Da hadde han tømt mine kontoer også! Så hos oss var alt separat, og jeg hadde mine egne kontoer som jeg alltid hadde hatt. Vi delte på fellesutgifter som mat og strøm og bolig, men ellers var det ingen av oss som hadde innsyn eller tilgang til den andres bankkontoer.

Jeg visste flere år før jeg skilte meg at jeg skulle skille meg. Planla alt i detalj. Betalte ned all gjeld (kredittkortgjeld) først, og så begynte jeg å spare. Ikke sporbart. Tok ut 6000-7000 hver måned i kontanter, som jeg la i en konvolutt i mappen jeg har regninger i. Lå i skrivebordsskuffen min (ikke felles skrivebord, kun jeg brukte det).

Når jeg hadde spart 300 000, var det på tide og be om skilsmisse også. Barnet var blitt gammelt nok til å takle skilte foreldre.

Pengene ble brukt på nye møbler og flytting osv, samt diverse annet som dukket opp. Resten ble satt inn på kontoen min når jeg flyttet fra han til bufferkonto.

Man deler ikke sine surt oppsparte penger med en drittsekk som aldri har spart en krone i sitt liv.

Dette kalles på godt norsk svindel. Du har unndratt midler fra boet. Du er en kriminell. Dine bortforklaringer om at "han var en ødeland" holder ikke juridisk. Jeg håper han leser her, skjønner sammenhengen og melder deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette kalles på godt norsk svindel. Du har unndratt midler fra boet. Du er en kriminell. Dine bortforklaringer om at "han var en ødeland" holder ikke juridisk. Jeg håper han leser her, skjønner sammenhengen og melder deg.

Det håper du vel, ja. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De færreste eksteskapsbrudd ender i skifteretten. Som regel gjøres skiftet opp i mellom partene. Min ex mann brukte tilsvarende beløp i poker (fra vår felles inntekt), så det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. De ferreste tar kostnaden ved å skifte i retten (det koster jo 100 000 bare det)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Jeg trodde at økonomi ble gjennomgått av myndighetene ved skillsmisse? Gjeld/formue kommer jo frem på selvangivelsen så man kan ikke skjule noe for ektefelle i så måte. 

Anonymkode: e7f5c...142

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg hadde turd å hatt 300 000 i kontanter, tenk om han hadde funnet dem? Eller du hadde mistet konvolutten på vei til banken/butikken? 

Anonymkode: c0c7c...47c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg trodde at økonomi ble gjennomgått av myndighetene ved skillsmisse? Gjeld/formue kommer jo frem på selvangivelsen så man kan ikke skjule noe for ektefelle i så måte. 

Anonymkode: e7f5c...142

Nei. Kun dersom partene går til skifteretten. Det vanligste er at man tar skiftet selv. Koster mye å gå til skifteretten, så da må det være mye penger/kompliserte forhold. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ekteskap ER LIK felles økonomi, ekteskap er en FINANSIELL AVTALE. 

Dere kan ikke ha separat økonomi og samtidig være gift! Selv om det kanskje er løsningen dere har "mellom dere" i praksis, skal hver eneste krone tjent(og spart) under ekteskapet deles. Selv om en part bruker hele sin lønn, og den andre ikke. 

Er du ikke villig til å være med på den avtalen kan du ikke gifte deg! 

Vet ikke folk hva ekteskap egentlig er før de gifter seg? 

Anonymkode: c6577...f52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ekteskap ER LIK felles økonomi, ekteskap er en FINANSIELL AVTALE. 

Dere kan ikke ha separat økonomi og samtidig være gift! Selv om det kanskje er løsningen dere har "mellom dere" i praksis, skal hver eneste krone tjent(og spart) under ekteskapet deles. Selv om en part bruker hele sin lønn, og den andre ikke. 

Er du ikke villig til å være med på den avtalen kan du ikke gifte deg! 

Vet ikke folk hva ekteskap egentlig er før de gifter seg? 

.... ved en eventuell skilsmisse! 

mistet en del av setningen her. 🤣 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...