Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Vi har en baby på syv uker som bæsjer hele tiden. Vi skifter på ham veldig ofte (hvertfall hver time og oftere) og det er bæsj i hver bleie i varierende mengder. 

Jeg lurer litt på om noen har erfaring med kontinuerlig avføring hos babyen og når dette gir seg?

Det er ikke skfitingen som er problemet, men utslettet det gir.. Jeg gjør alt av tiltak, skal til legen i morgen. 

Anonymkode: 3f396...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår har hatt bæsj i mer eller mindre hver bleie siden fødsel. Han er 4 mnd nå. I dag er første dagen uten bæsj i noen bleier. 

Vi har skiftet ofte, passet på å Vaske vekk all bæsj under skift, tørket godt (og noen ganger langt ham på magen for å lufttørke rompa skikkelig) og smurt godt med sinksalve. Vi bruker også tøybleier på deltid på dag. Det har holdt bleieutslett mer eller mindre unna 

Anonymkode: 78a85...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår ønsket mye. Vi kunne bytte bleier 12 ganger i døgnet. Hun hadde ordentlig sprutbæsj, bæsjet engang på skapdørene under skifting. Etterhvert fikk hun tydeligvis smerter. Det gikk heldigvis over i 7-8 mnd-alder. Hun har ingen problemer idag.

Fint at dere tar dette med til lege. 

Anonymkode: 911b1...801

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vår ønsket mye. 

Obs, slang med seg en skrivefeil der. Skulle stå"bæsjet"

Skrevet (endret)

Mtp på bleieutslett, så funket krystallfiolett for oss. Hør med legen din om det er et alternativ for dere. 

Endret av Willat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en slik baby på 80-tallet. Jeg har i senere tid funnet ut at jeg har IBS og har ingen symptomer når jeg kutter ut FODMAP. Jeg ville ha nevnt det for legen i morgen. Og det skader jo ikke å prøve noen dager å kutte kraftig ned på FODMAP og se om det hjelper.

Anonymkode: 5b8dd...d66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var en slik baby på 80-tallet. Jeg har i senere tid funnet ut at jeg har IBS og har ingen symptomer når jeg kutter ut FODMAP. Jeg ville ha nevnt det for legen i morgen. Og det skader jo ikke å prøve noen dager å kutte kraftig ned på FODMAP og se om det hjelper.

Anonymkode: 5b8dd...d66

Men han spiser jo kun morsmelk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Willat skrev (1 time siden):

Mtp på bleieutslett, så funket krystallfiolett for oss. Hør med legen din om det er et alternativ for dere. 

Soppmiddel? Kan hende d funker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vår ønsket mye. Vi kunne bytte bleier 12 ganger i døgnet. Hun hadde ordentlig sprutbæsj, bæsjet engang på skapdørene under skifting. Etterhvert fikk hun tydeligvis smerter. Det gikk heldigvis over i 7-8 mnd-alder. Hun har ingen problemer idag.

Fint at dere tar dette med til lege. 

Det du beskriver høres ut som overproduksjon eller stort inntak av formelk.. Vi hadde slik, men avføringen ble bedre som følge av intervallamming.. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi smører med bepanthen. Spurte på helsestasjonen om vi burde bruke sinksalve eller bepanthen. Og om det ble skikkelig ille foreslo hun inotyol. 

Anonymkode: 08d39...246

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi smører med bepanthen. Spurte på helsestasjonen om vi burde bruke sinksalve eller bepanthen. Og om det ble skikkelig ille foreslo hun inotyol. 

Anonymkode: 08d39...246

Det funket ikke her:/ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vår har hatt bæsj i mer eller mindre hver bleie siden fødsel. Han er 4 mnd nå. I dag er første dagen uten bæsj i noen bleier. 

Vi har skiftet ofte, passet på å Vaske vekk all bæsj under skift, tørket godt (og noen ganger langt ham på magen for å lufttørke rompa skikkelig) og smurt godt med sinksalve. Vi bruker også tøybleier på deltid på dag. Det har holdt bleieutslett mer eller mindre unna 

Anonymkode: 78a85...ac2

Enig i lufttørking og ser for meg at det er det eneste som hjelper her når det er som det er. Vurderer å ha bleiefrie perioder på dagen her. 

AnonymBruker
Skrevet

Vask stumpen under rennende vann og klapp tørr med håndkle for å unngå sårhet. Barnet vårt blir sår i barnehagen hvor de bruker våtservietter og alltid fin igjen i helgene hvor vi kun bruker rennende vann.

Anonymkode: 06398...4c0

Skrevet

Vi hadde problemer med utslett. Vi vasket baby i vasken med rennende vann (ikke for sterk stråle, og ikke for varmt) tørket med hårføner (ikke for varmt, og ikke lenge på samme sted av gangen) og smørte på med inotyol.

Dette kom anbefalt av helsestasjonen og gjorde underverker for vår del.

Skrevet

Vurdere babypotting så får han tømt seg sikkelig? Holde over vasken og øa han bæsje der 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (4 minutter siden):

Vurdere babypotting så får han tømt seg sikkelig? Holde over vasken og øa han bæsje der 🙂

Prøver litt på det egentlig 😊 

Men som jeg skriver i hi, veit noen generelt når den kontinuerlige avføringen kan bedre seg og han feks bæsjer sjeldnere enn hver tiende minutt? Noen med erfaring? 

AnonymBruker
Skrevet

Bytta bæsjebleier 10-12 ganger om dagen de første mnd. Det gjorde alle i barselgruppa og. Det er vel helt normalt at det bare går rett gjennom. 

inotyol + sink salve er det beste på bleieutslett. 

Anonymkode: 24895...31b

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hei 

Vi har en baby på syv uker som bæsjer hele tiden. Vi skifter på ham veldig ofte (hvertfall hver time og oftere) og det er bæsj i hver bleie i varierende mengder. 

Jeg lurer litt på om noen har erfaring med kontinuerlig avføring hos babyen og når dette gir seg?

Det er ikke skfitingen som er problemet, men utslettet det gir.. Jeg gjør alt av tiltak, skal til legen i morgen. 

Ligg masse uten bleie. Legg stellematta på gulvet og legg en gulpeklut over om det blir kaldt.

Bepanthen er best for å forebygge sårhet, sinksalve er best når det er sårt.

Det kan hende dere trenger soppsalve og eller sårsalve om det er sår. Vi brukte canesten og brulidin i samråd med barnelege - 2 ganger daglig hver, men ikke samtidig. Snakk med legen om dette eventuelt. Vi tok da tykt lag med sinksalve over sårsalve/soppsalve. NB, ikke bruk sinksalve der det ikke er sårt - den tørker ut huden.

Anonymkode: 0ca4f...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men som jeg skriver i hi, veit noen generelt når den kontinuerlige avføringen kan bedre seg og han feks bæsjer sjeldnere enn hver tiende minutt? Noen med erfaring? 

Høres jo ut som noe melkeproteinallergi eller noe lignende om det er så mye bæsjing... 😬

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

For vår baby begynte det å bli bittelitt bedre og bedre fra rundt 4-5 mnd, men det ble ikke ordentlig bra før han hadde spist fast føde en liten stund. Jeg vet hvor frustrerende det kan være å hele tiden engste seg for om det er bæsj i bleia. Sjekk ofte, bytt med en gang du ser bæsj og bruk inotyol. Sinksalve gjør ikke samme nytten. Inotyol er mye mer fett og holder seg lenger på huden. Min gutt fikk skikkelig fæle sår i rumpen den første tiden, fordi det var mitt første barn, og jeg ikke hadde lært om at våtservietter ikke skulle brukes til vanlig. Det var grusomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...