AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg må begynne å legge om kostholdet både pga overvekt og helse. jeg spiser nå om dagen primært dårlig ferdigmat som pizza, burger, kebab, sushi og mye kjøtt uten noe til enkelte ganger, kun kjøtt altså. Må få i meg noe sunt som frukt og grønnsaker osv, noen som har noen gode oppskrifter på noe godt og Sundt? Anonymkode: 73da5...3b1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Et balansert kosthold er sunt. Men kort sagt så inneholder ikke en naturlig mennesklig diett noen form for overprosessert mat. Ting som sukker, hvitt mel, godteri, kvernet kjøtt (pølse, kjøttdeig, burger), frokostblanding, og alle andre fabrikkprodukter (inkludert veganske kjøttettetlikninger) er IKKE baturlig mat. Hvis du lager alt fra bunnen, bruker naturlige, uprosesserte råvarer og unngår sukker så kan du neppe gå feil. Anonymkode: 1d6c7...dc4 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: mye kjøtt uten noe til enkelte ganger, kun kjøtt altså. Anonymkode: 73da5...3b1 Bra! Rent kjøtt er det sunneste du kan spise, det bør du fortsette med. Mel og sukker (også fra frukt) kan du godt kutte ut. Om du steker kjøttet kan du med fordel bytte ut de ultraprosesserte vegetabilske oljene med smør, baconfett eller smelte ditt eget stekefett fra koteletter osv. Egg kan du lage mye godt med. Velg sushibitene som har mye fisk og lite ris. Ser du etter oppskrifter kommer du nok lenger med Google enn å spørre her Anonymkode: c954a...75b 4
Gjest Blondie65 Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 Bruk Lifesum app'en og registrer det du spiser i en uke eller to. Da får du gode tips. Utover det anbefaler jeg egentlig et opplegg ala VGs vektklubb, Grethe Roede eller lignende hvis du ikke aner hvor du skal begynne.
Danseskjørt Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 Ren mat uten milelang ingrediensliste. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/gronnsaker-og-poteter/grønnsakssuppe-med-tomat https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/fisk-med-ovnsbakte-tomater https://www.google.com/amp/s/www.matprat.no/oppskrifter/sunn/fransk-kyllingsuppe/%3fgoogle=amp https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/bulgursalat-med-kyllingfilet/ https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/laks-med-kokos-og-lime/ For eksempel disse tingene. Noen virker ganske ekstrem her inne. Det er viktig å huske på at man faktisk skal gjøre en livsstilsendring. Da må man gjøre endringer som man kan leve med over tid, og ikke bare gjennom en slankekur som gjør at man etter endt slanking faller tilbake i gamle vaner. Man trenger ikke kutte ut mel eller sukker. Du kan spise et stykke kake når det er en spesiell anledning eller typ 40 gram chips en lørdagskveld om det er innenfor kaloribudsjettet ditt, for det handler om alt med måte. Du kan også fint spise brød og pasta selv om du går ned i vekt, men du må spise en del mindre porsjoner enn det du er vant med. Jeg anbefaler også lifesum, og det er viktig å registrere absolutt alt du inntar, fra oljemengden i pannen til antall gram smør på brødskiva. Det jeg gjør er at jeg veier brødskiva først, registrerer det i appen (bruker hjemmebakt brød fra møllerens-pose, så er enklet å beregne kaloriene fra brødet) og så legger jeg på brødskiva med smøret etterpå slik at jeg kan se hvor mange flere gram det blir, og så veier jeg pålegget. Jeg har forøvrig bare noen pyntekilo, men er veldig enkelt å gå ned så lenge jeg er nøye på å veie maten og registrere den. Anonymkode: a1c71...9ed 3
MarianneE Skrevet 26. april 2021 #7 Skrevet 26. april 2021 (endret) Oppskrift har jeg ikke, men spis to knekkebrød med litt pålegg (f.eks to skiver kokt skinke) til frokost, og spis tidlig altså i 8-tida sånn omtrent. Spis en frukt eller grønnsak til mellommåltid i 10-tida. Til lunch spiser du 125 gram protein og salat f.eks en salat med to kokte egg/ 125 gram kokt skinke/ kyllingfilet.. Et mellommåltid i 14-tida, før middagen som består av 150 gram kylling/ kjøtt/ fisk, litt potet/ ris/ pasta og en del grønt. Kveldsmat bestående av en grønnsak/ en yoghurt/ et knekkebrød. Drikk mye vann. Endret 3. mai 2021 av MarianneE 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Spis egg havregryn rugsprø Mager cottage cheese (kanel oppå dette, og ha gjerne alt det oppå rugsprø). all slags fiskepålegg. frukt og grønt Hold deg unna: brød ris sukker nøtter (spesielt valnøtter) pasta Kun godteri på lørdager, og da kun en enkelt bar med sjokolade. Drikk mye vann, og drikk et glass vann med sitron med det samme du står opp. Det er med på å stilne sulten. Anonymkode: ff266...0cb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Mtp kjøtt: Velg kylling fremfor storfe. Anonymkode: ff266...0cb
Gjest laPistola Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spis egg havregryn rugsprø Mager cottage cheese (kanel oppå dette, og ha gjerne alt det oppå rugsprø). all slags fiskepålegg. frukt og grønt Hold deg unna: brød ris sukker nøtter (spesielt valnøtter) pasta Kun godteri på lørdager, og da kun en enkelt bar med sjokolade. Drikk mye vann, og drikk et glass vann med sitron med det samme du står opp. Det er med på å stilne sulten. Anonymkode: ff266...0cb Hvorfor ikke nøtter, og spesielt valnøtter?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Du aner ikke hvem som gir råd her, og de spriker i alle retninger. Vektklubb.no er ikke så verst. Jeg har fått ned 22 kg siden januar med det, spiser ting jeg liker. Anonymkode: 9955f...044 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 22.27): Jeg må begynne å legge om kostholdet både pga overvekt og helse. jeg spiser nå om dagen primært dårlig ferdigmat som pizza, burger, kebab, sushi og mye kjøtt uten noe til enkelte ganger, kun kjøtt altså. Må få i meg noe sunt som frukt og grønnsaker osv, noen som har noen gode oppskrifter på noe godt og Sundt? Anonymkode: 73da5...3b1 Kjøtt er sunt men ikke hvis du kombinerer det med brød. så ikke pizza, burger og kebab. Kjøtt med grønnsaker, er supersunt. Og helst rent kjøtt, ikke farseprodukter og bearbeidet mat. Anonymkode: c873c...a63 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 2 hours ago, Anonyminist said: Hvorfor ikke nøtter, og spesielt valnøtter? Valnøtter har et skyhøyt innhold av kalorier i seg! Anonymkode: ff266...0cb 2
Gjest laPistola Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Valnøtter har et skyhøyt innhold av kalorier i seg! Anonymkode: ff266...0cb Aha.. jeg spiser masse av det. Er så næringsrikt. Ble redd det var noe annet jeg ikke hadde fått med meg, men tenker næring og metthet framfor kalorier så da fortsetter jeg 😅
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Valnøtter har et skyhøyt innhold av kalorier i seg! Anonymkode: ff266...0cb Med nøtter er det ikke så ille, for kroppen tar ikke opp alt fettet, noe av det går gjennom hele kroppen og kommer ut igjen. Hvor mye man tar opp kommer an på flere faktorer og varierer fra person til person, men kaloriene i nøtter trenger man ikke være superredd for. Man skal selvsagt aldri overspise av noe. Anonymkode: 7e107...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Det enkle svaret er at du må spise mer grønnsaker og mindre ferdigmat og kjøtt. Men det vet du allerede. Jeg har tro på å endre uvaner gradvis. Siden du spiser mye take away kan du gå over til fjordland. Det er litt lite grønnsaker, men ellers er det ikke alt for ille. Frossne grønnsaker er en enkel måte å spise mer grønnsaker. De er ferdig oppdelt, så det er bare å varme det du trenger. Om du har en ildfast form med lokk (billig på Fretex, nytt fra jernia) kan du varme dem i mikro med en smørklatt. Wokgrønsaker kan varmes i stekepanne, og smaker godt med kjøtt. Anonymkode: bf441...e88 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 22.27): Jeg må begynne å legge om kostholdet både pga overvekt og helse. jeg spiser nå om dagen primært dårlig ferdigmat som pizza, burger, kebab, sushi og mye kjøtt uten noe til enkelte ganger, kun kjøtt altså. Må få i meg noe sunt som frukt og grønnsaker osv, noen som har noen gode oppskrifter på noe godt og Sundt? Anonymkode: 73da5...3b1 Ok. Det du trenger å vite er følgende: Rene produkter av kjøtt, fisk og fjærkre. Grønnsaker kan du spise ubegrenset av og det er like bra med frosne grønnsaker som ferske. Når det gjelder frukt skal man ikke spise mer enn "fem om dagen". Det betyr 100g x 5. Skummet melk eller yt melk er fordelaktig når man skal ned i vekt. Da får man i seg proteiner og lite fett. Mitt beste råd er å legge bort alle kurer, alt du hører av anbefalinger osv osv. Tenk fornuftig, spis rent og unngå alle produkter som er blandingsprodukter, halvfabrikat, ferdigmat osv osv. Og du kan ikke forandre alt på en gang. Ta en middag om gangen, en dag om gangen. Bruk god tid å å endre kostholdet ditt. Hilsen en mann på tidligere over 150 kilo. Anonymkode: 55462...897 2
Nightcrawler00 Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 (endret) Kjære tid. Ikke gjør det så komplisert for stakkars TS. Og jeg vet ikke hvem som anbefalte henne å bytte ut oljer med baconfett, men... Ja. Og "alt som ikke har lang ingrediensliste" er også bare vagt og lite hjelpsomt. TS, vektnedgang handler om kalorier ut/kalorier inn. Mest inn. Altså gjør du rett i å fokusere på kosthold og ikke trening (men husk å bevege deg også, selvfølgelig). Gjør som noen her oppe skriver, last ned Lifesum eller en lignende app så du får oversikt over hvor mange kalorier det er i det du spiser. Etter hvert lærer du deg ting utenat og slipper å telle hele tiden. Finn en kalorikalkulator på nettet, for eks denne: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg, og finn ut hvor mange kalorier du skal spise hver dag. Husk at maten du velger å spise skal være sunn og mettende. Alt av grønnsaker er sunt. Kylling er lurt. Egg er fint. Angående nøtter så er det mye kalorier i dem, så du må selv se om du vil spise litt eller ingenting. Men alt er greit i små porsjoner. På sikt skal du jo lære deg å spise sunt hver dag, ikke bare når du er "på diett", så spis normale ting (ikke bli ekstrem og ikke følg et eller annet rart/dyrt/strengt opplegg fra helsekost/folk på nettet). Helt greit med en skive med skinke til frokost, men legg gjerne til litt tomater/agurk, og ikke vær redd for å være litt sulten. Etter noen uker har du litt mindre appetitt, og det vil bli enklere. Etter hvert vil du se at du ofte kan spise det du har lyst på, men at det handler om mengde og hyppighet. Bytt ut fastfooden med "vanlig mat" og tell kalorier. Før du aner det har du gått ned i vekt. For øvrig veldig enig med de to over meg her! Gode tips og smarte tanker. Lykke til! Forresten, ser at jeg egentlig ikke svarte på det du spurte om. Her er noen oppskrifter på godt og sunt: https://www.roede.com/oppskrifter/middag/ https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/pastasalat-med-karrikylling/ https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/kyllingwok-med-brokkoli/ Endret 27. april 2021 av Nightcrawler00 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Sjokolade og cola HAHAHAHAHAAHHAHA XD Anonymkode: f127e...c3e
Gjest Fnuggolina Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 22.27): Jeg må begynne å legge om kostholdet både pga overvekt og helse. jeg spiser nå om dagen primært dårlig ferdigmat som pizza, burger, kebab, sushi og mye kjøtt uten noe til enkelte ganger, kun kjøtt altså. Må få i meg noe sunt som frukt og grønnsaker osv, noen som har noen gode oppskrifter på noe godt og Sundt? Anonymkode: 73da5...3b1 Du trenger ikke slanke deg. Du trenger å endre livsstil. Tenk ca halvparten av tallerkenen diverse grønnsaker, og resterende halvpart protein/karbohydrat/sunt fett. Ha det enkelt. Vær litt obs på mengde olje i matlaging, du trenger ikke å helle olje oppi fritt - men nok til at det ikke blir tørt. Frokost kan være 2 brødskiver eller 3 knekkebrød, eller ei skål med 40-50 g havregryn. Topp det med noe du liker av bær/nøtter/frukt. Dropp å drikke unødvendige kalorier hele tiden. Litt melk i kaffen er greit, men å bestille stor kaffemokka på cafe daglig er mye i lengda. Dropp type «proteinbarer» i det daglige - det er i praksis sjokolade. Greit å ha med seg på tur, men helt unødvendig i hverdagen. Tenk enkle middager som lages lett: Ildfast form med enten kylling eller fisk, mye grønnsaker, topp med creme fraiche e.l - grov pasta istedenfor fin. Eventuelt fullkornsris. Ikke vær redd for en håndfull nøtter i frokostbolla - poenget er bare at man ikke spiser hele posen. Ikke tenk på kalorier i starten - øv først på å ta bedre produktvalg. Fiskegrateng går helt fint innimellom, fiskekaker og. Men man kan være bevisst på tilbehøret og mengdene man spiser. Om pizza, kebab og frityr er endel av hverdagen trenger man bare spise HELT vanlig for å få store positive helseeffekter. Noe som jeg synes er ganske godt faktisk er type proteinfluff med fryste bringebær om man er fysen på noe søtt. Eller vaniljekesam med bær. Ikke kjøp den største sjokoladeplata og posen med chips - i helga velger du smågodt du vet du skal spise der og da i moderate mengder. Lettbrus ved siden av. Men annen ting jeg liker godt som alternativ til brød er proteinrike pannekaker/vafler: Grovere mel(sammalt), havregryn, CC+ litt Youghurt eller melk, 1 banan per 3 egg, bakepulver+ eventuelt kanel og vanilje. Du kan også putte oppi revet gulrot, sukrinsirup+++. Serveres med litt syltetøy, eller CC om du tåler melk, eller mos kesam+fryste bær. Finn ting/grønnsaker du liker. Jeg liker selv veldig godt søtpotet, fenikkel, pastinakk, gulrot, rødløk og brokkoli. Tåler ikke melk særlig, så lager ofte det sammen med Oatly havrefløte til ovnsbakt laks. Liker også å putte litt mango og litt peanøtter i salatblanding - ikke store mengder, men det gir mer smak enn en helgrønn salat. Det er ikke farlig med halvfabrikat som fiskepinner innimellom eller kyllingnuggets med 80% kjøtt om du også velger å ha det til sunt tilbehør. Og forsøk deg på mer belgfrukter. Jeg er av den mening at ikke ALL halvfabrikata er dumt. Sjekk innholdet: er det mye sukker/fett/salt? Du finner anbefalte grenser på helsedirektoratet. Endret 27. april 2021 av Fnuggolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå