Gå til innhold

Solbriller og bunad

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ser det er flere som banner seg over at folk bruker solbriller til bunad, jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal være så forferdelig? Er da bedre å gå med solbriller enn å myse hele tiden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Synes det er helt innafor. Skjønner ikke hvorfor det blir diskutert engang.

Anonymkode: 8bfff...801

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt er dette innenfor. Vil da heller se folk som ikke går rundt i "blindeleken" pga mysing og rett og slett se folk selv uten å gå rundt i blindeleken.

Men nå har jeg generelt veldig få sånne "du kan ikke ha kort hår å bruke bunad", du kan ikke ha svart hår og bruke bunad", "du kan ikke bruke bunader der hvor dere ikke har minst 9 generasjoners tilknytning til bunaden" "du kan virkelig ikke bruke bunad om du ikke har snakket norsk i 9 generasjoner" regler.. så jeg koser meg jeg uavhengig av hvem og hva og hvordan på bunadsdager.  Det er en fornøyelse :popcorn:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo idiotisk! Helse og komfort er viktigere enn at utseende stemmer med noen regler folk har funnet opp.

Det er viktig å beskytte øynene mot sterk sol. Dessuten er 17.mai er i værste pollensessongen, og for allergikere hjelper solbriller mye. Røde, hovne øyne er heller ikke kledelig til bunad.

Anonymkode: d6b3e...830

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dronning Sonja ha solbriller til bunad, kan jeg ha solbriller til bunad. 

Foreslår at de som blir helt luditter av å gå i bunad bør være helt konsekvente å legge igjen alt moderne hjemme. Som mobilen, bankkort, medisiner, undertøy... og de må selvfølgelig unngå moderne mat som iskrem og ketchup. 

Så får vi resten kose oss i fred. 

Anonymkode: 7cd64...e5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når lyset er skarpt ute myser jeg uten solbriller, og da får jeg hodepine og rennende øyne etter kort tid. Jeg bruker solbriller når MINE ØYNE trenger det. Om det er sol eller regn, sludd eller snø, 17.mai, konfirmasjon, barnedåp eller bryllup, og uavhengig av mitt antrekk så har JEG på solbriller når JEG kjenner det nødvendig, enten jeg går i bunad eller regnfrakk, sydvest og slagstøvler. Hva andre måtte mene om det driter jeg i. 
Hva angår bunaden så bruker jeg min bunad slik den «skal» brukes foruten solbriller. Om noen har noe å si på det så må de gjerne si det til meg, men da kan det hende de får en giftig kommentar i retur om de bærer bunaden sin feil eller bruker feil type sko, strømper eller veske. 

Anonymkode: deb36...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Bruker solbriller uansett hva et bunadspoliti måtte mene om det. de får finne på noe mer produktivt å bruke tiden sin på. Mine øyne er viktigere enn «regler» 

Anonymkode: 51d20...26c

Skrevet

Herregud, folk har for lite å finne på i hverdagen hvis de bryr seg om at andre har på deg solbriller til bunad. Vi har det godt i Norge, for å si det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mona123 skrev (5 timer siden):

Herregud, folk har for lite å finne på i hverdagen hvis de bryr seg om at andre har på deg solbriller til bunad. Vi har det godt i Norge, for å si det sånn. 

Er vel mer de harrye med hjemmefarget wet look hår og Chanel-briller kjøpt på sydenferie det reageres på. 

Anonymkode: 6284d...dbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du finner svaret her:

Anonymkode: e8841...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker solbriller til bunad, har sensitive øyne og jeg foretrekker å kunne se. Alle jeg kjenner gjør det samme, og jeg hadde fortsatt selv om det hadde vært ugreit. Jeg vil se.

Anonymkode: 1b152...e35

Skrevet

Jeg unngår å bruke solbriller i bunad. Syns ikke det passer sammen, eller er fint 🤷🏼‍♀️

Bruker hvis det er ekstremt sterk sol, umulig å ha ryggen til meste av den og jeg skal være ute lenge. Men jeg driter i om andre bruker solbriller. Bare liker det ikke selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Bunad har lange tradisjoner, men de bunadene som finnes nå er jo ikke noe som ble brukt for lenge siden. De er *inspirert av* gamle folkedrakter. På den tiden tok man de man hadde, og satt sammen. Ingen hadde sølv i et fast mønster, de brukte det de fikk tak i. Og jeg er helt sikker på at om de hadde hatt solbriller på den tiden så hadde de selvfølgelig brukt det til draktene sine. 

Jeg synes det er storveis med disse nye fantasidraktene som er på vei, som er minst like fine som de litt trauste bunadene. Hadde jeg hatt råd til å bytte ut bunaden min så hadde jeg faktisk gjort det. :) 

Anonymkode: b3b8b...f38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må bare godta at folk ikke har samme mening og at vi er mange som har stor respekt for den tradisjonen en bunad er. Solbriller og sminke passer dårlig til de tradisjonsrike bunadene. Men trenger du å henge deg opp i hva andre mener da? Kan du ikke ta egne valg uten å si stygge ting om de som er uenig med deg? 

Anonymkode: 0be83...dda

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere må bare godta at folk ikke har samme mening og at vi er mange som har stor respekt for den tradisjonen en bunad er. Solbriller og sminke passer dårlig til de tradisjonsrike bunadene. Men trenger du å henge deg opp i hva andre mener da? Kan du ikke ta egne valg uten å si stygge ting om de som er uenig med deg? 

Nå er det vel ikke noen her i tråden som har sagt noe stygt om dere som mener dette:fnise: i beste fall kanskje litt harselerende. Men det bør en vel tåle i en meningsdebatt.. og selvsagt tar vi mennesker egne valg ang dette, det er jo stort sett derfor de som virkelig mener at bunad skal kun brukes uten solbriller, uten ditt og datt og skriver i slike tråder her på kg, som gjør at vi kan harselere litt med dere og ellers bunad politiet generelt. Bunads politiet fortjener rett å slett å bli litt harselert og tøysete med en eller to måneder i året. Vil si det er en borgerplikt 😉:popcorn:

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bør bade i bekken og vaske håret i hjemmelaget såpe før vi ikler oss o`hellige bunad. Nylonstrømper er fyfy, de skal være av ull som klør! Skoene bør være arvet etter noen med litt mindre føtter!

Sminke og kort hår er forbudt selvfølgelig. Gå til stedet du skal, biler fantes nemlig ikke i den tiden, men du kan ri på hest eller sitte i kjerre etter hesten. Men hesten kan ikke gå på asfalterte veier, for de fantes heller ikke nemlig. Finn deg en gammel sti. 

Ellers kan vi bare være ute, siden det ikke fantes moderne bygninger i den tiden. Mat bør vurderes nøye, og drikkes med kun vann eller hjemmebrygget øl etter original gammel oppskrift. 

God feiring! 

Anonymkode: 2eae6...bb1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er ikke sikker på om et helt usminket ansikt alltid vil tilføre bunaden noe positivt eller gjøre ære på den.

Anonymkode: 7f5d3...1e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke sikker på om et helt usminket ansikt alltid vil tilføre bunaden noe positivt eller gjøre ære på den.

Anonymkode: 7f5d3...1e8

Bunaden skal skinne og sminke , solbriller og annet dill tar oppmerksomheten bort fra bunaden. 

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig rart at følsomhet overfor kritikk sendes tilbake med 10 ganger mer kraft enn den opprinnelige kritikken. 

Anonymkode: 6284d...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...