Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en bekjent som jeg har reagert på i det og undres om vedkommende er skikket i jobben sin.  H*n arbeider i et bofellesskap og har gjort det i åresvis. I løpet av disse årene er h*n blitt ekstremt personlig med en av brukerne. Så godt kjent at h*n har introdusert brukeren for sin egen familie (min bekjent er gift med barn). Jeg vet også at h*n er med bruker på fritiden, med og uten egen familie. Dette vet jeg fordi jeg har observert det sammen med flere anledninger, og det samme har vennene våre. Ved et tilfelle har også brukeren vært i bursdagen til barnet av min bekjent. Jeg har tenkt at det ikke er min sak, men her om dagen traff jeg dem i butikken hvor min bekjent kjøpte alkohol til denne brukeren. Jeg er ikke kjent med hvilket problem denne brukeren har om det er både psykisk og rusrelatert, men syntes dette virket uetisk. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem og ønsker tips og råd. 

Endret av Vildejenta77
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell meg at du bor på bygda uten å fortelle meg at du bor på bygda... Når man har så lite å gjøre på at man henger seg opp i alle andre. 

Anonymkode: 70182...3eb

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spør din bekjente da? 

Kanskje det brukeren trenger er å bli behandlet som et normalt menneske, og har behov for et sosialt nettverk? Noen å spise middag hos innimellom. Er det spesifikt det med alkoholen du tenker på, er det slik at det som har psykiske vansker aldri skal kunne drikke alkohol? 

Anonymkode: 48ad9...f65

• Liker 8
Skrevet

Vedkommende er rusmisbruker. Vet også at h*n har lånt penger til brukeren ved flere anledninger som en kan tenke seg hva går til 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe du vet, eller er det antagelser? Det er rimelig drøyt å kalle en bekjent rusmisbruker. Jeg vil tro kollegene kjenner hen bedre enn deg, og ville meldt fra. 

Det andre du nevner er helt normalt i bofelleskap. De er personer, ikke pasienter. Jeg kjenner mange som tar brukere med hjem/ feirer jul sammen etc. Helt innafor. 

Anonymkode: 562aa...846

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke spør din bekjente da? 

Kanskje det brukeren trenger er å bli behandlet som et normalt menneske, og har behov for et sosialt nettverk? Noen å spise middag hos innimellom. Er det spesifikt det med alkoholen du tenker på, er det slik at det som har psykiske vansker aldri skal kunne drikke alkohol? 

Anonymkode: 48ad9...f65

En annen venn konfronterte h*n og ble bedt om å holde det hemmelig da det gikk rykter på jobben og det personlige forholdet ikke er lov. Brukeren hadde blitt bedt om å lyve om at de ikke snakket sammen på fritiden. Da må det jo ha gått ganske langt?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland deg opp i noe du ikke har en dritt med å gjøre. Ditt bygdedyr.

Anonymkode: 6039b...efa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette noe du vet, eller er det antagelser? Det er rimelig drøyt å kalle en bekjent rusmisbruker. Jeg vil tro kollegene kjenner hen bedre enn deg, og ville meldt fra. 

Det andre du nevner er helt normalt i bofelleskap. De er personer, ikke pasienter. Jeg kjenner mange som tar brukere med hjem/ feirer jul sammen etc. Helt innafor. 

Brukeren er rusmisbruker, ikke min bekjent. Kollegaene har reagert og brukeren ble bedt om å lyve av min bekjent da det visst ikke var lov å være sammen på fritiden. Dette fortalte min bekjent selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å melde i fra til kommunen og Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen). Ikke ok oppførsel, din venn er skikkelig lite profesjonell.  

Anonymkode: c86cd...c46

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Vildejenta77 skrev (5 minutter siden):

Brukeren er rusmisbruker, ikke min bekjent. Kollegaene har reagert og brukeren ble bedt om å lyve av min bekjent da det visst ikke var lov å være sammen på fritiden. Dette fortalte min bekjent selv. 

Men du sa jo i hovedinnlegget at du IKKE visste om brukeren var rusmisbruker eller psykisk syk. 

Man skal absolutt si ifra når man tror det skjer noe farlig eller ulovlig - men det høres ikke ut som du er bekymret utover at du har hørt en bekjent si noe annet til en annen bekjent som fortalte deg hva en annen bekjent hadde gjort og sagt. Jeg føler også du er et lite bygdedyr. 

Anonymkode: cd6be...cda

• Liker 7
Skrevet

Har fått med meg at du liker å si bygdedyr. Kan du bli ferdig med det nå? Hvis du hadde lest tråden ordentlig ville du sett at jeg har sett hen kjøpe alkohol sammen med brukeren selv. Jeg har også sett dem sammen ved flere anledninger. Når brukeren har fått beskjed om å lyve om det personlige forholdet vil en jo tro at det er en grunn til det? 

AnonymBruker
Skrevet
Vildejenta77 skrev (4 minutter siden):

Har fått med meg at du liker å si bygdedyr. Kan du bli ferdig med det nå? Hvis du hadde lest tråden ordentlig ville du sett at jeg har sett hen kjøpe alkohol sammen med brukeren selv. Jeg har også sett dem sammen ved flere anledninger. Når brukeren har fått beskjed om å lyve om det personlige forholdet vil en jo tro at det er en grunn til det? 

Jeg har kjøpt alkohol med og til brukere mange ganger. Det var en del av jobben min, for pokker. 

Anonymkode: 67017...88e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her er det bare å melde i fra til kommunen og Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen). Ikke ok oppførsel, din venn er skikkelig lite profesjonell.  

Anonymkode: c86cd...c46

Det er dessverre ikke det eneste området hvor min bekjent er uprofesjonell. Hen snakker om flere av brukerene sine som om disse var felles bekjente og vi vet både navn og en del av problemene til flere av dem. Når konfrontert bare ler hen og sier vi ikke kjenner dem uansett. Hvordan går jeg frem anonymt? 

AnonymBruker
Skrevet

Om brukeren ikke er fratatt samtykkekompetanse har hen fullt lov å kjøpe alkohol (eller få hjelp til dette). 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kjøpt alkohol med og til brukere mange ganger. Det var en del av jobben min, for pokker. 

Anonymkode: 67017...88e

Når jeg traff dem på butikken ba min bekjent meg om å ikke nevne dette til noen da det ikke var lov. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om brukeren ikke er fratatt samtykkekompetanse har hen fullt lov å kjøpe alkohol (eller få hjelp til dette). 

Jeg fikk beskjed av min bekjent om å ikke nevne dette til noen av motsatte grunner så vil jo tro at det er en grunn til det?

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Ro ned. Når man har en sånn jobb er det ofte man er på jobb uten at andre vet om det. Dette pga taushetsplikten. Vi er ofte ute med brukerene og assisterer de med hva de måtte ha av behov. Når vi møter kjente, skal vi ikke si vi er på jobb mtp taushetsplikten. Når det gjelder bursdager osv kan det være at det har vært en krise på jobben, men bemanning etc. Man blir også nær når man jobber med mennesker over lang tid. Det er mange vurderinger som må gjøres. Dettw bursdagsselskap til barnet, kan jeg se for meg at far var på vakt denne dagen, men det ble vurdert til at han kunne ta med brukeren hjem som aktivitet. 

Anonymkode: 2087c...4d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vildejenta77 skrev (4 minutter siden):

Når jeg traff dem på butikken ba min bekjent meg om å ikke nevne dette til noen da det ikke var lov. 

Er brukerene under 18? Hvis ikke er det lov. Men sånn som du snakker og holder på, skjønner jeg godt gan måtte be deg holde munn. 

Anonymkode: 2087c...4d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Vildejenta77 skrev (16 minutter siden):

Første kommentaren du fikk fra meg, men greit. Vi er visst flere som tenker det samme. 

Jeg leste tråden ordentlig, og kommenterte derfor at du i HI sa at du ikke visste om det gjaldt rus eller psykiatri, og at du senere sier at det gjelder rus. Jeg tror derfor du vet mindre enn du sier og påstår mer enn du burde.

Anonymkode: cd6be...cda

• Liker 6
Skrevet

kan du ikke ta en prat med leder, det virker som noe er galt når han ber andre lyve

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...